Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

klikker i krank, eller der omkring ved tunge tråkk

klikker i krank, eller der omkring ved tunge tråkk #711776 18/04/2009 11:34
Stig Morten Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Er det kranklageret som typisk har gått i stykker når det klikker for hver runde omtrent på samme sted. Skjer ikke når jeg tråkker lett, men drar på litt, typisk i oppoverbakke med friske bein :-) Vanskelig å debugge når man bare snur sykkelen og bare sveiver rundt.. Og det virker ikke som at pedalarmene har noe slark..

har gått endel turer to vintere og ca 120mil sist sommer.. vet ikke hvor lenge lagre evt. skal holde? Er en Avalance 1.0 fra 2007 (ett eller annet truvativ).. Fint hvis noen har noen ideer for hva jeg skal sjekke opp.. pedalene er nye kombi pedaler fra i vinter, så de har ikke vært med mange rundene rundt..

Re: klikker i krank, eller der omkring ved tunge tråkk [Re: Stig Morten] #711781 18/04/2009 11:50
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det kan være at pedalene ikke sitter skikkelig fast i kranken. Skru av pedalene, smør dem med litt fett eller kobberpasta e.l. og stram dem godt til.

Det kan også være slark mellom cleaten på skoen og innfestingen i pedalen. Dette sjekker du ved å vri skoene litt mens du trår.

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: klikker i krank, eller der omkring ved tunge tråkk [Re: oivindg] #711793 18/04/2009 12:24
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det kan også være kranken. Åpne opp, rens og smør.

Re: klikker i krank, eller der omkring ved tunge tråkk [Re: erling] #711813 18/04/2009 12:43
O
offroadlars Offline
Entusiast
Entusiast
O
Har samme problem med min truvativ - nøkker på samme sted hvert tråkk. Rart.

Re: klikker i krank, eller der omkring ved tunge tråkk [Re: offroadlars] #711905 18/04/2009 15:49
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Å finne årsakene til knirk og knepping (ikke den danske betydningen, nei. Grisegutter!) er nesten umulig. Knirker det bare når du sitter og trår, er det trolig i seteregionen. Knirker det også når du står, er det ikke der. Da kan det være i styreområdet også. Slipp styret og trå hardt. Knirker det fortsatt? Hvis nei, sjekk stembolter. Hvis ja, sjekk pedalene. Gjør som Øyvind sier - skru av pedalene, fett gjengene godt og skru på plass igjen. Hjelper det ikke? Neste steg er girøret. Sjekk at det og giret bak er festet godt. Hvis nei, stram og/eller fett opp. Siste stedet er kranklageret. I alle fall hvis ikke dette er noe du tar av jevnlig med egnet verktøy. Har du GXP-lager som er utenpåliggende, sjekk også at krankhuset er planfrest mens du er i gang.

Lykke til.

Mvh Bjarte, som hadde ufettede pedalgjenger for en liten uke siden. Utrolig irriterende lyd! Grrr!

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: klikker i krank, eller der omkring ved tunge tråkk [Re: Hæ?] #711920 18/04/2009 16:11
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sjekk også at det ikke er stumpen på forgirvaieren som ikke er bøyd inn. Tok litt tid før jeg fant ut det.. ICON_WINK

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: klikker i krank, eller der omkring ved tunge tråkk [Re: baronKanon] #711954 18/04/2009 16:42
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sjekk krankdrevboltene...

CK ELVERUM

Re: klikker i krank, eller der omkring ved tunge tråkk [Re: Otoen] #711969 18/04/2009 16:58
Stig Morten Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
takker.. mye bra å starte opp med her ja.. sikkert ikke dumt å gå over hele sykkelen heller, for jeg har ikke gjort det selv siden jeg kjøpte den (da var det så mye løse skruer at jeg ikke turte annet, hehe). Vet ikke helt hva dem gjør på en slik service, men har litt følelsen at det går fort unna, hehe..

Får sjekke etter noen av de punktene dere nevner..

Re: klikker i krank, eller der omkring ved tunge tråkk [Re: ] #712587 19/04/2009 19:03
Stig Morten Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Det hjelper tydeligvis å snakke om det, for i dag så hørt jeg ikke ett knepp nedi der.. Var litt mer langkjøring da, så kanskje tråkket var litt jevnere en vanlig.. Men da kan man jo bare banne på at til tirsdagen klikker det fint igjen, hehe..

Takker for alle svar..

Re: klikker i krank, eller der omkring ved tunge tråkk [Re: baronKanon] #712979 20/04/2009 09:56
K
Kisp Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Sitat: baronKanon
Sjekk også at det ikke er stumpen på forgirvaieren som ikke er bøyd inn. Tok litt tid før jeg fant ut det.. ICON_WINK

..eller at helen ikke går bort i vaieren på bakbremsen, for sykler som ikke har skivebrems.
Det er mindre irriterende å sjekke slike banale ting enn å oppdage at man burde ha gjort det. :-)

-Kisp

Re: klikker i krank, eller der omkring ved tunge tråkk [Re: Hæ?] #713347 20/04/2009 16:39
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Sitat: Hæ?
Knirker det bare når du sitter og trår, er det trolig i seteregionen.

Skeivt bekken?

Re: klikker i krank, eller der omkring ved tunge tråkk [Re: Boas] #713374 20/04/2009 17:18
torinb Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har og en 2007 Truvativ Krank. Måtte bytte kranklager i 2008, samt på nytt nå i 2009. En kompis kjøpte racer med Truvativ krank, og der er lageret kaputt nå etter bare noen hundre km.

Det begynner med knepping på tunge tråkk, og etterhvert blir det slark.

Re: klikker i krank, eller der omkring ved tunge tråkk [Re: torinb] #713388 20/04/2009 17:37
josse Offline
På raceren slet jeg med knirking ved tunge tråkk enten jeg satt eller stod. Det viste seg å være girøret som ikke var helt stramt.

Re: klikker i krank, eller der omkring ved tunge tråkk [Re: josse] #718448 27/04/2009 19:44
Stig Morten Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
nå har jeg stramma det jeg får til, uten alt det spessialverktøyet som jeg ikke har.. Da ble det nesten værre, og klikkinga gikk nesten over i knaking, hehe.. Bytta pedaler også, og det var ikke mye forskjell ut av det. Tenker at her er det defekt lager på gang gitt..

Står det greit i bøker hvordan man bytter slikt? Syns kanskje truvativ virker litt "billig", for det står ofte på de billige modellene, eller har jeg helt feil?? Og er det evt. "gode" truvativ modellene som står seg mot for eksempel XT?

Re: klikker i krank, eller der omkring ved tunge tråkk [Re: Stig Morten] #718455 27/04/2009 19:50
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg hadde ett billig truvativ lager på jobbsykkelen, akkurat samme problem som deg.. Lageret var gåent etter 8-9 mnd med jobbsykling(4km hver vei)
Fikk byttet det til Shimano lager på den lokale sjappa,nå er det 3 år og ingen problemer..

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: klikker i krank, eller der omkring ved tunge tråkk [Re: Stig Morten] #718457 27/04/2009 19:50
J
Jon Anders Offline
Entusiast
Entusiast
J
Kjøper du Shimano får du garantert noe bra. Men grei Truvativ kvalitet er vel GXP?

Re: klikker i krank, eller der omkring ved tunge tråkk [Re: Stig Morten] #718526 27/04/2009 21:50
N
nmk Offline
Medlem
Medlem
N
Sitat: Stig Morten
Er det kranklageret som typisk har gått i stykker når det klikker for hver runde omtrent på samme sted. Skjer ikke når jeg tråkker lett, men drar på litt, typisk i oppoverbakke med friske bein :-)

Hadde samme problem og gikk til butikken og klaget på pedalene som selvfølgelig ble skiftet (super service), men kneppingen forsvant ikke crying2
Begynte å sortere bort umulige løsninger og ble sittende med fasit. Knepp kun på store klinga og kun med venstre fot 3/4 i bunn av tråkket (hardt tråkk). Spørsmålet ble da naturlig, hvor er da andre krankarmen, jo den toucher såvidt borti fremgiret som er i ytterposisjon. Lett justering av fremgiret og problemet var løst. sun

Selvfølgelig fornøyd med å ha funnet problemet, men skuffet over krank/ramme som var myk nok til å gjøre dette mulig thinking

nmk

Re: klikker i krank, eller der omkring ved tunge tråkk [Re: Stig Morten] #718659 28/04/2009 07:52
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: Stig Morten
nå har jeg stramma det jeg får til, uten alt det spessialverktøyet som jeg ikke har.. Da ble det nesten værre, og klikkinga gikk nesten over i knaking, hehe.. Bytta pedaler også, og det var ikke mye forskjell ut av det. Tenker at her er det defekt lager på gang gitt..

Står det greit i bøker hvordan man bytter slikt? Syns kanskje truvativ virker litt "billig", for det står ofte på de billige modellene, eller har jeg helt feil?? Og er det evt. "gode" truvativ modellene som står seg mot for eksempel XT?

Fettet du opp før du strammet? ICON_WINK

Re: klikker i krank, eller der omkring ved tunge t [Re: Hæ?] #718684 28/04/2009 08:31
Stig Morten Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
fettet ikke opp noe, da det eneste jeg fikk stramma med det verktøyet jeg hadde var pedalarmer og sammenskruinga av de forskjellige klingene forran. Det var noe løse skruer (men ikke kjempeløse) som holdt alle de tre tannhjulene sammen. Fettet skal vel inn i lukkede lagre, slik som kranken? Det har jeg ikke åpnet eller tatt ut da jeg aldri har gjort slikt før, og ikke har de riktige verktøyene (tror jeg da)..

Klikket/knaket er typisk når høyre fot er ca kl 4-5 på tur ned. Alltid på samme plass, men av og til litt ekstra knepping rundt om også. Ett skikkelig rundtråkk er virkelig snacks.. da er det knaking og braking både her og der.. Ser ikke ut til at jeg har noen løse tråder fra vaiere, ei heller at kjedeføreren foran stikker spesielt mye ut.

Jeg får jo til å bruke sykkelen slik den er nå (hadde en 4mils tur i går uten problem), men hva er konsekvensen hvis lagerene er gåene, og at ting ryker skikkelig etterhvert? Nå er det jo bare fryktelig irriterende.. Kan jeg ødelegge ting som virkelig koster penger??

Re: klikker i krank, eller der omkring ved tunge t [Re: Stig Morten] #718741 28/04/2009 09:53
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Hvis du ikke fetter opp pedalgjengene, så stopper det ikke knirking å stramme, nei ...

Hvis du bor i Trondheim og har tid og anledning, still på mekkekvelden 6. mai. Hvis du ikke har tålmodighet til det, send meg en PM, så kan jeg med min ringe forståelse for ting og tang se om jeg har noe tid og noen tips ...

Re: klikker i krank, eller der omkring ved tunge tråkk [Re: Stig Morten] #729610 13/05/2009 20:57
Gaarm Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Har samme problem med min Stylo GXP krank. Jeg har syklet ca 400 mil, og nå knepper det forholdsvis høyt ved tunge tråkk når venstre pedal har rundet toppen. Det er mer et distinkt klikk enn en knirkelyd.

Jeg har strammet etter og det er ingen slark i pedalfestene, mellom krankdrev eller girøret.

Jeg har i kveld skrudd av venstre pedal-arm. Der virket alt ok (visuelt). Jeg manglet verktøy for å skru av lagerskålene, så jeg fikk ikke sett på selve lageret.
Smurte opp avstandsskiven og monterte sammen, lyden var fortsatt der ;(

Skal forsøke å smøre opp pedal-gjengene, men dette er en lyd av "noe som tar tak", ikke en knirkelyd så jeg tror det må skyles noe annet.

Ser at nye kranklager er billig. Jeg tror det er denne modellen jeg har? Truvativ, GXP Team vevlager, Engelsk gänga
Vil i tilfelle denne Shimano XTR passe rett på uten modifisering av noen komponenter: Shimano, XTR (BB90B) Hollowtech II vevlager

Sykkelen er en Nakamura Platinum HT fra 2008. Jeg har hatt mye problem med deler som har vært dårlig montert/skrudd sammen. Har derfor misstanke om at også dette kan skyles slurv.

Redigert av Gaarm; 13/05/2009 21:02.
Re: klikker i krank, eller der omkring ved tunge tråkk [Re: Gaarm] #729755 14/05/2009 07:08
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Nei, Shimano og Truvativ går ikke sammen. Jeg har også GXP-lager som jeg må skifte hver sesong. Men siden lageret koster under 2 tohundrelapper, så er det like greit. ICON_SMILE

Hvis du bor i Bartelandområdet kan du godt få låne lagerverktøy av meg. ICON_SMILE

Re: klikker i krank, eller der omkring ved tunge tråkk [Re: Gaarm] #729841 14/05/2009 08:27
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: Gaarm
Har samme problem med min Stylo GXP krank. Jeg har syklet ca 400 mil, og nå knepper det forholdsvis høyt ved tunge tråkk når venstre pedal har rundet toppen. Det er mer et distinkt klikk enn en knirkelyd.

Jeg har strammet etter og det er ingen slark i pedalfestene, mellom krankdrev eller girøret.

Jeg har i kveld skrudd av venstre pedal-arm. Der virket alt ok (visuelt). Jeg manglet verktøy for å skru av lagerskålene, så jeg fikk ikke sett på selve lageret.
Smurte opp avstandsskiven og monterte sammen, lyden var fortsatt der ;(

Skal forsøke å smøre opp pedal-gjengene, men dette er en lyd av "noe som tar tak", ikke en knirkelyd så jeg tror det må skyles noe annet.

Skru ut lagerkoppene og fett gjenger på kopper og innsiden av krankhuset. Bruk gjerne kobberpasta, virker ofte bedre enn fett mot knirkelyder.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: klikker i krank, eller der omkring ved tunge tråkk [Re: Espen W] #729929 14/05/2009 10:04
Gaarm Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Espen W

Skru ut lagerkoppene og fett gjenger på kopper og innsiden av krankhuset. Bruk gjerne kobberpasta, virker ofte bedre enn fett mot knirkelyder.

Tips fra selveste produktsjefen - dette er tydeligvis forumet å spørre i ICON_WINK
Forsøker i kveld, ellers er det nok bare å bytte.
Takk for hjelpen.

Re: klikker i krank, eller der omkring ved tunge tråkk [Re: Gaarm] #730298 14/05/2009 20:26
Gaarm Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Da har jeg løst problemet mitt.
Forsøkte alle tips, men klikkelyden ble ikke borte.
Åpnet til slutt kranken og tok ut lagrene.

Det var en liten skade på plasthylsen i midten, så jeg vet ikke om den var problemet. Værre var det at lageret på venstre side (altså ikke ved drivverket) var skadet.
Var på Bull ski og kajakk i Sandvika og fikk nytt på garanti. Som alltid god service der!
Smurte inn med kobberpasta og skrudde sammen.
Problem løst ICON_WINK

Jeg tror ikke lageret skal bli ødelagt så fort. Når jeg skrudde av lagerkoppene opplevde jeg at de satt veldig løst. Trengte kraften av 2-3 fingre for å skru av.Jeg vet ikke om de skal sitte hardt eller ikke, men ut fra diameter på kranken og belasting fra pedaler valgte jeg i hver fall å skru hardt på igjen.

Re: klikker i krank, eller der omkring ved tunge tråkk [Re: Stig Morten] #2670836 30/06/2021 16:02
B
bigp85 Offline
Avhengig
Avhengig
B
Jeg har noe lignende på en 3 måneder gammel og velger å gjenopplive dennne tråden:)

Jeg har en Specialized Diverge Base carbon med SRAM Apex 1x og unaas 40 wide karbonhjul.

Da jeg satte sykkelen på rulla (Elite drivo med litt eldre kassett) klarte jeg IKKE å reprodusere knirkelyden. Tenkte derfor det var noe med bakhjulet eller kassett. Jeg klarte å stramme kassetten 2 klikk til. Muligens litt mindre knirking.

Kan det fremdeles være krank på en såpass ny sykkel?

Jeg har syklet ca 570 km og det er stort sett på grusveier. Jeg prøvde å vaske den først siden jeg trodde det var sand og skitt i kranken. Tok ikke en grundig vask av kjedet siden det er nyvokset.

Re: klikker i krank, eller der omkring ved tunge tråkk [Re: bigp85] #2670841 30/06/2021 16:33
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Kudos for å finne en 12 år gammel tråd ICON_SMILE

Ta gjerne også en titt på f.eks. Hjelp med knirk på landeveisforumet.

Jeg synes denne er kjekk. Bare ta deg tid til å se den i sin helhet for nyttige tips uansett type knirk eller klikk.

(Og nei, Specialized Diverge Base Carbon har ikke pressfit, bare for å komme den i forkjøpet ICON_SMILE )

Re: klikker i krank, eller der omkring ved tunge tråkk [Re: Sepeda] #2670846 30/06/2021 17:50
B
bigp85 Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: Sepeda
Kudos for å finne en 12 år gammel tråd ICON_SMILE

Ta gjerne også en titt på f.eks. Hjelp med knirk på landeveisforumet.

Jeg synes denne er kjekk. Bare ta deg tid til å se den i sin helhet for nyttige tips uansett type knirk eller klikk.

(Og nei, Specialized Diverge Base Carbon har ikke pressfit, bare for å komme den i forkjøpet ICON_SMILE )

Thank you!

Er det GXP jeg har?

Re: klikker i krank, eller der omkring ved tunge tråkk [Re: Stig Morten] #2670864 30/06/2021 20:50
B
bigp85 Offline
Avhengig
Avhengig
B
Mulig det var strammeskruen til girvaieren som lagde lyd siden den ga litt lignende lys da jeg bevegde litt på den. Den stod ikke fast samt at skruen til girarma var løs så den strammet jeg med 10 Nm.

Re: klikker i krank, eller der omkring ved tunge tråkk [Re: Stig Morten] #2671194 02/07/2021 21:38
B
bigp85 Offline
Avhengig
Avhengig
B
Det var det ikke. Fremdeles knekke/klikkelyder av og til når jeg tråkker i lette gir i oppoverbakker.

Vet ikke om det er sammenheng men noen ganger etter at jeg triller og står på pedalene ( posisjon kl 3 og 9), kjennes det ut som at kjedet hopper skipper et ledd og knekker på plass. Kanskje det er relatert til krankarm?

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support