Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Skifte av styrelager.

Skifte av styrelager. #710819 16/04/2009 19:20
S
Specialized fan Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Hei, har kjøpt ny gaffel til den gamle Spezialized M4 S-works. Men finner ut at styrelageret er noe ymse. Tenkte derfor å kjøpe nytt "headset".
SPM:
1. Er øvre og nedre lager kopp presset inn i ramma? Trenger man spesial verktøy for å demontere/montere desse?
2. Er øvre og nedre lager(selve kule lageret) for 1 1/8 like fra produsent til produsent? Sliter med å finne ut hvilke "headset" som sitter på. Tange Seiki el Aheadset, og dersom skifting av kopper krever spes verktøy så hva med bare å skifte lagerene?
3. Det ser ut som det sitter en ring igjen nederst på gamle gaf, er det det som kalles "crown race"???
Må vel da evt kjøpe en slik en også dersom jeg bare skal kjøpe lager?!?!

mvh
Sindre

Re: Skifte av styrelager. [Re: Specialized fan] #710903 16/04/2009 20:26
jerik Offline
Ringrev
Ringrev
Du bør bytte alt av deler knytttet til styrelageret. Det er mange varianter av lager, lagerbaner mv. Slikt slites sammen.

1) Skålene er presset inn i styretuben. Det finnes verktøy som slår disse ut, slik at presset på veggene i styretuben blir likt ved utdriving. Hvis presset blir ujevnt, kan den tynne veggen i aluminium sprekke, og ramma må vrakes.

2) Dette vet jeg ikke helt sikkert, men jeg tror ikke de nødvendigvis er det, og noen bruker tette, forseglede kulelager, andre mer åpne hvor du kan se kulene. De jeg har sett av åpne, har sett like ut fra forskjellige produsenter, men bytt ut alt likevel.

3) Bytt den ut, følger med nytt lager. Driv den gamle ut med et flatt skrujern og hammer. den nye bør man helst montere med passende verktøy, slik at man ikke lager furer i lagerbanen. Se f. eks Park Tool sine sider om verktøy for headset.

Så gjenstår dette med å få starnut'en på plass, og eventuelt kutte styrerøret, men det er en annen skål.

Vedlegg det_RT-2_20051018_60228.jpgdet_CRS-1_2005727_70891.jpg
Re: Skifte av styrelager. [Re: jerik] #711019 17/04/2009 06:43
S
Specialized fan Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Hm, mye verktøy for en engangs jobb (forhåpentligvis!)
Takker for svaret, det du sier bekrefter det jeg trodde og vel så det. Takker.
Tror det ligger ann til en tur på et sykkel verksted her gitt....

mvh
Sindre

Re: Skifte av styrelager. [Re: Specialized fan] #711050 17/04/2009 07:18
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Specialized fan
Hm, mye verktøy for en engangs jobb (forhåpentligvis!)
Takker for svaret, det du sier bekrefter det jeg trodde og vel så det. Takker.
Tror det ligger ann til en tur på et sykkel verksted her gitt....

mvh
Sindre

Til disse jobbene anbefales det absolutt å bruke spesialverktøy. Det er mulig uten, men du kan risikere å skade både styrelager og ramme.

Re: Skifte av styrelager. [Re: supernalle] #711162 17/04/2009 09:54
Supernova Offline
Ivrig
Ivrig
Hvis du ikke har planer om å montere så fryktelig mange styrelager i årene fremover er det nok best økonomi i å la et sykkelverksted ta seg av jobben.. Bør ikke koste så mye, det er ikke mange minutters arbeid.

"Now don't make me get off this bike!"
Re: Skifte av styrelager. [Re: Supernova] #711647 17/04/2009 23:07
H
Hans O Offline
Fersking
Fersking
H
Bytta akkurat styrelager på en sykkel...men da med skrutrekker og hammer.
Banket på plass med planke og hammer.

Det var før jeg laget meg konto her...lol

Gikk bra, men greit å vite hvordan det SKAL gjøres.

Re: Skifte av styrelager. [Re: Hans O] #712122 18/04/2009 20:36
jerik Offline
Ringrev
Ringrev
Når en skal presse inn nye lagerskåler, bør også disse presses på plass med tilhørende verktøy, men her kan du fint lage ditt eget for en billig penge. Kjøp en gjenget bolt, sånne en bruker til terasser. Få med muttere og mellomleggskiver, skaff deg to kvadratiske jernplater med hull i og diameter lik eller større enn lagerskålene.

Før bolten igjennom tuben og begge lagerskålene med skiver, plater og muttere på yttersiden av disse og skru til slik at skålene presses på plass i styretuben. Pass på at presset er vinkelrett på tuben, slik at du ikke skader veggene i tuben.

Lykke til! yes

Re: Skifte av styrelager. [Re: Specialized fan] #1522321 18/11/2012 16:24
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Er det forskjell på Crown Race? Jeg har et Chris King styrelager og skal bytte gaffel og da lurer jeg på om jeg må ha et fra Chris King eller om jeg kan kjøpe det de eventuelt har på lager hos min LBS.

Re: Skifte av styrelager. [Re: Syklist1] #1522324 18/11/2012 16:30
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Syklist1
Er det forskjell på Crown Race? Jeg har et Chris King styrelager og skal bytte gaffel og da lurer jeg på om jeg må ha et fra Chris King eller om jeg kan kjøpe det de eventuelt har på lager hos min LBS.

Det er forskjeller ja.

Hvorfor skal du kjøpe nytt crown race når du skal bytte gaffel,er jo bare å ta det gamle av gaffelen.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Skifte av styrelager. [Re: SimonS] #1522361 18/11/2012 17:47
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Går den jeg har lett av og hvordan får jeg den av?

En annen ting er det at jeg ønsker å ha muligheten til å bytte mellom gammel og ny gaffel så da bør jeg vel nesten uansett ha en på hver gaffel.

Re: Skifte av styrelager. [Re: Syklist1] #1522418 18/11/2012 19:10
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Syklist1
Går den jeg har lett av og hvordan får jeg den av?

En annen ting er det at jeg ønsker å ha muligheten til å bytte mellom gammel og ny gaffel så da bør jeg vel nesten uansett ha en på hver gaffel.

Er ikke vanskelig å lirke av crown race med ett flatt skrujern,men som du selv nevner så er det greit med to.
Nettsiden for deg er da http://www.aspirevelotech.com

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Skifte av styrelager. [Re: Specialized fan] #1984603 18/07/2015 14:20
S
Sander Røsås Offline
Fersking
Fersking
S
Hei!
Jeg har en Scott Genius 710. Styre på sykkelen går veldig treigt fra side til side, og jeg er usikker på hvilke deler jeg skal smøre opp med fett. Er det noen som vet hvilke deler jeg skal smøre opp med fett? jeg har smørt masse fett på styre lagrene med styre er fortsatt treigt. Noen som vet hva jeg må gjøre??
Hilsen Sander

Moderator  support