|
Cannnondale Rush-Prophet-Jekyll ?
|
Cannnondale Rush-Prophet-Jekyll ?
01/05/2009 08:07
|
HCFreerider
OP
Hei, har gjort meg noen tanker i det siste om å få tak i en av de ovennevnte på bruktmarkedet. Men klarer ikke helt å bestemme hvilken ramma som vil passe best. Bruksområde er nok en vill blanding av asfalt over grus til sti og noe mindre hopp og drop. Jeg har etterhvert funnet ut en del om de tre syklene, men vil gjerne se om det er noen her som kan sammenligne de ut ifra personlige erfaringer/meninger. Alle kommentarer vil bli satt pris på! Tenker f.eks. også på hvordan en Jekyll ville kunne klare seg i sammenligning med de noe nyere modellene. Hva ellers burde jeg passe på? Takk på forhand!
Daniel
|
|
|
Re: Cannnondale Rush-Prophet-Jekyll ?
[Re: HCFreerider]
01/05/2009 08:11
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg tror nok en Rush er fin til det du beskriver. Dette er en maratonsykkel laget for lange ritt i variert terreng. Prophet er kraftigere bygd med mye mer vandring.
Jekyll har ikke overlevd utviklingen, og jeg vet ikke hvorfor. Det kan jo kanskje være en idé å tenke på det. Vet at mange bruker Jekyll-svingarm for å få mer og bedre vandring på sin Super V (også kjent som Über V).
|
|
|
[Re: baronKanon]
01/05/2009 08:21
|
HCFreerider
OP
Hadde vært fint å finne ut hvorfor Jekyll´n ikke har "overlevd". Tror nok også at jeg ikke trenger så mye vandring nødvendigvis, så lenge sykkeln er solid nok og tåler noen belastninger (som beskrevet, ikke noe heftig) så er det bra.
|
|
|
01/05/2009 09:54
|
heinrich
Besatt
|
Besatt
jekyllen har en del sterke fans som fremdeles elsker den- Jeg kan ikke si allverden da jeg aldri havd den prøvd den. Mye av geoen til rize'en bygger visstnok på den. Sånnsett kan man kanskje hevde at den lever litt videre gjennom den.
rushen har jeg bare prøvd fort, men den virket ok. Litt lite vandring for mine begreper av sti, men har igjen sin fan-skare. Den vil nok kunne funke fint som leketøy. med 110mm bak, 120mm foran og relativt lavt krankhus vil den nok være rask og fin på sti og på grus, om ikke like rask som propheten nedover.
propheten er knall, men litt forvirret føler jeg. Den er veldig leken, men krankhushøyden blir for lav i freeride-modusen syns jeg. Ellers er den som sakt sykt leken og veldig gøy for mer nedoverrettet kjøring. Den trakker relativt bra, geoen fungerer fint så lenge en har på et kort stem og de er relativt billige nå. Ny modell mellom rize og motoen er i gjæring så blir nok bra.
hva hadde jeg gjort? Kjøpt en brukt rize. Koster mer fordi det er en nyere sykkel, men tror det er verdt det. Du får da alt du spørr om; stivennelig, rask og leken sykkel med passelig mengde vandring. En rush vil nok og fungere fint om den passer dine preferanser mtp geo og vandring.
Du vil nok ikke klare å ødelegge noen av de overnevnte syklene.
|
|
|
[Re: heinrich]
01/05/2009 11:12
|
Cannondahl
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ny modell mellom Rize og Moto? Spennende..Hvor har du dette fra Heinrich?
|
|
|
[Re: Cannondahl]
01/05/2009 12:15
|
HCFreerider
OP
Takk Heinrich for svaret, jeg hadde håpet på et svar av deg! Nå har jeg sett en stund etter en passende bruktsykkel og kommet over en Jekyll i passende størrelse med 6 år gammel ramme uten en skramme (nesten ikke brukt) og perfekt utstyr. Helt klar er ramma det allerviktigste... Men er jeg fremdeles usikker på om ikke en slik pakke gir meg mer enn en nyere ramme med middels utstyr. Hvis Rize på en måte kanskje er en videreutvikling av Jekyll´n kan det jo hende at forskjellene ikke er så store i praksis???
Daniel
|
|
|
01/05/2009 13:30
|
heinrich
Besatt
|
Besatt
å, ingenting er offisielt enda, men det ligger veldig i kortene i og med at det kommer en ny 140mm lefty gaffel til neste år, og det er vel spekulert om dette siden moto/rize ble sluppet (det ble og hintet av fra lokal pusher - uten at noe er sluppet eller vist offentlig enda. Jeg som regel om det meste cannondale-rettede før de, så når han nevner det må det ha kommet noe fra de riktige kanalene.). Motoen er en utmerket erstatning for prophet mx'en (dvs leke/enduro dh sykkel), men er ingen ren langbeint stisykkel imo. Rize'en er det mange mente propheten burde være hele tiden - dvs en mer xc'ish stisak. Det er dog for noen et lite hull i lineupen nå hvor enkelte mener rizen blir for spinkel, men moto'en for grov. Der hører propheten hjemme. Det har og vært massive aksjoner for at cannondale skal holde propheten i livet og de har solgt bra de siste par årene når prisen på de ble kuttet. Den hr og vunnet en del tester og fått gjevnt over veldig gode reviews. Den ble til og med holdt i livet etter at den egentlig skulle fases ut etter press fra Cannondale Europa (visstnok primært fra england). Det er dermed et marked for en 5.5/6 tommer så det er vel derfor det kommer noe. Mem som sagt er ingenting offisielt og jeg vet ikke noe mer enn noen andre. Jeg har ikke sett noen bilder eller noe som jeg kan bekrefte det med, annet enn den nye leftyen.
jeg kan ikke annet enn spekulere i hvorvidt en rize og en jekyll vil føles lik, og mens jeg aldri har syklet på sistnevnte har jeg bare syklet et par hundre meter på rizen. Den overbeviste stort, spesielt den nye leftyen. Den og har gjort veldig godt i tester. Propheten min har jeg akkurat solgt, men det er en meget kapabel liten sak. For min del ønsket jeg en litt grovere sykkel, mer i moto-land.
om rammen er 6 år er utstyret det og. Det har jo skjedd litt på den fronten de siste seks årene.
Gå for den du liker best, som du er mest stoket på, så blir det bra. Det er litt vanskelig å gå feil da alle er fine sykler som vil fungere bra, men du får gå for den du liker best. Fordelen med jekyllen er jo at den nok er billig. De andre syklene representerer evulosjonen dog og vil for enkelte oppleves som overlegne sykler - dvs de er litt mer spissformulerte i hva de skal brukes til. Alt er bare synsing fra min side uansett.
sender du brukeren remi en pm (eller email via singletrackreiser ) kan du sikkert få et godt svar på alt du lurer på om jekyllen - han syklet på en slik før.
|
|
|
[Re: heinrich]
01/05/2009 14:39
|
HCFreerider
OP
Hvordan ser jeg om ramma (på en Jekyll) har 115 mm og 135 med vandring, i tilfelle ingen andre kan uttale seg (altså selgeren)? Er det fra og med 2004 at alle luftdempere utstyrer rammen slik?
|
|
|
01/05/2009 17:37
|
HCFreerider
OP
Jekyll´n jeg så på hadde bare 115mm, da tror jeg at jeg satser på Rize!
|
|
|
02/05/2009 15:20
|
daktari
Ringrev
|
Ringrev
Hadde Propeht i 3 år, en Rize i et snaut år.
Gå for Rize, den er super. Gjør alt Propheten gjør men er i tillegg betydelig raskere på grus og asfalt. Bedre presisjon i styringen. Bånner ikke bakdempern så lett.
Propheten holdt seg mer oppreist i tekniske klatringer i minste-klinga. Rizen synker litt mer sammen bak.
Har 3 lange turer på en carbon Rush. Minner noe om Rize i tråkket, synes Rizen er hakket mer effektiv. Nedover er det to forskjellige verdener, der Rushen merkes som brattere og kortere i fronten --> mindre trygghetsfølelse.
Jekyll er sikkert en god sykkel, men svarende til alderen er geometrien brattere - slik alle sykler var på den tiden.
Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
|
|
|
|
|