Det fulgte en "spacer" sammen med styrelageret som passer til lageret nederst. Denne hviler på et lukket kulelager. Ser slik ut:
Når jeg forsøkte å ha den på sammen med gaffelen fikk jeg ikke skjøvet gaffelen helt inn i styrelageret. Gaffelen er svakt konisk i bunn, og ringen stoppet derfor ca 8-10 mm fra selve krona. Jeg fjernet derfor denne ringen og lot krona på gaffelen hvile rett på lageret. Dette ser slik ut nå.
Det virker tight og fint, selv om jeg ikke har skrudd til låseskruen på toppen ennå.
Det er en crown race og skal sitte på kronrøret helt nede ved krona. Det er trangt og kan være vanskelig å få på plass uten spesialverktøy. Jeg har pleid å smøre godt og dunke den forsiktig på plass med et bredt skrujern og hammer. Dunk forsiktig rundt på kanten uten å lage grader og forsikre deg om at den går rett på og ikke kiler seg. Det er viktig å få denne montert for at gaffelen skal kiles sentrert på lageret.
PS Husk å fjerne den gamle hvis den sitter der.
God fredagskveld!
Getto-metoden:
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Har jeg montert styrelager korrekt?
[Re: MortenML]
#71660824/04/200917:31
Det går an å legge på ringen og presse ned ved å skru alt sammen. Legg på crown race og alt som skal på unntatt noen spacere. Da får skruen på toppen tak i stjerna, og du kan bruke den til å skru den sammen. Crown racen vil da blir presset nedover. Legg på spacere etterhvert som topcap'n bunner mot styrerøret og alt vil bli presset sammen til slutt.
Har lurt litt på om lageret tar skade av det, men har funket finfint alle gangene jeg har måtte gjøre det på den måten.
Knut
Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy Jobber med Trek sykler
[Re: Subs]
#71664324/04/200919:01
Og for en genial måte å legge inn bilder av seg selv på! Godt du ikke skrur sykkel naken ...
Ja, heldigvis så viser bildet kun overkropp.
Jeg er ganske fornøyd selv også, men felgene.....Skal byttes så snart jeg kan. Det er i det hele tatt en del budsjettløsninger jeg har på den pr i dag som skal oppgraderes på sikt. Blir et et artig lite pusleprosjekt utover sommeren.
Det sedvanlige ghettotipset fra mtbr er å bruke en bit av 1 1/2"schedule 40 PVC-rør fra rørleggerbutikken, lang nok til å rekke over toppen av kronerøret så du kan slå på den med hammer.
...Ellers kan du, som meg, investere i en dedikert glidehammer fra f.eks. Hozan.
[Re: Stein]
#71669424/04/200920:11
Det fulgte en "spacer" sammen med styrelageret som passer til lageret nederst. Denne hviler på et lukket kulelager. Ser slik ut:
<klipp> Er dette montert riktig?
Alternativ er å snitte den med baufil, da blir det også kjempelett å ta den av hvis du vil bytte styrelager. En del styrelager kommer standard med en slik løsning, men det funker selvfølgelig kun med maskinlager (eller andre 'integrerte' lager)
[Re: Stein]
#257164329/08/201914:33
Det sedvanlige ghettotipset fra mtbr er å bruke en bit av 1 1/2"schedule 40 PVC-rør fra rørleggerbutikken, lang nok til å rekke over toppen av kronerøret så du kan slå på den med hammer.
...Ellers kan du, som meg, investere i en dedikert glidehammer fra f.eks. Hozan.
Finner man slike PVC-rør på biltema eller noe tilsvarende?
[Re: Subs]
#257169929/08/201919:24
Husk at tråden er fra 2004. Det er jo i gamle dager, var ikke lov til å splitte crown racen den gangen. Splitt i crown racen ble innført med regjeringa Stoltenberg II i 2006.
Jøss, her bobler det opp gamle slagere gitt. Den sykkelen lurer jeg på om fortsatt ruller rundt et sted. Den ble solgt etter et kort opphold hos meg, den gang på Lambertseter.