Lurer på hvilken nedkjøring som er finest for en som ikke er så veldig god på teknisk sti enda. Tenker da Hobo / Pipedream / Gule / Baristaen / Bunghole. Har til nå kun syklet E6, både oppover og nedover, men har lyst til å prøve en av de andre nedover neste gang.
Noen tips?
Redigert av Viggi; 07/05/200920:37. Rediger grunn: skrivefeil ;-)
Vigdis - What goes up...
Re: fineste nedkjøring fra Ullevålseter?
[Re: Viggi]
#72527207/05/200920:40
Jeg syns Hobo har veldig fin flyt. Litt røtter og en liten bratt kneik, ellers lite stein og mye flyt. Bunghole har jeg bare syklet oppover så vet ikke hvordan den føles nedover, men masse stein ihvertfall..
[Re: Birgitte]
#72570708/05/200911:59
Var i Hobo en dag i forrige uke, da var den helt tørr. Men sikkert greit å vente til de siste dagers regn har tørket opp ja! En dag eller to med sol, så er den nok fin igjen
[Re: Birgitte]
#72587108/05/200915:54
Takk for mange tilbakemeldinger! Har nå ihvertfall fått skrenket inn mulighetene til henholdsvis Bunghole, Hobo og Gule. Så får vi se i hvilken rekkefølge vi prøver dem.
Vigdis - What goes up...
[Re: jeth]
#72614108/05/200921:44
Hobo er det kanskje lurt å ligge unna til det blir skikkelig tørt, den er veldig nedslitt. (Var det hvertfall i høst, sikkert ikke bedre nå)
Kanskje greit å ta en tur å se på forholdene før du uttaler deg. Fine forhold i Hobo nå. God tur
Det er godt å høre, men det er vel ingen tvil om at jordsmonnet der bærer preg av at den ble en populær sti ifjor. Det går an å ha det i bakhodet før man velger den nedfarten, kanskje spesielt hvis det ikke er skikkelig tørt.
Jens
#72630509/05/200912:29
Av Bunghole, Gule, Hobo og Mojo er sistnevnte nok den enkleste og tryggeste. Starten er bratt, men den er kort og du kan gå ned der (den er dog tagbar). Resten er fin singletrack tilnærmet fri fra steiner og dropp. Utfordringen er å holde seg på det smale sporet, men det er ikke noe farlig hvis du havner utenfor. Det er masse små ujevnheter i form av røtter og småstein, som gjør at det slår jevnt hele tida, men det øker bare morofaktoren.
Inngangen på stien er ved gresstustene på vestsiden av grusveien der hvor veien svinger ved sørenden av Store Åklungen. Starten er som nevnt bratt, deretter fem meter myr og en kort bakke som du antageligvis må gå opp. Like etter er det et stikryss, hold til venstre der, opp på åsen. Så er det bare å følge på.
Etter en god stund deler stien seg nede i et lite søkk. Hold til venstre her. Like etterpå er du nede på en bredere sti. Her velger du høyre og etter 20-30 meter går det av en sti til venstre. Ta ned der og følg på. Du ender ut ved nordenden av Sognsvann. Merk at dette partiet er mer teknisk og steinete enn Mojo, men vanskelighetene kommer jevnt fordelt og i små doser.
[Re: runermm]
#72654109/05/200920:10
Takk for tipset! Er nok ikke ute etter det enkleste eller tryggeste, men rett og slett en fin nedkjøring med passe med utfordringer underveis. Har tidligere funnet et kart her på forumet over de forskjellige stiene til Ullevålseter, men finner ikke Mojo her. Er det en av disse stiene? Kanskje den har flere navn?
Redigert av Viggi; 09/05/200920:10.
Vigdis - What goes up...
#72656309/05/200920:49
Kartet til Photon er riktig, men har en annen slutt enn det jeg beskrev. Du avslutter med det partiet som kalles Høyspenten, slik Photon skriver.
I det søkket hvor jeg anbefalte venstre tar du rett fram. Du raskt fram til en bredere sti, ta til høyre der. Like etter er det et nytt stikryss. Her tar du til venstre. Nå har du Lille Åklungen til høyre for deg. Følg stien til sørenden av vannet. Høyspenten tar inn til venstre rett før du når Åklungen-demningen. Stien svinger inn under kraftledningen etter et morsomt parti i skogen. Når stien nærmer seg skogen på andre siden av kraftgata holder du til venstre og kan bare følge på videre på rask sti. Mot slutten må du passere en litt større bekk og et lite myrparti før du er ute på grusveien vest for Sognsvann og kan puste ut.
Sitat: Viggi
Takk for tipset! Er nok ikke ute etter det enkleste eller tryggeste, men rett og slett en fin nedkjøring med passe med utfordringer underveis.
Jeg leste at du ikke var så erfaren på sti riktig ennå, derfor anbefalte denne ruta. Tar du det første alternativet etter Mojo får du nok å bryne deg på. Velger du Høyspenten så blir det fart og flyt. God tur!
#72661709/05/200923:46
Ja det er riktig, kartet ser ut til å ha tegnet inn starten på mojo for langt ned på grusveien. Starten er rett inn til høyre etter at du har kommet inn på grusveien fra stien til lynhytta.
Jens
#72695510/05/200917:34
Lynhytta? Hvor er den? Begynner å bli veldig usikker nå på hvor Mojo egentlig går... Er ikke kjent i området i det hele tatt, har kun syklet E6.
Som kartet til Gule sider viser ligger Lyn-hytta på vestbredden av Store Åklungen. Du kommer til Lynhytta ved å følge stien som går fra Ullevålsseter. Du finner skilting til hytta like over dammen ved setra. Stien er fin, men ikke akkurat pur flyt hele veien, særlig ikke første gangen. Ved Lynhytta følger du bratt ned til vannet og over broa. Følg stien langs Store Åklungen og du kommer ut på grusveien til Sognsvann. Mojostarten er like foran deg på høyre side ved gresstustene, se også den grønne pila på dette kartet. Merk at Mojostien ikke er avmerket på dette kartet.
#72711110/05/200919:59
He he, tror endelig jeg skjønner hvor den går. Da ser det ut til at det, i nærmeste fremtid, blir en del sykling i Nordmarka for min del. Har tross alt 4 nye stier å prøve ut! Blir også fint med litt variasjon fra E6, den begynte å bli litt kjedelig.
Takk, allesammen!
Vigdis - What goes up...
#72835212/05/200912:46
Igår syklet jeg og sRage oppover Hobo og nedover Gule. Fin tur, til tross for en del steder hvor jeg/vi måtte gå av sykkelen. Så også at Hobo er ganske sårbar når underlaget er vått, og det var godt synlig at denne stien er populær blant syklister. Mens vi var på vei oppover møtte vi en gruppe på ca 15 syklister som dundret nedover stien og etterlot seg enda flere dype bremsespor i den våte jorden. Ser absolutt poenget til Jeth, med å vente til det har blitt mere tørt før man tar Hobo nedover. Håper det tørker snart, for etter å ha syklet den oppover, klør jeg etter å sykle den nedover også