Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Optimal slaglengde for stigaffel?

Optimal slaglengde for stigaffel? #717338 26/04/2009 09:11
A
André Roaldseth Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Hva bør jeg tenke på når jeg kjøper gaffel til min første stisykkel? Forutsatt at ramma tåler alt; er det alltid bedre med lengre slaglengde, men siden dette øker vekta bør man finne den gyldne middelvei mellom slaglengde og vekt?

Jeg vil bruke sykkelen en del på asfalt også så lockout må være kjekt å ha. Er det andre ting med gafler som det er viktig å passe på?

Re: Optimal slaglengde for stigaffel? [Re: André Roaldseth] #717342 26/04/2009 09:18
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Du må finne ut hvor lang gaffel ramma er beregnet for. For lang gaffel gir for slakk styrevinkel, og dertil treg/kjip opplevelse. I tillegg kan for lang gaffel ødelegge ramma.

Si hva slags ramme du skal ha den på så kan vi hjelpe deg videre.

mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: Optimal slaglengde for stigaffel? [Re: André Roaldseth] #717345 26/04/2009 09:23
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Jeg vil si at en hovedregel er å bruke en gaffel som rammen er designet for. Dvs. de fleste rammeprodusenter har designet rammen hvordan den oppfører seg med en gaffel med en spesifikk lengde. Når man endrer denne lengden vil også styrevinkel og høyden på krankhuset endre seg. Dette er parametre som har mye å si for hvordan sykkelen føles og oppfører seg i terrenget. Noen rammmer er designet for å "tåle" lengre gafler enn de normalt leveres med, men da vil også sykkelens egenskaper endre seg. Så hovedregelen er vel at gaffelens slaglengde bestemmes av hvilken sykkel den sitter på og hva sykkelen er designet for.

Det fører oss over på det vanskelige spørsmålet: Hva er sti?

For problemet er at man velger sykkel etter hvilket terreng man sykler på og hva som er dine individuelle preferanser. Man finner mange stisyklister som sykler det samme terrenget med alt fra 100mm hardtail til 160mm vandring foran og bak. I tillegg sverger noen til helstiv single-speed og noen som liker 180mm rund baut.

Vanskelig dette her, men det enkle svaret er at man velger gaffel etter hva sykkelen er designet for og sykkel etter terreng og smak. I Oslo er vel hovedtyngden på 120-140mm men mange også på tyngre saker med 160mm.

Re: Optimal slaglengde for stigaffel? [Re: OveR] #717346 26/04/2009 09:25
A
André Roaldseth Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Har store ambisjoner om å klare å finne meg en brukt Santa Cruz Chameleon i størrelse large er xl. Santa Cruz mener vel denne ramma skal kunne svelge i seg alt mellom 100 og 140 millimeters lengde.

Moderator  support