|
Vekt
|
Vekt
#708998
14/04/2009 09:37
|
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 22
OJO
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 22 |
Hvor mye har vekt på sykkelen å bety? Har hørt mange teorier om 1 kg på sykkel= 4 kg på kroppen osv. Hvor er det evt. viktigst å spare vekt
|
|
|
Re: Vekt
[Re: OJO]
#709069
14/04/2009 11:21
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 312
Spencer
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 312 |
Det kommer ann på hva du skal bruke sykkelen til. Lance kjørte med rammegir for å spare noen gram på klatresykkelen sin. Hva vekt betyr
Hvor mye kroppsvekt 1 kg sykkel tilsvarer i kroppsvekt vil jeg si er veldig subjektivt og vanskelig å finne et evig empirisk svar på.
Hvor du skal spare vekt er det også mange ulike oppfattninger om. Noen er opptatt av den samlede massen og hva den veier, mens andre er opptatt av feks roterende masse og vil kutte mest mulig vekt på hjul og dekk.
|
|
|
Re: Vekt
[Re: larsb]
#709110
14/04/2009 12:12
|
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 22
OJO
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 22 |
Takk det var to flotte og informative sider
|
|
|
Re: Vekt
[Re: OJO]
#709215
14/04/2009 14:24
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 628
Rask
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 628 |
Synes mange tenker litt for mye vekt på sykkel. Hvor godt det ruller/aerodynamisk har mye mer og si, og hvertfall i Norge hvor bakkene knapt blir lenger enn 10 min i ritt (unntak fins alltid).
Meeeeen, når det er sagt; Hva veier mest av 1 kg karbon og 1 kg fett? =)
Redigert av Rask; 14/04/2009 14:24.
|
|
|
Re: Vekt
[Re: Rask]
#709220
14/04/2009 14:31
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 4,312
OveR
Apartheidmotstander
|
Apartheidmotstander
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 4,312 |
En kilo fett? Er ikke det litt mye smøring på sykkelen? Jeg klarer meg iallefall med vesentlig mindre.  mvh OveR
|
|
|
Re: Vekt
[Re: Rask]
#709428
14/04/2009 19:31
|
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 229
rene-iden
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 229 |
Synes mange tenker litt for mye vekt på sykkel. Hvor godt det ruller/aerodynamisk har mye mer og si, og hvertfall i Norge hvor bakkene knapt blir lenger enn 10 min i ritt (unntak fins alltid).
Meeeeen, når det er sagt; Hva veier mest av 1 kg karbon og 1 kg fett? =) Her er det en som har et fornuftig forhold til vekt. Desto mere man slanker sin sykkel, dyrere blir det pr. gr. Men omvent med de kg.en tar av på kroppen. Jeg blir kvalm av å lese tester som viser forskeller på fex. stem el. annet som er 7gr.lettere. Er man i form så betyr noen gram på sykklen ingen ting. Begyn og trå istedenfor og mekke.
Redigert av rene-iden; 14/04/2009 19:33.
Veien til startstreken er den lengste.
|
|
|
Re: Vekt
[Re: rene-iden]
#709552
14/04/2009 21:07
|
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 215
floleur
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 215 |
For ikke å snakke om de mentale aspektene som påvirker prestasjoner. Et tema som jeg synes lett blir satt til side - det er jo mye enklere å forholde seg til utstyret som en faktor enn forhold som ligger mellom ørene.
Jeg støtter sistnevnte!
|
|
|
Re: Vekt
[Re: floleur]
#709583
14/04/2009 22:17
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 1,551
Hjulcompaniet
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 1,551 |
For ikke å snakke om de mentale aspektene som påvirker prestasjoner. Et tema som jeg synes lett blir satt til side - det er jo mye enklere å forholde seg til utstyret som en faktor enn forhold som ligger mellom ørene.
Jeg støtter sistnevnte! Psycological aspects play a huge role in my enjoyment of riding, and the decisions about which parts I use, although my mind does have a technical bent.
|
|
|
Re: Vekt
[Re: Hjulcompaniet]
#711031
17/04/2009 07:00
|
Registrert: Nov 2006
Innlegg: 799
stigeso
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Nov 2006
Innlegg: 799 |
For ikke å snakke om de mentale aspektene som påvirker prestasjoner. Et tema som jeg synes lett blir satt til side - det er jo mye enklere å forholde seg til utstyret som en faktor enn forhold som ligger mellom ørene.
Jeg støtter sistnevnte! Psycological aspects play a huge role in my enjoyment of riding, and the decisions about which parts I use, although my mind does have a technical bent. Tom Boonen vant Paris-Roubaix med en sykkel på rundt 8,2 kilo. Spørsmålet du må stille deg blir derfor: Hvor lett må sykkelen din være for at du skal holde følge med Tornado Tom.
Give my love to all my brothers and sisters in mediocrity
|
|
|
Re: Vekt
[Re: stigeso]
#711040
17/04/2009 07:09
|
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 5,421
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 5,421 |
Tom Boonen vant Paris-Roubaix med en sykkel på rundt 8,2 kilo. Spørsmålet du må stille deg blir derfor: Hvor lett må sykkelen din være for at du skal holde følge med Tornado Tom.
Hvor mange høydemeter er det i Paris-Roubaix?
|
|
|
Re: Vekt
[Re: kjerts]
#711041
17/04/2009 07:11
|
Registrert: Nov 2006
Innlegg: 799
stigeso
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Nov 2006
Innlegg: 799 |
Er ikke helt sikker, men tror det er rundt 8. Kommer an på hvor høyt opp du kjører i svingene på velodromen.
Give my love to all my brothers and sisters in mediocrity
|
|
|
Re: Vekt
[Re: kjerts]
#711043
17/04/2009 07:14
|
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 901
asbjorjo
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 901 |
Hvor mange høydemeter er det i Paris-Roubaix? Få nok til at relativt tung sykkel med 53/46 og 11-23 (eller "mandigere") giring snarere er regelen enn unntaket. Det bør også være et hint at arrangøren ikke gidder legge ut løypeprofil.
|
|
|
Re: Vekt
[Re: stigeso]
#711057
17/04/2009 07:29
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
Tom Boonen vant Paris-Roubaix med en sykkel på rundt 8,2 kilo. Spørsmålet du må stille deg blir derfor: Hvor lett må sykkelen din være for at du skal holde følge med Tornado Tom.
Genial formulering der. Jeg skal huske den. Forøvrig veien min 8,6 og jeg har derfor en unnskyldning til ikke å holde hjulet til Tom. LarsB
|
|
|
Re: Vekt
[Re: larsb]
#711066
17/04/2009 07:45
|
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685 |
Tom Boonen vant Paris-Roubaix med en sykkel på rundt 8,2 kilo. Spørsmålet du må stille deg blir derfor: Hvor lett må sykkelen din være for at du skal holde følge med Tornado Tom.
Genial formulering der. Jeg skal huske den. Forøvrig veien min 8,6 og jeg har derfor en unnskyldning til ikke å holde hjulet til Tom. LarsB Dette betyr jo at det ikke er noe poeng for meg i å lette raceren min fra de ca. 8,5 den er på nå. Da har jeg med andre ord samme unnskyldning som LarsB om jeg ikke skulle klare å holde hjulet til Party-Tom. Jakten på lette hjul er dermed avblåst 
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
Re: Vekt
[Re: stigeso]
#711076
17/04/2009 08:00
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 1,551
Hjulcompaniet
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 1,551 |
Tom Boonen vant Paris-Roubaix med en sykkel på rundt 8,2 kilo. Spørsmålet du må stille deg blir derfor: Hvor lett må sykkelen din være for at du skal holde følge med Tornado Tom.
The trick is to catch him by surprise so he doesn't realise that he's in a competition till after he's lost. I doubt if the weight of the bicycle would really matter. It might be nice to ride on a bent rear wheel and one squeaky pedal, with an un-oiled chain of course. I suggest silently rolling up on him on a downhill, before exploding into a controlled in-the-saddle frenzy, focused on achieving a smoothest circle personal best.
|
|
|
Re: Vekt
[Re: rene-iden]
#711353
17/04/2009 14:44
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 483
beast666
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 483 |
Synes mange tenker litt for mye vekt på sykkel. Hvor godt det ruller/aerodynamisk har mye mer og si, og hvertfall i Norge hvor bakkene knapt blir lenger enn 10 min i ritt (unntak fins alltid).
Meeeeen, når det er sagt; Hva veier mest av 1 kg karbon og 1 kg fett? =) Her er det en som har et fornuftig forhold til vekt. Desto mere man slanker sin sykkel, dyrere blir det pr. gr. Men omvent med de kg.en tar av på kroppen. Jeg blir kvalm av å lese tester som viser forskeller på fex. stem el. annet som er 7gr.lettere. Er man i form så betyr noen gram på sykklen ingen ting. Begyn og trå istedenfor og mekke. Dakkar, da er du mye kvalm da, åssen går det med syklingen da. Hvis man har råd må man da få bruke pengene til hva man vil.
Redigert av beast666; 17/04/2009 14:46.
|
|
|
Re: Vekt
[Re: beast666]
#711387
17/04/2009 15:41
|
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 229
rene-iden
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 229 |
Det går fint med syklingen, har 3500 km. siden 1/1. Det er testene jeg blir kvalm av, ikke syklistene, de må få gjøre som de vil.
Veien til startstreken er den lengste.
|
|
|
Re: Vekt
[Re: OJO]
#711416
17/04/2009 16:34
|
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 800
sykkelfantometJF
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 800 |
Hvor mye har vekt på sykkelen å bety? Har hørt mange teorier om 1 kg på sykkel= 4 kg på kroppen osv. Hvor er det evt. viktigst å spare vekt Man skal høre mye før øra faller av. Vekt mest har betydning i bratte bakker og det spiller nesten ingen rolle hvordan den er fordelt. selvfølglig kan man med rette kverulere på det, men det blir flisespikkeri. Å snakke om gram i denne sammenheng er unødvendig. En syklist veier ca 80000 gram og sykkelen veier totalt kanskje 10000 gram. det blir tilsammen 90000 gram (eller 90 kg). å redusere vekta med prosent(=900gram) utgjør ingen målbar forskjell på tiden og farten.(de som gidder kan regne på det). Kanskje kan det utgjør en ørliten forskjell i en spurt, men hvor mange av oss trenger å kunne spurte i et sykkelritt? "Hvor er det evt. viktigst å spare vekt"Massen som er plassert i hjulene får størst bevegelsenergi. Den energien mister man hver gang man bremser, men hvis man ikke bremser spiller det nesten ingen rolle. Gitt at samlet masse til sykkel og rytter er bestemt og man skal sykle tempo i en kupert løype uten bremser, tror jeg at hjulene bør være så tunge som mulig. Noen som gidder å bevise at det ikke stemmer? ..er for lat til å gjøre det selv akkurat nå..
"Wyrd bid ful aræd"
|
|
|
Re: Vekt
[Re: sykkelfantometJF]
#711424
17/04/2009 17:01
|
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
Fast gjest
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637 |
Crit eller terreng vil en merke mest forskjell.
For landevei sin del merkes absolutt forskjell på lav og høy interia..noe som igjen egentlig kun betyr mye ved crit
|
|
|
|
|