Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Erfaringer med Battaglin?

Erfaringer med Battaglin? #721367 02/05/2009 14:52
S
sgrevskott Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Hei!

Jeg skal kjøpe meg en racersykkel for første gang. Jeg har sett endel på Battaglin Stealth Ultegra SL fra bikeshop. Der får jeg den til 8999. Når jeg var rundt i byn (Bergen) så jeg på en Cannondale caad 9 til 10000. Men den hadde jo bare 105 utstyr. jeg spurte, og han sa at hjulsettet som stod på var tilsvarende Fulcrum 7, altså det som står på den jeg har sett på.

Derfor lurer jeg på om noen har erfaringer med Battaglin syklene? Jeg fant bare en test av en battaglin sykkel på nett, men den de testet fikk i hvertfall bra karakter. Hvordan er disse rammene i forhold til f.eks Cannondale? Noen som har andre sykler de mener er bedre til samme pris? (max 10 000,-)

Er veldig taknemlig for all hjelp!

Sverre

Re: Erfaringer med Battaglin? [Re: sgrevskott] #721707 03/05/2009 07:58
R
Rolf Offline
Veteran
Veteran
R
Sitat: sgrevskott

Derfor lurer jeg på om noen har erfaringer med Battaglin syklene? Jeg fant bare en test av en battaglin sykkel på nett, men den de testet fikk i hvertfall bra karakter. Hvordan er disse rammene i forhold til f.eks Cannondale? Noen som har andre sykler de mener er bedre til samme pris? (max 10 000,-)

Jeg kjøpte en Stealth Ultegra SL i sent fjor høst og har brukt den en 70+ mil så langt i år. Siden jeg har null erfaring med landeveis-sykkel, så betyr ikke mine erfaringer all verden, men jeg er ihvertfall storligen fornøyd.

Pga vekta mi (ca 90kg), så hadde jeg en del punkterings-trøbbel helt i starten, noe jeg har "løst" ved å kjøre opp mot 120psi i dekk-trykk. I følge mer erfarne landeveis-syklister synes dette å være vel høyt, men bank i bordet, ingen punkteringer etter denne konverteringen. Jeg tar heller juling fra underlaget enn punkteringer i hytt og vær.

En annen erfaring er at våt asfalt og landeveis-sykkel er en mye mer ustabil kombinasjon enn tilsvarende underlag og terrengsykkel, så sykkelen min har dessverre fått sine første afalt-skraper (og ditto meg).

Jeg måtte finjustere framgiret noe før jeg ble fornøyd med giringen, men det er jo bare en filleting.

Hvis du skal sykle mye i bratte bakker, så kan det være du heller vil ha en sykkel med trippel- eller kompakt-krank. Sammenlignet med terrengsykkel er giringen i bratte motbakker relativt begrenset.

På så billige sykler som dette, så er det ikke anbefalt med karbon-ramme, sånn i tilfelle du får tips om andre modeller/typer.

Rolf
PS! Du må kjøpe pedaler i tillegg, og siden jeg ikke har råd til separate sett med sko på de ulike syklene, så ble det SPD-pedaler på landevei også.

Re: Erfaringer med Battaglin? [Re: Rolf] #721753 03/05/2009 09:58
S
sgrevskott Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Takk for svar!
I følge specs så har den Shimano Ultegra Sl compakt krank. Jeg tenker på å trene til f.eks Bergen-Voss nesteår. Jeg har vært svært aktiv løper i snart 10 år, men jeg greide å knekke kneet rett før jul, så nå må jeg trene mer alternativt. Jeg har f.eks løpt 7-fjellsturen i bergen på litt over 4 timer( 35km, 2400 høydemeter i terreng)

Jeg er selv 194, og kommet opp i ca 100kg etter skadeavbrekket.

Her er specs på sykkelen jeg har sett på:

Modell: Battaglin Stealth
Ramme: Battaglin aluminium 7005
Gaffel: Battaglin Alpi Carbon 1 1/8" integrert
Hjulsett: Fulcrum Racing 7 sort
Dekk: Michelin Speedium 700 x 23
Bakgir: Shimano Ultegra SL
Bremser: Shimano Ultegra SL
Framgir: Shimano Ultegra SL
Kassett: Shimano Ultegra - 12-25
Kjede: Shimano Ultegra
Sadel: Selle Italia SLR XR
Sadelpinne: ITM Forged Lite
Styre: ITM 330 OS (42 cm på S og M - 44 cm L og XL)
Styrestem: ITM Racer OS
Kranksett: Ultegra SL Compact 50/34 (170 mm/S 172.5 mm/M og L 175 mm/XL)
Kranklager: Shimano Ultegra SL
Girhendlere: Shimano Ultegra SL 10-delt

Vekt: 8.9 kg

Når det gjelder sko og pedaler har jeg vel nesten bestemt meg for SPD SL. Er ikke det ok i forhold til landeveissykling?? Jeg har en tendens til å skade meg stygt, og vil da ikke at sykkelen skal gå til h****** i samme slengen. Dersuten er ikke det den store vektforskjellen.

Andre som har meninger om Battaglin sykler eller tips til bedre i samme prisklasse??

Re: Erfaringer med Battaglin? [Re: sgrevskott] #721759 03/05/2009 10:07
D
Diablito Offline
Veteran
Veteran
D
Jeg har ingen erfaring med Battaglin sykler, men han var vel en bra syklist i sin tid ICON_SMILE

Ellers er vel Cannondale CAAD9 en av de beste alu-rammene du får, uten at jeg har personlig erfaring der heller. Men det kan du finne mer info om her inne, hvis du søker ICON_SMILE Hardog tilsvarende mtb-ramme som jeg er fornøyd med.

Lykke til uansett - og ingen skader, hverken på mann eller utstyr c",)

"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
Re: Erfaringer med Battaglin? [Re: sgrevskott] #721766 03/05/2009 10:20
R
Rolf Offline
Veteran
Veteran
R
Takk for svar!
I følge specs så har den Shimano Ultegra Sl compakt krank.

Hmm.. Nå må jeg ned å telle tenner tror jeg. Hvis jeg har kompakt-krank, da tør jeg ikke tenke på hvordan bratte bakker føles med vanlig krank ICON_SMILE

Quote:

Jeg er selv 194, og kommet opp i ca 100kg etter skadeavbrekket.

Da skal du ihvertfall ikke gå etter en alt for lett sykkel og/eller hjul i denne prisklassen tror jeg.

Quote:

Når det gjelder sko og pedaler har jeg vel nesten bestemt meg for SPD SL. Er ikke det ok i forhold til landeveissykling??

Rent teknisk og funksjonellt er det sikkert godt nok for en "amatør". Men det finnes noe som heter stil-politiet, og de har en tendens til å slå ned på slike som setter funksjonalitet, praktikalitet og pris foran estestikk?, historikk og den typen ting.

Quote:

Jeg har en tendens til å skade meg stygt, og vil da ikke at sykkelen skal gå til h****** i samme slengen. Dessuten er ikke det den store vektforskjellen.

Du er klar over at det er enklere å bytte ut sykkel-deler enn kropps-deler? Sørg ihvertfall for å ha en ordentlig hjelm og skikkelige hansker.

Slik jeg har forstått det, så bor du i Bergen eller nærheten der. Dekkene som kommer med sykkelen var forferdelig glatte i kombinasjon med asfalt, regn og pollen, så jeg ville ihvertfall undersøkt hva slags dekk som anbefales på landeveien der borte. Statistisk sett er det vel noe mer regn der enn her på Østlandet.

Aner ikke hva det å knekke kneet betyr, men du bør sjekke med lege hvor mye du kan belaste det. Det kan være at selv en kompakt-krank er for tungt giret i forhold til hva kneet tåler.

Du kan jo også sjekke syklene fra http://www.fast-bikes.no. http://www.birksport.no har vel også muligens rimelige sykler.

Rolf

Re: Erfaringer med Battaglin? [Re: Rolf] #721770 03/05/2009 10:22
Zwartander Offline
Veteran
Veteran
Jeg kjøpte en Battaglin Stealth Xenon for ca 5.000,- på høstsalget hos Cyclecomponents.com (CC) i fjor. Er helt grønn på racer og slo til da prisen var veldig lav og jeg er usikker på hvor mye jeg vil sykle landevei.

Er godt fornøyd med sykkelen, men oppdaget etterhvert at kjedet skraper borti kjedestaget (http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Main=66821&Number=705675#Post705675). Har en dialog med CC nå, hvor jeg har fått ny kassett da en av mulighetene var at det kunne være feil spacing på kassetten, men dette løste ikke problemet. Så det ser ut til at jeg må returnere hele sykkelen. I flg. CC har de ikke vært borti dette problemet før. CC har forøvrig vært veldig samarbeidsvillige og greie så langt.

Forøvrig virker sykkelen veldig bra, men jeg har jo ingenting å sammenligne med. Vekten er noe høy (9,5 kg) og girhendler virker litt plastaktige og upresise, men dette er den billigste gruppen til Campa og jeg forventer ikke mer til den prisen.

The quick brown fox jumps over the lazy dog.
Re: Erfaringer med Battaglin? [Re: Zwartander] #721781 03/05/2009 10:46
S
sgrevskott Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Jeg har snakket med legen som opererte meg, og ha sa at i juni har jeg lov til å trykke til igjen:) Det som skjedde var en såkalt "dashbordskade". Jeg knakk av øverste bit av leggbeinet på baksiden der bakre leddbånd er/var festet. Nå er det skrudd på plass igjen. Jeg har tidligere hatt jumpers knee, men kjenner ikke så mye til det nå.

Ja, dekk har jeg forstått at jeg må oppgradere. Jeg begynner vel litt forsiktig med de som står på orginalt, før jeg oppgraderer til noe bedre. Sykkelhjelm er bestilt ettersom den gamle sprakk sist jeg trynte på dirt jumperen:P (Godt haukeland sykehus er flinke:P)

Da tror jeg nesten det blir en slik sykkel på meg. Skal vente med å bestille til i morgen tidlig i tilfelle noen kommer med geniale tips;)

Takk for all hjelp!

Re: Erfaringer med Battaglin? [Re: Rolf] #721786 03/05/2009 10:56
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Rolf

Rent teknisk og funksjonellt er det sikkert godt nok for en "amatør". Men det finnes noe som heter stil-politiet, og de har en tendens til å slå ned på slike som setter funksjonalitet, praktikalitet og pris foran estestikk?, historikk og den typen ting.

Sprøyt!

Hverken stilpolitiet eller "proffer" bør ha noe å utsette på SPD-SL. Pedalene er flotte, og funker i alle fall ikke dårligere enn noe annet.

Re: Erfaringer med Battaglin? [Re: Stein] #721792 03/05/2009 11:01
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Jepp, SPD-SL er da vel landeveispedaler like gode som andre landeveispedaler. Ikke bland de sammen med SPD for terrengsykkel...

mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: Erfaringer med Battaglin? [Re: OveR] #721823 03/05/2009 11:58
R
Rolf Offline
Veteran
Veteran
R
Sitat: OveR
Jepp, SPD-SL er da vel landeveispedaler like gode som andre landeveispedaler. Ikke bland de sammen med SPD for terrengsykkel...

My bad frown

Rolf

Re: Erfaringer med Battaglin? [Re: OveR] #721828 03/05/2009 12:08
S
sgrevskott Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
ja, det er SPD SL jeg har sett på. Fikk dem anbefalt fra sykkelsenteret, og da tenkte jeg at det måtte være gode greier. Har bestilt meg Shimano R099 med carbonsåle. Noen tanker om dem? kostet i utgangspunktet rundt 1300, men eg fikk de til 600.

Re: Erfaringer med Battaglin? [Re: sgrevskott] #721829 03/05/2009 12:08
oevk Offline
Entusiast
Entusiast
Forresten så selger Sykkelbutikken Battaglin. Du kan jo stikke innom dem og se hva de skal ha for sykkelen. Kan jo være greit å ha en butikk lokalt å klage til hvis det skjer noe.

Redigert av oevk; 03/05/2009 12:10.

Øyvind
Re: Erfaringer med Battaglin? [Re: oevk] #721834 03/05/2009 12:16
S
sgrevskott Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Jeg har vært innon dem, men de sluttet med battagling fordi de heller satser på Cervelo. Som har veldig mye dyrere sykler. De hadde en Battaglin igjen, til 30 000. Nedsatt fra 40k. Men var uansett feil størrelse. (54 kanskje) Dem hadde ikke noe negativt å si om merket. Men de ønsket å satse på dyrere sykler.

Re: Erfaringer med Battaglin? [Re: sgrevskott] #721906 03/05/2009 14:59
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Jeg har de skoene selv, og jeg liker dem. Sitter godt på min fot. Fikk dem enda billigere enn deg på cyclecomponents.com. Men de er utsolgt nå. Sykkelkomponenter.no har dem for 384.-

mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: Erfaringer med Battaglin? [Re: OveR] #721969 03/05/2009 16:37
S
sgrevskott Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
ja, jeg betalte vel 420 for dem ca + 150 i postoppkrav. Tror dette blir bra:)

Re: Erfaringer med Battaglin? [Re: sgrevskott] #722042 03/05/2009 18:41
thue Offline
Besatt
Besatt

Er veldig taknemlig for all hjelp!

Sverre

Jeg har hørt mye bra om de rimelige Battaglin syklene. Jeg vurderte bla. denne selv for to år siden da jeg skulle kjøpe sykkel. Men valget falt på CAAD 9, pga. den sabla bra rammen. Battaglin'en har nok en del bedre utstyr en CAAD9, men utstyret er ikke alt. I bunn og grunn er det ramme, gaffel og hjul som er viktigst å tenke på når man kjøper ny sykkel.

Jeg har hatt mange alu racere, og en carbonracer (CD SystemSix) og jeg vil trekke frem at CAAD 9 er den eneste alu-rammen jeg har prøvd som kan kjempe med Carbonrammer på både stivhet, vekt og comfort. Den har baktriangelet som er formet slik at det skal dempe vibrasjoner fra asfalten (samme prinsipp som Synapse'n) og er stiv nok for de aller aller fleste. I tillegg så veier rammen min i str. 58 ikke mer enn knappe 1200gr, noe som er svært lett for en alu ramme. Hva du skal velge sier jeg ikke noe om, men CAAD 9'en med 105 utstyr har ihvertfall en knakenes god ramme og eller rimelig bra utstyr.

Ulrik
Nyansatt ekstahjelp ved Sykkelsenteret

Moderator  support, Valentino