Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Biltemas sykkelhjul

Biltemas sykkelhjul #725183 07/05/2009 19:02
L
Lazy Sod Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Har behov for å bytte felger på min "regnværssykkel", som egentlig er en 7-8 år gammel ganske tung hybrid med skjermer, bagasjebærer og 28" hjul.

I stedet for kun å bytte felgene, kan det være aktuelt å bytte ut hjulene med et sett fra Biltema, siden det blir nesten like billig:
Biltemas forhjul
Biltemas bakhjul

Jeg mistenker at felgene kan være Alex ACE24, som som jeg så på flere av syklene der. Imidlertid fant jeg ikke denne felgen på alexrims.com, så jeg antar den er utgått?

Navene er det jeg er mest usikker på. På websiden står det bare "Nav i aluminium med hjulmuttere". På syklene med hjulmuttere og felgbrems fant jeg ingen fabrikant- eller typebetegnelse på navene.

Noen som vet hva slags nav de bruker? Kommer de til å bryte sammen etter et par hundre mil? Er de så dårlig forseglet at de er uegnet for bruk i regnvær?

Og har de 9mm akslinger, slik at jeg evt. kan bytte dem ut med de gamle fra Shimano med hurtigkoblinger? (På min gamle stålracer fra 80-tallet, og på en gammel DBS jeg hadde før, var det 10mm akslinger.)

Re: Biltemas sykkelhjul [Re: Lazy Sod] #725280 07/05/2009 20:47
Åsmund Olsen Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg kjøpte et 26"-framhjul der for noen uker siden.
Har ikke brukt det mer enn 500 meter pga skive-/kalipper-kompatibilitetsproblemer, men rakk å legge merke til at det er med Shimano 485 (?) nav, 9 mm. er det hvertfall.
Har det ikke foran meg nå, så heeelt sikker er jeg ikke.

It's never gonna be mainstream like football.
-Cav

Lørenskog CK
Re: Biltemas sykkelhjul [Re: Åsmund Olsen] #725287 07/05/2009 20:52
jonnykast Offline
Besatt
Besatt
Jeg har brukt Biltema fremhjul for skivebrems i 3 år nå,fremdeles rett og fint det

Massevis med smileys i 2012 ICON_SMILE
Nyckelbens-Jonny
Jonny Kåstad
Re: Biltemas sykkelhjul [Re: Åsmund Olsen] #725290 07/05/2009 20:58
erlingba Offline
.
.
Jeg hadde et hjulsett med 475-nav for et par år siden.
Fremhjulet var det litt høydekast i, noe som så ut til å komme fra navet siden også skiva beveget seg litt opp og ned, noe som gjorde at jeg merket det lugga litt ved bremsing.

Bakhjulet bøyde jeg bakakselen på høyre side, men det fikk jeg på garantien.

Til stisykling ville jeg absolutt sett etter noe annet, men på jobbsykkelen vil de nok holde noen år.

Vær oppmerksom på at det er veldig lite fett i navene når de er nye, så du bør sette dem inn med noe skikkelig klissete med en gang.

Re: Biltemas sykkelhjul [Re: Åsmund Olsen] #725297 07/05/2009 21:06
L
Lazy Sod Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Åsmund, siden ditt hjul hadde skive-kompetibilitetsproblemer, så regner jeg med at det var Biltemas 26" forhjul for skivebrems. På websiden står det at det hjulet har Shimano skivebremsnav HB-M475. For de 28" hjulene som jeg er interessert i, er det ikke oppgitt hvilke nav som brukes, så jeg mistenker dem for å ha brukt noe billig ræl fra Kina. De ville antagelig nevnt det om navene var fra Shimano.

Re: Biltemas sykkelhjul [Re: Lazy Sod] #725381 08/05/2009 05:50
B.B. Offline
Entusiast
Entusiast
Kjop brukte hjul her pa forumet i stede.Mye bedere.

Børge
Re: Biltemas sykkelhjul [Re: Lazy Sod] #725803 08/05/2009 13:34
L
Lazy Sod Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Etter å ha målt på et bakre nav fra Shimano, og sjekket litt på internett, fant jeg ut at de bruker 10mm aksling bak og 9mm foran. Jeg var ikke klar over at det er vanlig med forskjellig diameter foran og bak. Så da regner jeg med at det antagelig går an å bytte om akslingene. (Forhjulet fra den gamle DBS-en, med Gigant trommelbremsnav, har forresten 9,5mm aksling.)

Jeg har kjøpt brukte hjul før (til racer og terrengsykkel), men bruktmarkedet for akkurat denne type hjul ser ut til å være temmelig begrenset. Det er neppe noe særlig å spare i forhold til Biltema, spesielt om de må sendes i posten. Man vet heller ikke helt hvilken tilstand de er i (f.eks. slitasje på lagre og felger, og behov for retting/stramming av eiker), eller om den forrige eieren har gjort noe sprøtt, som han på dette forumet som vasket sykkelen ved å dyppe den i et vann. (Han skal jeg i alle fall ikke kjøpe brukt av...)

Så alternativene er å bytte felgene til f.eks. Mavic A119, eller å kjøpe et relativt rimelig hjulsett hos Bikeshop (Rigida/Zac-19/Deore) når de får det på lager.

Siden det er mest prekært å få byttet forhjulet, er det mulig jeg starter med et forhjul fra Biltema og ser hvordan det går før jeg bytter bakhjulet.

Re: Biltemas sykkelhjul [Re: Lazy Sod] #725813 08/05/2009 13:49
beast666 Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Lazy Sod
Etter å ha målt på et bakre nav fra Shimano, og sjekket litt på internett, fant jeg ut at de bruker 10mm aksling bak og 9mm foran. Jeg var ikke klar over at det er vanlig med forskjellig diameter foran og bak. Så da regner jeg med at det antagelig går an å bytte om akslingene. (Forhjulet fra den gamle DBS-en, med Gigant trommelbremsnav, har forresten 9,5mm aksling.)

Jeg har kjøpt brukte hjul før (til racer og terrengsykkel), men bruktmarkedet for akkurat denne type hjul ser ut til å være temmelig begrenset. Det er neppe noe særlig å spare i forhold til Biltema, spesielt om de må sendes i posten. Man vet heller ikke helt hvilken tilstand de er i (f.eks. slitasje på lagre og felger, og behov for retting/stramming av eiker), eller om den forrige eieren har gjort noe sprøtt, som han på dette forumet som vasket sykkelen ved å dyppe den i et vann. (Han skal jeg i alle fall ikke kjøpe brukt av...)

Så alternativene er å bytte felgene til f.eks. Mavic A119, eller å kjøpe et relativt rimelig hjulsett hos Bikeshop (Rigida/Zac-19/Deore) når de får det på lager.

Siden det er mest prekært å få byttet forhjulet, er det mulig jeg starter med et forhjul fra Biltema og ser hvordan det går før jeg bytter bakhjulet.

Man kan ikke kjøpe gull for gråstein, når du kjøper billig på biltema får det det du betaler for.

Re: Biltemas sykkelhjul [Re: beast666] #725830 08/05/2009 14:42
L
Lazy Sod Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Sitat: beast666
Man kan ikke kjøpe gull for gråstein, når du kjøper billig på biltema får det det du betaler for.

Det er ikke "gull" jeg trenger til en slik sykkel. Men det finnes forskjellig gråstein.

Hjulene fra Bikeshop, med Shimano Deore-nav, koster ikke så mye mer enn Biltema sine (ca. kr. 700 mot 500 pr. sett), så det er ikke automatisk gitt at Biltema sine trenger å være så mye verre. Derfor spør jeg de som evt. har prøvd dem. (Problemet med Bikeshop sine er at de ikke er på lager, og datoen de forventes på lager har vært forskjøvet flere ganger.)

Re: Biltemas sykkelhjul [Re: Lazy Sod] #726784 10/05/2009 12:07
P
peroo Offline
Ringrev
Ringrev
P
Hvorfor kjøpe på biltema når man kan shoppe på nettet ?
Jeg er godt fornøyd med mine hjul fra disse.

http://www.merlincycles.co.uk/?fn=product&productId=980&categoryId=97

fra 430kr for bakhjul med deore nav.
850kr for XC717 med XT nav.

Desverre sender de med Parcelforce/EMS...

Re: Biltemas sykkelhjul [Re: peroo] #727363 11/05/2009 08:43
lateral Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Parcelforce/EMS er desverre fordi? Er de trege/dyre?

If a thing was bound never to happen, then that thing would resolutely refuse not to happen as soon as possible.
- Hitchikers Guide to the Galaxy
Re: Biltemas sykkelhjul [Re: peroo] #729269 13/05/2009 13:58
L
Lazy Sod Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Sitat: peroo
Hvorfor kjøpe på biltema når man kan shoppe på nettet ?

Fordi det er mye billigere!

Quote:
Jeg er godt fornøyd med mine hjul fra disse.
http://www.merlincycles.co.uk/?fn=product&productId=980&categoryId=97
[...]

Websiten sier ikke noe spesifikt om diameter, men ut fra komponentene å dømme må det være 26" MTB-hjul, og jeg trenger 28". De har noen fabrikkbygde racing-hjulsett, men ikke noen som er egnet for en hybrid.

Nåvel...
Det ser ut til å bli brukte hjul likevel, men ikke fra bruktforumet her. Jeg var på hittegodsauksjon forleden, og fikk bl.a. en sykkel med passende hjul (og greie dekk) for en femtilapp. Navet foran viste seg å være noe tregt, men etter rensing, smøring og justering tror jeg det vil holde en stund. Uansett var dekkene alene verdt prisen, og det er sikkert noen andre deler jeg også kan bruke.

Re: Biltemas sykkelhjul [Re: lateral] #729615 13/05/2009 21:00
P
peroo Offline
Ringrev
Ringrev
P
Sitat: lateral
Parcelforce/EMS er desverre fordi? Er de trege/dyre?

Min erfaring er at EMS pakker bruker vesentlig lengre tid enn andre pakker. De skifter også sporingsnummer når de kommer til Norge slik at du må ringe rundt for å finne dem igjen når ting tar tid.

Re: Biltemas sykkelhjul [Re: Lazy Sod] #731788 17/05/2009 15:28
L
Lazy Sod Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Jeg var en tur på Biltema i går etter noe verktøy, men tok også en liten titt på noen av de utstilte syklene. Da la jeg merke til at alle som ikke hadde hurtigkoblinger, nå hadde fått heldekkende hjulmuttere, altså skålformede muttere som omslutter enden av akslingene. For noen uker siden hadde flere av de billigste syklene "vanlige" muttere. Siden det er så kort tid siden, har jeg mistanke om at butikken har byttet ut mutterne på utstillingsmodellene. Får bare håpe de har gjort det samme med de nedpakkede syklene og hjulene de selger...

Moderator  support