Hei, vi var en gjeng (kalte oss Tromsø MTB-klubb) som hadde fast trening hver onsdag, hvor vi møtte opp ved skiklubben/Tromsøhallen. Vi hadde en fast rundbane som gikk fra Tromsøhallen langs lysløypa nord mot trykkbassenget ved Tverrforbindelsen, der snudde vi ned den bratte stiden ned til myra der det i dag er fotballbaner og idrettshaller. Der startet en lang stigning opp langs den gang grusveien, videre opp den gamle lysløype traseen forbi ruinene etter den gamle motorsykkelhytta på Templarheimen. Så gikk det videre på sti opp mot skogen øverst i Doktordalen, forbi hoppbakken som sto der den gang. Så gikk det ned gjennom skogen til Charlottenlund med runding nede på sletta nedenfor hoppbakken der. Så snudde turen nordover langs grusen i lysløypa til krysset der den deler seg ned mot Mortensnes, her skjærte vi opp en bred sti gjennom den nordlige delen av Charlottenlund skogen og ned den gamle stien ned til ruinen etter myrhuset, hvor vi svingte rundt myrhuset og ned mot grusveien igjen ned mot Tromsøhallen igjen.
Dette var en meget godt likt rundbane, og ble burk til det første offisielle mountainbike rittet avholdt i Tromsø. Skal se om jeg finner avisutklippene. Jeg har et ca. 10min innslag fra Tromsø Lokal-TV på VHS fra deler av turen, kanskje jeg kan få den over på et digitalt format, intervju av deltakere og studier av syklene vi brukte den gang. Mener å huske det var i 1992/93.
Ellers kan jeg nevne at Tønsvika-Derperen-Skarvasbu-Tromsdalen ble gjort av undertegnede og tre andre allerede i 1991. En fin men en en-gang-i-livet-opplevelse.
Redigert av Yeti-man; 24/06/201017:37.
Mamma det er ikke en sykkel - det er en Yeti! (min datter på seks år)
Re: Den store stitråden for Tromsø og omegn
[Re: Yeti-man]
#97350324/06/201018:59
Kremt,host.. Dokker huske ikkje en liten og tynn 14 åring som va med noen av dokker på en tur rundt på øya i 92ish? Sykla på en gul,rød og blå DBS offroad den gang(det stod faktisk offroad på den)
Slenger forøvrig opp en liten video fra en stitur idag senere,har peise nytt kamera . )
Begynner å få til å redigere videoer med Sony Vegas 10,men ikke helt fornøyd enda,driver å leser "tutorial" så det griner etter(ting tar tid).. En liten snutt fra youtube(sett den på 720 p før du ser):
Ja,og så ryddes det frem mange godbiter også. Det begynner å bli bart oppe på fløyfjellet også,kommer sikkert noen videoer derfra om 1-2 uker(hvis det ikke kommer sne da)
Får lyst til å flytte "hjem" når jeg ser dette, men så tenker jeg på den korte sesongen...
Tromsø kan takke sine byraddiser på 60-70 og tidlig 80-tallet for at de kjørte villmann i skogen med mopedene sine. Det ble mange fine og brede stier av det...
#97541628/06/201013:19
Etter at du har trillet sykkelen over alle de lange myrene øverst i Tønsvikdalen, trillet og bært sykkelen opp Drepern, trillet og bært sykkelen store deler fra Skarvassbu til Tidfoten, vil du skjønne hva jeg mener...
;-)
Men for all del - ha en fin tur!
#97544128/06/201013:53
Men ikke helt fornøyd med filmene,driver å leker meg med programvaren.
Har nesten fått eliminert ristingen idag,har klippet til ett gammel liggeunderlag, og festet det under kamerafestet. Dessuten blir det bedre når man får lært seg programvaren.
Der kom det enda en video : En liten tur opp mot varden,regnet kom akkurat da jeg var på toppen(hadde jeg startet turen 10 minutter tidligere hadde det blitt film fra denne nedkjøringen også nedkjøring fra varden ) ...
Dæven det smakte bra med en iskald Nøgne Ø Imperial Stout og kyllinglår... Sitter å redigerer litt filmmateriale fra turen til Grønnlibruna,ett par brukbare scener å velge i mellom.. Bortsett fra den siste timen med film. Gjett kem som glemte å skru av kameraet(10000kroners spørsmål )..
Grønnlibruna er rett og slett en kongetur! Min foreløpige favoritt blandt flytstier i området, bare synd det trengs litt logistikk når man holder til i sentrumsnære områder. Én times film av blackout understreker bare opplevelsen, er det ikke sånn vi alle føler oss etter en tur med "hnnngh" og pustebesvær!?
Pffft,man skal slite førr moroa. Lure fælt på kem det va som va på den Petterbolighaugen da vi va på vei opp mot Grønnlibruna... Noen lokale kjendiser kanskje?