Ikke ferdigbygget hjul fra CRC
|
Ikke ferdigbygget hjul fra CRC
16/04/2009 12:16
|
Kenneth R
OP
Kjedelig å være avhengig, ass
|
OP
Hei.
Jeg har veldig mye mekke kunskaper, men profisjonell hjulbygging er litt mer ferskt for meg. Jeg kjøpte et hjulsett med Mavic 721 ringer, prolock nipler og comp eiker. De ble bygget på Hope pro II 12x150mm og 20mm. Pakken som inkluderte bygging var billigere enn å kjøpe komponentene løst, men resultatet på byggingen var der etter. Forhjulet var greit, men det har vært sinnsykt mye etterstramming av eiker på det. Bakhjulet var ikke ferdig. Det var så usentrert mot høyre, og jeg fikk ikke hjulet med dekk på sykkelen en gang. Jeg merker også at på venstresiden er eikene veldig løse i forhold til høyre side hvor hjulet er skjevt til eller heller mot.
Jeg syntes dette er så dårlig at jeg egentlig ikke har lyst til å sende noe tilbake pga lav pris og at det ikke blir noe bedre. Jeg vil gå over hjulene selv. Jeg har passende eikenøkkel, mastering the wheel DVD'en og masse bøker. Det andre trenger jeg.
Det jeg trenger til forhjulet er: -Stativ til vanelige hjul. Minoura pro fra fast-bikes.no? Da trenger jeg vel ikke sentrerings verktøy? -20mm-9mm adaptere for å sette hjulet i stativet. Problem solvers fra CC? -Eikespenn måler. Park tool TM-1?
Tar jeg riktig vil dette være gode valg hvis jeg skal bygge vanelige hjul osv.
Til bakhjulet er jeg veldig usikker? Må man ha et spesialstativ? På jobben har vi et hjemmelaget som det er en stang som skrus innover til det treffer enden på navet og holder hjulet stødig. Hele stativet holdes stødig i en skrustikke. Da trenger jeg eventuelt også sentrerings verktøy. I såfall hvilket?
|
|
|
Re: Ikke ferdigbygget hjul fra CRC
[Re: Kenneth R]
16/04/2009 12:26
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Jeg bygger noen få hjul fra tid til annen, men de få gangene jeg gjør det bygger jeg dem like god direkte i ramme eller gaffel. Bare å sette sykkelen opp-ned og passe på at den står stødig. Lager meg et par pappbiter med spiss på og taper eller setter fast med hurtigklemme (type klesklype/limklemme). Sentrering tas på øyet, og eikespenn tas greit på øret og med fingrene.
Dyrt utstyr er moro, men hvis du ikke ser for deg å bygge mange hjul fremover, funker det veldig greit uten også!
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
[Re: KTL]
16/04/2009 12:40
|
Kenneth R
OP
|
OP
Hvis jeg skal sentrere et hjul uten annet enn noe å sette hjulet i og eikenøkkel, skal jeg da først løsne på ene siden og stramme like mye på andre siden? Har ikke helt skjønt det. Ser ut som man BARE strammer ELLER løsner når man sentrerer. Det virker jo litt ulogisk, men har som sagt ikke skjønt den der helt.
|
|
|
16/04/2009 13:18
|
Lapavoni
Ivrig
|
Ivrig
Skal du sentrere felgen og den er korrekt i høyderetning må du løsne på den ene siden og stramme på den andre. Hvis ikke vil du få høydekast og ujevn eikespenning.
|
|
|
[Re: Lapavoni]
20/04/2009 11:47
|
Kenneth R
OP
|
OP
Forslag til stativ som takler 150mm på noen måte eller noe annet?
|
|
|
20/04/2009 12:34
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Har du klaget til CRC? Jeg har lest om noen som har fått litt tilbake.
CRC har visstnok hatt en overbelastet hjulbyggeravdeling og det var grunnen til at de stoppet å selge "custom wheels" i rundt en uke, slik at byggerne fikk tid til å ta igjen det tapte. Om kvaliteten ble bedre etter pausen, kan sikkert diskuteres.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
[Re: Andreas83]
22/04/2009 06:27
|
Kenneth R
OP
|
OP
Har klaget utfyllende, men fikk bare et copy and paste svar tilbake om at jeg skulle returnere det jeg ikke var fornøyd med, så skulle de vurdere feilen, så jeg ga F.. og fikset det selv. Holder meg til CC fra nå av. Alt i pakken var skvisa sammen i en alt for liten eske. De hadde bare tatt mange runder med tape rundt esken for å holde esken sammen, selv om den ikke var firkanten lengre. Heldigvis var TLD carbon hjelmen til X antall tusen like hel..
Redigert av Kenneth R; 22/04/2009 06:28.
|
|
|
|
|