|
|
Beste terapi for langdistansekne ?
|
Beste terapi for langdistansekne ?
12/04/2009 18:01
|
HeavyDude
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jr. har pådratt seg et såkalt "langdistansekne" ( smerter på utsiden av kneet/høyresiden av høyre kne). Her er det kanskje flere behandlingsformer som er aktuelle: hvile (vanskelig, årets første ritt er f.k. søndag !), cortison, akupunktur ( ?) og annet ? Hva har dere best erfaring med og hvordan kan treningen best ivaretas under behandlingen ?
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
Re: Beste terapi for langdistansekne ?
[Re: HeavyDude]
12/04/2009 18:17
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Har du fått dette pga. løping? I såfall hadde jeg det samme i fjor høst. En tur på løplabbet med en tilpasset sko og innleggssåle gjorde susen for min del, ble kvitt smertene etter ca en uke og kunne trene som normalt. Jeg har løpt ca 75% av alle treningsøktene mine i vinter og ikke kjent noen ting til smertene etter dette.
|
|
|
[Re: tommygutt]
12/04/2009 18:41
|
HeavyDude
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Nei, han (jr.) har kun syklet ( i hele vinter + nå på vårparten, myye).
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
12/04/2009 20:54
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Jeg hadde litt vondt på utsiden av kneet for et par uker siden. Fikk en kur betennelsesdempende (naproxen) av legen og skiftet ut Shimanospinningskoene (M300) med Specialized skoene. Smertene borte på en snau uke.
|
|
|
[Re: KenR]
12/04/2009 23:05
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Undersøk sittestilling, skoposisjon, skotype og Q-faktor. Jeg hadde selv trøbbel en periode når jeg kjørte cowboykrank til og fra jobb.
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Supermann]
13/04/2009 05:45
|
Bris
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har hatt problemet tidligere og ble kvitt det på et par uker ved å: 1) Smøre området med smerte med ibux gel.(den har visst også betennelsesdempende effekt) Masseres inn - jeg gjorde det flere ganger om dagen.- dette har også fungert bra ved begynnende akillesbetennese. 2) Roligere trening(ikke løping, styrketråkk)der jeg holdt kneet varmt hele tiden (jeg hadde en avklippet ullsokk som knevarmer)
Redigert av Bris; 13/04/2009 05:48.
|
|
|
[Re: Supermann]
13/04/2009 08:53
|
HeavyDude
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg burde ha visst det, men vet det ikke : hva er Q-faktor ?
|
|
|
13/04/2009 10:38
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Q-faktor angir skrevet, dvs. avstanden mellom planene til hver pedal. Høy q-faktor gir bred benføring.
|
|
|
[Re: Boas]
13/04/2009 11:44
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
... og får noen(meg inkludert) kan det gi problemer med knærne ved sittende sykling hvis "q-faktoren" er alt for høy. Gir små vridninger i knærne.
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Boas]
13/04/2009 14:23
|
HeavyDude
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hvordan måles Q-faktoren, og hva er sånn ca normal Q-faktor ?
|
|
|
13/04/2009 19:34
|
Kjell T. Ringen
Entusiast
|
Entusiast
Mener du muskelen som kommer på undersiden av låret og er festet på utsiden? Senen kjenner du veldig godt når kneet har 90 grader, og det kjennes ut som om senefestet "hopper over en kant" når du skal strekke det ut fra ca 90 grader med belastning?
|
|
|
[Re: Kjell T. Ringen]
14/04/2009 19:29
|
HeavyDude
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Han fant en beskrivelse som han kjente seg igjen i om langdistansekne
|
|
|
15/04/2009 06:12
|
Kjell T. Ringen
Entusiast
|
Entusiast
Jeg fikk dette for ca 2 år siden da jeg fokuserte mye på rundtråkk. Prøvde smertedempende og salve + hvile uten at det ble helt borte. Etter å ha leste om dette i et blad så begynte jeg å tøye ut mye på denne muskelen. Det ble da mye bedre, men jeg tøyer fremdeles mye for ikke få det tilbake. Jeg hadde da ca 3 uker med rolig sykling, og tøying først gang etter 10 min når en har blitt varm, deretter ca hvert 15 min. Grunnen til denne skaden er jo at muskelen er for stram og presser mot en kant som gir betennelse. Håper også de som mener at uttøying er unødvendig, leser dette.
|
|
|
15/04/2009 13:01
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Jeg har også pådratt meg dette. Forslag til tøyeøvelser?
|
|
|
[Re: Arne_And]
15/04/2009 17:32
|
Kjell T. Ringen
Entusiast
|
Entusiast
Jeg stopper sykkelen og legger skoen på overrøret mot setepinnen og bøyer overkroppen fremover. 15 sek 2-3 ganger før jeg sykler videre. Kjapt, enkelt og greit! Jeg gjør dette også nå for å unngå dette i fremtiden. De som hadde dette i bare 1-3 uker var heldig, jeg kjenner litt til det fremdeles. Alternativ trening er også bra generelt for å unngår skader.
Se også linken overfor til pasienthåndboken og strekkeøvelser der.
Skriv gjerne inn her senere i sommer om hvordan det går.
|
|
|
15/04/2009 22:27
|
tron
Besatt
|
Besatt
Som langrenns- og orienteringsløper var jeg mye plaget av dette fram til begynnelsen av 20-årene. Det hjelper ikke å sitte stille, og smertestillende er bare symtomdempende. Det eneste som fjerner årsaken til at smertene oppsår er full skjerpings på uttøyingen, som Kjell her påpeker.
|
|
|
[Re: tron]
16/04/2009 07:49
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan noen forklare i klartekst hvordan man tøyer ut?
Gjelder dette også Jumpers knee?
|
|
|
[Re: erling]
16/04/2009 07:56
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jumpers knee og langdistansekne er helt forskjellige skader. Jumpers knee er en mer akutt betennelse i senen fra kneskåla og ned til forsiden av leggen. Runners knee eller langdistansekne skyldes gnissing fra senen som går fra utsiden av rumpa, langs utsiden av låret til rett under kneskåla. De fleste vil kunne se denne senen ganske tydelig på siden av kneet. Rent akutt skyldes smertene fra langdistansekneet betennelse i slimposen som skal ligge under senen der den krysser kneleddet. Å behandle denne betennelsen med Ibux/Voltaren/brexidol, is og hvile vil hjelpe litt, men problemet vil raskt komme tilbake. Tøying kan hjelpe, men er vanskelig å få skikkelig sving på. Massasje med tøying som mål kan hjelpe. For meg var det nye sko, innleggsåler med større vinkel, setet lenger bak samt tøying, massasje og fokus på roligere start på våren som hjalp/hjelper. Å holde kneet varmt er også viktig. Jeg bruker løse knær til 20 grader. Les litt om skovalg her: http://terrengsykkel.no/index.php?id=601
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
16/04/2009 07:57
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Jumper's knee er betennelse på et annet sted, så det er tvilsomt om rådene over hjelper der. Se heller her. Jeg har hatt Jumper's knee, og slet med det i fem år. Mitt beste råd: ta det på alvor med en gang. Dropp seriøs sykkelsatsing denne sesongen hvis det er det som må til, det er mye viktigere å bli kvitt svineriet helt.
Redigert av Arne_And; 16/04/2009 08:00. Rediger grunn: link
|
|
|
16/04/2009 08:34
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva har jeg hvis jeg har vondt under kneskjellet og mest i overkant?
|
|
|
16/04/2009 08:34
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Hva har jeg hvis jeg har vondt under kneskjellet og mest i overkant? En grunn til å oppsøke lege?
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
16/04/2009 08:46
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har time hos fysio og sjokkbølgebehandling på mandag.
|
|
|
16/04/2009 09:10
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Du bør vel oppsøke lege for diagnose før du oppsøker fysio for behandling?
|
|
|
17/04/2009 19:00
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Jeg har også pådratt meg dette. Det mente i alle fall legen, men etter litt surfing blir jeg i tvil. Denne beskrivelsen stemmer dårlig med min opplevelse. Er det noen med kompetanse som kan synse litt, og gi meg råd om jeg bør oppsøke en lege til for en "second opinion"? - "The primary initial complaint in patients with iliotibial band syndrome is diffuse pain over the lateral aspect of the knee. These patients frequently are unable to indicate one specific area of tenderness, but tend to use the palm of the hand to indicate pain over the entire lateral aspect of the knee." Første gang jeg kjente noe som helst til dette var da jeg landet etter et forholdsvis fredelig hopp på ski. Jeg fikk en skarp smerte i kneet, som er tydelig lokalisert. - "Patients often note that the pain is aggravated while (...) sitting for long periods of time with the knee in the flexed position. (...) Tenderness frequently is worse when the patient is in a standing position and the knee is flexed to 30 degrees." Jeg har kun vondt når kneet er helt strukket ut. Jeg kjenner ubehag ellers også, men ikke smerte. Tydeligst er det når jeg spenner lårmusklene med strakt kne. - "Patients with iliotibial band syndrome often demonstrate tenderness on palpation of the lateral knee approximately 2 cm above the joint line." Det er ikke spesielt ømt her, snarere rett nedenfor der leddflatene i kneet møtes. Noen synspunkter? Arne
|
|
|
17/04/2009 22:25
|
Summit Core
Fersking
|
Fersking
Jeg har også pådratt meg dette. Det mente i alle fall legen, men etter litt surfing blir jeg i tvil. Denne beskrivelsen stemmer dårlig med min opplevelse. Er det noen med kompetanse som kan synse litt, og gi meg råd om jeg bør oppsøke en lege til for en "second opinion"? Jeg har slitt forholdsvis mye med langdistansekne. Jeg fikk problemet på grunn av løping, ikke sykkel, for sykling har hele tiden fungert (ganske) fint for meg. Faktisk var kneet mitt grunnen til at jeg begynte å sykle mer aktivt i fjor vinter. Jeg kjenner meg godt igjen i sitatene dine. Som regel når jeg fikk kjempevondt i kneet var smerten "litt her og litt der", uten at jeg kunne peke og si at det var "akkurat der". Det var på yttersiden av kneet, i tillegg til på yttersiden over og under kneet. Noe litt mot fremsiden av kneet, og noe langt ut mot siden... Den fremsto periodevis som ganske udefinerbar. Andre ganger kjente jeg skarpere smerter fra det som jeg regner med er iliotibialbåndet. Det med å ha verre smerte når kneet er bøyd er også noe jeg kjenner meg igjen i. Jeg er skoleelev og merket smertene i skoletimer (litt avhengig av hvilken type stol jeg sitter på, og dermed også fotens bøyning) ganske tidlig. Smertene ble gjerne mer intense jo lenger jeg satt i ro, og ble ekstra ille hvis jeg tok en liten gåtur for så å sette meg ned igjen. Ellers var det også ømt når enten jeg, legen eller fysioterapeuten trykket litt ovenfor kneet (på siden). Men: det var også vondt på det stedet jeg tror det er du snakker om. Ved palpasjon hadde jeg vel egentlig vondt fra et stykke opp på låret til litt nedenfor kneet... For meg ble fem delvis svært vonde sjokkbølgebehandlinger hos fysioterapeut redningen. Jeg har stort sett ikke vondt til daglig lenger, og jeg tror jeg nå er i stand til å løpe også. Joggeturer har det dog ikke blitt så mye av - jeg synes det er artigere med sykkel nå  Ønsker deg lykke til uansett hva som feiler deg - kneskader er skikkelig kjipt!
|
|
|
[Re: Summit Core]
18/04/2009 06:14
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Takk for svar, og velkommen til forumet!
Det du skriver styrker mistanken om at jeg har noe annet.
Et fremtredende symptom hos meg er et tydelig knepp når kneet rettes helt ut. Kneppet kommer ikke hver gang, men når det kommer kan jeg kjenne på utsiden av kneet at det er noe som beveger seg, det kjennes ut som det beveger seg litt ut fra kneet. Det er ikke slik på den friske siden.
For 10 år siden pådro jeg meg en kneskade med bl.a. bruskskade i dette området, pga kollisjon med tre under snøbrettkjøring. Bruskskaden kunne ikke behandles, og jeg lurer på om det er den som gir meg disse problemene nå.
Legen foreslo sjokkbølgebehandling av betennelsen, men jeg er skeptisk til å hamre løs på den skadde brusken. Da bruskskaden ble diagnostisert fikk jeg beskjed om å unngå all løping på hardt underlag (noe jeg har etterfulgt). Da lurer jeg på om sjokkbølgebehandling kan være spesielt gunstig.
Kneet har forøvrig blitt endel bedre av ro, smøring med betennelsesdempende salve (Zon) og egenmassasje, men jeg ønsker likevel å finne ut hva som er galt. Det kan være bedre å ta ondet ved roten nå enn å vente til kneet slår seg helt vrangt.
|
|
|
18/04/2009 07:51
|
Pluto
Avhengig
|
Avhengig
Tenk dere iallefall om flere ganger før det tas i bruk kortison eler andre medikamenter for denne type skader. Jeg husker fra den gangen jeg drev aktivt hvordan velmenende, overambisiøse trenere,leger og andre pumpet bena mine fulle av kortison og gudvethva som var i sprøytene. Alt mulig ble gjort bare for og fullføre en konkurranse.
Jeg har selvfølgelig ikke vienskapelig dokumentasjon for det, men jeg synes det er påfallende hvordan deler av kroppen som var utsatt for massiv behandling nesten ikke kan brukes i dag, uten og slite med smerter i etterkant. Går heldigvis bra med sykling.
Mitt oppriktige råd for behandling av kneskader er å ta det med ro og gi skaden tid til og bli helt bra, tren fornuftig til smertene er over. Hør på folk som dere stoler på. Vær skeptisk til behandling som gjør deg smertefri til konkurransen er over.
Dette høre sikkert ut som selvfølgeligheter og burde også være det, men jeg har sett det hudrevis av ganger, sprøyter som blir satt i garderoben og piller utdelt av "eksperter".
Hvor mange sliter i voksen alder med skader etter feilbehandling i ungdommen?
Lykke til.
|
|
|
18/04/2009 16:50
|
Summit Core
Fersking
|
Fersking
Takk for svar, og velkommen til forumet!
Det du skriver styrker mistanken om at jeg har noe annet.
Et fremtredende symptom hos meg er et tydelig knepp når kneet rettes helt ut. Kneppet kommer ikke hver gang, men når det kommer kan jeg kjenne på utsiden av kneet at det er noe som beveger seg, det kjennes ut som det beveger seg litt ut fra kneet. Det er ikke slik på den friske siden.
For 10 år siden pådro jeg meg en kneskade med bl.a. bruskskade i dette området, pga kollisjon med tre under snøbrettkjøring. Bruskskaden kunne ikke behandles, og jeg lurer på om det er den som gir meg disse problemene nå.
Legen foreslo sjokkbølgebehandling av betennelsen, men jeg er skeptisk til å hamre løs på den skadde brusken. Da bruskskaden ble diagnostisert fikk jeg beskjed om å unngå all løping på hardt underlag (noe jeg har etterfulgt). Da lurer jeg på om sjokkbølgebehandling kan være spesielt gunstig. Takk! Nå har jo ikke jeg medisinsk utdannelse eller noe sånt, men det jeg skrev var i alle fall mine erfaringer. Det du skriver videre vet jeg vel egentlig lite om, men kneppingen høres ikke ut som langdistansekne. Det skriver om at det kan være en gammel bruskskade høres mer troverdig ut. Har du snakket med legen om dette? Det kan jo ha skjedd noe på ti år, både i kneet ditt og med behandlingsalternativene :-) Sjokkbølgebehandling høres heller ikke helt riktig ut da, nei. Har du vært hos fysioterapeut? Jeg merket at fysioterapeuten jeg var hos var veldig mye mer into kneskader enn legen min, og han klarte raskere å trykke på de riktige stedene (les: de stedene det gjør mest vondt...) for å diagnostisere. Han klemte på de rette båndene og områdene og sjekket også fotstillingen, om jeg var plattfot, skjevhet i hoftene og slike ting, som kunne være opphav til skaden. Jeg ville nok, som deg, vært skeptisk til sjokkbølger før det er definert nøyaktig hva som er problemet.
|
|
|
18/04/2009 18:42
|
Kjell T. Ringen
Entusiast
|
Entusiast
Når jeg står i hockey på ski og skal reise meg opp igjen så kjenner jeg at det knepper på stedet. Kjenner du det også?
|
|
|
19/04/2009 05:42
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Jeg får det ganske ofte når jeg reiser meg opp, men det skjer først idet jeg strekker beinet helt ut. Når jeg kjører ski er det sjelden jeg retter beinet helt ut. Etter at dette oppstod (akutt) har jeg ikke hatt noen plager mens jeg har gått eller kjørt ski, mens det var vondt å stå på stuegulvet med beinet helt strekt ut.
Redigert av Arne_And; 19/04/2009 05:45.
|
|
|
|
|