Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Et lite nybegynnerpass inn i syklingens verden.

Et lite nybegynnerpass inn i syklingens verden. #723674 05/05/2009 21:07
O
Ole101 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Hei og god dag/kveld alt etter som. (Du kan lese den lange blekka hær eller bare gå rett ned til uthevet skrift.)

Jeg har akkurat kjøpt meg ny flott sykkel. Jeg har aldri holdt på med sykling på noe spesielt nivå, så jeg står med lite kunnskaper hær.

Jeg har vært aktiv i alle mine 15år, står mye på ski og trener ganske mye styrke (tre gang i uka over 100kg bøy.)
Hele fjord året syklet jeg en del på en slitt hybrid sykkel. Nå har jeg gått til innkjøp av en brukt men fantastisk sykkel etter mine standarer i vært fall;) "Masi Gran Criteritum S".

Jeg har spilt ballspill osv i klubb men i de siste årene har det vært lange ski turer alene, joggeturer alene, og mange timer med bare meg, olympiastanga og x-antall vekter.

Jeg håper dere på forumet kan hjelpe meg med og komme i gang med sykling på et vist nivå! ICON_SMILE
Jeg er ivrig og lese nå og prøver å få tillegnet meg kunnskap om hvordan jeg sykler mest effektiv, hvordan jeg skal vedlikeholde sykkelen min osv.

Ok, vet ikke helt hvorfor jeg skrev alt det ovenfor men let's go straight to buissnis.

Burde jeg melde meg inn i sykkelklubb med en gang eller trene meg opp i et par månder/sesong. Sån at jeg er "god nok"?

Hvordan vedlikeholde sykkel? (Vaske ramme osv, vaske/smøre, osv)

Hvor kjøper jeg best sykkelutstyr(pris og kvalitet)? Hvilke sko burde jeg kjøpe?

Finns det sykkelprogram(Treningsprogram)

Hvordan er sykkel og styrketrening ilag?

Re: Et lite nybegynnerpass inn i syklingens verden. [Re: Ole101] #723683 05/05/2009 21:15
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Meld deg inn i en sykkelklubb spå fort som mulig, da får du også svarene på alle de andre spørsmålene dine.

Liker du å trene styrke er det ingen grunn til å slutte med det før du eventuelt skulle bli så hekta på sykkel at du virkelig vil satse. Mange gode syklister trener også styrke gjennom karrieren selv omd et er delte meninger om effekten (jeg er for eksemepl litt skeptisk, men du blir neppe dårligere), dessuten er allsidighet viktigst i din alder.

Tren masse forksjellige grener så lenge som mulig, ikke spesialiser for tidlig!

Re: Et lite nybegynnerpass inn i syklingens verden. [Re: Ole101] #723923 06/05/2009 08:16
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: Ole101

Nå kan jeg i og for seg bare svare for meg selv, men mye styrketrening, mye knebøy og markløft(blant annet)ga meg relativt mye muskelmasse på lår, og av en eller annen grunn også relativt mye på legger. Dette har neppe vært noen særlig fordel for meg, og beinstyrke vil aldri være noen begrensende faktor for sykling.

Ett eller annet sted på veien får du "for mye" muskelmasse på beina i forhold til det du trenger å drasse på for å sykle fort/effektivt, særlig i oppoverbakker. Det samme gjelder forsåvidt for overkroppen.

MEN, skal du bli god til å spurte(f. eks.)trenger du en god del muskler i overkroppen for å balansere i forhold til beina, og for å holde sykkelen skikkelig. Dette ser du spesielt godt på banesyklister(og forsåvidt på sprintere på 100/200/400 meter.

Jeg TROR at mye knebøy(og da mener jeg med tunge vekter og få repetisjoner)er hindrende for en god utvikling som syklist, mens knebøy med lette vekter og mange repetisjoner(over 15)kan være fornuftig i forhold til sykling.

Jeg vet at mye muskelmasse kan være et hinder, særlig om du sykler oppoverbakke, men for en som aldri har vært noen O2-snapper kan det være at dette i det store og hele bare gjelder for meg ICON_SMILE
Det skal ikke være lett, skal det?

Meld deg inn i en klubb, så vil du få råd om det du lurer på.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Et lite nybegynnerpass inn i syklingens verden. [Re: Ole101] #724344 06/05/2009 18:43
R
Rolf Offline
Veteran
Veteran
R
Sitat: Ole101

Burde jeg melde meg inn i sykkelklubb med en gang eller trene meg opp i et par månder/sesong. Sån at jeg er "god nok"?

Det står ikke noe om hvor du bor, men jeg skulle tro de fleste sykkel-klubber har en hjemmeside hvor du kan sjekke treningstider. Sansynligvis kan du da dukke opp på et par treninger for å se hvordan du ligger an form-messig. Det er forøvrig mange "sovende" klubb-medlemmer på den måten at de ikke trener med aktiv-gruppa, men enten trener "tur" i klubb-regi eller med venner. Samtidig trenger de en klubb ifb med lisens/forsikring mtp ritt (om de ikke vil løse engangslisenser). I tillegg har sikkert mange klubber relativt rimelige drakter av kurant kvalitet.

Quote:

Hvordan vedlikeholde sykkel? (Vaske ramme osv, vaske/smøre, osv)

Hvis du føler deg stødig i engelsk (og du kan vel først som sist lære deg navnene på en del deler, både på norsk og engelsk), så er det nok en drøss med steder å lese om dette. Du kan jo også ta en titt på "Verksted"-fanen til venstre på siden.

Av nettsteder, så kan du jo kikke på "repair help" hos Park Tool eller bla rundt under Sheldon Browns (RIP) hjemmeside.

Det beste er kanskje å kjøpe seg "Mekkeboka" av Rasmus Leiro eller kanskje mekke-DVD av redaktøren himself, gjerne i kombinasjon med boka. Sjekk nettbutikken til Syklistenes Landsforening. Kan jo være en passe bursdagspresang om du skulle ha en kurrant dato for slikt.

Ikke bruk white spirit, Zalo, CRC og andre ting som "tørker" ut sykkelen. Ei heller høytrykksspyler (om du ikke vet hva du gjør).

Selv bruker jeg nå ca 1l grønnsåpe til 4l vann på en dunk med spray-hode for ramme og hjulvask, kombinert med mild skylling med hageslange. Til drivverk og olje-deler bruker jeg Pedros citrus-rensere. Disse eller tilsvarende finner du i de fleste sykkelbutikker.

Ellers bør du finne deg en kjedeolje som passer til ditt bruk (eller flere typer om du opererer under veldig ulike forhold).

Og skal du på langtur, ta med nødvendige remedier for å komme deg hjem igjen (slange, lappesaker, pumpe, multi-verktøy, telefon, ....)

Quote:

Hvor kjøper jeg best sykkelutstyr(pris og kvalitet)? Hvilke sko burde jeg kjøpe?

Det billigste utstyret finner du kanskje på nettet, men det kan du ikke uten videre bruke. Det er mellom annet viktig at klærne ikke er for store (eller for små) og hva som er din størrelse er kanskje ikke så lett å finne ut som fersk syklist. I første omgang anbefaler jeg deg en tur innom en ordentlig sykkelbutikk i nærheten av der du bor. Gode klær behøver ikke å koste all verden, men det er klart, Assos har klær av meget høy kvalitet, og forsåvidt også enda høyere priser. Du kan få mye glede av billigere tøy enn det (søk etter dette i andre tråder på forumet).

Hjelm (hvis du ikke har) er også en individuell greie. Du må finne en som passer hodet ditt. Når denne hjelmen er utslitt (eller kaputt) kan du jo evt kjøpe en identisk på nettet.

Sko er tilsvarende. For noen passer det ene, for andre ikke. Du må teste selv. Og det i en lokal sykkelbutikk (eller flere). Det er mange merker å velge mellom.

Quote:

Finns det sykkelprogram(Treningsprogram)

Les og søk i treningsforumet her.

Quote:

Det er bra med sterk (nok) kjernemuskulatur. Samtidig er vel mye av vekta på overkroppen "daukjøtt" når det gjelder klatring med sykkel, så hvis du skal fort opp bakkene, så gjelder det å ikke veie for mye.

Som femtenåring tror jeg ikke du skal bry deg så mye om slikt. Tren variert og lystbetont med mindre du satser veldig seriøst (og selv da skal det vel være variert og lystbetont mesteparten av tiden). Og satser du seriøst, så er en klubb noe du bør oppsøke snarest mulig.

Forøvrig finner du "ekte" eksperter på trening i mente på treningsforumet ICON_SMILE

Hvis du forteller noe om hvor du bor, kan det jo være du får gode råd om "beste" klubb i nærheten. Noen klubber fokuserer på landevei, noen på terreng, noen begge, noen på Oslo-Trondheim osv osv osv...

Rolf

Moderator  support, Valentino