Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips om forsikringselskap?

Tips om forsikringselskap? #722235 04/05/2009 07:25
P
prusik Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
P
Selskapet vi bruker for innbo i dag dekker kun 10k per sykkel; Trygvesta. Noen som har tips om selskaper som har gode løsninger for dyrerer sykler? Våre koster henholdsvis 20k og 26k.

- Morten

Re: Tips om forsikringselskap? [Re: prusik] #722241 04/05/2009 07:31
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er kanskje mulig å utvide rammene mot å betale høyere premie? De beste forsikringene tror jeg du får gjennom en eller annen fagforeningstilslutning, om du har muligheten til det.

Bruk søkefeltet, dette finner du massevis av tråder om.

Gaute
Re: Tips om forsikringselskap? [Re: gauter] #722246 04/05/2009 07:35
P
prusik Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
P
Nei det var ikke mulig å øke

Re: Tips om forsikringselskap? [Re: prusik] #722251 04/05/2009 07:40
perbl Offline
More than words
More than words
Etter tips fra GeirK skifta jeg fra Gjensidigeavtalen jeg hadde gjennom Tekna til Enter. Forholdsvis rimelig i pris, og de dekker sykkel som ordinært innbo såfremt den oppbevares inne i bolig, og man slipper å bruke mange tusen på verdigjenstandforsikring per år.

Har forøvrig hørt at folk har fått litt forskjellige svar fra selskap angående dette med sykkel og innboforsikring når den oppbevares inne i leiligheten, så et skriftlig svar på spørsmålene kan nok lønne seg i tilfelle det skulle bli en tvist.

Redigert av perbl; 04/05/2009 07:40.

Per B.
Re: Tips om forsikringselskap? [Re: prusik] #722253 04/05/2009 07:43
stiankd Offline
Medlem
Medlem
Jeg mener at du i Gjensidige kan velge å utvide forsikringssummen til maks 15000,-. Jeg har ikke hørt om forsikringsselskaper som har høyere verdigrense enn dette gjennom innboforsikring.

Jeg har nå innboforsikring i IF ("superforsikring" eller hva de nå kaller det), som dekker inntil 10000,- ved tyveri av sykkel. Hvis jeg ville forsikre sykkelen min for hele verdibeløpet (ca. 20000,-) måtte jeg tegne egen verdigjenstandforsikring. Dette ville koste meg ca. 1250,- i året sa selgeren da jeg snakket med ham forrige uke.

Re: Tips om forsikringselskap? [Re: stiankd] #722434 04/05/2009 11:37
perbl Offline
More than words
More than words
Jeg bryr meg egentlig ganske lite om hva grensen er for en sykkel som blir stjålet utendørs, da dyre sykler jeg eier alltid vil være befolket av en olm atlet på setet når de ikke står inne i leilighet/bolig.

Nå er det ikke alle som har konepone og sånt som tillater sykler i leilighet, men jeg synes det er veldig greit at det ved et eventuelt innbrudd vil sykler behandles likt med flatskjermer, laptoper og andre ting som sto ved siden av sykkelen når den ble stjålet. Jeg ser ikke logikken i at en sykkel som sto inne i stua skal spesialbehandles i forhold til andre ting som stjeles som er minst like lettomsettelige.

Per B.
Re: Tips om forsikringselskap? [Re: perbl] #722506 04/05/2009 13:04
O
oysandr Offline
Avhengig
Avhengig
O
Logikken ligger vel i at 95% av de som har en dyr sykkel stående utendørs vil hevde den ble stjålet innendørs om det ikke var grense på nettopp sykkel.. Derfor setter man en grense uavhengig av lagrinssted.

Urettferdig for oss som er ærlige, men eneste måte for de å sikre seg på.

Take Care!
Re: Tips om forsikringselskap? [Re: oysandr] #722568 04/05/2009 14:38
T
Trym Offline
Entusiast
Entusiast
T
Enkelte har jo "selvfølgelig" fått frastjålet sykkel mens den var i deler. Med kvittering på hver del for seg skal det visstnok egentlig gå bra..

Re: Tips om forsikringselskap? [Re: oysandr] #722569 04/05/2009 14:41
Aerial Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har "kasko-forsikret" rammene mine i gjensidige. De er forsikrets som "verdigjenstand-heldekning". De er da også dekket under bruk (i følge dama jeg snakket med hos gjensidige). Hvis jeg f.eks går på en smell i et ritt eller på trening og ramma knekker, så skal dette visstnok være dekket.
Koster kjetting, men på dyre karbon-rammer og forholdsvis mange ritt og treningsmil med idiotiske bilister som aller helst ønsker og se meg død i grøfta med ramme-deler tredd inn i diverse kroppsåpninger, så synes jeg prisen er verdt det. Har to rammer jeg har forsikret for 56000,- til sammen, og det koster meg 5400 i året.

"Train hard, Train smart, Rest harder and be what you can be"

"Regner det, blir du våt. Godta det eller hold deg innendørs"

Lillehammer CK
Re: Tips om forsikringselskap? [Re: Aerial] #722570 04/05/2009 14:45
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Jeg ville satt meg ned og vurdert om du virkelig har lyst til å forsikret rammene istedenfor å være selvassurandør.

Jeg betaler en 1000 lapp mindre enn deg i året for full kasko på bilen min.

Re: Tips om forsikringselskap? [Re: oysandr] #722582 04/05/2009 15:03
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: oysandr
Logikken ligger vel i at 95% av de som har en dyr sykkel stående utendørs vil hevde den ble stjålet innendørs om det ikke var grense på nettopp sykkel.. Derfor setter man en grense uavhengig av lagrinssted.

Urettferdig for oss som er ærlige, men eneste måte for de å sikre seg på.

Det er forsåvidt et poeng, men det er samtidig ganske mange andre ting jeg kan lyve om når det gjelder forsikringer. Dessuten må jeg få det til å framstå som plausibelt at jeg faktisk har hatt innbrudd i leiligheten min, og det er rimelig usannsynlig at en sykkel er eneste gjenstand som stjeles hvis du faktisk har et innbrudd der de ikke spesifikt gikk etter sykkelen din.

Per B.
Re: Tips om forsikringselskap? [Re: perbl] #722602 04/05/2009 15:35
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Nå skal ikke jeg mene så mye om sykler betraktes som normalt inbo eller ikke hvis de står innendørs, men vil nå si at det helt klart burde være slik.

Det jeg ville si var at i alle fall hos Gjensidige så er det slik at når det nevnes sykkel i inboforsikringen så er det snakk om sykkel som står utendørs. Hvis det skjer et innbrudd hvor mesteparten av innredningen i heimen skulle forsvinne så har jeg vanskelig for å se at noen kan nekte deg å føre opp en sykkel hvis du kan bevise/sansynligjøre at du hadde en sykkel inne.

Re: Tips om forsikringselskap? [Re: tygster] #722683 04/05/2009 18:34
perbl Offline
More than words
More than words
Faktisk ikke, dette har jeg forholdsvis svart på hvitt fra den konsulenten som satte opp min forsikringsavtale hos dem.

Jeg sa også fra om at jeg nå med all sannsynlighet kom til å bytte forsikringsleverandør iom at jeg hadde fått bekreftelse fra annet selskap om at de ville behandle sykkel som ordinært innbo inne i boligen, uten at det ga noen positiv respons.

Per B.
Re: Tips om forsikringselskap? [Re: prusik] #722967 05/05/2009 07:44
O
Ove Igland Offline
Fersking
Fersking
O
Sitat: prusik
Selskapet vi bruker for innbo i dag dekker kun 10k per sykkel; Trygvesta. Noen som har tips om selskaper som har gode løsninger for dyrerer sykler? Våre koster henholdsvis 20k og 26k.

- Morten

Har Trygvesta sin innbo forsikring og den dekker inntil 20 000 hvis sykkel blir stjålet hjemme og 10 000 hvis sykkel blir stjålet borte. For meg er dette akkurat på grensen, men det går.

Re: Tips om forsikringselskap? [Re: Aerial] #722975 05/05/2009 07:49
asbjorjo Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Aerial
Jeg har "kasko-forsikret" rammene mine i gjensidige. De er forsikrets som "verdigjenstand-heldekning". De er da også dekket under bruk (i følge dama jeg snakket med hos gjensidige). Hvis jeg f.eks går på en smell i et ritt eller på trening og ramma knekker, så skal dette visstnok være dekket.
Koster kjetting, men på dyre karbon-rammer og forholdsvis mange ritt og treningsmil med idiotiske bilister som aller helst ønsker og se meg død i grøfta med ramme-deler tredd inn i diverse kroppsåpninger, så synes jeg prisen er verdt det. Har to rammer jeg har forsikret for 56000,- til sammen, og det koster meg 5400 i året.

Jeg ville finlest forsikringsvilkårene om jeg var deg. For den vanlige verdigjenstandsforsikringen til Gjensidige gjelder:
Sitat: Gjensidige
Sportsutstyr dekkes ikke under bruk/utøvelse av
aktiviteten.

Da jeg spurte om en bekreftelse av dette fikk jeg svaret:
Sitat: kundeservice@gjensidige
Vi har ikke forsikring som dekker sykkelen under utøvelse av idrett.

Jeg vurderte selv samme type forsikring, men fant den å være tilnærmet verdiløs til en såpass usaklig pris og så dårlige vilkår.

Re: Tips om forsikringselskap? [Re: asbjorjo] #723354 05/05/2009 14:20
Aerial Offline
Ringrev
Ringrev
Fra Gjensidige:

Forsikringen dekker
Verdigjenstandsforsikringen dekker skader som skjer plutselig og uforutsett, samt tap og tyveri i hele verden.
Eksempler på skader som dekkes:

hvis pc-en til barnet ditt blir utsatt for en skade på skolen
hvis sykkelen din blir skadet i et trafikkuhell
hvis armbåndsuret ditt blir stjålet
hvis du snubler og skader bunaden din
hvis du mister kameraet ditt i bakken ved et uhell

Jeg spurte spesifikt om dette da jeg bestilte forsikringene, og kundebehandleren leste i vilkårene at sykkelene er dekket hele tiden, også under utøvlse av sporten.
Hadde ikke støtta de med så mye spenn hvis ikke sykkelen var dekket hele tiden.

"Train hard, Train smart, Rest harder and be what you can be"

"Regner det, blir du våt. Godta det eller hold deg innendørs"

Lillehammer CK
Re: Tips om forsikringselskap? [Re: Aerial] #723613 05/05/2009 20:19
torstein Offline
Ingen custom tittel her nei....
Ingen custom tittel her nei....
Vi selger Tennant Forsikring gjennom jobb. Der kan du utvide sykkeldekningen innenfor innboforsikringen.

Torstein

If a mountainbiker crashes in the forest, and no one is around to see it? Is he still a crap rider?

The one true answer is known to that rider alone...
Re: Tips om forsikringselskap? [Re: Aerial] #724236 06/05/2009 14:56
F
frodev Offline
Entusiast
Entusiast
F
Sitat: asbjorjo
Sitat: kundeservice@gjensidige
Vi har ikke forsikring som dekker sykkelen under utøvelse av idrett.

Dette er feil, verdigjenstandforsikringen dekker sykkel under bruk.
Jeg jobber i Gjensidige, i ny og ne med sykkelforsikringer.

Sitat: Aerial
Verdigjenstandsforsikringen dekker skader som skjer plutselig og uforutsett, samt tap og tyveri i hele verden.
Eksempler på skader som dekkes:
hvis sykkelen din blir skadet i et trafikkuhell

Aerial har rett, sykkel er dekket mot skader også "under utøvelse".
Det er alltid slik, ikke avhengig av flaks eller uflaks med kundebehandler,
men regulert av hardkodinger i datasystemet.

Men kort og enkel informasjon om et produkt kan fort bli ufullstendig og da oppstår forrvirring.
asbjorjo har vært uheldig med sin kilde. "Sportsutstyr dekkes ikke under bruk/utøvelse av aktiviteten" har jeg også sett/lest på info fra Gjensidige. Dog, i siste utgave er den tatt bort. Begge deler er halvveis sant og halvveis galt. Forrvirringen skyldes at alt som forsikres under et spesielt produkt "verdigjenstand - sportsutstyr" har nevnte begrensning, men det er ikke alt som kan brukes til sport som forsikres her f.eks. ikke sykler. Litt uheldig konstruksjon og begrepsforrvirring. Men mange her vil selvfølgelig ;-) forstå at sykkel ikke er sportsutstyr, selv om det er kanskje er noe uenighet om hvorvidt det er kjøretøy? sportsutstyr? leketøy? innbo? jfr. f.eks. tråden Hva er "sti"

Som Aerial viser står tilsv. korte info på www.gjensidige.no , uten nevnte begrensning.
I de fullstendige forsikringsvilkårene står det ikke noe nevnt om sport, hverken for eller mot, utøvelse av sport, ei heller om sykling. Det eneste er at "sykkel skal låses når den parkeres".

Skal man finne begrensningen om utøvelse må man se i papirbunken etter et ark med overskriften "Forsikringsbevis, Verdigjenstand - Sportsutstyr". Kun der står den og kun for bestemte grupper sportsutstyr, nemlig dykkerutstyr, hangglider, fallskjerm, ski telemark, ski alpint og snowboard. Ikke ved de andre typene - sykkel, fiskeutstyr, golfutstyr, ridesadel, våpen - som bare selges under en sportskategori på "vanlig" verdigjenstandforsikring. Hvorfor? Tja... noen har en gang for lenge siden bestemt at de førstnevnte typene har større risiko for å skades under bruk. Det er ikke helt opplagt for meg ... men det kan jo også være noe om at de sistnevnte i større grad kan rammes plutselige og uforutsette hendelser som skyldes annen ytre påvirkning, framfor ren brukerfeil. Vet ikke helt.

Men det er altså ikke slik at tilfeldigheter kan avgjøre om det står "dekkes ikke under bruk", sykkel er dekket ved sykling.

Re: Tips om forsikringselskap? [Re: frodev] #724526 06/05/2009 21:24
asbjorjo Offline
Ringrev
Ringrev
Da bør kanskje kundebehandlerne gjøres oppmerksomme på dette.
Min kilde er en kundebehandler hos Gjensidige Forsikring, det var et svar på en forespørsel til kundeservice. ICON_WINK

Re: Tips om forsikringselskap? [Re: asbjorjo] #724621 07/05/2009 07:01
F
frodev Offline
Entusiast
Entusiast
F
Si fra? Det kan du gjerne gjøre ICON_WINK
Jeg så at det var fra kundeservice, ja, men sier fra her først og fremst for å hjelpe dere med å få korrekt oppfatning av forsikringen. Her var det sprikende forklaringer mellom dere. Jeg begrunner svaret mitt, så kan dere ut fra den velge mellom å høre på meg eller de andre kildene dere har fra kundeservice. Men å rydde opp i feil som skjer der er ikke min jobb, begir meg ikke ut på det.

Bik3man dro i gang en serie henvendelseri fjor høst, i Stjålet Turner 5spot (jeg var dessverre ikke aktiv da den diskusjonen gikk). "Aksjonen" nådde forbi kundeservice inn til mer sentrale strøk, så vidt jeg husker.

Re: Tips om forsikringselskap? [Re: frodev] #734634 21/05/2009 18:04
P
peroo Offline
Ringrev
Ringrev
P
Finnes det en forsikring som dekker tyveri av sykkel mens jeg er på reise?

Gjensidige innbo - låst sykkel inntil 10.000kr i hjemkommunen
Europeiske - inntil 4000kr utenfor hjemkommunen
IF dekket bare låst sykkel i låst rom der bare jeg har tilgang...

Jeg skal ha med mine litt for dyre sykler på ferie i norge i sommer...

Re: Tips om forsikringselskap? [Re: peroo] #766554 08/07/2009 06:33
D
Diablito Offline
Veteran
Veteran
D
Noen som har noe nytt her? Er det å forsikre sykkelen som verdigjenstand det eneste mulige?

"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani

Moderator  support