Jeg prøvde for første gang Sram girsystem og ble veldig imponert over hvor lett det var å gire riktig. På mitt LX skiftere, LX framgir og XT bakgir er det ikke så lett å merke om man girer en eller to ganger. Dette resulterer ofte i at jeg girer mer enn jeg vil.
Er det flere som har merket dette? Fungerer X9 på hele fjøla bra?
Re: Sram vs Schimano girsystem
[Re: MHH]
#71705625/04/200916:48
Sram vs shimano? (schimano kan jeg ikke så mye om) Tror dette temaet har vært oppe før.. Har brukt begge,knallgode begge to.. Sram x9 på hybriden har blitt brukt i 3 år uten problemer,kun byttet trinsehjula og wire! Hvor er popcorn ansvarlig?
(For å bidra med litt info til trådstarter: Det har blitt jobba litt med hendelfølelse og -feedback på XTR, XT og SLX-girspakene de siste åra, men det er uansett ikke den samme mekaniske bang-bang-følelsen som man får med SRAM, men det er jo uansett et spørsmål om smak og behag, no?)
/Peter Popcornansvarlig og tech-ansvarlig hos Shimano Nordic Norge
Recovery-mode
[Re: Pete]
#71707525/04/200917:22
Det er sant, selv må jeg si jeg fikk en ørliten aha-opplevelse. Jeg skal uansett justere opp girene på 1.gangs service, det hjelper kanskje noe. Lurer på om ikke kona for arve mine 1mnd gamle system. Takk for svar
[Re: MHH]
#71713625/04/200918:31
xt vs x9 er som å spørre om hva som er best av luft og luft... Jeg har ingen erfaring med shimano på sti, men kan umulig se for meg at det særdeles fine inntrykket xt/lx har gitt meg på altmuligsykkelen skal forringes i terrenget. Shimano sier ikke "karatch!" når det girer som sram, men det girer akkurat like bra punktum finale. Diskusjonen om hva som er best er enkelt og greit både uviktig og fullstendig meningsløs. Begge systemene er bra og gir tilnærmet identisk funksjon, med litt preferanser begge veier. Min preferanse er at jeg ikke bryr meg i det hele tatt, og tilfeldigvis har x0 på sti og dh-riggen, mens alt muligen har xt. Begge deler fungerer utmerket.
søk på forumet for ytterligere info, men "dessverre", når alt kommer til alt er girmerke verken viktig for kvalitet eller følelse. Både sram og shimano lager knallsystemer. Og jes, girets viktighet på sykkelen føler jeg og er noe overvurdert. Ramme, gaffel/shock og bremser er alle viktigere i min bok
Har en mix nå som funker bedre enn noe jeg har hatt før: triggere og bakgir fra SRAM, resten Shimano. Ellers liker jeg Canon, ikke Nikon, Windows og ikke Mac. iPod suger, men jeg har to av dem og.
[Re: tron]
#71727226/04/200904:51
xt vs x9 er som å spørre om hva som er best av luft og luft... Jeg har ingen erfaring med shimano på sti, men kan umulig se for meg at det særdeles fine inntrykket xt/lx har gitt meg på altmuligsykkelen skal forringes i terrenget. Shimano sier ikke "karatch!" når det girer som sram, men det girer akkurat like bra punktum finale.
jeg avlyser herved popcornfesten ;O)
Punktum finale meg bak, kjør popcorn! SRAM er et sjumilsteg foran! Har en stisykkel med XT-08 Shadow og en med X9 (Shimano framgir). XT varianten funker fint, men blir massivt kjørt over av X9en min! SRAM er mer presist, girer smoothere og tåler alt! Det er nå såvidt X9 bakgiret midt henger på, det er vridd og skakt og mangler biter. Har jeg problem med giring? Nei.
[Re: Espen]
#71744826/04/200913:08
- XO triggere og bakgir - 7701 kjede - XT kasett - XT eller XTR framskifter.
E
Støttes! Kjører samme kombo men med XT-krank. Hadde kjørt XTR hvis jeg hadde hatt råd. Synes det er TRAGISK at sram ikke snart kan lage en skikkelig framskifter for terrengsykler! X9-skifteren som er den "råeste" nå, er så stygg at jeg aldri ville hatt den på min sykkel i allefall!
Er også en av de som har mixen med SRAM X9 bak og Shimano XT foran, og må si at det funker utmerket. Har sammenlignet X9en litt med et par forskjellige med XTR (både grip og klikk), og jeg må si at det er stor forskjell på følelsen, men kanskje ikke noe særlig forskjell på presisjon eller hastighet. X9 føles veeldig mekanisk og gir masse feedback ved giring, mens XTR føltes smoothere.
Tror nok det til syvende og sist blir mye smak som teller her.
XT-triggerne i siste utgave er i hvert fall ikke noen favoritt. Venstre tommelspak har alt for rett vinkel og blir stående alt for langt unna med pekefingerspaken ute av veien for gniss og bremsehendelen i riktig posisjon for en-fingerbremsing. SLX er faktisk bedre her. Synes det er rart at venste og høyre XT-hendel ikke er like. Ole Christians oppsett er bra synes jeg også. XO-spaker og bakgir, xtr-frontgir, XTR/XT krans, KMC, Shimano eller Sram kjede funker omtrent like bra.
shimanokrans med sram bakgir/topptrinse? blir ikke det litt tøysete?
Hvorfor skulle dette bli tøysete? Tror veldig mange har kjørt XO parret med XTR eller XT. Sram har jo ikke noe krans som kan matche XTR på vekt. Har aldri merket noe tøys med dette. Mange toppsykler kommer ferdig med slik spekk også.
Diamant gjør det siden Silver Cape kommer med en slik krans. Jeg synes man bør opp på 32 tenner bak minst før det blir skikkelig. Men hvis du har minsteklinge på kranken så er det jo sikkert greit.
Jeg er generellt opptatt av vekt, men på ett punkt har jeg alltid justert med litt ned i pris og opp i vekt.
XT-kasetter er overlegne på slitestyrke/pris/funksjon.
Jeg har alltid brukt 29-42 og dermed 11-34 bak. Et anker av en kasett vil noe si, men dette er nok det eneste jeg har/har hatt på syklene mine som veier 100g for mye.
Dermed er det intet problem.
E
*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***
Trinsen på shimanogiret har jo litt play sideveis, som er ment å komplementere de patentbeskyttede broene mellom tannhjulene på frikransen. Hensikten med play er jo at kjedet skal bevege seg mer optimalt over på neste tannhjul. SRAM-girets trinsehjul har ikke play, og tannhjulene på frikransene deres har forskjellig utforming (uten at jeg klarer presisere nærmere uten å ha dem foran meg her til å sammenligne). Det funker sikkert å mixe og matche, men optimalt er det vel ikke.
Det går kanskje an å kjenne forskjell på dette med en helt ny sykkel på stativ, men i bruk har jeg aldri merket noen problemer med Sram bakgir på Shimano-krans.