Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

SRAM X-0 bakgir

SRAM X-0 bakgir #723927 06/05/2009 08:19
TFN Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Har SRAM X-0 bak og funderer på å bytte i et nytt. Fornøyd med giret, så jeg tenkte meg å kjøpe samme. Men: Hvordan finner jeg ut om jeg har "long cage", "medium cage" eller "short cage"? www.sram.com forteller at de tre lengdene finnes, men er ikke grei nok til å fortelle hvor lange armene er på de tre variantene. Kan ikke se at det står noen typebetegnelse på giret - og det gjør det heller ikke på www.sram.com, så det ville jo ikke hjulpet.

Giret er nok helt klart "medium" eller "short", ikke "long", men jeg finner ikke ut av om det er "medium" eller "short". Kapasiteten er for liten i forhold til tanntallene på drevene, men så har jeg heller aldri følt for å sykle med kombinasjonen 44-32, så da er jeg fornøyd med kortere arm og rask respons. "Long" er altså ikke noe alternativ.

Noen som kan oppklare hvordan man avgjør typen?

- Tom
Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Re: SRAM X-0 bakgir [Re: TFN] #723939 06/05/2009 08:43
straightliner Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Litt flåsete sagt, men det tar du faktisk ganske lett på øyemål! Den korte er KORT og den lange er LANG. Og om du ser på bilder av skifterne, så ser du hvor kort den korte er.

Bigger wheels, BIGGER fun!
Re: SRAM X-0 bakgir [Re: straightliner] #723992 06/05/2009 09:37
aksel2 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Kan ikke til lengdene, men her får en det inn med teskje hvilken type som passer til drevene.
http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=284688

Stumpjumper S-Works
eBay build Scott Spark Custom Comfort
Isak Impulse
Re: SRAM X-0 bakgir [Re: straightliner] #724062 06/05/2009 10:55
TFN Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: straightliner
Litt flåsete sagt, men det tar du faktisk ganske lett på øyemål! Den korte er KORT og den lange er LANG. Og om du ser på bilder av skifterne, så ser du hvor kort den korte er.

Ja, jeg tror nok det er medium-varianten jeg har - sånn øyemålsomtrentlig. Ville bare høre om noen visste om mer håndfaste metoder for å fastslå det...

Takk til aksel2 for lenke til bra oppsummering av valg av girarm. Teksten der viser det som var mitt poeng; kjøper man gir basert på utregnet, nødvendig kapasitet, får man muligheten til å bruke absolutt alle girkombinasjoner (også de du aldri vil finne på å bruke). Prisen man betaler er tregere gir-respons, slakkere kjede og fler slag i ramma, større risiko for at giret slår nedi stener og røtter og den slags osv.

- Tom
Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no

Moderator  support