Burde jeg melde meg inn i sykkelklubb med en gang eller trene meg opp i et par månder/sesong. Sån at jeg er "god nok"?
Det står ikke noe om hvor du bor, men jeg skulle tro de fleste sykkel-klubber har en hjemmeside hvor du kan sjekke treningstider. Sansynligvis kan du da dukke opp på et par treninger for å se hvordan du ligger an form-messig. Det er forøvrig mange "sovende" klubb-medlemmer på den måten at de ikke trener med aktiv-gruppa, men enten trener "tur" i klubb-regi eller med venner. Samtidig trenger de en klubb ifb med lisens/forsikring mtp ritt (om de ikke vil løse engangslisenser). I tillegg har sikkert mange klubber relativt rimelige drakter av kurant kvalitet.
Hvordan vedlikeholde sykkel? (Vaske ramme osv, vaske/smøre, osv)
Hvis du føler deg stødig i engelsk (og du kan vel først som sist lære deg navnene på en del deler, både på norsk og engelsk), så er det nok en drøss med steder å lese om dette. Du kan jo også ta en titt på "Verksted"-fanen til venstre på siden.
Av nettsteder, så kan du jo kikke på "repair help" hos
Park Tool eller bla rundt under
Sheldon Browns (RIP) hjemmeside.
Det beste er kanskje å kjøpe seg "Mekkeboka" av Rasmus Leiro eller kanskje mekke-DVD av redaktøren himself, gjerne i kombinasjon med boka. Sjekk nettbutikken til
Syklistenes Landsforening. Kan jo være en passe bursdagspresang om du skulle ha en kurrant dato for slikt.
Ikke bruk white spirit, Zalo, CRC og andre ting som "tørker" ut sykkelen. Ei heller høytrykksspyler (om du ikke vet hva du gjør).
Selv bruker jeg nå ca 1l grønnsåpe til 4l vann på en dunk med spray-hode for ramme og hjulvask, kombinert med mild skylling med hageslange. Til drivverk og olje-deler bruker jeg Pedros citrus-rensere. Disse eller tilsvarende finner du i de fleste sykkelbutikker.
Ellers bør du finne deg en kjedeolje som passer til ditt bruk (eller flere typer om du opererer under veldig ulike forhold).
Og skal du på langtur, ta med nødvendige remedier for å komme deg hjem igjen (slange, lappesaker, pumpe, multi-verktøy, telefon, ....)
Hvor kjøper jeg best sykkelutstyr(pris og kvalitet)? Hvilke sko burde jeg kjøpe?
Det billigste utstyret finner du kanskje på nettet, men det kan du ikke uten videre bruke. Det er mellom annet viktig at klærne ikke er for store (eller for små) og hva som er din størrelse er kanskje ikke så lett å finne ut som fersk syklist. I første omgang anbefaler jeg deg en tur innom en ordentlig sykkelbutikk i nærheten av der du bor. Gode klær behøver ikke å koste all verden, men det er klart, Assos har klær av meget høy kvalitet, og forsåvidt også enda høyere priser. Du kan få mye glede av billigere tøy enn det (søk etter dette i andre tråder på forumet).
Hjelm (hvis du ikke har) er også en individuell greie. Du må finne en som passer hodet ditt. Når denne hjelmen er utslitt (eller kaputt) kan du jo evt kjøpe en identisk på nettet.
Sko er tilsvarende. For noen passer det ene, for andre ikke. Du må teste selv. Og det i en lokal sykkelbutikk (eller flere). Det er mange merker å velge mellom.
Finns det sykkelprogram(Treningsprogram)
Les og søk i treningsforumet her.
Hvordan er sykkel og styrketrening ilag?
Det er bra med sterk (nok) kjernemuskulatur. Samtidig er vel mye av vekta på overkroppen "daukjøtt" når det gjelder klatring med sykkel, så hvis du skal fort opp bakkene, så gjelder det å ikke veie for mye.
Som femtenåring tror jeg ikke du skal bry deg så mye om slikt. Tren variert og lystbetont med mindre du satser veldig seriøst (og selv da skal det vel være variert og lystbetont mesteparten av tiden). Og satser du seriøst, så er en klubb noe du bør oppsøke snarest mulig.
Forøvrig finner du "ekte" eksperter på trening i mente på treningsforumet

Hvis du forteller noe om hvor du bor, kan det jo være du får gode råd om "beste" klubb i nærheten. Noen klubber fokuserer på landevei, noen på terreng, noen begge, noen på Oslo-Trondheim osv osv osv...
Rolf