|
Kjøpe ny landeveissykkel. Noen som har tips?
|
Kjøpe ny landeveissykkel. Noen som har tips?
22/04/2009 14:14
|
Sykkel94
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hei... Jeg har tenkt å kjøpe en landeveissykkel. Jeg har tenkt å legge meg på en prisklasse mellom 10.000 og 20.000. Noen som har noen tips til merke eller noe annet jeg burde vite? Jeg er 174cm høy, men kanskje jeg vokser noen centimeter til, kanskje 2-4cm. Jeg har aldri syklet noen løp eller drevet seriøst med sykling, men nå skal jeg begynne 
|
|
|
Re: Kjøpe ny landeveissykkel. Noen som har tips?
[Re: Sykkel94]
22/04/2009 16:02
|
gare
More than words
|
More than words
Skal du sykle ritt kan det hende du må tenke på at det er begrensninger i girutvekslingen du kan ha. Andre kan de reglene bedre enn meg. Vokser du kun et par cm til kan det tenkes at du kan fortsette med samme sykkel. Det aller viktigste er at du finner en sykkel som passer deg.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
24/04/2009 19:34
|
Sykkel94
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hvilken sykkel burde jeg gå for da? Jeg har sett litt på Finn.no og der er det en del sykkler, men er det lurest å kjøpe brukt eller ny sykkel?
|
|
|
25/04/2009 09:28
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Et godt bruktkjøp kan gi mye sykkel for pengene. Du bør være litt sykkelkyndig, så du ikke ender opp med utslitte hjul, drivverk og styrelager, eller alt for kort kuttet kronerør eller liknende. Husk å sjekke nypris før du slår til på et bruktkjøp.
I den prisklassen du snakker om, ville jeg ha sett etter en alu-ramme, eventuelt med karbon setesag eller bakramme, i alle fall hvis jeg skulle kjøpe nytt. (Du kan selvsagt ha flaks og finne en god karbonramme til nedsatt pris, men det er ikke så lett på denne tiden av året.) Til ritt, ville jeg ikke gått for dårligere utstyr enn 105, sånn jevnt over.
Det viktigste er likevel at sykkelen passer deg.
P.S. Du spør etter merke, men har ikke fått et svar på det, og det er fordi det finnes så veldig mange gode merker, og det er ikke slik at det ene nødvendigvis er bedre enn det andre.
Hadde du satt en kniv mot strupen min og tvunget meg til å foreslå et merke du burde sjekke ut, ville jeg ha forelått Trek. Andre ville ha nevnt Scott, og noen ville ha ropt Bianchi eller Specialized.
Redigert av Lektoren; 25/04/2009 09:33.
|
|
|
[Re: Lektoren]
25/04/2009 12:08
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Heisann. Hvor gammel er du? Hvis du skal sykle konkurranser og holder junioralder, må du ha en sykkel som takler kassetter med tannhjul som har opp mot 14 tenner som minste drev bak. Det er det ikke alle rammer som gjør. Så er du innenfor den aldersklassen, er det det første jeg ville ha sjekket. Når det gjelder merker er det like mange meninger som hva folk selv kjører på. Jeg skla gå litt mot strømmen og anbefale et merke jeg ikke har selv - Diamant. De har lette, fornuftige sykler som er satt sammen med intelligens og omtanke. Hvis de takler kassetter som nevnt over, kan det være et godt kjøp. Ikke veldig eksotisk, ikke veldig "Rolls Royce", men utrolig mye for pengene. Nakamura har vel mye det samme. Grunnen til at jeg anbefaler det er at det er sykler som er lett tilgjengelig gjennom en sportskjede som finnes over hele landet. Du får prøve sykkel, du får se og ta på og du har kortere vei til selger hvis noe skulle oppstå. Men som Lektoren sier - brukt er nok i mange tilfeller det som gir ALLER mest for pengene. Uansett - lykke til! PS - selv kjører jeg Cannondale, og er godt fornøyd med det. 
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
25/04/2009 16:39
|
Pete
Popcornansvarlig
|
Popcornansvarlig
Med mindre du skal sykle ritt i aldersbestemte klasser kan det hende jeg har en passende sykkel til deg stående for salg - se linken i signaturen min. (Skal du sykle ritt i f.eks. Jr-klasse kan det godt hende det likevel kan ordnes med litt triksing og miksing med krankdrev, eller ved bytte av hjulsett)
Recovery-mode
|
|
|
[Re: Pete]
26/04/2009 20:03
|
Sykkel94
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg er 16 år, men eg kommer ikke til å vokse så mye til. Jeg vil ha en sykkel som jeg kan ha resten av livet og som holder til det meste
|
|
|
27/04/2009 18:27
|
pet1
Entusiast
|
Entusiast
Jeg er 16 år, men eg kommer ikke til å vokse så mye til. Jeg vil ha en sykkel som jeg kan ha resten av livet og som holder til det meste Det høres veldig trist ut med å ha den samme sykkelen resten av livet, men jeg skjønner for så vidt poenget. Du skriver at du vil satse på sykling,og selv om sykkel er den fineste sporten å drive med (i vår enkle mening) så kan det også hende at du får andre interesser. Jeg ville sett på en brukt til rundt 10000, da skal du kunne få en veldig flott sykkel som du kan ha glede av i mange år. Også nye sykler i den prisklassen er veldig kurante.
|
|
|
[Re: pet1]
05/05/2009 14:30
|
Sykkel94
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Nå er jeg i den situasjonen at jeg kan betale over 20 000 kr viss jeg må, derfor lurte jeg litt på hvilken sykkel jeg burde gå for. Mange jeg kjenner har Specialized, er det en god sykkel (Tror de har Alez Elite eller hva det heter) Har sett litt på Cervelo, Scott, Bianchi, BMC,
|
|
|
05/05/2009 15:12
|
sgrevskott
Fersking
|
Fersking
Du kan jo se på denne da: http://www.bikeshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=3609Jeg har bestilt meg denne. Veldig bra utstyrt med komplett Ultegra/Ultegra SL gruppe. Veier 8.7kg. Hjulene er jo ikke allverden, men hvis du bytter til f.eks Fulcrum 3 (knapt 2500 i tilegg sikkert) så har du en kanonsykkel! Jeg får min på fredag eller lørdag=)
|
|
|
[Re: sgrevskott]
05/05/2009 16:02
|
minsten
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
[Re: minsten]
06/05/2009 18:40
|
Sykkel94
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Det beste er vel å kjøpe bruk eller en fjorårsmodell? Mulig jeg skal stikke ned i butikken i morgon og se hva de har der.
|
|
|
26/05/2009 14:53
|
Sykkel94
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Har funnet en brukt sykkel. Det er en Specialized S - Works Tarmac. Jeg sjekket på Specialized at den koster rundt 60.000 der. Selegeren selger den til 21.000. Er det et bra kjøp? Han selger den med Mavic Kasyr Elite Hjul, er de bra? Det jeg kan gjøre er å betale 33.000 og få noen Easton EC 90 aero hjul istedenfor Mavic. Størrelesn er 56 cm, passer den meg?? (Jeg er 175 cm høy)
Takker for svar :-)
|
|
|
26/05/2009 15:53
|
EpicRide
Avhengig
|
Avhengig
Størrelsen høres sånn med det første helt grei ut, men kan ikke svares på helt nøyaktig uten å vite noe om kroppsmålene dine. Denne delen av sykkelkjøpet bør du vektlegge nokså omhyggelig; mye kan senere justeres med bl.a. stemlengde og posisjon av setet, men likevel er det ikke så altfor mye å gå på her. Selv har jeg endt opp med en ramme som er noe for liten, og i tillegg et kronerør som er noe for kort, og må kompensere med en brutal rise på stemmet (noe som ikke ser helt heldig ut på en racer). Det finnes flere metoder for å finne korrekt rammestørrelse (ihvertfall lengden på seterøret) og Bikebuster.no har også en grei kalkulator til slikt.
|
|
|
[Re: EpicRide]
26/05/2009 16:02
|
Sykkel94
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Mener du at sykkelen muligens er for liten? Har hørt at ulike levrandører måler sykklene på ulike måter. Er sSpecialized vanlig målt, som den anbefalingen på Bikebuster.no?
|
|
|
26/05/2009 16:18
|
gare
More than words
|
More than words
Jeg synes vel det kan høres litt stort ut med 56, det er prøving som gjelder. Hva angår Easton-hjulene er jeg ikke så kolossalt imponert over prisen du har fått. Jeg fikk oppgitt 11 500 i en butikk i Stavanger.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
26/05/2009 16:21
|
EpicRide
Avhengig
|
Avhengig
Nope, jeg vet ingenting om den er for liten, og jeg er heller ingen ekspert på rammemålene til Specialized. Bare hentyder at du bør vektlegge en riktig størrelse fremfor "riktig" merke eller innbydende pris, men det var du sikkert klar over. Her er en annen metode som bør gi ganske nøyaktige målresultater. Som Gare sier vil en testtur gi deg de beste svarene. Ta deg litt tid - lykke til fra denne kanten.
Redigert av EpicRide; 26/05/2009 16:32.
|
|
|
26/05/2009 17:14
|
xscream
Entusiast
|
Entusiast
Har funnet en brukt sykkel. Det er en Specialized S - Works Tarmac. Jeg sjekket på Specialized at den koster rundt 60.000 der. Selegeren selger den til 21.000. Er det et bra kjøp? Han selger den med Mavic Kasyr Elite Hjul, er de bra? Det jeg kan gjøre er å betale 33.000 og få noen Easton EC 90 aero hjul istedenfor Mavic. Størrelesn er 56 cm, passer den meg?? (Jeg er 175 cm høy)
Takker for svar :-) Uten å ha sammenlignet rammegeometrien forøvrig tror jeg du vil ha det bedre på en 54 ramme i specialized, Jeg er 178cm og 54 ramma til specialized roubaix passer meg helt utmerket. utgangspunktet mitt er at jeg har ganske lange bein (86cm innerben), og tilsvarende kortere overkropp - slik at beinlengden sier 56 og overkroppen sier 54 (derfor jeg valgte roubaix med lengre styrerør så ikke droppet skulle bli så stort - er ca 7 cm i dag, og 56 ramma vil sendt meg ned på et 50-60mm stem....les nervøs sykkel) Forutsatt at du har mere normale proporsjoner, samt at du er 3cm lavere så vil jeg anta at du vil ha bedre mulighet til å finne deg godt til rette på en S-works ramme i 54, da du vil bli sittende lavere enn meg, men dette vil bli kompensert med et kortere styrerør på disse rammene, slik at droppet kan bli noe det samme, og at du i verste fall må øke stemlengden litt som følge av det noe kortere overrøret på en 54 ramme. bare litt ukvalifisert synsing fra meg på spørsmålet ditt, og det beste er uansett å prøve sykkelen en tur for å kjenne hva en selv synes. Mitt klare inntrykk er at man betaler for mye i forhold til hva man får for en specialized sykkel, og om ikke ting har endret seg så kan man få adskillig bedre value for money om man feks ser i retning Canyon eller kanskje Fuji. Når det gjelder de elite hjula så har de gjort nytta for meg som har svingt mellom 77-72 kilo, og det har de gjort i omlag 3500 km - men når du sier S-works og Mavic Ksyrium Elite så tenker jeg spontant at dette er et "hjemmebygg" av en sykkel (uten at det er noe negativt på noen måte) og da bør du sjekke ekstra nøye hvor gamle komponentene er, og om bygget er gjort på en god måte...samtidig ville jeg lagt null vekt på kreativt beregnet "nypris" Og det er vel rovalhjul på de originale s-works tarmac ? Jeg så en S-works med SRAM rival gruppe, noe jeg antar må være eget bygg. Den gruppen har jeg stridd mye med og ville i såfall styrt unna hvis det er den sykkelen det er snakk om.
|
|
|
26/05/2009 18:46
|
Igniten
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Takker for svar :-) Jeg hadde vært skeptisk til å kjøpe brukt uten å kjenne selger og historikk på sykkelen. På enkelte merker gjelder garantien kun for førstehånds kjøper. Elite hjul har jeg hatt selv. De duger til trening. Sjekk ut lokale butikker for tilbud på 08 modeller
Ridley Ignite Bianchi 9800 OETZI Titan Ridley Helium
|
|
|
[Re: Igniten]
27/05/2009 13:31
|
Sykkel94
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hvorfor sier dere at det er en dårlig sykkel når det er toppmodellen ti lSpecialized det e rsnakk om? Greit at han har skiftet noen deler og slikt, men det virker vel som en god sykkel? Nå har han faktisk sett ned prisen til 19.500. Har det noe å si for anbefalingen deres?
|
|
|
27/05/2009 16:04
|
sgrevskott
Fersking
|
Fersking
Du må nesten prøve sykkelen for å sjekke om den passer DEG. For å si det slik: Det er bedre med en sykkel til 15 000 som passer perfekt, enn en til 60 000 som ikke passer, og som kanskje gjør at du mister lysten til å sykle fordi det ikke er behaglig å sykle på. Så prøv sykkelen først, og se om den passer. Gjør den det, så sjekk for slitasje og skader. Passer den perfekt og det ikke er skader, så er jo det kjempebra:) Passer den ikke, så ikke føl deg presset til å kjøpe den fordi den er "billig" og det er en toppmodell. Det er det beste rådet jeg kan gi deg.
|
|
|
27/05/2009 20:04
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Hvorfor sier dere at det er en dårlig sykkel når det er toppmodellen ti lSpecialized det e rsnakk om? Greit at han har skiftet noen deler og slikt, men det virker vel som en god sykkel? Nå har han faktisk sett ned prisen til 19.500. Har det noe å si for anbefalingen deres? Det blir ikke sagt at det er en dårlig sykkel, ser du. Men at den kanskje ikke passer deg. Prøv sykkelen og se hva du synes. 56cm passer valigvis for personer fra 178-185cm eller deromkring, så den kan passe perfekt hvis ikke stemmet er for langt. Husk også at det er ikke det som er trukket fra prisen du skal betale. Det er det som står igjen. Det er revnede likegyldig hvor mye rabatt du får hvis sykkelen ikke passer deg og ditt bruk. Tarmac er fine rammer og selvsagt dyre ting. Men de er ikke tiltenkt å henge på veggen eller vises frem i parken. De skal brukes. Og derfor er dte viktig at denne passer den den blir solgt til. Sjekk uansett rammen for sprekker eller antydninger til slikt. Du har ingen garanti hvis du ikke er original kjøper av rammen.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: Hæ?]
28/05/2009 16:34
|
Orset
Medlem
|
Medlem
Jeg kjøpte sykkel gjennom Bjørn Håvard Evjen i Evjensport. http://evjensport.no/Er kjempefornøyd med kjøpet. Her finner du rimelige, men svært gode Author fullkarbon rammer med Ultegra utstyr til 15000. Grunnen til at de er billige er at merket er relativt ukjent, og velger du en sykkel som er fjorårsmodell eller enda tidligere så får du veldig god pris selv om kvaliteten ikke er dårligere. Du er 175 og 16 år, og da antakelig ganske lett. Om du er det så skal du ikke henge deg opp i dyre hjul. Det har du liten nytte av. Blir du tyngre er det viktigere med sterkere hjul.
Redigert av Orset; 28/05/2009 16:39.
|
|
|
|
|