Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Søppel fra syklister

Re: Søppel fra syklister [Re: larsb] #728329 12/05/2009 12:14
MadsL Offline
Veteran
Veteran
Jeg sier som Tore Sagen ville sagt det: Alt som vaskes kan - rent kan bli.

Re: Søppel fra syklister [Re: GeirK] #728390 12/05/2009 13:29
TruTech Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Kva med å gjere andre oppmerksomme på at det ikkje er greit å kaste søppel i skogen? Eller generelt, at det ikkje er greit å kaste søppel andre stader enn i søppeldunkar? Eg må nok innrømme at eg har teke meg sjølv i å sjå folk kaste søppel og la det passere uten å seie noko, så då kan eg kanskje bli flinkare til å seie ifra..

Poenget er og var: Det er søppel fra syklister i marka - det høyrer ikkje heime der - då må vi (syklister) sørge for at det ikkje havner der

Det nytter ikkje å seie at "det var ikkje meg" når det ender opp med at ein ikkje får tillatelse til å arrangere ritt, eller at områder blir stengt for syklister.. Det er et kollektivt ansvar!!

Evt språkrelaterte hjertesukk får so være

Ja Ja Ja!!!
Re: Søppel fra syklister [Re: TruTech] #728726 12/05/2009 21:15
B
bjarne Offline
Veteran
Veteran
B
Jeg har aldri kommet over slanger, patroner eller annet søppel fra syklister, bortsett fra disse (tear-offs til googles for de som ikke vet hva det er). Det er ikke første gangen jeg finner slike på stien ned fra Våttakammen (Trondheim). Er det virkelig så vanskelig å stappe disse i lomma istedet for å bare slippe de på bakken?

Vedlegg Bilde0005.jpg
Re: Søppel fra syklister [Re: sykkeloyvind] #728791 13/05/2009 03:01
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: sykkeloyvind

I Terrengsykkelrittet medfører det diskvalifikasjon med en gang hvis forsøpling blir observert og rapportert.

Den regelen burde vært i NCFs arrangement.

Re: Søppel fra syklister [Re: Mmar] #728814 13/05/2009 06:09
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Noe som ikke gjøre ting bedre, er jo selvfølgelig å se på at proffene på tv hiver flasker og embalasje veggimellom. Og det er kanskje noen som tenker "kan proffene ha en sykkel til 50k pluss ,så kan jeg. Og kan de hive søppel, så skal jeg også".

Monkey see, monkey doo...

For det er jo greit å slippe å hive søppel når man kniver om en 168-plass i turritt. Og så må man jo selvfølgelig slippe å tenke på andre ting som vikeplikt og lyskryss når man trener. De oppheves jo når syklisten har høy puls.

For mange er nok sykkeltøy den nye russedressen.

Redigert av Pondus; 13/05/2009 06:24.

'...once more, and more intensity!'
Re: Søppel fra syklister [Re: Juffe] #728837 13/05/2009 06:30
KTL Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Pondus
Noe som ikke gjøre ting bedre, er jo selvfølgelig å se på at proffene på tv hiver flasker og embalasje veggimellom. Og det er kanskje noen som tenker "kan proffene ha en sykkel til 50k pluss ,så kan jeg. Og kan de hive søppel, så skal jeg også".

Monkey see, monkey doo...

For det er jo greit å slippe å hive søppel når man kniver om en 168-plass i turritt. Og så må man jo selvfølgelig slippe å tenke på andre ting som vikeplikt og lyskryss når man trener. De oppheves jo når syklisten har høy puls.

For mange er nok sykkeltøy den nye russedressen.

Godt sagt!

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Søppel fra syklister [Re: Mmar] #728861 13/05/2009 07:03
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: marley

I Terrengsykkelrittet medfører det diskvalifikasjon med en gang hvis forsøpling blir observert og rapportert.

Den regelen burde vært i NCFs arrangement.

Syntes det er greit med slik regel men da bør det være kastesoner. På Raumerrittet i år blir det kastesoner. Innenfor disse sonene kan man kaste fra seg gel o.l. utenfor er det forbudt.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Søppel fra syklister [Re: olechr] #728995 13/05/2009 09:00
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Matstasjonene vil være kastesoner. Det vil være mat/drikkestasjon ved Ødegården og ved runding.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Søppel fra syklister [Re: GeirK] #792734 19/08/2009 07:27
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: GeirK

Ikke så langt fra oss er det to videregående og en ungdomsskole der elevene i lunsjtiden valfarter til kjøpesentret i nærheten for å kjøpe mat av den typen som kan gi kroppene deres trøbbel over tid. At de generelt har for lav sirkulasjon i toppetasjen for å skjønne det er en annen sak. Når disse skal ha dobbel bypass-operasjon om 25-30 år, får vi heller ta opp den tråden.

Problemet er at maten de kjøper, som sjokolademelk, McCompost og annen næringsrik føde er pakket inn i emballasje som blir tom på veien tilbake til skolen. Når denne ikke har noen verdi lenger, slenger IQ-bamsene den fra seg med den største selvfølgelighet slik at veien mellom skolene og butikkene til en hver tid ser ut som et veletablert avfallsdeponi. Når jeg stopper dem som akkurat har kastet fra seg diverse pappemballasje og spør hvorfor, er den gyldige unnskyldningen at "det var ingen søplekasse der". Dersom en saklig innføring i konseptet med å bære med seg søpla til man påtreffer en sådann heller ikke synker inn, gir jeg dem en saftig leksjon i hvilken drittsekkoppførsel det er å bidra til at det ser ut slik som det gjør rundt der vi står.

Sønnen min mener at noen kommer til å banke meg opp på grunn av dette, og det er helt OK. Dersom noen vil gjøre seg til voldsforbryter fordi jeg rettmessig påpeker grisete, primitiv egoadferd, må de bare gjøre det. Det blir et initiativ de går tapende ut av uansett.

Er det noen som kan forklare meg hvorfor så mange ungdommer ikke kan oppføre seg, og hvorfor vi ikke kan få politiet til å feste dem til en løypestreng slik at de kan rydde opp svineriet sitt og etter godt Pavlov-prinsipp (noe annet duger antakelig ikke hos disse imbecile sløvsekkene) tvinge frem ønsket adferd gjennom gjentatt konsekvensmønstre.

Og historien fortsetter. På vei ut fra City Syd med full handlevogn i går observerte jeg et ungt par som satt og spiste is i bilen sin. Jenta var tydeligvis først ferdig, for plutselig åpnet døra seg og plastskjeen og begeret ble lempet ut på parkeringsplassen. Jeg gikk bort til bilen, plukket opp søpla, åpnet bildøra og slengte søpla på golvet i bilen med et kort "værsågod". Skamme seg, burde de!

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Søppel fra syklister [Re: GeirK] #792778 19/08/2009 08:16
slasher Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fantastisk Geir!

Skulle gjerne sett ansiktsuttrykkene til de som satt i bilen da de fikk søpla i retur!

Re: Søppel fra syklister [Re: GeirK] #792792 19/08/2009 08:28
OLedward Offline
Avhengig
Avhengig

Og historien fortsetter. På vei ut fra City Syd med full handlevogn i går observerte jeg et ungt par som satt og spiste is i bilen sin. Jenta var tydeligvis først ferdig, for plutselig åpnet døra seg og plastskjeen og begeret ble lempet ut på parkeringsplassen. Jeg gikk bort til bilen, plukket opp søpla, åpnet bildøra og slengte søpla på golvet i bilen med et kort "værsågod". Skamme seg, burde de!

I min erfaring henger denne typen oppførsel gjerne sammen med inntak av hurtigmat; man lesser bilen full av jønk på McDs (eller tilsvarende) og enten a) parkerer for å spise og avlesser bilen på stedet når måltidet er inntatt, eller b) kjører og spiser samtidig, og kaster deretter all embalasje ut av vinduet når føden er inntatt. Dermed etablerer man et søppelbelte i en viss kjøreavstand fra McDs…

Jeg vil nødig framstå som moralist, men dette er på trynet, lat, pisse-i-sin-egen-bakgård-oppførsel. I tillegg helt unødvendig.

Re: Søppel fra syklister [Re: GeirK] #792796 19/08/2009 08:31
pinsky Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Knallbra, Geir. Jeg skal prøve å følge ditt eksempel og reagere istedet for å bare gremmes neste gang jeg ser noen forsøple by eller mark. Kudos.

Ilia

Having no destination, I am never lost!
Re: Søppel fra syklister [Re: sykkeloyvind] #792855 19/08/2009 09:50
Sancho Panza Offline
Entusiast
Entusiast
En ting er generell forsøpling i samfunnet, men mitt inntrykk er at syklister ikke er noe bedre enn andre - dette gjelder spesitelt i ritt.

Det er glimrende - det bør være sånn i alle ritt (også bør det håndheves). Men etter det jeg kan se etter å ha sykla noen ritt i år (både asfalt og terreng) er intrykket at svært mange hiver søpla fra seg hvor som helst.

Hva er problemet til folk som ikke gidder å ta meg seg søpla til mål?

Kjenner at dette gjør meg sinna!

Hilsen
Vegard

Re: Søppel fra syklister [Re: GeirK] #792858 19/08/2009 09:54
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Skulle likt å se den episoden live .Da kunne jeg stilt meg opp med armene i kryss, og se "tante Sofie streng" ut...

Tar forøvrig alltid en liten pose som jeg samler søppel i på tur,selv om det er andres søppel jeg finner.

Redigert av snikkarboa; 19/08/2009 09:54.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Søppel fra syklister [Re: SimonS] #792869 19/08/2009 10:06
Ivarh Offline
Ringrev
Ringrev
Franskmennen kan dette med å arrangere sykkelritt.
Da jeg syklet L'Etape du Tour i sommer så hadde de på hver fjelltop egne søppelstasjoner som rett og slett var store nett som var spent ut langs veien hvor man i full fart kunne kaste fra seg det man hadde stappet under drakten av tomgods. Disse stasjonene var godt skiltet / forhåndsvarslet ( 3 km til søpelstasjon osv)
Dette fungerte meget godt, jeg kan i alle fall ikke erindre at det lå noe søppel og fløt andre steder i løypa :-)

Vi måtte også undetegne en miljøerklæring som sa noe sånt som at vi ikke skulle forsøple naturen.

Et godt system som burde være enkelt å få til for norske arrangører også.

Redigert av Ivarh; 19/08/2009 10:28. Rediger grunn: En haug med skrivefeil

Mvh
Ivar

Each day is a gift, not a given right
Re: Søppel fra syklister [Re: Ivarh] #792876 19/08/2009 10:22
TruTech Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Det er jo like enkelt som det er genialt.. Og så er det sikkert mange arrangører som er glade for å slippe den søppelturen i etterkant av et ritt (så lenge det fungerer vel og merke!!)

Synes Terrengsykkelrittet har skjønt greia.. Disk ved forsøpling.. Burde gjelde alle ritt!

Ja Ja Ja!!!
Re: Søppel fra syklister [Re: K1neth] #792909 19/08/2009 10:58
D
Dutchy Offline
Fersking
Fersking
D
Sitat: K1neth
Bananskall går bra!

Det spørs, komplett nedbryting tar ifølge nederlandske søppeleksperter mellom 1 og 3 år, avhengig av været. Det betyr da vel at det er nærmere 3 enn 1 år i Norge. (Epleskråtter tar 14 dager) Dette fordi vi i Europa mangler noe små krypere eller enzymer eller sånt som finnes i de traktene hvor bananer kommer fra.

Så spørsmål er da hva slags nedbrytingstid er akseptabelt.

jeg norsk ikke snakker, men jeg try likevel ;-)
Re: Søppel fra syklister [Re: ] #793110 19/08/2009 16:05
R
Rolf Offline
Veteran
Veteran
R
Sitat: anonymous13

Det hadde jo vært utrolig surt å stappe gelposen i baklomma og uvitende bomme, for så komme i mål og se en sur dommer masjere mot deg.

Hvis man hadde vært i stand til å observere hvem som kastet søppel, ville man nok relativt lett se om vedkommende gjorde det med eller uten vilje.

Søppel får fint plass i baklomma eller enda enklere under buksa på låret.

Tilbrakte noen timer med søppelplukking i går, og ikke snakk om at dette er ting folk bommer på baklomma med (med unntak av en og annen slenger kanskje). Det verste er i grunnen de som kaster søpla ut i grøfta, slik at den både er vanskeligere å se i god tid, og tilsvarende vanskeligere å plukke opp.

Er det noen som allerede har patent på å henge en handlepose i brystreima på sekken? Så vel ut som om jeg hadde tenkt å kappete med et troll etterhvert ICON_SMILE

Rolf

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support