jeg ser etter mulighetene for å bosette meg i passe avstand fra både marka og sentrum, og ser nå på en leilighet på Bjerke. Utenfor soveromsvinduet (15m kanskje?) går det et høyspenttrekk, som ellers deler hele borettslaget i to. I følge kartet går dette trekket fra et anlegg fra Abildsø, og så gjennom halve byen før det ender opp ca på Romsås.
De lærde strides vel om om og evt hvilken effekt kraftfeltene rundt høyspentledninger har på menneskekroppen, og jeg er ikke spesielt overtroisk av meg, men er det noen som vet hva slags trekk dette faktisk er, og/eller vil synse om avstanden til bebyggelsen?
Edit: Jeg var kanskje litt rask med kartstuderingen. Trekket later til å gå fra (til?) elstasjon-saken som ligger rett nedenfor Aker Sykehus, og så gjennom Bjerke og så videre til Romsås.
Det er i hvert fall høyspent, men siden den går litt på kryss og tvers gjennom området så gjetter jeg på at det ikke er noe høyere enn 11 eller 22 kV. Altså langt fra de 300 og 420 kV-ledningene man finner ute på de lange strekkene. Om det så har noe å si for helsen aner jeg ikke.
Re: Leilighet nær høyspent (Bjerke)
[Re: Dan]
#72284904/05/200921:53
Det er en dobbel 47kV-linje, og fyren jeg snakket med om Hafslund gjettet på at strålingen kunne ligge over anbefalt grenseverdi for nybygg på 0,4 microtesla ved høy belastning. Artig.
[Re: JonAre]
#72306905/05/200909:46
Det er en dobbel 47kV-linje, og fyren jeg snakket med om Hafslund gjettet på at strålingen kunne ligge over anbefalt grenseverdi for nybygg på 0,4 microtesla ved høy belastning. Artig.
Hvis du har kjellerbod, vil vel strålingen være betydelig mindre der, og dermed er syklene trygge...
mvh Knut Tore
Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
[Re: KTL]
#72310505/05/200910:18
Nå er det sånn at grenseverdiene er satt høyt. Om man skulle satt de lavere ville det ha kosta samfunnet masse penger i omlegging av luftnettet. Det har vært gjort mye forskning på elektromagnestiks stråling og helsefare. Man kan i dagens samfunn ikke garantere seg mot denne type stråling, men man kan være bevist på å ha et sted man oppholder seg mye i løpet av døgnet som er nøytralt, f. eks. sengeplassen.
Om du ønsker kan jeg gjerne måle dette for deg jeg har et nanoteslameter (kan også måle microtesla) og har gjort en del jobber for den gang Gjermå e-verk i forbindelse med plassering av trafoer på byggefelt og barnehager.
Sånn jeg ser det bildet ville ikke jeg kjøpt leilighet der. Du kan skjerme deg ved å lage et sterkt statisk magnetfelt. Nå er det er mange år siden jeg holdt på med disse syslene, mye er forandret sånn at jeg kommer ikke til å noen store ordskifter i denne sammenheng. Til det må jeg bruke tid å lese meg opp og det har jeg ikke tid til.
Jeg skal inn til Oslo på onsdag kveld og kan gjøre en kjapp måling om du ønsker.
Eg trur ikkje høgspent av så liten dimensjon skal ha noko å sei, men eg har ikkje noko grunnlag for å uttala meg skråsikkert om dettte...
Det er ikke styrken eller dimensjonen, det er det elektromagnetiske feltet om det så er fra ei nettbassert vekkeklokke eller et baderomsgulv med enleder.
Et luftstrekk gir ett mye større (avstand fra lederne) felt.
Hvis du har kjellerbod, vil vel strålingen være betydelig mindre der, og dermed er syklene trygge...
He he, nå er det sånn at man stopper enklest avhengig av styrken på feltet med et kraftig statisk magnetfelt. Det ville ikke være noen forskjell om du satte syklene i et åpent høl på samme nivå som i kjellerboden i katakomben.
Jeg skal inn til Oslo på onsdag kveld og kan gjøre en kjapp måling om du ønsker.
Det hadde vært interessant med en faktisk måling, men jeg er ikke tilbake i byen før fredag. Uansett har Hafslund tilbudt seg å gjøre en kalkulasjon ut fra faktisk strømmengde som går gjennom linjen, men hvor fort de får gjort det er jo uvisst.
Alt i alt - er dette farlig? Sannsynligvis ikke, men jeg kan også bare bosette meg en annen plass og unngå hele problemstillingen
[Re: progres]
#72328305/05/200913:10
He he, ja hva kan de si. Om resultatene de refererer til hadde vist andres konklusjoner ville det kostet skattebetalerne skjorta for å få lagt alt luftstrekk i bakken som ligger nær tettbebyggelse.
Det ville kommet er skred av erstatningssaker, noe de nå klarer å holde en armlengdes avstand til.
Nå kan ikke jeg noe om dette, men det har vært en rekke diskusjoner i de siste årene om hvor vidt dagens teknologi er så "ufarlig" for helsa som en sier.
Alt du omgir det med avgir ulike former av stråling, selv kona så jeg tror jeg ville hengt meg på StigB sine råd og funnet en leilighet ett annet sted.
Du vet jo hva de sier om mobilen i lomma- hva tror du en høyspenttrekk utafor soveromsvinduet gjør med pappas soldater
Ny sesong nye muligheter!
[Re: JonAre]
#72329605/05/200913:20
Ja jeg har vært borti dette, at det stopper eventuelle elektriske ladninger er vel greia. Men hva med det pulserende magnetiske feltet. Med to leder nuller disse det elektromagnetiske feltet til nesten ingen ting.
Gamle baderoms gulv har som regel enleder og gir fra seg mye. Nye består av to leder og gir i praksis ingen ting av stråling i fra seg.
Nå kan ikke jeg noe om dette, men det har vært en rekke diskusjoner i de siste årene om hvor vidt dagens teknologi er så "ufarlig" for helsa som en sier.
Alt du omgir det med avgir ulike former av stråling, selv kona ICON_WINK så jeg tror jeg ville hengt meg på StigB sine råd og funnet en leilighet ett annet sted.
Man kan lett skape et hysteri blant folk rundt dette. I de årene jeg reiste rundt og skjermet var det en gjennomgangstone og det var den plassen du oppholdt deg lengst på i døgnet, nemlig soverommet.
Om du ellers lot kroppen bli påvirket andre steder så var forsåget det greit så lenge du hadde et sted som ikke var belasta med noe form for srtåling. Jeg har også forsåget gitt meg men det hender det ringer folk som trenger bistand og råd.
Som f.eks det lokale e-verket her oppe gjorde i sin tid.
Her er hva Byggesakskontoret her i Trh har uttalt om stråling i en konkret forespørsel(om tilbygg i retning mot høyspentledning, utdrag):
Trondheim kommune har ingen spesialkompetanse på stråling fra elektromagnetiske felt. Den relevante kompetansen for temaet besittes i Norge av Statens strålevern. Statens strålevern har tidligere utalt om temaet:
”Spørsmålet om i hvilken grad elektriske og magnetiske felt fra elektroniske installasjoner har innvirkning på helsen har enda ikke fått noe entydig svar. En god oversikt over våre kunnskaper på dette området er gitt i NOU 1995:20: Elektromagnetiske felt og helse. Forslag til en forvaltningsstrategi. ”
Denne NOU’en anbefaler en varsomhetsstrategi, som ble gjentatt i en statusoppdatering i rapport fra Helsedepartementet i 2000.
I de siste årene har Statens strålevern gjort en ny gjennomgang av foreliggende forskningsmateriale for temaet. I rapport 2005:08 oppsummeres det at:
-En rekke studier de siste 10 årene har ført til en betydelig reduksjon av vitenskapelig usikkerhet på dette feltet. - I NOU (1995:20) konkluderte man med at barn som vokser opp så nær kraftledninger at kraftfeltet er over 0,2-0,3 T synes å ha en høyere forekomst av barneleukemi. I dag er denne mulige risikoen knyttet til magnetfelt over 0,4 T.
Byggesakskontoret har ikke kompetanse til å vurdere hvilken feltstyrke som vil dannes i gitte avstander fra ledningen i denne konkrete saken, men rapport 2005:08 forteller at den aktuelle feltstyrken finnes ved 7 meter for 22kV/80A-kabel og 25 meter ved 132kV/200A-kabel.
Dette betyr at det er sannsynlig at det ovennevnte nivå vil overskrides.
Byggesakskontoret mener
Det finnes ingen andre, sterkere nasjonale føringer enn de ovennenvte rapporter og utredninger som ligger til grunn som veiledning for den kommunale forvaltningen. Inntil det eventuelt kommer klare nasjonale føringer innenfor problematikken må den enkelte kommune forvalte området slikt den selv finner det forsvarlig.
Vet ikke om dette er til hjelp. Det er et vanskelig tema og Statens Stålevern kunne nok kommet med en mer entydig avklaring...
Løkk te g
- A loop _spinning_ too fast is a sentrifuge. Cut the rope. (Cujo)
[Re: StigB]
#72336805/05/200914:39
Man kan lett skape et hysteri blant folk rundt dette.
hehe- var ikke ment som hysteriskaping heller. Men for meg er det logiske å tenke at dette ikke kan være bra i lengden. Stråling i store mengder vet en er skadelig for kroppens celler og fører til oftere og mer alvorlige mutasjoner i DNA, lavfrekvent stråling har ikke de samme "akutte" virkningene kanskje men jeg ser ikke at det kan være bra over tid det heller.
Men igjen, jeg kan ikke noe om dette, så dette er mest synsing fra min side.
Statens Stålevern kunne nok kommet med en mer entydig avklaring...
Nå skal det vel sies at jeg kanskje ikke er den rette, det finnes mange der ute som har god faglig kompetanse på elektromagnetisk stråling uten at det synes SS ta det særlig alvorlig.
Det Statens Strålevern kommer med, og har kommet med i mange år står for meg som en tåkelegging og avdramatiseringspropaganda for å tekke de store netteierne.
Men for meg må man gjøre som man vil, jeg bor side ved side med en trafo, akkurat ute fra stålingsfeltet. Nyere trafoer gir fra seg svært lite strålingsfelt.
Det Statens Strålevern kommer med, og har kommet med i mange år står for meg som en tåkelegging og avdramatiseringspropaganda for å tekke de store netteierne.
oioioioi stigb, mener du vurkelig å kunne stå inne for et slikt utsagn? I såfall synes jeg du skal legge din flid i å underbygge det. Meg bekjent er det en vesensforskjell på elektromagnetisk stråling ( feltstråling fra f.eks strømnettet) vs ioniserende strålig hvorav sistnevnte ( f eks radon) udiskutabelt har kreftfremkallende egenskaper gitt "riktig" stoff og stråledose. Når det gjelder elektromagnetiske felt er det hele langt mere usikkert såvidt jeg vet, men man mener å ha holdepunkt for en viss risikoøkning for leukemi (blodkreft) hos barn som bor i nærheten av slike høyspentlinjer.
Send meg adressen til dette stede så tar vi resten på PM. Jeg stikker bortom og gjør noen kjappe målinger når jeg alikevel er innover.
Stig, du er en helt. Dette er en av grunnene til at jeg stadig lar meg imponere av terrengsykkel.no. -Ikke bare finner man kompatanse på de utroligste ting, men det er stadig medlemmer som gjør en ekstra innsats for andre på eget initiativ.
[Re: StigB]
#72344405/05/200916:38
Eg trur ikkje høgspent av så liten dimensjon skal ha noko å sei, men eg har ikkje noko grunnlag for å uttala meg skråsikkert om dettte...
Det er ikke styrken eller dimensjonen, det er det elektromagnetiske feltet om det så er fra ei nettbassert vekkeklokke eller et baderomsgulv med enleder.
Et luftstrekk gir ett mye større (avstand fra lederne) felt.
Men kor kraftig det elektromagnetiske feltet vert er vel avhengig av stømmengda?
Eg trudde det stort sett berre var høgspent på fleire hundre tusen volt som kunne ha nokon helsemessig påvirkning, men etter kvart som denne tråden skrid fram så må eg tydelegvis revurdera det synet.
Andreas Tveit
[Re: progres]
#72344805/05/200916:44
oioioioi stigb, mener du vurkelig å kunne stå inne for et slikt utsagn? I såfall synes jeg du skal legge din flid i å underbygge det. Meg bekjent er det en vesensforskjell på elektromagnetisk stråling ( feltstråling fra f.eks strømnettet) vs ioniserende strålig hvorav sistnevnte ( f eks radon) udiskutabelt har kreftfremkallende egenskaper gitt "riktig" stoff og stråledose. Når det gjelder elektromagnetiske felt er det hele langt mere usikkert såvidt jeg vet, men man mener å ha holdepunkt for en viss risikoøkning for leukemi (blodkreft) hos barn som bor i nærheten av slike høyspentlinjer.
Det kan du si var flåsete sagt og jeg er helt enig. Som nevnt jeg kan ikke gå inn i et ordskifte for fult, til det er det for mange år siden jeg drev aktivt med dette og mye vann er rent i bekken siden den gang.
Russiske, tyske og amerikanske forskere innen elektromagnetisme sitter med andre resultat enn SS. Det er blitt gjort mange eksperiment, noen med positive resultat, andre med negative resultat.
Om man husker debattene som gikk på slutten av åtti begynnelsen på nittitallet ble en del av dette som enkelte kalte seriøse forsøk ikke funnet verdt å se på fra de aktuelle norske myndigheter. De fant sine egne resultat og verdier, og når jeg sier det jeg gjør så har det forankring i den debatten som gikk på det tidspunktet.
At de nå virkelig kommer opp med verdier er jo positivt, men jeg er ikke sikker på at de er riktige. Jeg tror de legger grenseverdiene for høyt. Som i sin tur gjør at man ikke behøver å gjøre endringer i forhold til nåværende luftnett.
Min greie har vært elektromagnetisk stråling, feltstråling (lavfrekvent). Jeg vil ikke si noe om kreftfare for det er som regel det man henger seg på med en gang dette temaet kommer opp.
Min erfaring er at noen tåler store feltstyrker andre gjør ikke. Noen sliter åpenbart med helseproblemer, andre gjør ikke. Min misjon den gang var om mulig å finne løsninger for de som ønsket. Å la det være sagt jeg ble ingen rik mann. Ingen hjemlighet at jeg tok kr. 100.- for å møte opp, sjekke, eventuelt foreslå skjerming. Eventuell rekvisita til avskjerming (soveplass) netto pluss moms.
Sliter folk skal de ikke rive foret ut av lommeboka for å få hjelp. Garantien var at om de mente dette ikke fungerte eller de av andre årsaker ikke ønsket avskjermingen fikk de pengene tilbake alle pengene.
Jeg har på de åra jeg drev kun en gang reversert et "oppdrag".
Men som nevnt flere ganger dette er 15 -20 år siden og nå har jeg omsider lært meg å si nei. Jeg lærte også at skulle jeg fortsette måtte det graves dypere, mer kjøtt på beinet for å henge med, fritid er dyrebart så jeg valgte det.
Men det er jo et svært interesant tema da som får det til å vibrere litt :-)