Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ferskingskader

Ferskingskader #725783 08/05/2009 13:04
S
Stisykleren Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Heisann! Jeg begynte å sykle aktivt for ca. 3 uker siden, hvor jeg har syklet 4-5 dager i uken. Det har vært alt i fra 45min til 2 timers turer.

Tenkte å ta det med ro, men med ny sykkel blir man fort overivrig. For nøyaktig en uke siden merket jeg noe som lignet på en strekk i låret.. Var litt vondt på framsiden når jeg satt meg inn i bilen og lignende. Nå, 1 uke etterpå fikk jeg plutselig relativt merkbare smerter i begge lårene bare på en 2 minutters tur til butikken. Kjente ut som noen hadde slått meg hardt over hele framsiden av låret..

Gjør spesielt vondt på utsiden av låret opp mot hofteleddet.. Virker slik. Gjør vondt å ta på. Er forøvrig 23 år. Har nok startet litt for hardt med syklingen. Men noen som har peiling på hva det kan være? Senebetennelse, muskulære problemer?

Kan f.eks nevne at jeg hadde en pause i fra syklingen på en 3-4 dager før smertene plutselig kom. Men er overbevist om at det må være syklingen. Da jeg aldri har hatt plager før.

Mvh ivrig syklist!

Re: Ferskingskader [Re: Stisykleren] #726117 08/05/2009 21:18
T
Tyrihans Offline
Entusiast
Entusiast
T
Vet ikke så mye om deg,og din fysiske tillstand.Annet enn alder og det er jo noe... Alltid tøfft å starte med ny regelmessig trening.Du sier ikke noe om din tidligere treningskultur.Så dersom du er helt utrent så vil det nok gå en uke før symtomene er over.Hvis smertene avtar under sykling ville jeg tatt noen rolige økter alene,de første dagene. fiolin

Re: Ferskingskader [Re: Tyrihans] #726145 08/05/2009 21:50
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Rolige langøkter med fokus på teknikk, er mitt gulltips til alle som begynner med en ny idrett/treningsform.(er ikke så dumt å bli med i en sykkelklubb,snakke med erfarne utøvere heller)
Så øker man belastningen over etterhvert.
Hva med ett 3 mnd treningsprogram,det finnes ferdige nybegynner program for sykling på nett.

Det er ofte vondt å trene,så det må man bare leve med.
Belønningen i form av overskudd kommer etterhvert...
Hva dine smerter kan være/skyldes kan være mye (feil sittestilling,for høy belastning,betennelse/skade/strekk osv osv.)

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Ferskingskader [Re: SimonS] #729066 13/05/2009 10:05
S
Stisykleren Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Jeg kan jo skrive litt til her, fordi nå har smertene vedvart i en drøy uke. De kommer og går litt. Jeg er nødt til å begrense aktiviteten, må holde meg mest mulig i ro. Sykling er uaktuelt enda, da jeg får vondt bare av å gå opp og ned trappa et par ganger.

I går kveld begynte det plutselig å gjøre vondt igjen, da på høyre ben, på utsiden av låret, ca midt på og ned mot kneet. Når jeg går er balansen litt ustabil pga kneet som svikter litt, sammen med musklen i låret. Smertene er ganske krameaktige, men ikke fullt så intenst.

Virker jo som det er musklene i låret som har fått en liten overbelastning. Det burde jo gå over av seg selv om jeg tar det med ro litt til. Er bare litt redd for at det kunne være et svakt kne, men håper ikke det ICON_SMILE

Re: Ferskingskader [Re: Stisykleren] #729092 13/05/2009 10:31
M
minsten Offline
Entusiast
Entusiast
M
Prøv å masere lårene dine ofte. Så fort du får litt ledig tid/sitter å ser på tv så kan du masere lårene dine selv. Det kan ihvertfall hjelpe litt på restitusjonen av lårmuskulaturen din. ICON_SMILE

Re: Ferskingskader [Re: minsten] #729203 13/05/2009 12:35
S
Stisykleren Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Jepp, takk for tipset! Skal få til det. Jeg regner med at det går over av seg selv. Samboeren maser om at jeg må gå til legen, men han kan vel ikke gjøre annet enn å skrive ut Voltaren? ICON_TONGUE Er ikke noe flink til å bruke legen, satser på at det ordner seg selv.

Re: Ferskingskader [Re: Stisykleren] #729210 13/05/2009 12:42
Lemond Offline
Entusiast
Entusiast
Voltarenen kan du selge, og vips så har du råd til noe sykkel-bling-bling.

(Jeg ville gått til legen)

Re: Ferskingskader [Re: Lemond] #729226 13/05/2009 13:00
S
Stisykleren Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Jeg har mangelfull innflytelse på Plata. Kanskje du kan hjelpe? ICON_TONGUE

Re: Ferskingskader [Re: Stisykleren] #729234 13/05/2009 13:14
Lemond Offline
Entusiast
Entusiast
Litt rusten på hvordan livet i Kvadraturen og på Plata er for tiden. Hadde kontor i krysset Tollbugata/Rådhusgata for en del år tilbake, og da måtte jeg i alle fall gå veldig mye lenger for å få meg en god kopp kaffe enn Voltaren.

Re: Ferskingskader [Re: Lemond] #729341 13/05/2009 16:06
F
freeair Offline
Ringrev
Ringrev
F
Klarer du å finne/selge Voltaren på plata er du god...
Voltaren fås vel nå kjøpt i små doser uten resept.

Hold deg i ro og unngå aktivitet som utløser smertene. La det gå et par uker og se det an. Evnt ta kontakt med lege dersom det ikke går over på sikt...

[Linket bilde fra iloapp.rockgarden.no]

Cove Bikes
Nuke Proof
Re: Ferskingskader [Re: Stisykleren] #729752 14/05/2009 07:06
L
Lostbuthappy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Sitat: Stisykleren
Jepp, takk for tipset! Skal få til det. Jeg regner med at det går over av seg selv. Samboeren maser om at jeg må gå til legen, men han kan vel ikke gjøre annet enn å skrive ut Voltaren? ICON_TONGUE Er ikke noe flink til å bruke legen, satser på at det ordner seg selv.

Jeg hadde smerter i låret i venstre ben. Gikk ikke til legen da jeg regnet med at det gikk over og at legen ikke kom til å finne ut noe. Antok at han bare ba meg om å ta det med ro og se hva som skjer eller evt gi meg noe betennelsesdempende.

Jeg gikk til legen nå i mai, ble sendt til fysioterapeut og det tok henne to sekunder å konstatere at det var en muskelknute som jeg burde behandlet for et halvt år siden.

Dersom du ikke blir bedre så vil jeg på det sterkeste anbefale at du går til fysioterapeut og få sjekket det ut. De er flinkere enn du tror.

Jeg får nå nålebehandling hvor de stikker nåler ned i såkalte triggerpunkter som skal løse opp muskelknutene. Merker hvordan musklene rykker til når hun treffer. Dessverre startet jeg alt for sent og rittene denne sesongen går nok i dass.

Moderator  support