Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Trening i regnvær

Trening i regnvær #714928 22/04/2009 18:16
R
Rask Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Kom til å spørre tidligere storsyklist Jarle Fredriksen hva han mente om å sykle i regnvær. Han svarte at han "aldri hadde trent i regnvær og kommer aldri til å gjøre det heller". Han sykler heller intervaller på rulla hjemme. Hvis det regner en uke trener han intervaller hver dag. Vet at Oscar Freire også gjør dette. Jeg gjør også dette, og har nesten ikke vært syk siden jeg begynte (kun magetrøbbel som følge av føkka flyplassmat).

Hva mener dere?

Re: Trening i regnvær [Re: Rask] #714932 22/04/2009 18:20
T
tonesam Offline
Avhengig
Avhengig
T
Jeg gleder meg til å sykle i regnværet!! Har kjøpt meg regndress og full pakke!

Så utrolig deilig det må være å sykle/trene i regnværet da! Mmmm. Droppe mascaraen da kanskje, hihi

Husker en sommer jeg jogget i øs pøs regnvær. Det var utroooooolig deilig!! Kom til et vann, vippet av meg skoa og hoppet ute med klær, jeg var jo søkkvåt fra før. Himmelsk! Men så skal det sies at jeg fikk halsbetennelse etterpå da..

Selvutnevnt sinke
Re: Trening i regnvær [Re: tonesam] #714938 22/04/2009 18:32
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Jogge i regnevær er bra så lenge man ikke fryser, spesielt deilig med ren og litt fuktig luft i en ellers støvete årstid

Stitur i regnevær er også bedre enn man frykter hvis man først kommer seg ut, dessuten gjør det underverker for teknikk (og rittresultater) med noen skikkelige griseturer. Mye av det Rune H nevnte i tråden fra Horten er jo ting man lærer den harde veien hvis man trener i alle slags forhold.

Man blir sjelden kald på stitur i skogen, men landeveissykling i regnvær er skikkelig bortkasta energi!

No added style
Re: Trening i regnvær [Re: Rask] #714948 22/04/2009 18:46
jegern Offline
Medlem
Medlem
Sitat: Rask

Hva mener dere?

Enig med Trultemor og Knut. Selv om sol er å foretrekke så er ikke regn å forakte. Tvert i mot kan jeg kose meg glugg i hjæl når det regner i bøtter og spann. Det gjør meg ingenting om jeg blir våt, men det betinger at jeg holder meg noenlunde varm.

Re: Trening i regnvær [Re: jegern] #714970 22/04/2009 19:11
S
Smeckham Offline
Medlem
Medlem
S
Regn og vind er bare gøy og gir meg mer motivasjon!

Re: Trening i regnvær [Re: Smeckham] #715005 22/04/2009 19:47
Mr.Bergli Offline
Ringrev
Ringrev
Trives også som bare det vist det regner, det er bare til å kle seg etter forholdene. Så er det så fantastisk godt å komme hjem og ta seg en varm god dusj etterpå.

Skal sies at jeg ikke er like glad i vinden da, men man kommer vel ikke uten om det her på vestlandet

Re: Trening i regnvær [Re: Smeckham] #715006 22/04/2009 19:48
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Regn herder.

LarsB
var en uke på Mallorca i 11 gr og regn

Re: Trening i regnvær [Re: larsb] #715016 22/04/2009 19:55
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
"I don't do rain!"
Mario Cipollini

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Trening i regnvær [Re: larsb] #715028 22/04/2009 20:03
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: larsb
Regn herder.

Bryr meg sjelden om været.

Er det skikkelig pissvær:
Bit tenna sammen, kjør hardt og lat som om du kjører en vårklassiker. ICON_WINK

Re: Trening i regnvær [Re: Rask] #715035 22/04/2009 20:12
Asbj Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Påstand: Sykling på landeveier i regnvær kan være direkte helsefarlig p.g.a. møkkaspredningen på jordene => drar kubæsjespruten innabords. Mange stiller f.eks. IKKE i Mjøsa-rundt, som oppkjøring til DSSP, hvis regnvær.

Re: Trening i regnvær [Re: Asbj] #715051 22/04/2009 20:28
T
Torlog Offline
Avhengig
Avhengig
T
Terrengsykling i skikkelig møkkavær er utoligh artig, bare så synd at det sliter noe jævl....på drivverket, nav, kjede etc. Det er derfor svært viktig med en grundig vask og kjederens etter en en slik tur. Utrolig kjedelig og tar tid, så prøver å unngå de værste regnværsdagene.

Landeveissykling er no-go i regnvær...

Redigert av mentor; 22/04/2009 20:28.
Re: Trening i regnvær [Re: Torlog] #715090 22/04/2009 20:51
123 Offline
Entusiast
Entusiast
Drit i været! Kjør på. Bergen...

Re: Trening i regnvær [Re: Mr.Bergli] #715141 22/04/2009 21:35
T
tonesam Offline
Avhengig
Avhengig
T
Sitat: Mr.Bergli
Trives også som bare det vist det regner, det er bare til å kle seg etter forholdene. Så er det så fantastisk godt å komme hjem og ta seg en varm god dusj etterpå.

Skal sies at jeg ikke er like glad i vinden da, men man kommer vel ikke uten om det her på vestlandet

Er ikke spesielt fan av vind jeg heller. Typisk alltid motvind også da.

Selvutnevnt sinke
Re: Trening i regnvær [Re: Rask] #715145 22/04/2009 21:42
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Kom til å spørre tidligere storsyklist Jarle Fredriksen hva han mente om å sykle i regnvær. Han svarte at han "aldri hadde trent i regnvær og kommer aldri til å gjøre det heller". Han sykler heller intervaller på rulla hjemme. Hvis det regner en uke trener han intervaller hver dag. Vet at Oscar Freire også gjør dette. Jeg gjør også dette, og har nesten ikke vært syk siden jeg begynte (kun magetrøbbel som følge av føkka flyplassmat).

Hva mener dere?
Mener du at du blir/kan bli syk av å sykle i regnvær?

Re: Trening i regnvær [Re: Rask] #715146 22/04/2009 21:44
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Det eneste negative med sykling i regnvær, er vaskingen av sykkelen etterpå!

Re: Trening i regnvær [Re: loik] #715159 22/04/2009 22:01
Christer-R Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg jogger ofte bedre, og lengre i regnvær, enn med sol og støvete veier.

Re: Trening i regnvær [Re: Christer-R] #715182 23/04/2009 01:00
L
leito Offline
Entusiast
Entusiast
L
Jeg elsker å sykle i regnvær. Bare kle på seg skikkelig så slipper du å bli våt og kald.

Re: Trening i regnvær [Re: loik] #715196 23/04/2009 05:13
R
Rask Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Sitat: loik

Hva mener dere?

Det mener jeg så absolutt og litt til. I tillegg bruker kroppen mye energi bare på å holde seg varm når du sykler ute i regnvær; ingen optimal situasjon for restitusjon.

Re: Trening i regnvær [Re: Rask] #715212 23/04/2009 06:11
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Hva mener dere?

Det mener jeg så absolutt og litt til. I tillegg bruker kroppen mye energi bare på å holde seg varm når du sykler ute i regnvær; ingen optimal situasjon for restitusjon.

Du restituerer vel ikke underveis uansett? Det er sikkert dumt å sitte og fryse på sykkelen, men hvis man kler seg godt og er kjapp med å få på tørt, varmt tøy etter endt økt minker vel risikoen for å pådra seg forkjølelse etc. Med ordentlige klær tror jeg ikke det trenger å være så farlig; "det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær" var det noen som sa...

Re: Trening i regnvær [Re: Øyvind V] #715215 23/04/2009 06:16
EgilS Offline
More than words
More than words
Du kan fryse i 20 grader pluss og pent vær, og du kan fryse i 5 grader pluss og regnvær. Eller du kan ha det varmt i begge tilfellene.

Det handler kun om påkledning.

Re: Trening i regnvær [Re: Øyvind V] #715222 23/04/2009 06:25
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Øyvind V

Hva mener dere?

Du restituerer vel ikke underveis uansett? Det er sikkert dumt å sitte og fryse på sykkelen, men hvis man kler seg godt og er kjapp med å få på tørt, varmt tøy etter endt økt minker vel risikoen for å pådra seg forkjølelse etc. Med ordentlige klær tror jeg ikke det trenger å være så farlig; "det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær" var det noen som sa...

Jeg var på foredrag med Roy Hegreberg for to år siden og han fortalte at han kunne velge mellom to måter å se på sykling i regnværet på.

1) "Pokker, det regner, jeg har ikke lyst. Nå blir jeg skkert syk" osv...
2) "Regnvær ja, så bra, nå får jeg trent på det og!"

Og om regnværet skulle vise seg å gjøre turen litt tøffere for restitusjonen, javel da. Legg inn tid til litt mer restitusjon da og tenk heller på at når er du blitt en litt bedre syklist uansett!

Redigert av Pondus; 23/04/2009 06:28.

'...once more, and more intensity!'
Re: Trening i regnvær [Re: Juffe] #715224 23/04/2009 06:31
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Regn går fint. Bare å kle seg. Men landeveisritt i regnvær har jeg sluttet med.

Re: Trening i regnvær [Re: EgilS] #715278 23/04/2009 07:24
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: EgilS
Du kan fryse i 20 grader pluss og pent vær, og du kan fryse i 5 grader pluss og regnvær. Eller du kan ha det varmt i begge tilfellene.

Vel det kommer veldig ann på hvordan man er bygd. Jeg får det ikke varmt uansett i regn å 5 grader. Og jeg har og har hatt mye av det råeste du får av bekledning til dette.

Jeg sykler nesten ikke i regn selv. Er det regn på landevei sykler jeg ikke landevei men tar meg en hard stitur. Det funker da holder man seg ganske varm og man har det så gøy at man glemmer litt å fryse.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Trening i regnvær [Re: larsb] #715283 23/04/2009 07:30
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: larsb
Regn herder.

LarsB
var en uke på Mallorca i 11 gr og regn

Som Lars sier; du blir bedre rustet til å gjennomføre et ritt i bedritent vær hvis du har trent på det.

Re: Trening i regnvær [Re: olechr] #715285 23/04/2009 07:33
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: olechr

Vel det kommer veldig ann på hvordan man er bygd. Jeg får det ikke varmt uansett i regn å 5 grader. Og jeg har og har hatt mye av det råeste du får av bekledning til dette.

Jeg sykler nesten ikke i regn selv. Er det regn på landevei sykler jeg ikke landevei men tar meg en hard stitur. Det funker da holder man seg ganske varm og man har det så gøy at man glemmer litt å fryse.

ULL er tingen Ole Christian!
Sykler man i regnevær blir man våt uansett ytterbekledning. Enten av fuktighet innenfra eller utenfra. Trikset er å ha ull innerst. Det holder på varmen uansett om det blir vått. Jeg ser at noen sverger til å ha kunstfiber aller innerst for så å legge et lag med ull;men det har jeg aldri prøvd.

Re: Trening i regnvær [Re: jan erik] #715289 23/04/2009 07:38
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: jan erik
Jeg ser at noen sverger til å ha kunstfiber aller innerst for så å legge et lag med ull;men det har jeg aldri prøvd.

Og det funker som faen. Kunstfibrene transporterer fukt fra huden raskt ut til ulla, slik at du er tørr og fin innerst. Ulla holder på varmen selv når den er våt, hvis du skulle sette ned intensiteten eller noe slikt. Er en banker på landeveien for meg i alle fall. Ha noe regntett/pustende/vindtett ytterst, og du er mer eller mindre i mål. Husk lue. Utrolig hvor mye varme som går ut skorsteinen også. ICON_SMILE

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Trening i regnvær [Re: Hæ?] #715340 23/04/2009 08:23
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Hæ?
Jeg ser at noen sverger til å ha kunstfiber aller innerst for så å legge et lag med ull;men det har jeg aldri prøvd.

Og det funker som faen. Kunstfibrene transporterer fukt fra huden raskt ut til ulla, slik at du er tørr og fin innerst. Ulla holder på varmen selv når den er våt, hvis du skulle sette ned intensiteten eller noe slikt. Er en banker på landeveien for meg i alle fall. Ha noe regntett/pustende/vindtett ytterst, og du er mer eller mindre i mål. Husk lue. Utrolig hvor mye varme som går ut skorsteinen også. ICON_SMILE

Jeg bytta fra supertrøye/kunstfiber til syltynn ull innerst, og trives veldig godt med det. Med polyester innom ulla ble jeg kald med en gang jeg stoppa opp; den innerste trøya er ikke tørr, uansett hva reklamen sier. For meg er det varmere med våt, tynn ull enn med våt, tynn polyester med ull uttapå.

Re: Trening i regnvær [Re: Rask] #715347 23/04/2009 08:29
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Jeg startet utendørstreningen i 5. januar, og har hatt 1-2 langturer (3-4 timer) hver uke siden. Kler meg selvsagt godt, og er påpasselig med å få tørt på overkroppen direkte etter trening, og en varm dusj når jeg kommer hjem.

Har forøvrig heller ikke vært sjuk i det hele tatt på 3 år.

Bank-i-bordet.

Re: Trening i regnvær [Re: Clotho_NOR] #715555 23/04/2009 12:44
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
Som den flinke helårskåmmjuter jeg er sykler jeg uansett vær (nesten, masse våt nysnø veit jeg nå å styre unna), og har den erfaring at lett regn og over 2-3 grader er ikke noe problem. Det er bare å regulere intensitet og bekledning. Kraftig regn, sånn ordentlig tvers gjennom skoa plaskregn, er gøy i 10 minutter, deretter er det et jævla pes. Og regn rett over null er det verste. Trekker gjennom alt som etterhvert og det blir KALDT.

Re: Trening i regnvær [Re: jan erik] #715651 23/04/2009 14:11
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: olechr

ULL er tingen Ole Christian!
Sykler man i regnevær blir man våt uansett ytterbekledning. Enten av fuktighet innenfra eller utenfra. Trikset er å ha ull innerst. Det holder på varmen uansett om det blir vått. Jeg ser at noen sverger til å ha kunstfiber aller innerst for så å legge et lag med ull;men det har jeg aldri prøvd.

Har prøvd alt fra tynn ull til den tjukeste. Varmt? Nope fortsatt møkk kald etter 1 time.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support