Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Røkke, staten og Aker Solutions

Røkke, staten og Aker Solutions #728096 12/05/2009 07:47
Y
yoeddy Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Y
Da ser det ut til at sagaen med Røkke og Staten som kjemper om hva som skjer i Aker Solutions er over; med Røkke som den store vinneren.

Grovt sett får han solgt eiendeler fra Aker ASA for ca. 500 millioner kroner mer til Aker Solutions enn aktører i markedet mener det er verdt.

Taperen er Staten eller oss, ettersom man ser det. Staten bruker våre skattepenger. Da staten kjøpte seg opp i Aker Solutions for en tid tilbake for ca. 5 milliarder kroner på høyeste kurs noensinne kunne man stille seg selv spørsmålet: Er jeg villig til å kjøpe aksjer av Røkke for i overkant av 1.000 kroner (vi er snart 5 milioner mennesker i Norge, så det blir litt over 1.000 kroner per person)? Mitt svar hadde vært nei.

Staten har blitt grundig lurt, skuslet bort våre penger til Norges råeste kapitalist. Selv vet jeg ikke om jeg er mest irritert på Røkke eller staten.

Det som ihvertfall er klart er at det lønner seg å telle fingrene sine etter å ha håndhilst på Røkke.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Røkke, staten og Aker Solutions [Re: yoeddy] #728165 12/05/2009 09:02
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Jeg er irritert på begge. Staten for å ha gått inn i en aksjonæravtale som ikke er bra nok, og Røkke for det flere velger å kalle noe i nærheten av uetisk forretningsdrift. Det jævligste er at mine skattepenger nå kan gå til å styrke Molde Fotbalklubb. Det er en virkelig ekkel tanke.

mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: Røkke, staten og Aker Solutions [Re: OveR] #728178 12/05/2009 09:20
J
JTH Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
J
Salgene har skjedd til en fair pris, noe både DnB og UBS er enige i.

At cowboyene i Pareto hevder at prisen er for høy henger nok like mye sammen med deres store eksponeringsbehov..

Det hevdes også her at aksjene ble kjøpt på høyeste kurs noensinne, noe som også er feil. Ikke lang tid etter kjøpet til staten var kursen mye høyere.

Jeg skjønner at folk reagerer på at staten har "tapt" mye penger nå, men om det tenkes litt lenger frem enn nesetippen, så vet man at de aksjene sannsynligvis er verdt langt mer enn kostprisen om få år..

Hver gang det blir et børskrakk, så tror alle vi omtrent har kommet til verdens ende, men det har vist seg gang på gang at markedene snur usannsynlig fort, og at man om ikke lenge igjen vil se all time high på børsene og i økonmiene generelt.

Staten er en liten eier i Aker Holding, og man kan ikke da forvente at de blir behandlet med silkehånd. Slik er det i alle selskaper; majoritetsaksjonærene styrer mesteparten av showet. Husk også at Røkke kun solgte deler av Aker S til staten og Saab/Investor, så for hver kr staten har gått inn med, så har Røkke gått inn med det dobbelte..

Kjør på Røkke!

Re: Røkke, staten og Aker Solutions [Re: JTH] #728232 12/05/2009 10:15
Y
yoeddy Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Y
Både DnB og UBS har brukt forutsetninger og estimater som er gitt av Aker ASA, dermed ser det jo ut som et riktig kjøp til prisen. Hvis du leser litt i avisen om dette kommer det ganske klart frem.

Alle andre investorer og analytikere mener dette er en grusom pris. Langt over det som er rimelig. Se også på kursreaksjonen i Aker S, markedet mener dette er helt urimelig.

Røkke er den grådigste investoren Norge har sett, han bruker alle midler på å rive til seg noen hundre millioner ekstra. Han utnytter staten og regjeringen som ikke har hatt helt kontroll over dette. I tillegg er det valg til høsten og den sittende regjeringen vil jo raskest mulig få dekket til denne ganske dype skrapen i lakken. Dermed gjør de sitt beste for å begrave saken nå.

INGEN kommentatorer i riksdekkende aviser mener denne dealen er annet enn rent tyveri. Problemet med denne saken er at vanlige folk ikke skjønner hvor ille dette er.

Re: Røkke, staten og Aker Solutions [Re: yoeddy] #728558 12/05/2009 19:24
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Pøh! Dette er peanuts; eneste grunn til at det hauses slik opp er at "vinneren" kan personifiseres. Det er egentlig ganske beleilig med en slik fillesak, for det burde heller vært fokus på de 30mrd. som forsvant i den aktive forvaltningen av oljefondet. Kan noen fortelle meg hvorfor vi i det hel tatt prøver å ha en aktiv forvaltning m/gearing av investeringene, all den tid vårt luksusproblem er å finne et sted å plassere pengene sikrest mulig?

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: Røkke, staten og Aker Solutions [Re: Totte] #728584 12/05/2009 19:48
Espen Offline
More than words
More than words
Røkke er en handlekraftig forretningsmann, og han kommer som regel ut av dealene på best tenkelig (og utenkelig) vis. Dette ikke noe nytt. Brustad & Co virker ikke som de er helt på høyden av Røkke når det gjelder nese for raske og gode forretninger, men om de virkelig har gjort en elendig jobb, vet jeg sannelig ikke.
Opposisjonen elsker jo saker som dette. De er jo politisk uenige med regjeringen om statlig eierskap, og bruker dette for det er verd.
Det eneste de skulle ønske seg, var vel at denne saken kom litt nermere valgkampen.

Litt OT, men jeg liker siggen din Totte.

Langemyr er en fin fyr.

Han kan stå i media å smile og se rett inn i kameraet, og si at han ikke viste om at noen som jobbet for han fikk litt lite betalt.

Det Lagemyr VET, er at han har hatt 25 karer fra Litauen boende under en gapahuk oppe i Nittedal, og at gutta jobber for 20 spenn i timen.

Jeg har tilfeldigvis fått litt info om denne luringen fra noen i bransjen, og alle vet jo at han er en kjeltring.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Røkke, staten og Aker Solutions [Re: Espen] #728602 12/05/2009 20:09
DickTator Offline
Medlem
Medlem
Sitat: Espen

Langemyr er en fin fyr.

Han kan stå i media å smile og se rett inn i kameraet, og si at han ikke viste om at noen som jobbet for han fikk litt lite betalt.

Det er vel også helt utenkelig at Brustad m.fl ikke vet at de har blitt outsmarted for mellom 500 Mill og 1.6 Mrd som markedsreaksjonen var. Det er mye negativt en kan si om pareto rapporte feks dårlig tid osv, men det er nok den rapporten som har staten som investor som oppdragsgiver. DNB og UBS har Røkke og baserer seg på hans info ikke rart de kan si prisen er fair

Re: Røkke, staten og Aker Solutions [Re: Espen] #728638 12/05/2009 20:27
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Det er en egen kunst å beklage på en slik måte at man ikke har beklaget noe som helst. En klassiker er "Hvis noe føler seg støtt, så beklager jeg det.".

Jeg lurer ofte på om folk er oppriktige, men så dumme at de ikke skjønner hva de egentlig sier, eller om de er så dumme at de tror de er smarte og at ingen andre legger merke til hva de egentlig sier.

Et skriftlig svar på en klage lød kort og godt slik: "Vi har lest deres henvendelse, og beklager dette.".

Re: Røkke, staten og Aker Solutions [Re: DickTator] #728679 12/05/2009 20:49
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Når det gjelder Pareto så er det vel rimelig klart at de også var farget av hvem som var oppdragsgiver. Hele hensikten med rapporten var jo å skaffe ammunisjon mot Røkke, og det er klart at hvis du vil ha slike oppdrag i fremtiden så runder du ikke akkuratt av i oppdragsgivers disfavør, for å si det slik.

Generaltabben var nok å bestille rapporten før man i det hele tatt visste om det var mulig presse Røkke i kne. Bordet fanger, og slik det nå står er det først og fremst de tallene regjeringen bestilte som gir ammunisjon til presse og opposisjon. Hadde Pareto derimot levert en rapport som konkluderte med at prisen var tilnærmet riktig, kunne man justert prisen med et symbolsk antall millioner og alle hadde vært vinnere.

Re: Røkke, staten og Aker Solutions [Re: Totte] #728711 12/05/2009 21:04
Y
yoeddy Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Y
Sitat: Totte
Når det gjelder Pareto så er det vel rimelig klart at de også var farget av hvem som var oppdragsgiver. Hele hensikten med rapporten var jo å skaffe ammunisjon mot Røkke, og det er klart at hvis du vil ha slike oppdrag i fremtiden så runder du ikke akkuratt av i oppdragsgivers disfavør, for å si det slik.

Generaltabben var nok å bestille rapporten før man i det hele tatt visste om det var mulig presse Røkke i kne. Bordet fanger, og slik det nå står er det først og fremst de tallene regjeringen bestilte som gir ammunisjon til presse og opposisjon. Hadde Pareto derimot levert en rapport som konkluderte med at prisen var tilnærmet riktig, kunne man justert prisen med et symbolsk antall millioner og alle hadde vært vinnere.

Nå er jo også Pareto-rapporten den eneste av de tre som er noenlunde på linje med markedets reaksjon for øvrig. Både DnB og UBS sin rapport er basert på estimater fra Aker, da er det jo ikke så rart man får en pris som Røkke er fornøyd med. Pareto sin rapport var på 60 sider, UBS sin rapport var vel ni sider. Regjeringen la vekt på UBS sin rapport.

Re: Røkke, staten og Aker Solutions [Re: Totte] #728712 12/05/2009 21:04
DickTator Offline
Medlem
Medlem
Dette ville vært så enkelt hadde det ikke her vært snakk om børsnoterte selskap. Morgenen da dette ble kjent ble det fort klart i byen meglerhus at det her var snakk om overpris. Litt merkelig er det jo at mange som mener det bare er tull å prøve å aktivt forvalte oljefondet, i denne saken mener at markedet tok feil i ukene etter offentligjøringen av transaksjonen

Re: Røkke, staten og Aker Solutions [Re: DickTator] #728733 12/05/2009 21:20
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Quote:
Litt merkelig er det jo at mange som mener det bare er tull å prøve å aktivt forvalte oljefondet, i denne saken mener at markedet tok feil i ukene etter offentligjøringen av transaksjonen

OK, jeg biter på: Hva er sammenhengen eller motsetningsforholdet her?

Moderator  support