Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Smerter i muskelfestet over kneet

Smerter i muskelfestet over kneet #711187 17/04/2009 10:28
G
GlobalRider Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
G
Jeg sliter med at jeg har vondt i musklene på fremsiden av låret på venste fot. For det meste er det smerte i musklene rett over kneet. Det kan variere om det er på venstre eller høyre side av låret og av og til kan det være høyere opp på låret. Men det er alltid venstre fot.

Jeg har en merkelig hæl som gjøre at venstrefoten vipper litt utover. Virker som om kontaktpunktet mellom hæl og bakke ligger på høyre side. Lurer på om det er det som er årsaken?

Dette hindrer meg ganske mye i syklingen.

Er det noen som har vært borti lignende problem? Eller noen som har teorier om hva som kan være årsaken. Bør jeg kontakte fysioterapeut?

Re: Smerter i muskelfestet over kneet [Re: GlobalRider] #711253 17/04/2009 11:57
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Jeg skal ikke si det er løsningen, men jeg sliter til tider (les: når jeg ikke sykler på min egen sykkel) også med smerte rett over kneet. Dette løser seg når jeg hever setet (og i noen tilfeller flytter det litt bakover).

I det siste nummeret av Kadens står det en artikkel om smertesymptoner i kneet og løsningsforslag.

Anonym5
Re: Smerter i muskelfestet over kneet [Re: anonym5] #711264 17/04/2009 12:18
G
GlobalRider Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
G
hmm,

Takk for tips. Jeg skal sjekke bladet. Jeg mistenker også at det kan være setehøyden som forværrer symptomene. Senket setene på alle syklene i fjor høst og har slitt med dette i hele vinter. Men vet ikke helt sikkert at det er en sammenheng.

Mulig at det blir bedre av å heve setet litt. Men jeg vet ikke om jeg tør endre så mye siden sesongen er i gang. Kan kanskje gjøre vondt værre.

Re: Smerter i muskelfestet over kneet [Re: GlobalRider] #712253 19/04/2009 09:47
G
GlobalRider Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
G
Er det andre som har tips?

Finnes det salver som kan hjelpe? Tigerbalsam? Eller er dette bare humbug?

Hva med betennelsesdempende?

Re: Smerter i muskelfestet over kneet [Re: GlobalRider] #712289 19/04/2009 11:07
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
Man kan forsøke å styrke sener, bånd og muskelatur rundt kneet og nederst i låret. Det finnes mange øvelser, og en egen tråd her inne diskuterte dette.

En øvelse er veldig enkel, og består i å bruke balansebrett.
Når muskelaturen er god og varm, står man (helst på en og en fot) på balansebrettet. Selv pleier jeg å stå i nesten 2 minutter på hvert bein.

Man vil fort kjenne at dette tar veldig i ankel og rundt kne. For det er disse musklene som jobber på spreng med å holde balansen.

Jeg hadde store smerter rundt kneet pga et fall på ski for flere sesonger siden, og denne formen for trening fjernet all ubehag iløpet av 1-2 måneder.

Øvelsen styrker også støttemuskelatur og balanse generelt, og brukes av mange som forebyggende mot skader i knær og ankel.

Re: Smerter i muskelfestet over kneet [Re: Trygve_] #712344 19/04/2009 13:31
G
GlobalRider Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
G
Hmm, verdt et forsøk.

Er det vanlig at det ene benet tåler mye mindre trening enn det andre?

Eller er dette tegn på at noe er galt?

Re: Smerter i muskelfestet over kneet [Re: GlobalRider] #712423 19/04/2009 16:15
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
Må understreke at jeg på ingen måte er en faglig person på dette området (jeg jobber til daglig i IT bransjen...så langt unna biologiske livsformer som mulig), og dine smerter kan selvsagt skyldes helt andre ting.

Jeg tror at naturlig, så skal begge bein tåle like mye trening over tid. Men i starten vil man sikkert merke at for en høyrehendt er ikke venstre side like sterk.

Skulle du få vondt når du trener slik jeg beskriver over, vil jeg på det sterkeste anbefale å få en henvisning til fysioterapeut. Skyldes skaden den medfødte hælen, og skev belastning pga dette, kan det også være at behandling ikke koster deg stort.

Moderator  support