Lurer egnetlig på hvor stor pc geek faktoren er her på terrengsykkel-forumet. Som mange andre menn, er jeg også brennende interessert i alt som har med elektronikk og IT. Siden jeg var liten har jeg alltid hatt et stort glis rundt munnen om jeg kom til en PC eller noe med elektronikk, som jeg kunne tukle med.
Mitt seneste prosjekt har vel vært å bygge min egen PC, noe som fikk gjort susen på geek kløen Jammen om det ble en fin maskin. Neste prosjekt er å installere vannkjling i henne (tar gjerne imot tips btw fra personer med kompetanse )
Foruten å sitte på terrengsykkel.no, brukes også hardware.no og itavisen.no mye her i heimen
Lag gjerne litt lyd hvis det er noen IT interesserte her
Jobber som systemkonsulent, har også bygget flere PC'er en jeg orker å telle. Hadde stor glede av å leke litt med vannkjøling for noen år siden, da var det Zalman Reserator 1 som ble testet med stort hell inntil lekkasje (elendige pakninger). Siden det var under et LAN (var det ikke du som etterlyste et TS-LAN?) og det ble litt stress har jeg ikke orket å sysle med sånt siden.
Nerd? Ikke nå lenger, overlater denslags hedersbetegnelser til yngre folk som virkelig brenner for data
Samme her . min første var en olivetti m24 med 8086 pros og 8 mhz (1981). Jeesis for en maskin. 2 diskettstasjoner , deretter en 10 mb HD - nå går verden av skaftet ! Min egentlige utdannelse var et venstrehandsarbeid mens jeg holdt på med pascal, delphi , c ,c++ men der slapp etterhvert(heldigvis )taket. Men apropos vannkjøling. Kjøpte nettopp en hysteriskinnihelsike snescooter med vannkjøling og 125 hk og 180 toppfart og... hiks og , og .. herregud så artig !
Jeg skriver dette på en Lenevo Thinkpad x61s som kjører linux, bruker mest en Mac Pro med OS X og har en Acer Travelmate 8006 til diverse oppgaver - med Windows XP, samt at samboeren har en Acer Aspire med Vista.
Å bygge pc får ungdommen gjøre. Jeg bygget en 486 dx2-80 med gus max og så videre tilbake i de dagene jeg var ungdom. Så kom millitæret og jeg så fordelen med bærbar - og det ble med det etter. Først nå har jeg en stasjonær (mac pro), og synes den kvaliteten i kasse, støynivå og intern layout er i høyere klasse enn det jeg har sett av selvbygg.
Personlig bruker jeg heller tiden på utvikling. Så bygger jeg heller sykkel
Er utdanna innan elektro, elektronikk og IKT, men berre på VGS-nivå.
Arbeidar no som konsulent i eit av Noregs største infrastruktur-firma, med print og printløysingar som hovudfelt. I tillegg ein del support mot sluttbrukarar.
Serverane mine (HP ML330 G3 og ein heimamekka) køyrer ESXi og Windows 2008 R2, og dei bærbare (T61 og SL300) Windows 7.
Har teste eit utal Linux-distroar, men finn ingen eg er nøygd med. (Unntaket er VMWare ESX, og i tillegg har eg OpenSUSE på ein Dell X1 liggande ein plass i kåken.)
Programmering og binær syslar eg ikkje med. Litt basic script i ny og ne, berre..
Ikke så veldig nå lenger, men hadde jeg hatt tid og penger...
Var ganske hard på overklokking for et par år siden, og ble invitert til å komme til Oslo for å delta i NM i overklokking på bakgrunn av ting jeg la ut på et annet forum.
Hjemmelagd vannkjøling som kjølte bedre enn det meste du kunne kjøpe for penger og fasekjøling (-50*C core temp er ikke dumt) med mer er egentlig ganske heftig
Først nå har jeg en stasjonær (mac pro), og synes den kvaliteten i kasse, støynivå og intern layout er i høyere klasse enn det jeg har sett av selvbygg.
Enig. Sitter på en Mac Pro selv, og er veldig imponert over kvaliteten. Og da jeg kjøpte den, ville det kostet omtrent det samme å bygge en pc med samme prosessorer og andre kvalitetskomponenter. Men har aldri sett ett kabinett av samme klasse.
Hjulkompagniet: Nå tror jeg det finnes religioner som har hatt endel tilhengere i flere tusen år, så Jobs har gjort noe riktig med andre ord? hehe
Whatever. One thing's for sure; he will be selling YOU a superior product tomorrow, and you might even buy it.
Have they moved over to a 2 button mouse yet? I really can't see the point, I only ever use keyboard shortcuts. I have 8 keyboards on a custom keyboard controllable KVM. 9 altogether.
Vokste opp med Macintosh, fra 68000 og opp til PPC 604e or somesuch. Husker jeg ble kongen i gata når vi fikk en Macintosh IIfx med 64MB RAM og 21"(?) FARGE-skjerm og skjermkort som kunne vise TUSENER av farger SAMTIDIG(!!!)
Hjulcompaniet: Har hatt macŽen min i ett par år nå, og ser ingen grunn til å bytte enda. Og ja, de har faktisk gått over til mus med flere knapper. Men den er fortsatt crap.
Jeg savna plutselig Både A500,Atari,Sega og Nintendoen.. (Blir bare nødt til å spille litt Megaman på emulator) Husker da en kompis hadde kjøpt seg ny pc til 30000 i 92ish.
Han skrudde ut det meste, før han satt den sammen igjen. Mora hans gikk bananas da hun så hva vi holdt på med.
Det morsomste jeg har vært borti er uten tvil den lille pc speaker brannen i 93.. En kompis "reparerte" pcen sin,da han startet opp pcen kom det noen merkelige lyder ut av pc speakerne. Han hadde klart å seriøst feilkoble, og pcen tok fyr,gutta boys ler enda av den historien.
Idag kan jeg ikke mye av det jeg kunne før,savner litt C:dir etc..[mimremodus]
Men apropos vannkjøling. Kjøpte nettopp en hysteriskinnihelsike snescooter med vannkjøling og 125 hk og 180 toppfart og... hiks og , og .. herregud så artig !
Det er artig i en liten stund, helt til motoren skjæres- noe som dessverre er ganske fort gjort med vannkjølt snøscooter.
Nok OT.
Nerd er jeg vel egentlig ikke, men har som mange smågutter hatt en stor interesse for datamaskineri i oppveksten. Hardware-relatert, riktignok. Koding og denslags har jeg aldri satt meg inn i. Skru sammen pc'er, bytte komponenter, bygge vannkjøling og kabinett og denslags har jeg brukt litt (for mye) tid på. Den tiden er vel ganske over nå, i og med at jeg sitter på en 2.4 Ghz (helt sikkert feil med store og små bokstaver) intel med skuffende 1 gb ram. Skjermkort og slikt er heller ikke til å himle med øynene over.
Jeg har hatt en glødende interesse for datamaskiner så lenge jeg kan huske. I begynnelsen var det mest spill som fenget, men ganske tidlige begynte jeg også å med enkel programmering og uttesting av forskjellige operativsystemer (OS/2 og Desqview anyone?).
Etterhvert ble det informatikk-studier på Universitet i Oslo, som nylig ble avsluttet med doktorgrad på bruken av skjermkort til numeriske beregninger. Nå jobber jeg som forsker ved SINTEF og er stadig like engasjert. Fortsatt hender det jeg fyrer opp et og annet spill også.
Vi hadde både Apple Lisa og den svenskproduserte Scandis-maskinen før det ble IBM-kompatible maskiner. Jeg hev meg også på Linux bølgen ganske tidlig, og til høsten kan jeg feire 15-års jubileum som daglig Linux bruker.
Jeg har skrudd sammen mine egne PC'er siden studietiden. De siste par boksene har hatt et sterkt fokus på lavt lydnivå, da jeg har bodd og bor i mindre leiligheter.
Boksen vi har nå er en eldre P4 2,8GHz, har to 120mm vifter som snurrer kun 600rpm og alt kjøles av dette - Prosessor, chipset, strømforsyning og skjermkort. Klarer fint rundt 90% belastning over lengre tid på prosessoren uten overoppheting (med en romtemp på 20-21deg). Jeg spiller ikke, da måtte jeg trolig hatt vifte på skjermkortet.
Testet FreeNAS på en egen boks, men fikk ikke Time Machine til å fungere skikkelig.
I min forrige jobb var jeg dataansvarlig for en bedrift på 8 ansatte og satte opp nye PC'er og all programmvare, Windows filservere, e-postserver på Linuxboks og laget nettstedet til denne bedriften.
Til daglig så er jeg produktutvikler så jeg kan vel kalle meg superbruker på både de parametriske modellererne Pro/ENGINEER og Solid Edge. Snart skal jeg trolig lære meg SolidWorks også. Bruker Rhino3D flatemodellerer og har rendret en del greier. Bruker AutoCAD en del og har vært borti ArchiCAD.
Adobe-programmene er flittig brukt, så jeg føler meg komfortabel med Photoshop, Illustrator og InDesign.
Da jeg var aktiv i Lørenskog Modellbilklubb så hadde vi eget nettsted og diskusjonsforum. Da ble det fikling med phpBB, MySQL, html, PHP og CSS.
Om jeg er datanerd? Må vel si jeg er tidvis nerd ja.
Min første egne datamaskin var en Amstrad, arvet av samboerens foreldre. Da hadde jeg allerede jobbet i noen år med først en 286 (1MB RAM, 20MB harddisk) og diverse tidlige macer, så Amstraden var et lite skritt tilbake. Den hadde også en stor ulempe, og det var at den ikke hadde noen harddisk samtidig som diskettene på 192 kB kostet nesten hundre kroner stykk.
Er nok litt nerd jeg og! Holder for øyeblikket på å installere debian på mobilen Forgje pcen min var også et beist som jeg bygget selv med vannkjøling, men måtte dessverre selge den da jeg begynte på folkehøgskule
Jeg har vært datanerd, men er mye mer interessert i de små maskinene som vi ikke tenker på som datamaskiner. PC-er i seg selv er ikke særlig interessante. Det artige de kan gjøre når du programmerer dem i f.eks C++, derimot...
Lysene som står i pepperkakehuset vårt hver jul, er styrt av en liten mikroprosessor som jeg har programmert. Den kjører et lite assemblyprogram som lager random-nummer basert på softwareimplementasjon av 8 parellelle tilbakekoblede skiftregistre. Utgangen fores inn i en software pulsbreddemodulator som XOR-es med tilfeldige tapninger av skiftregistre og får fire sterke lysdioder til å "blafre" tilfeldig slik at de illuderer levende lys.
Jeg testet implementasjonen på en PC først da jeg lagde dette for mange år siden. Lagde et lite C-program etter samme algoritme som fylte en sort skjerm med gule 'M'-er i et mørkt rom slik at jeg kunne teste ut forskjellige mønstre.
Ellers har jeg laget: * Bullshitgenerator. LEDskjerm som kan festes på dressen for visning av tekst og bilde * Radiostyring av seismikk-kanon * Audioforsterker uten knapper, kun et display og fjernkontroll. Den hadde til og med egen "bakgrunnsmusikk"-mode hvor volumet ble regulert automatisk for å jevne ut dynamikken i musikken. * Lysstyringssystem for et firma på Melhus. Husker ikke hva det heter, men det er i salg den dag i dag.
Det er det jeg kommer på i farten av digitale prosjekter i alle fall. Så kom livet og tok meg og nå svinger jeg kun loddebolten hvis noe skal repareres...
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll