Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Enda en med et vondt kne...

Enda en med et vondt kne... #722632 04/05/2009 16:33
Morten R Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Jeg har søkt og lest litt om andre som har vondt i kneet, men finner ikke tilsvarende som jeg sliter med. Derfor spør jeg (og har planer om en tur til legen).

Jeg har småvondt i venstre kne når jeg tråkker. Det virker som om det er rett under kneskålen og litt inn. Det er jevnt over litt ømt. Hvis jeg trår til skikkelig (egentlig ikke veldig hardt) med venstre fot, så gjør det akutt dritvondt med tilhørende "æææh"-stønn, akkurat som om noe i kneet treffer en nerve eller noe. Ellers er det bare jevnt over ømt. Kjenner det nå et par timer etter en kort runde på Bygdøy. Det er ømt.

Sleit litt med det samme i fjor også.

Jeg skal til fastlegen, men jeg tar veldig gjerne i mot tips eller linker til tråder og artikler.

Re: Enda en med et vondt kne... [Re: Morten R] #722811 04/05/2009 21:06
F
freeair Offline
Ringrev
Ringrev
F
Kan du ha bruskskade/slitasje i leddet mellom skåla og lårbeinet?

http://www.med.uio.no/ioks/radiologi-us/...m#_Toc507346027

Kanskje litt mange fremmedord, men det dekker det meste.

[Linket bilde fra iloapp.rockgarden.no]

Cove Bikes
Nuke Proof
Re: Enda en med et vondt kne... [Re: freeair] #722838 04/05/2009 21:41
Morten R Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Frekk artikkel ICON_SMILE Takk - skal se om jeg blir noe klokere.

Re: Enda en med et vondt kne... [Re: Morten R] #722918 05/05/2009 06:53
A
audun Offline
Entusiast
Entusiast
A
Kjenner meg igjen etter 3 mnd med det som høyst sannsynlig er senebetennelse i kneet rett under kneskåla.

Anbefaler en tur til noen som kan hjelpe deg å fastslå mer nøyaktig hva problemet er, litt lettere å vite hva som bør gjøres ICON_SMILE

Re: Enda en med et vondt kne... [Re: audun] #722999 05/05/2009 08:14
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Senebetennelse i senen under kneskålen er vel det som kalles jumpers knee. Søk på nettet, det er en ganske vanlig skade som kan være vrien å bli kvitt.
http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=2728

Ta det med ro, hvis du får en kronisk betennelse i senen kan det være noe fryktelig svineri og bli kvitt. Det er litt vanskelig å si om det er det du har etter en så kort beskrivelse.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Enda en med et vondt kne... [Re: yoeddy] #723047 05/05/2009 09:09
Beles Offline
Entusiast
Entusiast
Prøv med 3x 15 minutter ising hver dag, altså, 15 minutter morgen, lunch og kveld. Det har gjort underverker for mine problemer og har holdt meg på sykkelen (dog noe redusert) gjennom de siste måneder. Uten ising hadde jeg mest sannsynlig slitt sofa-livet siste halvår.

Redigert av Beles; 05/05/2009 09:10.

mvh,
Beles
Re: Enda en med et vondt kne... [Re: Beles] #723086 05/05/2009 10:05
krok Offline
Avhengig
Avhengig
Det finnes alltid en utvei:

Det enkleste er pistol

Re: Enda en med et vondt kne... [Re: Beles] #723091 05/05/2009 10:08
mintman Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Beles
Prøv med 3x 15 minutter ising hver dag

Også kalt intervall-ising ICON_SMILE

Geir
Re: Enda en med et vondt kne... [Re: Morten R] #723108 05/05/2009 10:21
bullet Offline
Besatt
Besatt
slet med noe av det samme som deg i fjor. løsningen for meg var osteopat, som fant ut at det var noe som lå i klem i korsryggen samtidig som den ytre lårmuskel var rimelig stiv. fikk knekt opp i korsryggen, samt nålebehandlig for å løse opp låret og etter en måned var det helt fint og har vært det siden. nå tøyer jeg ut etter hver økt også.

det trenger altså ikke være kneet som er problemet selv om det er der smerten sitter.

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Enda en med et vondt kne... [Re: bullet] #723134 05/05/2009 10:40
Morten R Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Takk til alle for input!

Sitat: bullet
slet med noe av det samme som deg i fjor. løsningen for meg var osteopat, som fant ut at det var noe som lå i klem i korsryggen samtidig som den ytre lårmuskel var rimelig stiv. fikk knekt opp i korsryggen, samt nålebehandlig for å løse opp låret og etter en måned var det helt fint og har vært det siden. nå tøyer jeg ut etter hver økt også.

det trenger altså ikke være kneet som er problemet selv om det er der smerten sitter.

Det der er überinteressant, da jeg har hatt småvondt i korsryggen lenge. Jeg har bare gitt blaffen. Tror det er på tide med en real undersøkelse av legmet ICON_SMILE

Re: Enda en med et vondt kne... [Re: krok] #723138 05/05/2009 10:45
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: krok
Det finnes alltid en utvei:

Det enkleste er pistol

Jeg har blitt behandlet med en slik for betennelse i leggen, og det har virkelig hjulpet bra. Fysioterapeuten sa de har hatt veldig bra erfaring med slik behandling mot betennelser. Såvidt jeg kan huske skal det også være bra mot jumper's knee.

Re: Enda en med et vondt kne... [Re: Arne_And] #723778 06/05/2009 05:34
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev
For å unngå vondt kne i fremtiden, sørg for at du sitter riktig på sykkel. Det at det føles riktig er ikke det samme som at det er riktig. Få en ekspert med utdannelse (ikke en selvoppnevnt en) til å hjelpe deg med det.

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Enda en med et vondt kne... [Re: sykkelfantometJF] #724192 06/05/2009 13:44
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Min fastlege har jobba en del med knær og jeg hadde før jul noe som virker å være noe ganske likt det trådstarter har.

Han kunne ikke fastslå bestemt hva det var, men en del trykking, kjenning og knaing kunne utelukke en del ting med stor sikkerhet. Han anslo betennelse i en sene som går "under" kneskåla. Jeg fikk en lenke til øvelser som jeg skulle ta i 4-6 uker for å styrke området og forsiktig belaste stedet. Han mente jeg kunne sykle også, men ikke slik at det gjorde veldig vondt.
Idrettsmedisin mente, ifølge han, at man skal belaste til man kjenner det, men uten at det skal gjøre knallvondt.

Øvelsene jeg fikk var de samme som brukes for jumpers knee. Knebøy, med hevet hæl, med kroppen som belastning. Man bøyer/senker kneet på den onde foten, og strekker ut med det "gode". 4x15 bøy, 2 ganger per dag, i 4-6 uker.
Jeg tok 4 uker helt uten noe sykkel først(juleferie etc), og gikk/småløp turer i denne perioden. I begynnelsen, i slutten av januar begynte jeg med øvelsene og gjorde dem 1 til 2 ganger per dag, 5-7 dager i uken(kunne vært flinkere). Jeg kunne i midten av februar bevege meg litt på sykkelen uten altfor stor belastning. I midten av mars var jeg i Spania og sykla 5 av 7 dager med over 5000 høydemeter, nesten uten smerter. Jeg gjør øvelsene ennå, sånn innimellom, for å være på den sikre siden.

Med den spesifike typen smerte ville ikke kortison fungere, mente min fastlege, men han var overhodet ikke redd for at det ikke skulle bli bra.

Litt info her hvertfall :-)
Jeg så mørkt på ting en stund, men det ble bra.

EDIT: Fant link til øvelsen jeg gjorde. Etter ca 3 uker tok jeg på en sekk med et par bøker i for å øke belastningen gradvis ICON_SMILE

http://www.idrettsmedisin.org/fagside/ovelser-tendinose/patellarsenetrening.pdf

Redigert av RazeFaze; 06/05/2009 13:49.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Enda en med et vondt kne... [Re: Morten R] #724203 06/05/2009 13:57
T
TrulsT Offline
Fersking
Fersking
T
Heisann.

Har hatt noe av det samme problem som du har. Det startet alltid med en slags "murring" inne i kneet, som utviklet seg til stikkende smerter. Det ble rett og slett umulig å sitte og trå etterhvert, men på flater kunne jeg stå å trå forsiktig. Tok både MR og røntgen av kneet uten at noen kunne se noe galt.
Fysioterapauten på jobben rådet meg til å gjøre en del enkle kneøvelser uten vekter, samt bruke litt ekstra tid på oppvarming. Dette har ihvertfall hjulpet meg.

T.

Re: Enda en med et vondt kne... [Re: TrulsT] #724214 06/05/2009 14:16
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Et lite tips fra sidelinjen:
-det er ikke sikkert dette er en lyte som trenger behandling i helsevesenet. For stor belastning i kneleddet skyldes ofte at man sitter litt for lavt, prøv å sette setet opp 1-2cm og se om det hjelper.
Ellers er jo regelmessig tøying, nok restitusjon, samt basisøvelser og stabiliserende styrketrening utafor hovedsesongen å anbefale for å unngå slike plager. Kjedelig, men funker.
T

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Enda en med et vondt kne... [Re: Ynot] #724237 06/05/2009 15:01
Morten R Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Tusen takk til alle for input, spes. RazeFaze. Glimrende.

Har de siste dagene vært forsiktig med belastningen, og sørget for å bruke lettere gir enn jeg vanligvis gjør. Ikke så mye knoting oppover, bare krusa rundt. Har fungert ganske bra. Tror jeg fortsetter slik en stund og ser om jeg kan bygge opp toleransen for hva knæra tåler. Pluss øvelsene som nevnes over. Blir nok bra.

Moderator  support