Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Det lønner seg...

Det lønner seg... #720453 30/04/2009 12:10
[
[gbz]doc Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
[
1. Det lønner seg å anmelde gærne bilister
2. Det lønner seg å benytte sykkel-GPS

For snart ett år siden ble jeg påkjørt bakfra av en bil, ikke en men to ganger, i 30 km/t. Fyren bare stakk av. Jeg valgte å anmelde saken, og nå nesten ett år senere er bilisten dømt til 45 dager betinget fengsel, 12 mnd. tap av førerkort med ny oppkjøring samt 3000 i saksomkostninger.

Jeg har riktignok brukt en del tid både på anmelde og stille som vitne, dæven å deilig det er å se at det ble dom av det.

Kan nevne følgende suksess faktorer:
1. Sykkel GPS (Garmin Edge)
2. Noterte bilnummeret
3. Ringte umiddelbart politet for å melde fra
4. Fikk mobilnummer til vitne

Aktor la mye vekt på at jeg er en erfaren syklist og at utfallet kunne blitt mye verre om det hadde vært en uerfaren stakkar.

Så, moralen må være: Det funker å anmelde bilister som ikke skulle hatt lappen!

Håper for all del jeg slipper å oppleve noe tilsvarende igjen.

Chris.

Re: Det lønner seg... [Re: [gbz]doc] #720458 30/04/2009 12:16
haavardhun Offline
Veteran
Veteran
Hurra!

grove sykler og mørk musikk
Re: Det lønner seg... [Re: [gbz]doc] #720498 30/04/2009 13:02
Foxhill Offline
Entusiast
Entusiast
Nå ble jeg nysgjerrig. Hvordan er det mulig å bli påkjørt bakfra 2 ganger i 30km/t?

Forøvrig godt jobbet!

"It never gets easier, you just go faster."
Greg LeMond
Re: Det lønner seg... [Re: Foxhill] #720555 30/04/2009 15:35
Kris0783 Offline
Medlem
Medlem
Gratulerer.

Stusset også over 2.ganger. Rygget han over deg igjen?

Arguing on the internet is like running in ParaOlympics - even if you win, you're still a retard.
Re: Det lønner seg... [Re: Kris0783] #720564 30/04/2009 15:50
JB. Offline
Ivrig
Ivrig
Godt å høre!

Jeg skulle gjerne likt å høre hvordan den dømte forklarte seg i retten og hvordan han kunne kjøre på deg to ganger.

I was just riding along...
Re: Det lønner seg... [Re: JB.] #720579 30/04/2009 16:34
[
[gbz]doc Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
[
Hendelsesforøpet var omtrent slik:
Jeg kommer syklende forbi en del biler som venter på rødt lys, passerer de på venstre side slik man skal. Da jeg er nesten fremme ved lyskrysset blir det grønt, og jeg legger meg inn mellom første bil og bil nr. 2 i det bilene begynner å rulle. Jeg aksellererer ut fra krysset i samme fart som bilen foran, men når vi når 29,x km/t hører jeg det tutes bak meg og rett etter får jeg en dytt i bakhjulet. Jeg velger derfor å stoppe, og det er mens jeg prøver å stoppe inn mot siden av veien at den (i mine øyne) rabiate sjåføren velger å gjøre samme trikset en gang til. Resultat at vi stopper omtrent med meg oppå panseret.

Jeg kaster så sykkelen ut i grøfta, snur meg og går mot bilen mens det ikke kommer akurat pene ord ut av munnen. Da velger bilisten å svinge rundt meg, over i motsatt kjørebane, og suser avgårde.

Morsomt å se hvordan pulsen plutselig når 185 bpm, og blir der bemerkelses verdig lenge etter at vi stoppet. Tror jeg ble både redd og veldig opphisset/forbanna. ICON_WINK

Chris.

Re: Det lønner seg... [Re: [gbz]doc] #720594 30/04/2009 17:36
ventle Online
Besatt
Besatt
Godt at det gikk bra med deg, og godt at bilisten fikk sin straff. Jeg tror de fleste ville blitt såpass skremt/sjokkert av noe slikt at de neppe ville klart og fått med seg bilnummeret i kaoset. Bra for både deg og dine medtrafikkanter at du klarte å holde hodet kaldt.

Når det er sagt synes jeg bilisten slipper alt for billig unna. Fratatt førerkortet for alltid burde vært minimum, jeg kan ikke fatte at dommeren finner det forsvarlig å slippe vedkommende ut i trafikken igjen, vi har tross alt å gjøre med en person som synes det er helt greit å bruke bilen sin til å utøve vold mot myke trafikanter.

Jeg blir i hvertfall skremt av tanken på at slike personer får sitte bak rattet i biler i den norske trafikken.

mvh Helge
Re: Det lønner seg... [Re: ventle] #720679 30/04/2009 20:33
[
[gbz]doc Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
[
Aktor ba om 60 dager ubetinget fengsel, men retten endte opp med 45 dager betinget. Trolig fordi det ikke ble noe personskade.

Men straffen han fikk viser i det minste at de faktisk så allvoret i situasjonen. Og i Norge skal det jo relativt mye til for å miste førerkortet på livstid.

Deilig å vite at denne sommeren er ekstra trygg å sykle til/fra jobb. ICON_LAUGH

Får bare håpe han tar lærdom av dette. Han var ikke gamle karen...

Chris.

Re: Det lønner seg... [Re: [gbz]doc] #720691 30/04/2009 20:56
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Hehe.
Du får sende shjåføren ein sykkel som "takk for sist" nå som han er lapp-løs.. Eg er med å spleiser på ein teflonbelagt girwire.. ICON_TONGUE

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Det lønner seg... [Re: NjalVM] #720695 30/04/2009 20:59
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Bra jobba!

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Det lønner seg... [Re: ventle] #720731 30/04/2009 21:58
Knut L Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: ventle

Når det er sagt synes jeg bilisten slipper alt for billig unna. Fratatt førerkortet for alltid burde vært minimum,...

Man får jo ikke livsvarig straf for å drepe noen engang. Så det er vel ikke så rart. Er jo håp om at han kansje ikke gjør det igjen også da. Eller at bærer nag til alle syklister og kjører på alle heretter.

Knut

Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy
Jobber med Trek sykler
Re: Det lønner seg... [Re: Knut L] #720772 01/05/2009 04:41
[
[gbz]doc Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
[
Sitat: Knut L

Man får jo ikke livsvarig straf for å drepe noen engang. Så det er vel ikke så rart. Er jo håp om at han kansje ikke gjør det igjen også da. Eller at bærer nag til alle syklister og kjører på alle heretter.

Jeg har en aldri så liten følelse av at han hadde en liten vendetta mot syklister på generell basis fra før av. En ting er jo å irritere seg over folk som leker Tour De France i 20 km/t på ringveien. Noe annet er jo å kjøre ned syklister som faktisk følger trafikken, med vilje... ICON_WINK

Tror neppe han hater syklister noe mindre nå, men forhåpentligvis vegrer han seg for å havne i direkte konflikt med de. At folk viser fingern og/eller tuter kan jeg leve med.

Chris.

Re: Det lønner seg... [Re: [gbz]doc] #720887 01/05/2009 11:07
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Veldig bra jobba, det er eksempel til etterfølgelse på profesjonell og ryddig behandling av saken fra din side også, etter hva jeg kan forstå. Spørsmålet er vel om idioten gjentar suksessen og har et enda sterkere hat mot syklister når han en gang får igjen lappen....

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Det lønner seg... [Re: Anders A-R] #720952 01/05/2009 14:32
C
CarloZ Offline
Fersking
Fersking
C
Er det helt decent å snike seg forbi biler som venter på rødt lys?
Er dog ikke så erfaren til å sykle i trafikken, men det tør ikke jeg.

Re: Det lønner seg... [Re: CarloZ] #720962 01/05/2009 14:59
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: CarloZ
Er det helt decent å snike seg forbi biler som venter på rødt lys?

Det er ofte en glimrende måte å hisse opp bilistene på i alle fall. Først har de strevd seg forbi deg, så kommer krysset, og så må de forbi igjen. Jeg holder som regel plassen min i køen.

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Det lønner seg... [Re: oivindg] #720964 01/05/2009 15:02
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er vel ikke lovlig å sykle på rødt lys i veibanen? Eller snakker vi her om en liten sving opp på fortauet, for så å sykle over fotgjengerfeltet i ett lyskryss?

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Det lønner seg... [Re: SimonS] #720967 01/05/2009 15:13
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: snikkarboa
Det er vel ikke lovlig å sykle på rødt lys i veibanen? Eller snakker vi her om en liten sving opp på fortauet, for så å sykle over fotgjengerfeltet i ett lyskryss?

Jeg tenkte på å sykle forbi en rekke med biler som venter på rødt, for så å stille seg fremst i rekka. Å sykle på rødt er fy-fy i mine øyne.

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Det lønner seg... [Re: oivindg] #720985 01/05/2009 16:23
Fast gjest Offline
Ivrig
Ivrig
Man skal selvfølgelig ikke sykle på rødt, men kom på en liten historie

Husker ikke hvor, men ved rødt lys kan alle syklister stille
seg fremfor bilene i eget felt for å komme først av gårde ICON_SMILE

Litt kult da.....Da får bilistene ytterligere påskrevet hvor lite
effektivt bil er i bykjøring

Re: Det lønner seg... [Re: oivindg] #720987 01/05/2009 16:28
[
[gbz]doc Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
[
I dette tilfellet kom jeg fra sykkelvei bare noen hundre meter tidligere, så jeg hadde ikke hindret noen før lyskrysset. Og det er bare noen hundre meter til neste lyskryss, og der kjører jeg som regel over på fortauet pga. oppoverbakke. (Ikke alltid riktignok, fordi det er et fortau av den humpete sorten. Kommer litt ann på ambisjonebe for dagen og hvor seint jeg er ute til midda'n ICON_WINK ) Mellom lyskryssene er det sjelden noen bil har behov for å passere, med mindre de har sykt dårlig tid. (Fartsgrensen er 50)

Generelt sett er det ikke noen regler som forbyr syklister å passere biler på rødt lys. Jeg vurderer det som regel opp mot passeringsmulighetene for bilene. Akurat som de, vil også jeg hjem fortest mulig. De tar ikke skade av å se igjen syklister de har passert, da får de bare en påminnelse om at de ikke nødvendigvis tjener så mye på å kjøre bil i rushen. Kanskje passerer man en fornuftig sjel som tenker at: "Dæven, nå tar jeg fram sykkelen min og sykler selv også, kanskje jeg til og med sparer tid på det".

Chris.

Re: Det lønner seg... [Re: Fast gjest] #720994 01/05/2009 16:37
perpedal Offline
Ivrig
Ivrig
Quote:

I Kristiansand er det slik i allefall ett kryss, men der er det markert opp sykkelfelt på høyresiden av kjørefeltet før og etter krysset.

Re: Det lønner seg... [Re: [gbz]doc] #721001 01/05/2009 16:55
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: gbzdoc
Hendelsesforøpet var omtrent slik:
Jeg kommer syklende forbi en del biler som venter på rødt lys, passerer de på venstre side slik man skal.

Jeg kan vel føye til dette:

Sitat: Lovverket
§ 18. Særlige bestemmelser for syklende

1. Syklende kan kjøre forbi til høyre for annet kjøretøy enn sykkel.

(Lovverket)

Og jeg er av den oppfatning at det ikke er noe problem å passere biler som venter på rødt.

Re: Det lønner seg... [Re: Fast gjest] #721093 01/05/2009 19:30
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: Fast gjest
Man skal selvfølgelig ikke sykle på rødt, men kom på en liten historie

Litt kult da.....Da får bilistene ytterligere påskrevet hvor lite
effektivt bil er i bykjøring

Dette er vanlig praksis i alle litt store kryss i USA. Det kalles et manøvreringsfelt og er til for at syklister skal kunne komme seg enkelt til det korekte feltet.

Det er jo typisk mange av dem, felt altså, så hvis du skal til venstre i et kryss og kommer fra sykkelbanen til høyre har du ofte både 3,4 og 5 felter du skal forbi. Da skal du sykle helt frem og så bruke dette feltet til å stille deg i det ønskede feltet.

Moderator  support