Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kjøp av nytt Hjulsett(Erfaringer trengs)

Kjøp av nytt Hjulsett(Erfaringer trengs) #727332 11/05/2009 08:09
B
Bankern Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Hei

Vurderer å kjøpe nytt hjulsett til min racer(KLEIN Q PRO CABON). Har aldri gjort dette før så noen råd på veien hadde vært fint?
Noe spesielt jeg må tenke må når jeg kjøper et ny hjulsett

Har tenkt litt på zipp 404 hulsettet. Noen som har erfaringer med dette?

Redigert av Bankern; 11/05/2009 08:36.
Re: Kjøp av nytt Hjulsett(Erfaringer trengs) [Re: Bankern] #727366 11/05/2009 08:48
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig
Punkt 1 er å sjekke om det sitter på riktig boss på hjulet du skal kjøpe.
Shimano har hatt et eget boss som kun passer 10-girs Shimano-kassetter, ellers passer de andre Shimano (og Shimano-kompatible bossene til 8/9/10-girs Shimano kassetter og til SRAM sine.
Har du Campagnolo girsystem på sykkelen må du passe på at du får Campa-boss på hjulet ditt.
Zipp kan leveres med boss til både Shimano/SRAM og Campa

Recovery-mode
Re: Kjøp av nytt Hjulsett(Erfaringer trengs) [Re: Pete] #727541 11/05/2009 11:59
B
Bankern Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Takk for Info

Det hadde jeg ikke tenkt på.
Noen som har erfaringer med zip404 da? Eller som har noen andre hjulsett å anbefale

Bankern

Re: Kjøp av nytt Hjulsett(Erfaringer trengs) [Re: Bankern] #727607 11/05/2009 13:16
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Skal du bruke hjulene som reine konkurransehjul eller som all-roundsett? Skal du ha limedekk eller kanttråd? Skal du sykle mye i vind og ufyselige forhold eller bare i sol og vindstille? Skal du bruke en bestemt sum med penger? Ser du på Zipp av en spesiell grunn? ICON_SMILE

Mange spørsmål, men litt nødvendig å få avklart for å kunne gi deg best mulig råd. Zipp er høyprofilhjul for de seriøse. Hvis du skal ha det, er de nok blandt de beste i sin klasse. Hvis du bare skal ha bling er de også det. Skal du trene masse på dem, ikke kjøre ritt og for det meste klatre opp bratte fjellsider i mye sidevind og regn finnes det kanskje bedre alternativer ... ICON_WINK

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Kjøp av nytt Hjulsett(Erfaringer trengs) [Re: Hæ?] #728207 12/05/2009 09:47
B
Bankern Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Jeg har primært tenkt å bruke hjulsettet som et allroundset iallefall. Har tenkt å være med på noen sykkeløp nå og da. Men jeg hadde også tenkt å bruke dem til trening(og sykling i all slags vær-ut på tur aldri sur:-)

Zipp 404 ble jeg bare anbefalt av oslo sportsalger når jeg var innom der og har også lest at dette er et bra hjulsett.

Om jeg skal ha limtråd eller kantråd har jeg ingen formening om heller

Re: Kjøp av nytt Hjulsett(Erfaringer trengs) [Re: Bankern] #728225 12/05/2009 10:08
anderz Offline
Besatt
Besatt
Kan godt hende at Zipp 404 er bra, men dersom du skal bruke de i altslags vær ville jeg halt klart gått for et aluminiumshjulsett. Om du MÅ ha høyprofilhjul er Mavic Cosmic Carbon SL mye billigere og like lette/tunge som 404 for kanttråd-dekk(clincher).
Men jeg hadde heller sett på Shimano DuraAce 7850-CL24 om du skal ha lette, gode allround-hjul. Eller Fulcrum Racing 3, Campagnolo Zonda eller tilsvarende for et litt tyngre men billigere hjulsett som forsatt er letter enn CC SL og 404.

Re: Kjøp av nytt Hjulsett(Erfaringer trengs) [Re: anderz] #728234 12/05/2009 10:16
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Hvis du skal ut med dem i alle slags forhold ville jeg også sett på et alu-sett. Og da blir det jo lavere profil med en gang. Tilfeldigvis har jeg det Dura Ace-settet og de Fulcrum-hjulene anderz viser til over her. Bruker DA til konkurranse og Fulcrum til trening og regn. Begge er knallgode sett til litt av hvert. Ikke best på noe foruten å ikke være dårlig på noe. Det er de best på ... ICON_WINK

Skal du ha høyprofik karbonhjul ville jeg hatt et sett i tillegg, og bare brukt høyprofilhjulene på ritt og go'dager. Det er et svært dyrt treningsalternativ, og du bør spørre deg om du trenger de aerodynamiske fordelene hele tiden. Zipp 404 er et knallsett, men de er også dyre. Det er selvsagt ditt valg om du vil utsette slike hjul for alt av trening og vann og støv og dritt som sliter på bremsebanene. ICON_SMILE

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Kjøp av nytt Hjulsett(Erfaringer trengs) [Re: Hæ?] #730034 14/05/2009 13:10
Netto Offline
Fersking
Fersking
Det virker å være komplett umulig å få tak i '09 404 om dagen, ihvertfall her på berget. De sliter med å levere til Europa generelt, virker det som.

Er det problemer med produksjonen? Skal man styre unna?

Re: Kjøp av nytt Hjulsett(Erfaringer trengs) [Re: Netto] #730048 14/05/2009 13:30
beast666 Offline
Entusiast
Entusiast
Til alle anledninger, helt klart alu. Carbon og regn er ikke noen bra kombinasjon, (har kjørt med carbonhjul i over 5 år) og carbonhjul med alu er jo alufelg med carbon aero "pyntering". Her er ett hjulsett jeg er veldig fornøyd med, finnes selvfølgelig også i clincher versjon.
https://www.bikebuster.no/detaljer-no/260224.html

Re: Kjøp av nytt Hjulsett(Erfaringer trengs) [Re: beast666] #730404 14/05/2009 22:28
A
alakazam Offline
Fersking
Fersking
A
Hmmm

Jeg har et par 404 og 303. I tillegg har jeg Bontrager X-Lite og XXX i karbon. Utover det har jeg kjørt på hjul som f.eks. ksyrium og div mavic (openpro) mm.

Jeg vil vel ikke kalle 404 for universelle hjul. De er avhengighetsskapende på godværsdager og en habil performer jevnt over. Det har vært en del problemer med styrken på hjula - jeg har selv fått bakhjulet revnet rundt felgen uten å kjøre i et hull. Det var en 2007 modell. Dette skal visstnok ha blitt bedre med de siste års modeller. Er du en del over 80 kg (jeg er +/- den magiske grensen offseason) ville jeg styrt unna.

Utfra erfaringer fra de jeg sykler med er nok campa bora, durace høyrpofil karbon eller bontrager mer solide og men mye av den samme følelsen. Disse hjulene er litt tyngre men tar det igjen på styrken.

Uansett må du ta stilling til om du trenger et høyprofil karbonhjul (og da er det liming som gjelder - glem alu felg varianter) eller om du skal ha et godt, lett og responsivt univeralhjul som tåler tidens tann. Da er jeg enig med konklusjonen over om av Shimano DuraAce 7850-CL24 er et av de aller beste alternativene akkurat nå. Ellers selger sportslageret et par høyprofil karbonhjul på 1075g for 10 lapper.

http://www.oslosportslager.no/produkt/x-treme-x-treme-elite-med-tune-nav-hjulsett-6753.aspx

Mannen i gata
Blir lett overkjørt

Re: Kjøp av nytt Hjulsett(Erfaringer trengs) [Re: alakazam] #732720 19/05/2009 06:15
B
Bankern Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Takk for all infoen. Tror jeg kanskje skal gå for Shimano DuraAce 7850-CL24 siden jeg er mest på jakt etter et allround sett. Så får vi se om det også blir et racingsett i fremtiden

Re: Kjøp av nytt Hjulsett(Erfaringer trengs) [Re: Bankern] #732767 19/05/2009 07:20
bogey Offline
Entusiast
Entusiast
Selv om jeg er en nokså uerfaren syklist kan jeg si at Shimano DuraAce 7850-CL24 er noen utrolig bra hjul. Jeg har prøvd de noen turer nå og sammenlignet med den billge Easton-hjulene jeg har som drittvær-hjul så er Shimanoene helt fantastisk. Hadde aldri trodd at det skulle være så stor forskjell på billige og dyre hjul. Jeg merker spesielt at aksellerasjonen er utrolig mye bedre.

Når Edvald Boasson Hagen har de som treningshjul så vitner vel det også om bra kvalitet.

Cannondale Synapse Ultegra Di2 Disc
Gavia CX Pro

Moderator  support, Valentino