Prosjekt : Do-it-all hardtail Kravspek : Bra til & fra jobb, men bedre til sti
Budsjettet denne gang rakk dessverre ikke til en Cove Hummer. Men en 2008 Kona Kula Deluxe (scandium, samme ramme som Supreme, NOK 3000 på eBay) er heller ikke å forakte.
Her blir mer Hope i gunsmoke - Mono Mini Pro bremser (håndtak, kalipere og skive-"spider" i gunsmoke), setepinneklemme og hurtigkoblinger.
Skal bytte standard bremseslanger med "braided"; noen tips i forbindelse med tømming av væske / montering / lufting ? Slange på inn- eller utside av gaffel ?
Frem og tilbake er ikke langt. (Derrick Beach - A bird checker) CC: Bike Harder
Re: Pimp my Kula - byggetråd
[Re: kula]
#71935629/04/200906:34
Uansett, bremseslange SKAL på innsiden av gaffel - les brusanvisningen.
Nå skjønner jeg alle de megetsigende blikkene jeg fikk i marka i fjor :-)
Forresten noen som har erfaring med Ultimate Support / Feedback mekkestativ ? Er litt drittlei av den elendige klemma på Biltema sitt - billig viste seg å være en dårlig investering, igjen !
#71961929/04/200912:02
Jepp, jeg har dette og er meget godt fornøyd. Det eneste lille minuset er at det blir mye skruing på knotten for å åpne/lukke klemmen, så hadde jeg skulle kjøpt i dag hadde jeg vurdert dette i stedet
Da er Kula'n nesten ferdig. Bilder av det foreløpige resultatet her. Gadd ikke tilpasse bremseslangene siden disse straks skal byttes ut likevel. Takk til baronKanon for tips om Goodridge-slanger, har bestilt hvite fra skraevkringla.no (http://folk.uio.no/espenfl/temp/documents/goodridge.html). I samme slengen bestilte jeg hvite Shimano Yumeya SP81 girwire-strømper fra bikeshop.no (http://www.bikeshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=6565). Når det endelige resultatet foreligger, poster jeg nye bilder. Inntil da skal det sykles :-) (noen som vet hvordan forholdene er i Lillomarka nå ?)
#72242304/05/200911:21
Mekanismen for å slå inn føttene var treg & vanskelig å betjene da det var nytt, og ble raskt dårligere; nå går det ikke an å slå det sammen uten ved bruk av stump vold
Klemma krangler med vaiere / strømper oppå eller under top tube ("overrøret" ?), vanskelig å finjustere gir siden vaieren som ikke er midt på røret enten sitter fast under klemma, eller den blir litt slakkere når du løsner klemma
Optimalt grep kun mulig på runde rør
Rotasjonen er alt for grovt inndelt, vanskelig å f.eks. få reservoarene på Hope-bremser horisontale uten å løsne hendlene
#72260404/05/200915:38
Ah, ok. Kan du ikke bruker klemma på seteroret/pinne?
Det går selvsagt, men det var bare ett av fire ankepunkter. Hvis man bygger sykkel - i motsetning til å jobbe på en hel - er det ikke sikkert man engang har setepinne, så la oss si 1/2 av 4.
Sitat: Fux
Fin sykkel forresten. Ble fjong uten å bli gjøglete.
Takk ! Men bare vent til du ser den med hvite slanger & strømper ;-)