Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

FOX F100 RL

FOX F100 RL #710999 17/04/2009 05:51
S
Stisykleren Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Heisann!

Jeg har nettopp kjøpt meg en Scott Scale 30. Denne sykkelen er utstyrt med en FOX F100 RL, noe som er en litt mer avansert gaffel en min gamle klump av en RST-shit2000demper ICON_TONGUE

Denne FOX'en har da Lockout, Rebound, og lufttrykk justering.

Når jeg er ute å sykler er denne gaffelen helt super i forhold til hva jeg er vant til, men når jeg skal stå å tråkke så gynger det utrolig mye.
Det jeg lurer på er egentlig om det generelt sett bare er å pumpe inn mer lufttrykk, eller kan det være at jeg må ha mer olje i gaffelen? Kan utrolig lite om gaffel-tuning, setter veldig pris på innspill. Evt. om noen kan gi meg noen gode råd hvor jeg kan lese meg opp!

Takker på forhånd! ICON_LAUGH

Re: FOX F100 RL [Re: Stisykleren] #711000 17/04/2009 05:57
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Hei.

Ja, prøv først å sjekke lufttrykket og økt det med f.eks 10-20 psi.
Generelt må du ha mye luft i gaffelen for at den ikke skal gynge når man står og trår. For min del blir det da så mye luft at det er ubehagelig og demper for lite når jeg sitter og trår. Altså det vil fungere dårlig å pøse inn masse masse luft.

Ettersom du har Lockout på den kan du jo bruke det litt i oppoverbakker. I bunn av høyre gaffelben har du en blå knott. Med den stiller du hvordan gaffelen oppfører seg når Lockout er på. Om det skal være dønn stivt, eller gi etter litt.

På Fox sine hjemmesider finner du anbefalt lufttrykk for din gaffel og vekt.

Bare prøv deg fram!

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: FOX F100 RL [Re: hbakken] #711028 17/04/2009 06:57
S
Stisykleren Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Takker for svar! ICON_SMILE

Dette høres fornuftig ut. Jeg skal prøve å ordne det. Mangler bare pumpa. Så en på sykkelsenteret.no til 299,-. Du vet ikke om noe annet lurt sted jeg kan kjøpe billigere, evt bedre pumpe? ICON_SMILE

Re: FOX F100 RL [Re: Stisykleren] #711059 17/04/2009 07:34
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
299,- er billig i mine ører. Eneste jeg vet om som er bedre, er en orginal Fox pumpe (beste jeg har prøvd selv) og det koster noen hundrelapper mer såvidt jeg husker.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: FOX F100 RL [Re: hbakken] #711557 17/04/2009 20:46
ventle Online
Besatt
Besatt
Sitat: hbakken
Ettersom du har Lockout på den kan du jo bruke det litt i oppoverbakker. I bunn av høyre gaffelben har du en blå knott. Med den stiller du hvordan gaffelen oppfører seg når Lockout er på. Om det skal være dønn stivt, eller gi etter litt.

For å pirke litt, så er det vel kun RLC, og ikke RL, som har denne blå knotten (Blowoff Threshold adjust). Ellers er det fornuftige råd ICON_WINK Jeg skrudde Blowoff Threshold på maks da jeg fikk gaffelen og har aldri rørt den siden, så jeg tviler på at denne knotten er dypt savnet av de som ikke har den...

mvh Helge

Moderator  support