Er på utkikk etter ny sykkel. Ja, det er dødskult og jeg leser test etter test og blir stadig mere rådvill.
Jeg gjør det for vanskelig for meg selv ved å kikke på alle mulige modeller og da blir det håpløst å bestemme seg. Jeg sitter nå å vurderer om jeg skal gå for en Scott. Hørt mye bra om disse syklene (spesielt rammene) men at utstyret ikke alltid er like på topp i forhold til pris og sammenligning med andre sykler. Er det fordi jeg ser meg blind på girkomponenter/bremser og Scott heller legger mere penger i hjulsett og demper som jeg ikke har like peiling på? I TS13 kom jo Scott Scale 20 veldig godt ut av testen av hardtails.
Uansett, hvis jeg nå skulle gått for en Scott har jeg sett meg ut 2 modeller. Scale 20 og Scale 30 som jeg per i dag får kjøpt for hhv. 23990,- og 17990,- på tilbud. Er dette gode priser for disse syklene?
Så vidt jeg ser er hovedforskjellene at Scale 20 kommer med fullt XT utstyr mens Scale 30 kommer med SLX. Vektforskjellen er jo marginale 400 gram noe jeg ikke bør bry meg om ettersom jeg alltid sykler over målstreken på rittene med en halvliter vann igjen samt x-antall sportsbars som jeg aldri orket spise underveis. Kvitter jeg meg med dette før start er forskjellen utlignet.
Men andre ting som jeg er mere usikker på er hjulsett hvor Scale 20 kommer med (NAV/EIKER/FELGER). :
”
DT Swiss XR1 Disc CL/DT Swiss Super Comp/DT Swiss XR1 Disc”
mens Scale 30 har:
”
Mavic Crossride Disc CL/Mavic Crossride Disc/Mavic Crossride Disc".
Så vidt jeg har hørt er hjulsett fryktelig viktig og hvor mye forskjell det er på disse to vet jeg ingenting om.
Er det tullete å bruke 6 lapper ekstra på Scale 20 for de oppgraderingene man får? Er ikke stort sett XT kontra SLX ett spørsmål om vekt og ikke funksjon? Kan det f.eks. være bedre å gå for Scale 30 og kjøre på SLX, men heller oppgradere til ett bedre hjulsett i butikken? Rammen, demper og det meste annet er jo så vidt jeg ser identisk.
Enkel side for å sammenligne Scale 20/Scale 30 side om side utstyrsmessig:
http://www.scottusa.com/gb_en/product/2412/11746/scale_20Men etter å ha lest siste test av hardtails i TS18 ble jeg også litt sugen på den nye Merida FLX 3500D. Den kan jeg også få tak i til ca 24,000,- og matcher prisen til Scale 20. Noen som har synspunkter mellom disse to?
Jeg vet jeg må dra å prøve disse modellene før kjøp også. Men jeg synes det er en ide å komme ned til en 2-3 sykkelmodeller som er aktuelle for deretter å prøve disse. Skal jeg som ganske uerfaren syklist (ihvertfall når det gjelder å teste ulike modeller) teste en 5-10 forskjellige sykler tror jeg det blir veldig vanskelig.
Takker for alle svar som kan gjøre meg klokere eller kanskje enda mere rådvill...