|
|
Søppel fra syklister
|
Søppel fra syklister
10/05/2009 17:03
|
TruTech
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Jeg tror dette har vært tema ymse ganger tidligere i dette forumet, men det skader tydeligvis ikke å ta det en gang til... Sykkelslanger, gel-pakker, papir fra energy-bars osv hører IKKE hjemme i naturen..
I dag har vi for en gangs skyld tatt beina fatt i nordmarka, og har dessverre plukka mye søppel fra syklister.. Når man er på tur har man det da sjelden så travelt at man ikke klarer å få med seg en brukt slange etter et bytte???
Veldig unødvendig, og setter syklister i dårlig lys..
Ja Ja Ja!!!
|
|
|
Re: Søppel fra syklister
[Re: TruTech]
10/05/2009 17:39
|
Slimjim
Entusiast
|
Entusiast
Tok enebakkrunden for en ukes tid siden og på ca 100 m så jeg 4 slanger 2 co2 patroner og noen gelpakker. For noen griser og idioter
What good is a phone call ... if you're unable to speak
|
|
|
[Re: Slimjim]
10/05/2009 17:41
|
MadsL
Veteran
|
Veteran
Men dette må da ha ligget igjen etter et ritt? Kan ikke forestille meg at noen skifter slange, også bare lar den gamle ligge igjen. Og dersom det er fra et ritt, er det vel (delvis) arrangøren sitt ansvar?
|
|
|
[Re: MadsL]
10/05/2009 17:48
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Jeg har funnet slanger og patroner på steder i Nordmarka hvor det aldri har gått noe ritt. F.eks. den steinete veien opp mot Skjennungstua fra hovedveien mellom Frognerseteren og Ullevålseter, og på flere av stiene mellom Sognsvann og Ullevålseter.
Kan legge til at jeg definitivt har funnet flest slanger som er under den dimensjonen vi trenger for å blåse opp 2.3" dekkene våre....og det er vel ikke så mange vanlige stisyklister som bruker patroner heller?
Men uansett, det er trist - og gagner ikke akkurat ryktet til syklistene i Marka...
|
|
|
[Re: Trygve_]
10/05/2009 17:52
|
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Folk må klare å ta med seg slanger og tomme gelpakker selv om det er ritt. Håpløs oppgave for arrangøren å rydde traseen etter rittet.
Og hvis man absolutt må kaste noe fra seg bør det gjøres ved mat-/drikkestasjonene.
Øivind
Redigert av oivindg; 10/05/2009 17:54.
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
10/05/2009 19:25
|
Dan
More than words
|
More than words
Kan legge til at jeg definitivt har funnet flest slanger som er under den dimensjonen vi trenger for å blåse opp 2.3" dekkene våre.... Hvilken dimensjon da? Det er jo ikke noe problem å kjøre 1,9"-slange i 2,5"-dekk, så akkurat det sier nok ikke noe om hvem som har kastet slangen. Og så var det det med "kastet" da. Jeg velger fortsatt å tro at det er snakk om kløner som har dyttet gelposen bare halvveis ned i baklomma og som har satt fast slangen utenpå sekken slik at ting detter av underveis. Bevisst søppelspredning utenfor ritt tror jeg det er lite av. Men så har jeg jo et litt for positivt bilde av mine medmennesker, selv så gammel, kynisk og bitter jeg er.
|
|
|
[Re: ]
10/05/2009 20:59
|
K1neth
Ivrig
|
Ivrig
Her er det mange syndere. Ser aldri poenget med å slenge fra seg noe i naturen. Det skader jo ikke å ta med slangen. Om du slang den ifra deg i gjørma så den bli klissete er det din egen skyld. Putt alt i lomme med en gang.
Bananskall går bra!
|
|
|
[Re: Dan]
10/05/2009 21:04
|
StigB
Señor
|
Señor
Kan legge til at jeg definitivt har funnet flest slanger som er under den dimensjonen vi trenger for å blåse opp 2.3" dekkene våre.... Hvilken dimensjon da? Det er jo ikke noe problem å kjøre 1,9"-slange i 2,5"-dekk, så akkurat det sier nok ikke noe om hvem som har kastet slangen. Og så var det det med "kastet" da. Jeg velger fortsatt å tro at det er snakk om kløner som har dyttet gelposen bare halvveis ned i baklomma og som har satt fast slangen utenpå sekken slik at ting detter av underveis. Bevisst søppelspredning utenfor ritt tror jeg det er lite av. Men så har jeg jo et litt for positivt bilde av mine medmennesker, selv så gammel, kynisk og bitter jeg er. Ta en tur i Åsen noen uker før Raumerrittet, noen vil etterhvert hevde at alle slangene og de tomme gelposene stammer fra rittet, det er bare det at de har reist opp og lagt de ut i tilfelle de skulle glem å kaste det fra seg under rittet. Jeg har sjelden sett en gelposer og o2 patroner blandt stifolket, vi har tid til å ta dritten med ut av skogen. Men grusfolket ser på dette som tomvekt for å spare ett tusen dels sekund på en treningsrunde.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
[Re: StigB]
10/05/2009 21:10
|
MadsL
Veteran
|
Veteran
Irriterer meg litt at dette plutselig skal handle om grussyklister kontra stisyklister. Jeg sykler mest grus og det kunne ikke falle meg inn å kaste hverken slanger eller gel-tuber i naturen. Har aldri sett noen av de jeg sykler sammen med gjøre det heller.
|
|
|
[Re: MadsL]
11/05/2009 07:24
|
StigB
Señor
|
Señor
Irriterer meg litt at dette plutselig skal handle om grussyklister kontra stisyklister. Jeg sykler mest grus og det kunne ikke falle meg inn å kaste hverken slanger eller gel-tuber i naturen. Har aldri sett noen av de jeg sykler sammen med gjøre det heller. Så bra at du blir irritert da kan du jo bringe budskapet videre, det finnes et utall grusræsere som driter en lang marsj i dette med å ta med seg dritten ut av skogen. Jeg har heller ikke sett noen av de jeg sykler sammen med (stifolket) som har forsøplet. Men Landevei og grusræsere har jeg sett. Tanken som slo meg er i de tilfellene en ser sånt og det kan spores med tanke på klubbdrakter ta med søplet og sende det til klubben rekommandert. Jeg har hatt tilhold i Gruvlia under Raumerrittet siden 2001 og du skulle sett hva som ligger igjen fra bekken og ned til der de svinger av mot Råsjøen. Dette er under ritt, men ta en runde der oppe utenom så får en se. Ingen i stimiljøet jeg vanker i her oppe bruker grusveiene i nannestadåsen, der regjerer grusfolket. En god referanse kan være Skardsbua i skeifjellet. Det har i løpet av noen år vært mange syklister (stifolket) innom og rasta. Det er like røddig når man reiser derfra som når man kom. I stede for å irritere seg over at det blir satt fokus på grus og landeveisfolket kunne en jo klekke ut en plan for å komme onde til gode. Hadde det vært stifolket som hadde holdt på sånn ville de aktuelle blitt tatt i nakke med klar beskjed om sånt holder vi oss for gode til.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
11/05/2009 08:21
|
Dan
More than words
|
More than words
Stig, jeg tror ikke du fikk med deg poenget. MadsL er frustrert over å bli satt i bås. Hvorfor skal han ta ansvar for hva noen teitinger gjør på grusveien bare fordi han selv liker å sykle på grus? Han har jo like lite med disse teitingene å gjøre som det du har. Han bruker bare tilfeldigvis de samme veiene. Og forresten, hvis "stisyklister" irriterer seg over søppel langs stiene så må det jo være søppel fra andre "stisyklister", siden "grussyklister" jo holder seg på grusveiene. Og hvis "stisyklister" irriterer seg over søppel langs veier og grusveier så er det vel bare å kjøre litt fortere med bilen fram til stistarten. 
|
|
|
11/05/2009 09:18
|
StigB
Señor
|
Señor
Stig, jeg tror ikke du fikk med deg poenget. MadsL er frustrert over å bli satt i bås. Hvorfor skal han ta ansvar for hva noen teitinger gjør på grusveien bare fordi han selv liker å sykle på grus? Han har jo like lite med disse teitingene å gjøre som det du har. Han bruker bare tilfeldigvis de samme veiene. Og forresten, hvis "stisyklister" irriterer seg over søppel langs stiene så må det jo være søppel fra andre "stisyklister", siden "grussyklister" jo holder seg på grusveiene. Og hvis "stisyklister" irriterer seg over søppel langs veier og grusveier så er det vel bare å kjøre litt fortere med bilen fram til stistarten. Jeg ser de søte på slutten, helt greit. Men om dette hadde blitt rettet til stifolket vill jeg for det første irritert meg, å så ville jeg gjort noe med det innad blant stifolket. Ett eksempel, for noen år siden da vi hadde episoder der grufolket var blandet inn i episoder på grusvei i marka. Da ville de stenge stinettene i Nordmarka og Østmarka. Jeg hadde egentlig ikke noe med det å gjøre, men det ble tatt et initiativ de fleste vet utgangen på. Det ble stisyklister som tok tak og fikk ryddet opp i noe som i utgangspunktet ikke gjaldt stifolket men som hadde fått store kionsekvenser på grunn av en annen gruppe, jeg kaller det ansvar. Om nå fotfolket skal få enda mer å henge på knaggen synes jeg det er synd. Dette er ikke rettet direkte til MadsL men alle som trener og sykler grus må ta ansvar og gjør kompisen oppmerksom på at sånt går ikke an. Men at det er en viss gruppe som nok er overaktiv med tanke på å forsøple skogen er det vel ingen tvil om, kanskje måten jeg bringer frem budskapet ikke er diplomatisk nok. Ja om det er sånn at stisyklister slenger fra seg så er det jaggu på tide å ta et tak. Her jobbes det i det stille for at man skal ha tilgang til stinett de fleste steder å så søpler man til (noe jeg aldri har opplevd på de turene jeg har vært på). Dette er jo rett og slett å kappe av grena vi sitter på om det skulle være tilfelle. Her oppe kommer vi til å jobbe beinhardt opp mot det å oppføre seg på sti, rettet mot syklister om det så er stifolket eller grusfolket som drister seg ut på sti. Informasjonsplakater og kampanjer vil i årene fremover være en del av hverdagen. Hvorfor? Jo fordi vi vil ha en god tone med alle brukerne av stinettene her oppe. For å ha en god tone og løse eventuelle konflikter har vi (NOTS Romerike) gått i samarbeid med fotfolkets interesseorganisasjon Jessheimmarkas venner der vi sitter i styret :-) Mulig jeg ikke har fått med poenget, men som mange vet så er dette noe jeg har brent for i mange år, dette med at "det er plass til oss alle om vi bare tar hensyn til hverandre". Om det føles personlig så var det ikke ment sånn, men vi har alle et ansvar og det er ikke noe vi kan sykle fra uansett sjanger eller gruppe.
|
|
|
11/05/2009 09:46
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
"Stifolket" er vel rett og slett bare bedre mennesker det da.
|
|
|
11/05/2009 09:47
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Tror vi sporer litt av poenget her generelt. Det viktigste å diskutere er at vi har en utfordring med forsøpling. Og så får det miljøet som kanskje har en del spor som peker mot seg evt. diskutere dette i sine fora. Være seg her, i en klubb el.l.
Når jeg var med å driftet utfor.com, og engasjerte meg i det miljøet - så tok vi innover oss og videreformidlet mye som kom fra både NOTS, andre sykkelmiljøer osv. Selv om dette ikke gjaldt bare oss alene, men vi var kanskje de som syndet mest (f.eks. hensyn til turgåere). Det er viktig når man har et problem, og heller fokusere på å ihvertfall adressere problement ovenfor de personene som kan være innblandet - enn å henge seg opp i en diskusjon rundt alle andre som også kan være innblandet.
Dette er ikke ment som noe forsøk på å dele opp terrengsyklister i forskjellige grupper, der noen er verre enn andre. Men poenget er at de som har funnet slike ting i naturen, finner en del ting som peker mer mot en gruppe enn en annen. Og da må man jo få lov til å fortelle dette? Det betyr ikke at man samtidig sier at ingen stisyklister ville gjort noe sånt, eller at alle xc/grussyklister er sånn.
Noenganger, hvis man har tenkt å skrive noe på dette forumet, så må man nesten skrive som en del amerikanske filmer er satt sammen. Alt inn med teskje, og en bred moraliserende hånd på slutten så ingen føler at de må gå i forsvar. Folk leter mer etter innlegg som kan tolkes generaliserende eller der man kan vri det til at man kan kjenne en yrende provokasjon, enn å se at man faktisk kanskje har et mer alvorlig problem som bør få oppmerksomhet. Det betyr ikke at man ikke bør bli flinkere til å ordlegge seg bedre, så man slipper å generalisere - men man ender opp med innlegg som dette, der man hele tiden må forklare alt fra begge sider konstant i hver eneste post, for at ikke folk heller skal fokusere på dette enn hva tråden egentlig handler om.
Og jeg tror faktisk at noen (få) legger igjen slanger helt bevisst. Fordi ihvertfall to av de gangene jeg har funnet slanger, har grunnen til at jeg har sett meg litt rundt vært at jeg først så en patron. (begge gangene på stien opp mot Skjennungstua fra veien mellom Frognerseteren og Ullevålseter). Og disse må man identifisere miljøet til, så man kan forklare hvor mye dette kan skade oss alle.
|
|
|
11/05/2009 09:55
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Dette er ikke ment som noe forsøk på å dele opp terrengsyklister i forskjellige grupper, der noen er verre enn andre. Men poenget er at de som har funnet slike ting i naturen, finner en del ting som peker mer mot en gruppe enn en annen. Og da må man jo få lov til å fortelle dette? Helt enig. Men at noen reagerer på at "stifolket" fremheves som mye bedre enn andre, det skjønner jeg. Og når det kommer utsagn om at det kanskje er "grusræsere som drister seg ut på sti" som står for forsøplingen, da skjønner jeg også at man kan reagere.
|
|
|
11/05/2009 10:09
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg ser de søte på slutten, helt greit. De gjalt bare bilkjøring til stien. Alt det andre var dønn seriøst.  Men om dette hadde blitt rettet til stifolket vill jeg for det første irritert meg, å så ville jeg gjort noe med det innad blant stifolket. Da er vi ved denne puddelkjernen igjen, nemlig "folket". Jeg sykler landevei, grusvei, sti og bycruising og liker alt like godt. Betyr det at jeg må ta kontakt med BOC når jeg ser søppel på grusveien og med deg når jeg ser søppel på stien? Eller kan vi enes om at dette er et problem som troligvis ligger i alle gruppene og derfor må tas bredt, isteden for å skyve problemet over på den ene eller andre gruppen? Ett eksempel, for noen år siden da vi hadde episoder der grufolket var blandet inn i episoder på grusvei i marka. Da ville de stenge stinettene i Nordmarka og Østmarka. Jeg hadde egentlig ikke noe med det å gjøre, men det ble tatt et initiativ de fleste vet utgangen på. Jeg husker vagt noe om det der ja.  Men der gjorde du jo akkurat det rette, nemlig å se at: -Problemet er at noen sykler som tullinger rundt turgåere i marka. -Konsekvensen blir at jeg kan bli stoppet fra å sykle blåsti. -Løsningen er å lage en organisasjon som tar for seg alle syklister som kommer i kontakt med turgåere i marka. Så jeg mener fortsatt at du tar feil når du mener at MadsL eller jeg, som også liker en god grusveisøkt innimellom, har mer ansvar for at det blir kastet søppel langs grusveier og stier enn det du har.
|
|
|
11/05/2009 10:16
|
bullet
Besatt
|
Besatt
Enig i at man må ta med søpla hjem. Det går også fint under ritt. Bruk sidelommene på drakta til mat/gel, og midtlomma til slange/patron og søppel...
En god taper forblir en taper.
Carlberg Velo
|
|
|
[Re: Øyvind V]
11/05/2009 10:26
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Dette er ikke ment som noe forsøk på å dele opp terrengsyklister i forskjellige grupper, der noen er verre enn andre. Men poenget er at de som har funnet slike ting i naturen, finner en del ting som peker mer mot en gruppe enn en annen. Og da må man jo få lov til å fortelle dette? Helt enig. Men at noen reagerer på at "stifolket" fremheves som mye bedre enn andre, det skjønner jeg. Og når det kommer utsagn om at det kanskje er "grusræsere som drister seg ut på sti" som står for forsøplingen, da skjønner jeg også at man kan reagere. Ikke noe problem med å forstå det. Men jeg mente bare at da hadde vi allerede sporet av egentlig. 
|
|
|
[Re: bullet]
11/05/2009 10:29
|
haakotho
Entusiast
|
Entusiast
Normal folkeskikk skulle vel tilsi at man tar med seg søpla si, enten hjem eller til nærmeste søppelkasse, uansett hva man holder på med. Har to smågutter som lærer på skolen at det er viktig å ikke kaste ting i fra seg. De har ofte blitt store i øynene når de har sett ungdommer/vokse som kaster søppel rett på gata. For syklisters omdømme er det vel bra at man ikke i tillegg skulle hatt tendensen til å kaste i fra seg drikkeflaskene etterhvert som de ble tomme. Såframt man ikke drømmer seg bort og tror man er med i protouren :-)
|
|
|
11/05/2009 10:51
|
StigB
Señor
|
Señor
He he, ikke lett det er. Mulig jeg ikke har fått med poenget, men som mange vet så er dette noe jeg har brent for i mange år, dette med at "det er plass til oss alle om vi bare tar hensyn til hverandre". Om det føles personlig så var det ikke ment sånn, men vi har alle et ansvar og det er ikke noe vi kan sykle fra uansett sjanger eller gruppe. Var det ikke tydelig nok at vi alle har et ansvar? Så jeg mener fortsatt at du tar feil når du mener at MadsL eller jeg, som også liker en god grusveisøkt innimellom, har mer ansvar for at det blir kastet søppel langs grusveier og stier enn det du har. Nå har jeg lest igjennom tre ganger å kan ikke finne påstanden din, kan du være snill å finne den for meg? Om det har vært brukt "stifolket" "grusfolket" "birkenfolket" "Frognerseterfolket" "utforfolket" så har det vært for å peke i en retning. Men,"vi har alle et ansvar og det er ikke noe vi kan sykle fra uansett sjanger eller gruppe". tror det var det jeg sa litt lenger opp men det kanskje litt utydelig? Om jeg ikke tar feil har det vært avisoppslag vedr. forsøplingen etter Raumerrittet, også før rittet. Dette kommer fra folk som bruker åsen som rekreasjonssted. Om en så ser på de som sykler der er det vel ikke galt å si at det er flest som tilhører det ordet som helst ikke skal sies har jeg forstått, men sånn er det. Blir det mer rabalder rundt dette så må det tas tak i det kan fort bli sånn at noen finner det for godt å si nei til sykling og forsøpling fra syklister. Jeg mener å ha sett at de nå har innført droppsoner for avfall og bøtesatser for dropp av avfall utenom, det er et godt tiltak. Det betyr ikke at man ikke bør bli flinkere til å ordlegge seg bedre, så man slipper å generalisere - men man ender opp med innlegg som dette, der man hele tiden må forklare alt fra begge sider konstant i hver eneste post, for at ikke folk heller skal fokusere på dette enn hva tråden egentlig handler om. Har jeg uttrykt meg uforståelig?
|
|
|
[Re: haakotho]
11/05/2009 10:54
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Hva er egentlig definisjonen på grussyklist og stisyklist? Er det utstyret du bruker eller hvor du sykler?
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
11/05/2009 10:59
|
Dan
More than words
|
More than words
Nå har jeg lest igjennom tre ganger å kan ikke finne påstanden din, kan du være snill å finne den for meg? Det var denne jeg tolket som at MadsL har et ansvar som grusracer for å henvende seg til grusfolket: Så bra at du blir irritert da kan du jo bringe budskapet videre, det finnes et utall grusræsere som driter en lang marsj i dette med å ta med seg dritten ut av skogen. Men det kan godt tenkes at jeg overtolket litt.
|
|
|
11/05/2009 11:00
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Det betyr ikke at man ikke bør bli flinkere til å ordlegge seg bedre, så man slipper å generalisere - men man ender opp med innlegg som dette, der man hele tiden må forklare alt fra begge sider konstant i hver eneste post, for at ikke folk heller skal fokusere på dette enn hva tråden egentlig handler om. Har jeg uttrykt meg uforståelig? Svaret mitt var rettet til "tråden", og ikke direkte mot deg 
|
|
|
[Re: GardS]
11/05/2009 11:01
|
engekri
Ivrig
|
Ivrig
Hva er egentlig definisjonen på grussyklist og stisyklist? Er det utstyret du bruker eller hvor du sykler? Mest imaget man prøver å gi seg selv.
|
|
|
11/05/2009 11:03
|
StigB
Señor
|
Señor
Hva er egentlig definisjonen på grussyklist og stisyklist? Er det utstyret du bruker eller hvor du sykler? Man skal ikke lenger definere noen kategorier, alt skal hete syklister. Men min mening er at det finnes noen som sykler grus til de kommer til en sti og fortsetter på stien, likeså trives de best på denne stien og alle andre stier. De bruker til og med bil lang vei for å sykle på en sti. Å så er det de som sykler på grus som kjører forbi stien og fortsetter på grus, også de kan finne på å¨kjøre bil lang vei for å sykle på en grusvei. Men det er syklister begge to.
|
|
|
11/05/2009 11:03
|
Dan
More than words
|
More than words
Hva er egentlig definisjonen på grussyklist og stisyklist? Er det utstyret du bruker eller hvor du sykler? Det dreier seg ikke om hvor du sykler (siden stisyklister ofte sykler grus til skogen og grussyklister noen ganger drister seg ut i skogen) eller hvilket utstyr du har (siden det i dag finnes lette fulldempere som funker både på sti og grus). Nei, dette er rett og slett et spørsmål om at grusracere står litt lavere på kulhets- og koselighetsskalaen i forhold til de avslappede og sosiale stisyklistene. Ja også har selvfølgelig de egoistiske grusracerne litt lavere moral også. Ellers ville de jo ikke ha vært så opptatte av å komme foran folk i alle ritt.
|
|
|
11/05/2009 11:04
|
StigB
Señor
|
Señor
Det betyr ikke at man ikke bør bli flinkere til å ordlegge seg bedre, så man slipper å generalisere - men man ender opp med innlegg som dette, der man hele tiden må forklare alt fra begge sider konstant i hver eneste post, for at ikke folk heller skal fokusere på dette enn hva tråden egentlig handler om. Har jeg uttrykt meg uforståelig? Svaret mitt var rettet til "tråden", og ikke direkte mot deg Beklager jeg missforstod. :-)
|
|
|
11/05/2009 11:07
|
Dan
More than words
|
More than words
Men min mening er at det finnes noen som sykler grus til de kommer til en sti og fortsetter på stien, likeså trives de best på denne stien og alle andre stier. De bruker til og med bil lang vei for å sykle på en sti. Å så er det de som sykler på grus som kjører forbi stien og fortsetter på grus, også de kan finne på å¨kjøre bil lang vei for å sykle på en grusvei. Da blir mitt neste spørsmål, er dette alltid snakk om forskjellige mennesker, eller går det an at samme person den ene dagen sykler forbi stien og koser seg på grusen, og neste dag svinger inn på stien og koser der isteden? Eller rokker det noens verdensbilde litt for mye? 
|
|
|
11/05/2009 11:28
|
StigB
Señor
|
Señor
Ikke i det hele tatt da blir det noe vi kaller stigr duathlon noe som er godt anerkjent ihvertfall her opp.
|
|
|
11/05/2009 12:01
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Noen burde ringe Margit og tipse om den nye smussromanserien "Stifolket" eller "grusfolket". Muligheter for noen og tyve bind i den serien :-)
Diskusjonen her har nå gått over i en defineringskrig, sti vs. grus.
Det vi like gjerne kan innse er at de som kaster søppel vil gjøre dette uavhengig av hvilken sykkel de har og hvilket underlag de befinner seg på. Det er noe de er vant med å gjøre, og kommer til å gjøre dette uansett om de er midt i sentrum, griller på festningen elelr sykler i marka.
Vi som er oppvokst i mer møblerte hjem kan hjelpe til ved å si ifra, og påpeke dersom vi ser forsøpleren i aksjon. Og vi kan ta med oss det vi måtte finne utenfor allfarvei.
(vær klar til å spurte, da ikke alle er like glade for å bli påminnt sine svakheter).
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
|
|