Hei, alle sykkelentusiaster.

Jeg kan ikke så mye om sykler, men nå er det snart på tide å bytte ut min gamle GT Timberline til fordel for en moderne hardtail. Jeg har kikket på Trek 6700, Diamant, Commencal og en del andre i ca 10 000 kroners prisklassen. Terrengsykkels test og dette forumet er gode kilder til informasjon.

Jeg har blitt gjort oppmerksom på Corratec x-vert aggressive, med følgende spesifikasjon:

Ramme:Biometrisk triangel teknologi i 7005 alu
Gaffel: Marzocchi Drop off, 110 mm vadring, fjær, olje, luft, justerbart lufttrykk
Gir: Xtr bak, Xt foran
Bremser: Deore/Xt zzyzx/Magnesium
Krank: Zzyzx MFP2 44/33/22
Dekk: Corratec grip master 2,3 / 2,1.

Hva pleier man å betale for en slik? Hva er erfaringene med dete merket mtp. holdbarhet, etc?

Distributør er Sportpartner i Bergen, kjener dere til service, etc fra disse?

Jeg er 180 cm, vekta har svingt mellom 82 og 88 kg, er i tålig grei form. Har en enkel racer, har syklet Skjærgårdsrittet og Bergen - Voss.

Bruksområdet for ny hardtail vil bli

1) Jobbsykling i Bergen. Får vel la den nye sykkelen hvile om vinteren. Bruker også racer innimellom.
2) Bakkesykling til fra Bergen sentrum til Rundemannen (ca 5 km og 600 høydemeter). Dette er viktig.
3)Turer på grusvei og sti.
4) Kanskje Klosterrittet, etter hvert.

Jeg er lang i ryggen og kort i beina.Sykkelens klatreegenskapene er viktige for meg.

Er det mulig å si noe om denne er egnet for meg og mine bruksområder?

Hvor får man best oppfølging? Store kjeder som G-sport, XXL, etc, sykkelbutikker som BOA sykler eller småimportører?

Dette ble mange ferskingspørsmål på en gang. Jeg er takknemlig for alle innspill.

God helg, med ønske om fine vårturer.