Nå finnes det stort sett norske betegnelser på de fleste typer sykler, f.eks. terrengsykkel, landeveissykkel, tursykkel og hybridsykkel. Men det er ikke noe etablert norsk ord for "dirtbike".
"Dirt" kan bl.a. oversettes med "møkk" eller "dritt" på norsk. Følgelig lanserer jeg kandidatene "møkkasykkel" og "drittsykkel".
Jeg foreslår at vi i denne tråden tar en meningsmåling over hvilke av disse to oversettelsene som foretrekkes, slik at vi kan levere et innspill til Språkrådet, og slik at forhandlerne vet hvilket ord de skal bruke i annonser.
Redigert av Lazy Sod; 29/04/200916:55. Rediger grunn: skrivefeil
Re: Dirtbike på norsk: Møkkasykkel eller drittsykkel?
[Re: Lazy Sod]
#71982729/04/200916:39
Jeg velger å overse humoren til trådstarter og istedet fortelle at møkk og/eller drit er en forenkling og/eller feil oversettelse av dirt.
Jeg tror nok at dirt bike henviser til tolkning 1b) og 2) under.
**** Sakset fra Merriam-Webster ****
Main Entry: dirt Pronunciation: \ˈdərt\ Function: noun Etymology: Middle English drit, from Old Norse; akin to Old English drītan to defecate Date: 13th century
1 a: excrement b: a filthy or soiling substance (as mud, dust, or grime) c: archaic : something worthless d: a contemptible person <treated me like dirt>
2: loose or packed soil or sand : earth <a mound of dirt> <a dirt road>
3 a: an abject or filthy state : squalor <living in dirt> b: corruption, chicanery <vowed to clean up the dirt in the city government> c: licentiousness of language or theme d: scandalous or malicious gossip <spreading dirt about his ex-wife> e: embarrassing or incriminating information <trying to dig up dirt on her political rivals>
__o _-\<, (_)/(_)____ Sigmund
Re: Dirtbike på norsk: Møkkasykkel eller drittsykkel?
[Re: sigmund]
#71989829/04/200918:30
I samme slengen: kan noen fortelle meg greia med den der jordhoppinga? Det er jo BMX med demper og gir, med langt mindre spektakulære triks enn det BMX-guttene kan vise til.
Ellers syns jeg navnet på de burde vært jordhoppere
Trønder osv
Re: Dirtbike på norsk: Møkkasykkel eller drittsykk
[Re: Espen J]
#72034430/04/200909:40