Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Scott Ransom; Har dere noen erfaringer med denne?

Scott Ransom; Har dere noen erfaringer med denne? #717153 25/04/2009 18:55
Finnis Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Syns jeg har fått et brukbart tilbud på en Ransom 40, men finner bare tilbakemeldinger på denne på MTBR. Har i hovedsak tenkt å bruke sykkelen som stisykkel.

Tommel opp eller tommel ned??

Tipper noen her har ett og annet å si til dette.....
Er også åpen for forslag på andre sykler.

OTB spesialist
Re: Scott Ransom; Har dere noen erfaringer med denne? [Re: Finnis] #717154 25/04/2009 18:59
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Kjenner to mann som sykler Ransom, begge er strålende fornøyde.

Re: Scott Ransom; Har dere noen erfaringer med denne? [Re: JonahHex] #717155 25/04/2009 19:01
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Jeg synes den lander litt midt i mellom. Litt for tung for sti og litt for lett for nedoverrufs, men det er min personlige mening.

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Scott Ransom; Har dere noen erfaringer med denne? [Re: tommygutt] #717181 25/04/2009 19:37
heinrich Offline
Besatt
Besatt
ransom-rammen er rett og slett fantastisk. Den kan jeg på det varmeste anbefale (sykler selv på en 20 med ltd utstyr så er laaangt fra objektiv her). Allsidigheten til rammen er smått legendarisk og med litt fintuning på bakdemperen blir alt veldig, veldig bra. Jeg vet ikke hva for utstyr som er på 40'en, men vil anta at den har litt forbedringspotensiale på spec. Denne bør bygges opp som en lett 6 tommer med solid utstyr, dvs 14-15kg, og kommer da til sin rett.

specmessig i forhold til 40'en må jeg si meg litt enig med tommy, men bygget opp riktig må jeg si meg veldig uenig. Den er ikke bedre enn en genius på flatland, selv om en kan låse/kjøre med 3.5 tommer bak. Den er ikke bedre enn en gambler fr på rent rufs. Men til alt annet er den rett og slett meget, meget kapabel. 40'en, dvs alurammen, har og en grad slakkere styrerørsvinkel i forhold til carbonsaken min, så ergo bedre nedover.

fra meg får den det definitive tommel opp tegnet.

sitat stashhoren henrik, etter tre dager på kremsti i m&r med mange høydemeter: "jeg tror denne skal funke til det meste jeg" (med gigantisk smil om munnen, sammenligningsgrunnlag cannondale prophet og commencal supreme fr 6.10 - begge ytterst gode nedover på litt forskjellige måter)

min er litt i deler for tiden og jeg sykler på bruterne sin sak, en cannondale moto 1, men gleder meg stort til å leke på ransomen igjen. Moto'en har og overbevist stort som en grov stisykkel så skal bli gøy å prøve ransomen igjen snart.

svakheter:
- bakdemperen, som gir sykkel sin allsidighet, må kjøres en del under oppgitte trykk for å funke optimalt nedover (jeg liker det plusht)
- dyr service på shock
- mange lagre, mye å bytte på (som alle ikke single pivot sykler)
- eh, nei det var egentlig det

styrker:
- geometrien, spot on, funker som fy
- trakker bra overalt
- med riktig utstyr fantastisk bortover og nedover (jeg bryr meg ikke så mye om oppover)
- lett
- utrolig allsidig pga de tre shockinnstillingene
- ser pen ut (eye of the beholder)

oppsummert: knakende god ramme for spesielt grov stisykling. Krever sin bruker for å få ut potensialet, uten å være vanskelig å sykle på. Tørr du klarer sykkelen det. Er prisen du får særdeles god ville jeg kjøpt og heller byttet deler på sikt. Bedre all mountain ramme skal man se en stund etter, selv om det er en del som er tilsvarende gode som grov stisyklingrammer om ikke like allsidige.

Re: Scott Ransom; Har dere noen erfaringer med denne? [Re: heinrich] #717232 25/04/2009 21:15
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Bra oppsummering dette her.

Jeg var nær å kjøpe en Ransom i fjor, endte opp med Genius og angrer ikke på det. Passer rett og slett mitt bruk bedre, MEN, oppsummeringen til heinrich setter Ransom i et bra lys. Jeg tror også at den krever sin mann, med en vekt som etter min smak blir i overkant. Men for all del, en Ransom Ltd hadde jeg ikke sagt nei takk til ICON_WINK

Re: Scott Ransom; Har dere noen erfaringer med denne? [Re: tommygutt] #717264 25/04/2009 22:56
Knut L Offline
Ringrev
Ringrev
Tråkker selv rundt på en Ransom 20, men stort sett alt utstyret er byttet etterhvert av stort sett forfengelige grunner.

Egentlig bare enig med Henrik her. En aldeles fortreffelig sykkel! Eneste er at den er ikke spec lett når jeg ser andre skikkelig highend sykler på nett. Men med bra og dyre deler kan den vel komme ned i 13kg uten å bli spinkel.
Selv om den ikke er av de letteste syntes jeg den klarer de fleste bakker bedre en mange andre. Har vel mye med mannen oppå også. Nå snakker jeg ikke om meg selv. Kjenner 3 andre med Ransom også, som alle er superfornøyd.

Jeg prøvde en Commencal Meta 666 i fjor, og den var ganske lik i kjørestil syntes jeg. Imponerte, men ikke bedre eller dårligere en Ransom egentlig.

Alle kompisene med Ransom har riktignok gått fra hardtail, og har dermed ikke noe spesielt sammenligningsgrunnlag. Men alle sammen har blitt laaangt flinkere på sti, både oppover, og nedover.

Sykkelen har også blitt brukt til heisbasert sykling. Og det går fint. Er ikke som utforsykkel, men går an å virkelig kose seg.
Har sett et klipp på youtube av en som har montert Boxxer gaffel på sin Ransom og bruker den til utfor. Syntes jeg så en i Hafjell i fjor sommer med Boxxer også.

Jeg gir begge tomler opp og klarsignal for kjøp.

Knut

Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy
Jobber med Trek sykler
Re: Scott Ransom; Har dere noen erfaringer med denne? [Re: Knut L] #717282 26/04/2009 06:34
Finnis Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Tusen takk for synspunktene, blir vel egentlig bare mer og mer klar for denne sykkelen. Nå gjenstår BARE å få med "regjeringen" på dette. Men tenker det blir greit når jeg sier at jeg har funnet en ganske bra motorsykkel også. Det skulle vel gjøre susen.....

OTB spesialist
Re: Scott Ransom; Har dere noen erfaringer med denne? [Re: Finnis] #717433 26/04/2009 12:49
heinrich Offline
Besatt
Besatt
det eneste negative mbr sa om den i sin test var at bakenden ikke var helt med, dvs at bakdemperen ikke var plush nok. Dette mener jeg en lett kan motvirke med å kjøre med mindre trykk enn anbefalt og ved å pumpe/sktivere sykkelen på vei nedover. Det uten at en blåser gjennom vandringen eller at den oppfører seg ukontrollert. Når jeg fant et fornuftig trykk når jeg var på sunnmøre, der sykkelen for alvor ble testet ut, fungerte sykkelen temmelig optimalt. Som sagt som ren stisykkel til flatere østlandsstier vil mulligens en genius være bedre, men til blant annet vestlandslek med vekt på nedoverleking kommer ransomen virkelig til sin rett om en bruker den riktig. Det er ikke svakheter ved ransomen som kan gjøre geniusen bedre, men spørsmålet om en såpass grov sykkel vil passe til bruket. Det er vel og en av de vanligste syklene i mega avalanche serien, dvs marathon dh sykling. Det bør gi en ok pekepinn både på hva rammen er god for, men og for tiltenkt bruk.

Re: Scott Ransom; Har dere noen erfaringer med denne? [Re: heinrich] #717442 26/04/2009 12:55
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Scott Ransom 20 var forøvrig på langtidstest hos gutta i Terrengsykkel i fjor....

Re: Scott Ransom; Har dere noen erfaringer med denne? [Re: tommygutt] #717451 26/04/2009 13:13
heinrich Offline
Besatt
Besatt
jes, jeg skulle akkurat til å legge det til svaret mitt, kom på det nå. Jeg har ikke lest hva de sier om den dog, det eneste jeg har lest er introen deres hvor de introduserer de forskjellige syklene.

Re: Scott Ransom; Har dere noen erfaringer med denne? [Re: heinrich] #717557 26/04/2009 17:47
Finnis Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Tror faktisk jeg har de fleste Terrengsykkel fra i fjor liggende. Blir fin lektyre utover kvelden, ungene i seng, fruen på jobb og ballspill som bakgrunnstøy, hææærliiig....

Jeg har sett bare èn av disse live, hvilke str kommer de i? På sesjon (for maaaange år siden) var jeg 1.79 på strømpelesten, hvilken str vil være riktig for meg?

Kan i tillegg nevne at syklingen jeg driver med består av å sykle opp for å kunne knote/dundre/kose meg innover/nedover stiene igjen etter en god times lek i skog og mark. Har så langt ikke hatt behov for en fryktelig "lett" sykkel, så at den veier rundt 15 ser jeg ikke på som noe problem. Har litt å tråkke med, så det er greit. Det blir med rolig tempo opp, og tjoooheiiii!!!

OTB spesialist
Re: Scott Ransom; Har dere noen erfaringer med denne? [Re: Finnis] #717568 26/04/2009 18:07
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Svarte, får jo nesten lyst på en Ransom nå jo.... ICON_SMILE

Re: Scott Ransom; Har dere noen erfaringer med denne? [Re: Finnis] #717570 26/04/2009 18:09
heinrich Offline
Besatt
Besatt
da er det vel medium som er det naturlige valget. 15kg er jo ikke allverdens gale nei.

ransomen vil kunne fungere utmerket til det bruket du beskriver. Jeg var ute og lekte meg litt på min i sted (uten frambrems og kun 22t drev foran som jeg kan bruke), men var riktig så festelig. Gleder meg til å dra den med ut på sti igjen. Jeg får bestille delene den trenger kanskje... hehe

Re: Scott Ransom; Har dere noen erfaringer med denne? [Re: tommygutt] #717578 26/04/2009 18:14
Finnis Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: tommygutt

Ja, da hadde jo lista di vært tilnæmet komplett thinking

OTB spesialist
Re: Scott Ransom; Har dere noen erfaringer med denne? [Re: Finnis] #717582 26/04/2009 18:25
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
sant det ICON_SMILE

Re: Scott Ransom; Har dere noen erfaringer med denne? [Re: Finnis] #717588 26/04/2009 18:31
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: Finnis
Sitat: tommygutt

Ja, da hadde jo lista di vært tilnæmet komplett thinking

Jeg vil nå heller si det slik at listen hans er tilnærmet tom og innholdsløs nå UTEN en Ransom.... Go Tommy!

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Scott Ransom; Har dere noen erfaringer med denne? [Re: hbakken] #717590 26/04/2009 18:33
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Å nei du, den går jeg ikke på Håkon ICON_SMILE

Re: Scott Ransom; Har dere noen erfaringer med denne? [Re: tommygutt] #718161 27/04/2009 12:42
simeno Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg syklet rundt på sti med en Hard Rocx hardtail tidligere, var lei av følelsen av at sykkelen holdt meg tilbake og begynte å se etter en noe røffere sykkel i fjor.

Etter å ha fulgt med en del på markedet på forumet en stund kom det en dag en Ransom til salgs. Etter å ha googlet meg i hjel (som vanlig) kom jeg frem til at dette er sykkelen jeg ville ha. Det virket som en sykkel jeg kunne bruke hjemme (ganske flatt, men mye sti med røtter og steiner) og ta med meg på utflukter andre steder i landet. Det så rett og slett ut som en sykkel som kunne ta seg av det meste.

Hentet til slutt sykkelen en gang på sensommeren og fikk hatt ca 10 turer hjemme og en tur i fjellet i Rauland ut på våren. Etter det har jeg ikke fått syklet noe spesielt av diverse grunner.

Jeg er i hvert fall kjempefornøyd med kjøpet jeg gjorde og gleder meg til å komme i fart igjen så fort jeg ferdig med en forkjølelse jeg har hatt i en måned nå! Med denne sykkelen flyr jeg over hindringer jeg knotet meg gjennom tidligere! Nå er det i hvert fall ikke sykkelen det står på lenger ICON_SMILE

Det jeg liker best med sykkelen så langt er muligheten for å justere vandringen på bakdemperen i farta. På de lokale stiene ligger jeg som regel på halv vandring, men når det kommer en nedoverbakke er det ett lite trykk som skal til før jeg har full vandring. Og da er det bare å tråkke på og hive seg utfor ICON_LAUGH

Redigert av simeno; 27/04/2009 12:45.
Re: Scott Ransom; Har dere noen erfaringer med denne? [Re: simeno] #719921 29/04/2009 19:04
Finnis Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Googling er en fin ting. Har tatt litt av her nå.... crying2
Må ta med et par spørsmål til:

Det viser seg at det er en overligger fra 2007, og jeg er usikker på om det er Medium eller Large. Har ikke kommet meg på butikken enda for å sjekke. Er det utført store endringer på sykkelen siden 2007?

og

Hva vil være en god pris, anslagsvis?????

OTB spesialist
Re: Scott Ransom; Har dere noen erfaringer med denne? [Re: Finnis] #719977 29/04/2009 20:09
S
siment Offline
Entusiast
Entusiast
S
Valget mitt stod mellom Ransom og Enduro SL.
Endte med Enduro og er kjempe happy.
Sykt lett sykkel som man kan dra med på nedover, også type Hafjell.
Pløsj bakdemper og fantastisk gaffel, det er hodet som setter grensene nedover og du kommer fort opp, så du kan bombe ned EN gang til.

Bare for å forvirre litt til sånn på slutten av prosessen.;-)

Re: Scott Ransom; Har dere noen erfaringer med denne? [Re: siment] #719996 29/04/2009 20:24
Finnis Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Ja, livet skal ikke være enkelt.
Men tror nok en Enduro vil bli laaaangt dyrere enn Ransom'en i mitt tilfelle.

OTB spesialist
Re: Scott Ransom; Har dere noen erfaringer med denne? [Re: Finnis] #720020 29/04/2009 20:49
heinrich Offline
Besatt
Besatt
nei, drit i spesh. Det er en grunn til at det rimer på æsj... (fine sykler, men rævva moral i selskapet og utrolig ufin modus operandi). Og ja, ransom'en er fetere, mer allsidig og rett og slett bedre. Rent subjektivt selvsagt... hehe (fra henrik som aldri hadde så mye som vurdert en spesh, selv om jeg hadde fått den - eller jo, jeg kunne jo solgt den med en gang, penger inn er penger inn tross alt)

nei, det er ikke skjedd noen store forandringer på syklene. Det eneste er vel at alu-versjonene fikk en grad slakkere vinkel foran med en korsvei, uten at jeg husker når, eller kan si at det har noe som helst å si. Eller, i "verste fall" blir din sykkel da identisk med min (bare i alu) og jeg kan med hånden på hjertet si at den er fet. Det virker som vi har mye samme bruket, dvs lever for lek, så tror du kan bli fornøyd ass. Det er en grunn til at den har funnet x antall drømmesykkelpriser. Ikke for å bygge den opp for mye, men den er god, veldig god, og jeg tror du kan komme til å like den godt.

er du i det lykketilfellet at du kan få tak i en ubrukt ransom grisebillig, slå til, du vil ikke angre (så fort den er innkjørt og riktig innstillinger er funnet). Jeg har ikke angret et sekund på byttet. Rammen er veldig allsidig, men fungerer likevel utmerket nedover. Den er ikke den reneste minidh eller enduro dh sykkelen i klassen, men med Rene Wildhaber bak styret har den innkassert et par titler likefullt.

kjør på.

Re: Scott Ransom; Har dere noen erfaringer med denne? [Re: heinrich] #725318 07/05/2009 21:34
D
depalma Offline
Fersking
Fersking
D
Jeg har en Ransom 40 selv, er sykt fornøyd! ICON_SMILE

Bruker den til grove vestlandsstier..

En litt dum ting er at rammen knirker! Noen som har noen tips til hvordan man kan kvitte seg med denne ulyden?

Har AM2 gaffelen på isteden for AM4, som kan redusere gaffellengden og få en slags semi lock out der det kun er et par mm med vandring. Konge i oppoverbakker!

Anbefaler ransomen hvis du sikter deg inn på lignende bruk! ICON_SMILE

Re: Scott Ransom; Har dere noen erfaringer med denne? [Re: depalma] #725324 07/05/2009 21:46
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ramma knirker ikke, det er sannsynligvis setepinnen, en eller annen pakning eller foring i et av ledda som forbinder de ulike delene av ramma, eller kranken.

Sjekk disse, mulig du må stramme og/eller fette opp et eller annet.

Gaute
Re: Scott Ransom; Har dere noen erfaringer med denne? [Re: gauter] #725459 08/05/2009 07:30
D
depalma Offline
Fersking
Fersking
D
Lyden er der selvom jeg tar av setepinnen så ligger nok i et av leddene der nede ja.

Jaja, fram med greasen og verktøyet! ICON_TONGUE

Re: Scott Ransom; Har dere noen erfaringer med denne? [Re: depalma] #725505 08/05/2009 08:12
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Jeg har en Ransom til testing nå. Trekker tilbake alt det negative jeg har sagt tidligere i tråden her ICON_SMILE

Re: Scott Ransom; Har dere noen erfaringer med denne? [Re: tommygutt] #725614 08/05/2009 10:16
P
photodude Offline
Entusiast
Entusiast
P
Her har vi en kamerat som ikke er så fornøyd. Rammen tålte ikke seks dagers hardkjør i de franske alpene. Men historien endte godt i og med at han fikk en Gambler DH10 som plaster på såret til en meget hyggelig pris.

Re: Scott Ransom; Har dere noen erfaringer med den [Re: photodude] #725815 08/05/2009 13:57
EirikE Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: photodude
Her har vi en kamerat som ikke er så fornøyd. Rammen tålte ikke seks dagers hardkjør i de franske alpene. Men historien endte godt i og med at han fikk en Gambler DH10 som plaster på såret til en meget hyggelig pris.

http://tyrkiskpepper.com/ransom.jpg

Jaggu. Kom over akkurat samme skaden på en topp i Sveits. Ikke en sykkel man bør sette utfor en av alpenes hardeste utforløyper...

Nå er dette karbon modellen, litt mer utsatt

Re: Scott Ransom; Har dere noen erfaringer med denne? [Re: depalma] #726006 08/05/2009 19:49
Sparksykkel Offline
Ringrev
Ringrev
Sliter med den samme knirkef..lyden, og smørte opp alle ledd med "fett" i fjor, og alt ble stille. Nå er samme knirkef...lyden tilbake, uten at jeg har klart å bli kvitt.
Regner med at den blir borte til slutt.
Er superfornøyd med sykkel, med unntak for dempergaffel av type Marzocchi Bomber 55 ATA2. Den skal inn til rep. pga. lekkasje innvendig.(garantisak)
Morsom sykkel som må prøves over litt tid. Duger faktisk like bra oppover som nedover på alle stier i Østmarka. ICON_SMILE

Re: Scott Ransom; Har dere noen erfaringer med denne? [Re: Sparksykkel] #726021 08/05/2009 20:08
heinrich Offline
Besatt
Besatt
rammen har to steder de tradisjonelt har knukket;
a) det stedet vist over
b) i kjedestagene bak

begge deler er dekket av garanti og ikke nødvendigvis superdramatisk. (se tråden "catasrophic failure ett eller annet" på scott forumet på mtbr forumet. I verste fall får du en ny ramme om det skjer, og det er ransomen som er den eldste rammen i scott sitt mtb arsenal - ergo den det nok er mest sannsynlig at det skjer noe med med det første (ikke det at det egentlig er supernødvendig utenom at bakdemperen kan trenge en mk2 versjon).

knirking; sjekk om lagrene er gåene (bytter de selv i disse dager), eller at krank osv er skikkelig smørt opp.

jeg må innrømme at på lekesykling utenfor har oppdaget jeg at min har en liten vei å gå på ransomen nå etter lengre tids lek på en cannondale moto. Etter jeg begynte med utfor har mine demperinnstillingspreferanser forandret seg noe og må tilpasse ransom'en det - samt muligens sende bakdemperen på service. Jeg får ikke den helt slik jeg vil ha den nå, men må nesten prøve den litt mer først.

bomber 55 ata -> selg etter du får den igjen og kjøp en brukt talas rc2 eller lyric, eventuelt vent til 2010 marzocchi når dde kommer tilbake for fullt.

og nei, carbonutgaven er IKKE mer utsatt for slike rammebrudd enn aluversjonen.

og ja, du har rett, men det er ingen utforsykkel. Men kan dog leke hardt med den, veldig hardt med den - som alle andre 6 tommers grove stisykler.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support