Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Neste sesong blir det telemark............

Re: Neste sesong blir det telemark............ [Re: ToHee] #712977 20/04/2009 09:53
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: ToHee
Sitat: Kjartandaddy
Til vinteren kommer et par alpinski i stallen, Volkl Kuro med G3's toppturbinding

Hørt rykter om problemer med den nye Onyxbindingen fra G3. Ser fete ut, men det norske testteamet har visstnok kjørt i stykker det de har fått av demobindinger. Sakset fra teton gravity: "Looks like they took a Dynafit and made it heavier and added plastic."
Og Din kun til 10 når du kan få Dynafit med 12din. Hmm.

Sant, en skal være obs på barnesykdommer på alle "nye" ting. f.eks NTN, Duke (har ikke hatt problem, men vet andre) m.m. Selv har jeg FT 12 bindingen til Dynafit og de får terningkast 6 etter 5 toppturer.

Re: Neste sesong blir det telemark............ [Re: ToHee] #712980 20/04/2009 09:57
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Sitat: ToHee
Til vinteren kommer et par alpinski i stallen, Volkl Kuro med G3's toppturbinding

Hørt rykter om problemer med den nye Onyxbindingen fra G3. Ser fete ut, men det norske testteamet har visstnok kjørt i stykker det de har fått av demobindinger. Sakset fra teton gravity: "Looks like they took a Dynafit and made it heavier and added plastic."
Og Din kun til 10 når du kan få Dynafit med 12din. Hmm.

Enig med Hmm.

Jeg har aldri brukt randonnebindinger før. Trodde Dynafit løste ut for tidlig, og at Onyx holder skoa lenger på plass. Blir kanskje litt feil med en så bred ski som Kuro og randonnebindinger, men jeg synes skia var knallgode, og liker Scarpaskoa (NTN) så godt at jeg vil gjerne holde meg til de. Prøvde Kuro med Jester og telemarskoa, og det funka fint.

Big wheels keep on turning
Re: Neste sesong blir det telemark............ [Re: Kjartandaddy] #712989 20/04/2009 10:05
ToHee Offline
- så humla suser
- så humla suser
Stort sett så holder jo 10Din til de fleste av oss, men med så breie ski blir det mye mer belastning og moment. Duke/Baron er et godt alternativ, men det er mye å drasse på oppover da. Tusla selv rundt i lofoten nylig med ski med 139mm midje og Duke, det funka, men tunge høydemetre. Fordelen er at du får lår som en kenguru, noe som kommer godt med på sykkærn!

Jeg satser på Dynafit FT12 til neste år jeg og, godt å høre at du har kun positive opplevelser Oddefa.

Aron SK, NBNL
Re: Neste sesong blir det telemark............ [Re: SiljeKH] #712999 20/04/2009 10:17
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: cheeky monkey
Man skal ikke alltid tro gresset er grønnere....det gjelder nok og i sykkelverden. Jaget etter å optimalisere en god opplevelse overgår opplevelse. Det har jeg ikke tid til. Livet er kort.

Det prøvde vi å fortelle sauene hjemme på foreldrene sin gård, men de skulle alltid gjennom gjerdet.

Helt enig, har du funnet det som fungerer for deg, så nyt det. Livet er kort, som du så riktig poengterer.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Neste sesong blir det telemark............ [Re: tmork] #713002 20/04/2009 10:20
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Holder Din 10 til 90 kg, kengurulår eller ikke? Ikke dropping, men delvis aggressiv kjøring.

Big wheels keep on turning
Re: Neste sesong blir det telemark............ [Re: Kjartandaddy] #713058 20/04/2009 11:03
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Holder Din 10 til 90 kg, kengurulår eller ikke? Ikke dropping, men delvis aggressiv kjøring.

Ja. Har en kompis som veier over 100 kg og tråkker bra på. Han har fjorårets Dynafit (FT10).
Selv veier jeg i overkant av 75, og stillt inn bindingene på 9.

Re: Neste sesong blir det telemark............ [Re: Oddefa] #713315 20/04/2009 16:04
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Eg gikk fra brett til telemark denne sesongen, og går nok aldri tilbake.
Fryktelig mye mere fleksibelt verktøy til snøkledde fjell.
Og med feller breie nok til dørmatter er ikkje en bakke for bratt til å gå rett opp.
Dessuten er skitrekk&kø dritkjedelig.

Re: Neste sesong blir det telemark............ [Re: SiljeKH] #714742 22/04/2009 12:14
Kris0783 Offline
Medlem
Medlem
Hei.
tenkte jeg skulle svare på det som var opprinnelig spørsmålet i denne linken...

Jeg har kjørt Telemark aktivt og for gøy i 17år, og har prøvd nesten absolutt alt som finnes av bindinger og støvler.
Rottefellas nyeste system har jeg kjørt på ca 2 år før lansering, og er ikke imponert, men det var et kraftig hopp fremover i tiden for dem, dog systemet i seg selv har eksistert lenger enn det Rottefella vil innrømme.

Dersom jeg skal gi dere alle en varm bindings-anbefaling vil det være følgende: BOMBER BISHOP!!! Kjøp på nettet fra bombertele.com

Stiveste binding på jord, har brukt samme binding i 4år, og de har fått noen slag for å si det mildt, fantastiske bindinger.

Arguing on the internet is like running in ParaOlympics - even if you win, you're still a retard.
Re: Neste sesong blir det telemark............ [Re: Kris0783] #714929 22/04/2009 18:17
T
tandep Offline
Medlem
Medlem
T
Takker for relevant svar. Lurer på akkurat det samme som trådstarter selv, og ser meg litt lei på heftig offtopic.

Har kjørt snowboard i alle år, og funnet ut at jeg liker å carve, samt å kjøre i løssnø, men faktum at snowboard ikke er like praktisk som slalom eller telemark gjør at jeg skal starte neste sesong på ski. Har etter mye om og men egentlig bestemt meg for telemark, men siden jeg er glad i carving, så lurer jeg på hvordan dette fungerer med telemark? Aggressive ski med liten radius, er dette noe å anbefale på telemark? Jeg prøvde meg på telemark en dag på Norefjell i slushføre, og fikk til å svinge utover dagen, men vanskelig å carve.

Har også hørt om en type bindinger som man kan låse slik at man kan kjøre slalom også hvis man vil. Noen som vet om dette fungerer godt?

Hater ord delings feil
Re: Neste sesong blir det telemark............ [Re: tandep] #715164 22/04/2009 22:11
Kris0783 Offline
Medlem
Medlem
For det første.
Bindinger som låses er mangelvare til telemark. Det produseres idag kun en eller to av denne typen, men de har samme problemer som Randonee bindingene hadde for noen år siden. Det er dog ikke noe stort problem dersom du går for en Bomber Bishop binding, da den er produsert i aluminium og titan, og er derfor ekstremt torsjonstiv, dog løs i hælen.

Du har et veldig godt poeng med carving. På telemark for du fysisk ikke samme tråkkraft som du får på alpint, slik at skiene normalt sett for nybegynnere og viderekommende burde være noe mer lettsvingte og myke enn en ren alpinski. Men som du sier, dersom du skal kjøpe offpist ski, blir det enda vanskeligere. Dog er jo dette det vanlige dilemaet med pose og sekk.

en aggresiv ski på telemark er kjempemoro, men alt kommer ann på teknikk, rytme og hvor mye kraft du klarer å produsere i svinger. Prøv deg frem. Telemark er vanskeligere å mestre, men fantastisk morsomt når du kommer over "kneika".

Lykke til!

Arguing on the internet is like running in ParaOlympics - even if you win, you're still a retard.
Re: Neste sesong blir det telemark............ [Re: Kris0783] #715932 23/04/2009 20:13
rob1 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Takk for svar her.Bomber Bishop hørs tøft ut,men det blir nok NTN med Crispi EVO Shiver støvel for meg.Har forhørt meg litt rundt og trur jeg starter med det oppsettet.Så får vi se hvor jeg havner.Spennende å prøve noe nytt på gamle dager selv om jeg burde holdt meg til Fritchi bindingene som var på skia nå.men sånn er nå jeg,nytt er gøy.
Da møtes vi i bakken da,men først er det mange mnd. med Freeride på sykkel.

fart før ferdighet
Re: Neste sesong blir det telemark............ [Re: Kris0783] #715949 23/04/2009 20:22
T
tandep Offline
Medlem
Medlem
T
Tenker også at telemark er kjempemoro når man får til litt ordentlig teknikk. Det er derfor jeg har bestemt meg for å prøve telemark kontra slalom, hvor man "bare" legger vekten over til den andre siden:P

Spørsmålet som melder seg da er hvor i Oslo/omegn jeg kan få tak i butikk med ekspertise samt utvalg på telemark? Var på Oslo sportslager rett etter påsken, men følte ikke akkurat at kunnskapen der var på topp. Er det kanskje smart å heller kjøpe på nett?

Ifølge siden til bomber så har de ikke flere bishop bindinger igjen for 08-08-sesongen, og står ikke når de får heller, virker som om de er hard-to-get.

Jeg tenker at offpist får være 2. prioritet, mens skikkelig carving får være 1. prioritet. Har du noen tips for gode ski til meg?

Har jeg rett i at det er lurt å legge penger i en god binding og sko og heller spare litt penger på skiene? Bruker erfaring fra snowboard her, når jeg tenker at det er vanskelig/umulig å carve ordentlig med myke/dårlige sko og bindinger.

Hater ord delings feil
Re: Neste sesong blir det telemark............ [Re: tandep] #716127 24/04/2009 06:39
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: tandep
Spørsmålet som melder seg da er hvor i Oslo/omegn jeg kan få tak i butikk med ekspertise samt utvalg på telemark? Var på Oslo sportslager rett etter påsken, men følte ikke akkurat at kunnskapen der var på topp.

Jeg har meget god erfaring med Jørgen S på Oslo Sportslager, det var dog randonée, men jeg tipper han har bra peil på telemark også. Gode priser fikk jeg også.

Re: Neste sesong blir det telemark............ [Re: rob1] #716417 24/04/2009 12:13
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Kjøpte meg ntn og scarpa TX på mantra 191cm i år, og det funker som ei kule. Ein enorm forbetring frå dei gamle rottefellabindingane iallfall.

Bonus er at bindingen kan låsast opp i tåa og lett kan brukast på topptur, utan at det går på bekostning av stivheit i nedovermodus.

Om du skulle bli lei av telemark, kan du jo alltid bytte til dynafit, som passer NTN-skoa

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Neste sesong blir det telemark............ [Re: Arnebv] #717435 26/04/2009 12:50
Kris0783 Offline
Medlem
Medlem
Min prefferanse er deffinitivt gode bindinger og støvler over ski ja.
Somsvar til Bomber tilgjengelighet: Bishop, laget ikke en 08 modell da de er et mindre selskap og klarte ikke å utvikle en ny modell samtidig med at de fortsatte å produsere. Litt snodig, men det kommer en ny utgave vinteren 2009. Jeg gleder meg.

du har rett i at de er litt vanskelig å få tak i, samtidig som de er kostbare. Det jeg alltid har gjort, er å kjøpe ett par bindinger og et par ekstra sett med "2.ski kit". Hvilket gjør det mulig å bruke samme binding på så mange ski du bare vil. Det tar ca 3min å bytte over bindingene. Utrolig smart.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support