Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Magnesium - R.I.P.

Magnesium - R.I.P. #712230 19/04/2009 08:55
S
space17 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Hadde årets første ordentlige tur i terrenget for et par dager siden. Syntes det var merkverdig mye/behagelig fleks i setepinnen Dagen etter når settet skulle settes litt opp for jobbsykling oppdaget jeg at det hadde en annet forklaring...

Bruddet starter ikke overaskende eksakt ved sveisefugen.

Et nærbilde av bruddflaten viser tegn til materialtretthet.

Ramma er en Merida Birkebeiner Special Edition 2005 mod.

Har selv brukt ramma (2005 mod) forholdvis hyppig i 1,5 år. Har brukt skims til setepinnen som stort sett har stått i øverste posisjon. Tror dette er noe av forlaringen. Ved inspeksjon ser det for meg ut som om skimsen burde vært lenger og dermed også setepinnen. Misstenker også at det er en grunn til at magnesium(legeringer) ikke er mye brukt til rammer lenger.

Det er i alle fall helt nødvendig å skaffe seg noe nytt/brukt. ICON_SMILE

Karl

(Regiert formateringen.)

Redigert av space17; 19/04/2009 09:00.
Re: Magnesium - R.I.P. [Re: space17] #712244 19/04/2009 09:21
jrm Offline
Du kan kanskje prøve å kontakte importøren (Stian Sport), ramma kom med 5-årsgaranti.

Aut regem aut fatuum nasci oportet.
Re: Magnesium - R.I.P. [Re: space17] #712261 19/04/2009 09:58
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: space17
Har brukt skims til setepinnen som stort sett har stått i øverste posisjon. Tror dette er noe av forlaringen. Ved inspeksjon ser det for meg ut som om skimsen burde vært lenger og dermed også setepinnen.

Alltid lett å være etterpåklok, men lærdommen for alle er selvfølgelig at maksmerket på setepinnen bare sier noe om hva setepinnen tåler. Rammen må ha setepinne helt ned til underkanten av overrøret hvis ikke et slikt brudd skal skje.

I tillegg er det slik at hvis man bruker en shim som er tjukkere enn det setepinnen klarer å flekse seg forbi så vil ikke setepinnen støtte mot rammen helt i bunn, og dermed blir det det samme som å ha setepinnen over overrøret.

Re: Magnesium - R.I.P. [Re: Dan] #712738 19/04/2009 21:29
S
space17 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Enig der gitt. Skimsen jeg har benyttet stakk 73 mm ned i rammen stoppet dermed ca 5 mm over underkanten av overrøret.

På GT Zaskar'en som er påvei fra Bergen blir det ikke behov for skimsing. Må dog se nærmere på behovet for en litt lengre pinne.

Karl

Re: Magnesium - R.I.P. [Re: space17] #712797 20/04/2009 05:14
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig
Ett år jeg jobba på Sportshuset bytta jeg tre eller fire rammer på sykler originalt utstyrt med Merida Magnesium-rammer.. Hør med sjappa sykkelen kom fra, dette var i hvertfall for et par år siden en skikkelig "no-brainer" reklamasjons-/garantisak

En ting jeg alltid har lurt på i denne forbindelse som det sikkert finnes både to og tre som kan svare på her inne:
Er den doble sveiseskjøten en sannsynlig årsak til dette? Ser for meg at når man ikke bare skal varme opp en skjøt én, men to ganger, er det nødt til å bli en svakhet?

Recovery-mode
Re: Magnesium - R.I.P. [Re: Pete] #712853 20/04/2009 07:20
Fast gjest Offline
Ivrig
Ivrig
Ja magnesium er hærlig, men med E nummer på
høyde med betong er det nok en grense for
hva det tåler av stress. frown

Re: Magnesium - R.I.P. [Re: Pete] #712866 20/04/2009 07:38
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Pete

En ting jeg alltid har lurt på i denne forbindelse som det sikkert finnes både to og tre som kan svare på her inne:
Er den doble sveiseskjøten en sannsynlig årsak til dette? Ser for meg at når man ikke bare skal varme opp en skjøt én, men to ganger, er det nødt til å bli en svakhet?

Skal ikke påberope meg ekspertise, men 2 sveiser vil jo ikke gjøre HAZ (heat affected zone) noe bredere. HAZ er et problemområde det gjelder å gjøre så liten som mulig, da det alltid er et svakt punkt, men jeg vet ikke om det er den doble sveisen er skyld, da mye sveising av tykkere gods består av mange flere enn bare 2 sveiselarver. Da ville jeg heller tippa på dårlig gløding, dvs etteroppvarming, en teknikk som får molekylene i stålet til å flyte mer utover, og dermed begrenser indre spenninger i materialet. Ellers, siden det er et utmattingsbrudd, kan det også være designeren som ikke har testa ramma godt nok ift vibrasjoner før den ble sendt i produksjon.

Trønder osv
Re: Magnesium - R.I.P. [Re: Espen J] #712950 20/04/2009 09:13
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Mitt råd er:
Sett fyr på den! Burde bli bra underholdning!

Re: Magnesium - R.I.P. [Re: jan erik] #712970 20/04/2009 09:41
S
space17 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Sitat: jan erik
Mitt råd er:
Sett fyr på den! Burde bli bra underholdning!

Ja det hadde vært artig. Da hadde det virkelig vært R.I.P. med store bokstaver. Er mulig at legeringen brenner en del dårligere (vanskeligere å antenne) enn rent magnesium. Er trolig legert inn en del alu + mulig andre grunnstoff.

Får se om jeg tar med ramma til lokale Meridaforhandler evnt. kontakter Stian Sport for å høre om det er mulighet for reklamasjon, men jeg føler vel at det er litt kjørt. Hvis det er et kjent/ofte forekommende problem kan det jo hende det er en mulighet.

Moderator  support