Da ble det tur på meg i går og. Men det ble egentlig ingen bra tur. Starta jo med friskt mot da, men kjente jeg var ganske sur og tung i beina etter turen dagen før. Så havna jeg plutselig bak en som sykla akkurat sakte nok til at jeg måtte forbi han, opp bakkene mot Mariholtet. Så jeg tråkket på og var ikke langt unna max yteevne oppover. Jeg grusa jo han fyren ganske bra, men tenkte at det hadde jo vært innmari pinlig om han tok meg igjen, så jeg måtte jo holde dette tempoet hele veien frem til Mariholtet. Dette ødela vel både resten av turen og resten av dagen for etter dette var bena mine ganske ubrukelige. Jeg måtte jo litt videre da og tok turen over Slettfjell til Høyås. Her sto jeg en stund og vurderte om jeg skulle videre til Langvann eller om jeg skulle hjem. Det ble hjem. Er ikke noe gøy å sykle når bena kjennes ut som melsekker. Så jeg tok stia tilbake over slettfjell, den stia som kommer ut litt lenger nedi veien. Jeg liker de stiene der, men de er jo morsommere om man har litt futt.
Da har jeg vært på tur. En god tur denne gang. Jeg føler egentlig at jeg har starta helt på scratch igjen jeg etter at jeg var syk i HELE mai og litt av juni. Fikk montert ny sykkelcomputer i går, så det var første gang i år at jeg har fått noen tall å gå ut ifra. Og tall motiverer! Så jeg tok en ren asfalt/grus-tur i dag for å sykle en "null-runde". Så er planen å sykle den samme runden innimellom for å forhåpentligvis se forbedringer.
Himmelen måtte jo selvfølgelig åpne seg i løpet av turen, så det var et stykke som gikk litt saktere enn det burde fordi jeg rett og slett hadde problemer med å se, delvis oga styrtregnet, delvis fordi jeg fikk en blanding av regn, søle, svette og maskara inn i ene øyet. Hadde én liten stopp for å putte mobilen på et litt tørrere sted.
Dist: 34,57 Time: 1:44:46 Gjennomsnittsfart: 19,8 Max fart: 52,56
Første målet må bli å få tiden til under 1:30
Tiltak: det må gå fortere i oppoverbakkene og jeg må oftere opp på største hjulet foran når det går ganske radig.
19. juni sykla jeg vestmarkrittet. Eller skal jeg si Vestmarkdrittet. Det var en skikkelig nedtur. En dårlig dag i tillegg til dårlig form. Målet mitt var å perse men endte opp et kvarter tregere enn i fjor. Shit. Og jeg skylder ene og alene på bihulebetennelsen i mai og litt av juni. Fankern altså.
Så gikk det over 2 uker uten at jeg i det hele tatt tok i sykkelen min. Var ute på en liten tur på tirsdag. En runde i Stovnermarka. Må jo begynne rolig. Dette vet jeg, jeg som starter med treningen ganske så ofte. Var på tur igjen på torsdag. Da litt lenger. Da ble det en runde i Østmarka, med deilige fine stier. Hadde glemt hvor fine de stiene der er. Ble en tur på 33 km og litt over to timer. Har lyst til å sykle mere så nå er vel sykkeliveren på vei tilbake
Målet nå er å aldri bli syk igjen (har forandret litt på kosthold og begynt å ta tilskudd), trene bra fremover, bli kjempesprek for så å gruse meg selv i neste års ritt. YEPP!!
Morsomt å lese gjennom bloggen din. Ser du sykler mye på mine gamle trakter rundt Liastua og lignende, og at du har en sykkelcomputer. Noen muligheter for at du kan legge ut noen GPS filer fra en vellykket stitur? :-)Flytta litt ut av byen, men ikke så langt unna at man ikke kan gjenopleve gjengrodde stier. ;-)
Jeg har hverken sykkelcomputer eller mobil eller noe som helst annet med gps, så der kan jeg ikke bidra med noe.. ennå. Er nå veldig lysten på en Garmin sykkelgps da.. får se om det blir igjen noen slanter etter ferien. Har egentlig brukt nok penger på stæsj i år.. egentlig..
Men jeg vet det finnes en tråd som heter "Stovner" og jeg mener å huske at noen der la ut GPS-fil til den fine stirunden inni Stovnermarka, og kart.
Hvor i Skedsmo bor du da? Er ofte ikke så veldig langt til Østmarka heller
Jeg sykle en kjempefin runde på 10 km i Stovnermarka lørdag for en uke siden. Nydelig vær og det merkeligste av alt: jeg traff ikke ett eneste menneske. Det har vel aldri skjedd før at jeg har hatt Stovnermarka heeeelt for meg selv, spesielt ikke i finvær. Det var veldig fint!
Sykkeline, var det fint at du ikke traff en sjel eller var det selve turen i finværet som var fin? Veldig sjelden jeg treffer folk inni der selv. Spesielt syklister.
Og takk for god inspirasjon Sykkeline!! Satt og var litt trøtt og sliten og kjeda meg bittelitt og hadde litt lyst til å komme meg ut i Østmarka, men allikevel ikke helt lyst. Men så leste jeg innlegget ditt og fikk plutselig lyst til å dra ut i Stovnermarka! Så nå har jeg vært ute halvannen time og kosa meg og til og med oppdaga nye stier!
Da ble det en tur i Stovnermarka i kveld. Hadde tenkt å sykle en vanlig runde siden jeg kom meg ut så sent, men det ble nå mer enn som så! Go'formen tok skikkelig tak i meg og jeg følte meg virkelig i storform!
Det var fryktelig glatt i stovnermarka i dag. Og det slo meg underveis at det faktisk er mer stein og berg enn røtter på de stiene der. Jeg skled hvertfall mest på stein og berg. Og det var så innmari lite som skulle til også. En liten tanke på bremsen så var det rett ned for telling. Så det gjorde jo at jeg ikke fikk tatt i som jeg ville da, måtte jo hele tiden være forsiktig med hvordan jeg traff med hjulet. Hadde veldig mange nestenulykker. Har aldri nestenfalt så ofte før tilsammen som jeg gjorde i kveld. Bakdekket mitt er dårlig også. Nesten ikke klaster igjen på det, så det skal jeg bytte. Burde vel kanskje ha bytta begge.
Men uansett. Jeg kosa meg. Nedover nedkjøringen på siste halvdel av rudnen så finner jeg en sti som går inn til høyre fra min hovedsti. Jeg tar innover her. Denne stia er jo fryktelig fin jo! Fast og fin løvbunn, med innslag av steiner og røtter da. Så deler den seg i to, og etter å ha slått fast at jeg ikke vil til høyre så tar jeg til venstre. Så plutseilg kommer jeg til et t-kryss. Jeg regner med at til venstre vil føre meg tilbake til sivilasjonen, men det vil jeg ikke ennå, så jeg tar til høyre. Og apropos gjengrodde stier så var jeg på en nå.
Bakhjulet mitt. Dette vil jeg kalle gjengrodd.
Men stia er helt grei, bortsett fra plutselige innslag av glatte steiner.
Så kommer jeg til en gjørmete myr på en måte, men den er ikke så våt. Her ser jeg flere sykkelspor. Så med ett er jeg ute på grusveien.
Her kom jeg ut. OBS brennesle! Det står post nr 5 eller noe på et skilt like til høyre her. Grusveien går i 3 retninger.
Vel, jeg vil videre og oppdager at det går en sti oppover berget på andre siden av grusveien.
Oppover her
På toppen her var det jo bare et eldorado! Kjempedeilig! Brede fine skogsstier med barnålsbunn, og litt røtter. Her går stiene litt på kryss og tvers men jeg finner en jeg velger videre.
Og så er jeg ute på veien igjen. Her har jeg kommet ned fra venstre der.
Jess, jeg vil videre. Nok et grusvei-tkryss. Og på andre siden av veien så går det nok en sti oppover.
Men på toppen her var det kjedelig. Var en bålplass og en del søppel og en hjemmelaget enkel gapahuk.
Vel, det er vel på tide med returen uansett så jeg tar samme vei tilbake, helt til jeg kommer til der jeg kom ut ved brennelsene. Jeg tenker at jeg nå kanskje vil sykle mer grusvei for å få brukt litt mer av energien, så jeg setter igang oppover grusveien. Men hva ser jeg? En sti inn til høyre hvor det står Oldtidsveien. Jeg vet at denne fører opp til toppen av nedkjøringene på den vanlige runden min. Kan jo ta turen opp dit da også kose meg nedover igjen. Så jeg setter kursen inn den stia. Men hva ser jeg 50 meter inn der da. Jo, en fin sti som går inn til høyre. Ok, jeg tar inn der. Og denne følger jeg lenge. Den blir stedvis enda mer gjengrodd enn det jeg var borti i stad, men så løsner det. Den deler seg jo hist og her, og kommer kanskje inn på andre stier også, husker ikke heelt, nå hadde det jo begynt å bli mørkt også. Men jeg velger den mest logiske stia for å si det sånn. Så kommer jeg til den stia jeg var på i stad, ikke veldig overraskende, og kjører forbi der hvor jeg kom ned og tok til høyre (istedenfor til venstre som jeg antok gikk til sivilisasjonen). Vel, nå sykler jeg altså mot sivilisasjonen. Stia er ganske lang. Og fin. Selv i halvblinde pga mørkets frembrudd så ser jeg at den er superfin. Men jeg tør ikke sykle den så mye pga at det er så glatt, og fordi jeg nesten ikke ser.
Jeg kommer så inn på min hovedsti på den faste runden min, litt lenger ned enn der jeg tok av fra til å begynne med. Så gikk jeg store deler av resten av turen ut av skauen, fordi nå så jeg så og si nesten ingenting. Klokka var vel da rundt 23:15.
Var det forresten Garmin 705 jeg skulle hatt?? Eller hur?
Men jeg gleder meg veldig til å prøve ut de nye stiene mine i dagslys og i et tørt vær. Jeg tror de er helt suuupre.
Turen i dag var på 17 km som jeg brukte 1 t og 43 min på.
Det var da voldsomt til stifinnertalent. Når jeg finner en sti i østmarka er den stort sett sykkelbar i ca 100m før den forsvinner opp i fjellet eller ned i en myr. Lyst på jobb som guide?
(...)Var det forresten Garmin 705 jeg skulle hatt?? Eller hur?(...)
Jepp, uten tvil!
Mye av stiene du sykler er garantert mappet, så de finnes på kartet på http://www.frikart.no. Hvis ikke er det jo en god mulighet til å legge de inn!
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Det var da voldsomt til stifinnertalent. Når jeg finner en sti i østmarka er den stort sett sykkelbar i ca 100m før den forsvinner opp i fjellet eller ned i en myr. Lyst på jobb som guide?
Ja, jeg var heldig i går altså. Er så deilig når man finner fine stier! Men har da også vært på en del bomturer i Østmarka ja. Plutselig kommer man til et vann, myr, fjell eller kratt. Men man blir bedre kjent på den måten også
Jess! Vært på tur igjen. Samma runden som forrige torsdag. Den kan vel fra nå av kalles torsdagsrunden?
Den går altså da inn fra Ellingsrud til Mariholtet. Oppover forbi mariholtet og helt til toppen der. Så tar den av til stia til venstre midt i den krappe svingen litt nedi første nedoverbakke. Følger blåmerka. Så kommer det en skiltstake litt oppi der og stia deler seg. Her tok vi til høyre. Det heter vel Slettfjell her. Den til høyre er best synes jeg. Så ned til man havner på grusveien. Til venstre her og til høyre ved høyås, krysset på toppen av bakken med en masse skilt til alle retninger. Et stykke bortover denne veien så ser man et skilt inn en blåmerka sti som det står "Langvann" på. Inn der. Så følger vi denne stia et stykke. Forbi langvann. Opp en steinrøys, ned i en liten dal, opp en streinrøys igjen. Litt bortover på toppen her kommer man til en skiltstake som peker videre fremover, men det går en solid sti til høyre. Her tok vi til høyre. Deilig nedkjøring her til man kommer ned på en krøttersti/vei og så ut på grusveien nederst ved bunn av nøklevann (ca sånn ca hvertfall). Tar til venstre på grusveien og følger grusen tilbake til Mariholtet og hjem. En fin torsdagsrunde.
Skikkelig bra form i dag. God futt i beina. Var ikke nede på minste hjulet på giret før den værste bakken på vei tilbake til Mariholtet. Fornøyd! 33 km.
Hvorfor dunker det i bihulene etter tur? Er dem ikke bra ennå?
Det er en dirrelyd på sykkelen som har plaget meg siden i fjor. i dag tok jeg av refleksene fra hjulene og vips var lyden borte gitt!!
Kjøpte meg ny sykkelbukse og ny sykkeltrøye i dag. Buksa var skikkelig digg. Nå har jeg endelig en kortbuksefavoritt også.
Vi gutta har lettere for å hjelpe damer med kortbukse, vettu' Added bonus, ikke sant? Prøv damevarianten til Assos, btw, kjerringa skryter voldsomt av den. (Ikke at jeg får noen gleder av effekten av den, menmen... )
Tipper lycra i seg selv øker hjelpefakoren blant dere gutta ganske betraktelig
Har hørt mye skryt om Assos, men å bruke 1400 kr på en sykkelbukse går ut faktisk Den jeg kjøpte i går var av merket Craft, damemodell. Supergod padding og supergod i livet. Og den gnagde heller ikke slik som den forrige jeg kjøpte , som var Stormberg! Så hva dere enn gjør, ikke kjøp Stormberg sykkelbukser!
Så følger vi denne stia et stykke. Forbi langvann. Opp en steinrøys, ned i en liten dal, opp en streinrøys igjen. Litt bortover på toppen her kommer man til en skiltstake som peker videre fremover, men det går en solid sti til høyre. Her tok vi til høyre. Deilig nedkjøring her til man kommer ned på en krøttersti/vei og så ut på grusveien nederst ved bunn av nøklevann (ca sånn ca hvertfall).
Lurer litt på akkurat denne delen av løypa; du hadde ikke giddet å tegne det på et kart (google, finn, gule sider e.l.)? Jeg var i det samme området i ettermiddag, men fra langvann (ca 1/4 ned fra nordenden) dro jeg rett vest et stykke, og så nord opp lauvdalen (er merket av som lysløype i alle kart jeg har sett, men den er vel nedlagt?). Etter litt klatring opp en stupbratt bakke kom jeg etter hvert til en fin utforkjøring først på svaberg, så på sti som etter hvert kom inn på grusveien ved nøklevann. Kan legge ut logg fra GPSen; må bare eksperimentere litt med Garminsoftwaren først
Har hørt mye skryt om Assos, men å bruke 1400 kr på en sykkelbukse går ut faktisk
En ting har jeg aldri skjønt, og det er hvorfor folk som bruker en del tusen kroner på sykkel (nesten) alltid skal spare på å kjøpe en billig sykkelbukse. Ja, det er sikkert mye å svi at 2 000 kr på en sykkelbukse, men hei hå som det øker sykkelgleden altså. Så får man heller spare inn litt på sykkelen om det er trangt med cash
Har hørt mye skryt om Assos, men å bruke 1400 kr på en sykkelbukse går ut faktisk
En ting har jeg aldri skjønt, og det er hvorfor folk som bruker en del tusen kroner på sykkel (nesten) alltid skal spare på å kjøpe en billig sykkelbukse. Ja, det er sikkert mye å svi at 2 000 kr på en sykkelbukse, men hei hå som det øker sykkelgleden altså. Så får man heller spare inn litt på sykkelen om det er trangt med cash
Enig.. Assos er desidert best av de jeg har prøvd og når det gjelder og sitte mest mulig komfortabelt så sparer jeg ikke penger.
Så følger vi denne stia et stykke. Forbi langvann. Opp en steinrøys, ned i en liten dal, opp en streinrøys igjen. Litt bortover på toppen her kommer man til en skiltstake som peker videre fremover, men det går en solid sti til høyre. Her tok vi til høyre. Deilig nedkjøring her til man kommer ned på en krøttersti/vei og så ut på grusveien nederst ved bunn av nøklevann (ca sånn ca hvertfall).
Lurer litt på akkurat denne delen av løypa; du hadde ikke giddet å tegne det på et kart (google, finn, gule sider e.l.)? Jeg var i det samme området i ettermiddag, men fra langvann (ca 1/4 ned fra nordenden) dro jeg rett vest et stykke, og så nord opp lauvdalen (er merket av som lysløype i alle kart jeg har sett, men den er vel nedlagt?). Etter litt klatring opp en stupbratt bakke kom jeg etter hvert til en fin utforkjøring først på svaberg, så på sti som etter hvert kom inn på grusveien ved nøklevann. Kan legge ut logg fra GPSen; må bare eksperimentere litt med Garminsoftwaren først
Jeg har tegna inn en annen runde jeg sykla i fjor.
Her har jeg sykla blåmerka sti som går inn til venstre fra krysset som er rett over Mariholtet. Altså ved den lille bakken opp fra stua til krysset der bakken går opp til haukåsen vettu. Hvis man står med stua på venstre hånd og haukåsen på høyre hånd så går det inn en sti til venstre. Den prøvde jeg i fjor, men jeg synes ikke den var så morsom da. Har ikke prøvd den igjen. Kanskje den er bedre nå som jeg har sykla litt mer. Men fra Høyås er ruta den samme som ved torsdagsrunden. Ved nummermarkering nr 9, hvor det er bilde av sykkelen min ved et tre, som forøvrig er skiltstaken, så tok vi til høyre. Tvers over. Rett opp på kartet kan du si. Om du skjønner. Der er det deilig nedkjøring på svaberg til man kommer ut på sti og videre ned på grusveien. På kartet jeg linker til har jeg tatt stia over slettfjell tilbake til Mariholtet.
Ut fra beskrivelsen ser det ut som det ble den samme ruta på meg Jeg tok visst en litt annen vei ned fra slettfjell (kom ut på veien i krysset ved høyås), og noen avstikkere rundt langvann (fikk ett lite tilbakefall til de gamle "sykle i myra"-tendensene). Jeg fikk det litt travelt etter langvann (virkningen av myggoljen hadde tydeligvis gått over), så jeg så ingen skilt
Da prøver jeg den neste gang. Når man først har syklet 120 høydemeter opp fra nøklevann er det jo greit å gjøre utforkjøringen så lang som mulig
Sitat: trultemor
Lyst på Garmin jeg.
Jeg kjøpte min 705 på tirsdag, så jeg har bare fått prøvd den på to korte turer, men inntrykket så langt er at den er super Masse funksjoner jeg sikkert aldri kommer til å få bruk for, men det er utrolig praktisk med kart i tillegg til de vanlige sykkelcomputerfunksjonene.
Da har denne jenta vært på tur igjen! Og for en tur! Sykla med 2 stk stientusiaster her fra forumet. Vi møttes som avtalt på Skullerudstua. Jeg hadde da sykla hjemmefra og var allerede god og varm og svett i toppen. De andre kjørte bil, noe jeg angret på at jeg også ikke gjorde, spesielt på vei tilbake. Nå glemte jeg faktisk å se på trip distansen når jeg kom dit men tror det ble nesten 2 mil. 18 km kanksje.
Vi sykla en god runde på superfine stier rundt i Østmarka. Ikke spør meg hvor vi var, for det aner jeg ikke. Men vi var ved Rundvann begge veier. Der var det forøvrig superfint. Jeg kjente meg igjen noen steder. Var jo å snusa på de stiene der i fjor, på den besømte stituren min jeg har linka til litt lenger opp her. Og plutselig var vi inne på den fine nedkjøringen på svaberg fra torsdagsrunden. Ikke aner jeg hvordan vi havna der men vi sykla nå hvertfall ned der. Så grusen til venstre i bånn, tok av til venstre rødmerka til SKullerud. Og øverst i den superbratte (nå nypreparerte) grusveien bar det inn på ny sti til venstre.
Har visst sykla en del Terrengsykkelritt-trase i dag. Heavy! Mye oppover, mye nedover. mye stein, mye svaberg, mye superbra, en del litt vanskelig. Men jeg fikk skryt for mine prestasjoner med hardtail og joggesko. Morro!!
Og ikke nok med det! Vi så en orm, vi spiste blåbær og modne multer! (vel, ikke jeg da, jeg liker ikke bær..), vi fikk besøk av lano-andunger midt i fotoshooten, vi så frosker og vi plukka kantarell.
Vel nede på SKullerud igjen så dro mine nye sykkelvenner til bilene sine mens jeg hadde nesten 2 mil foran meg å se frem til. Var ikke noe særlig futt igjen nå. Men ALLIKEVEL så måtte jeg utforske en sti jeg fant som gikk oppover til venstre ett eller annet sted på min vei opp fra Nøklevann (retning fra Østmarksetra). Sto jo Mariholtet på skiltet og det så ikke så ille ut. Oppdaga jo at denne var litt ille, men snudde allikevel ikke. Så det ble en del gåing her. Kom ut på grusveien etter den hadde startet å gå nedover til Mariholtet. Da var det straka vegen rett hjem.
Total tid i dag 5 timer. Starta litt over 4, hjemme litt over 9. Effektiv sykletid, 3,5 timer. Dvs at vi sto 1,5 timer stille tilsammen. Det er lov. Men allikevel, en tøff tur synes jeg. 47 km.
Hjem, spyle sykkel, sette igang kylling og ris, hoppe i dusjen, hive i seg brent kylling og overkokt ris og så rett på nattevakt. Siste natta nå heldigvis. Slappe av i morgen
Takk for turen Mauern og Jeger. Dere var supre å sykle med og flinke til å vente på meg
Godt jobba av Trultemor, men er dette siste nattevakt? Pffft, jeg har jo en igjen ... Det er ganske urettferdig!
Har to til neste uke da, om det hjelper litt. (men så har jeg 3 uker ferie..)
Hehe, nei egentlig ikke, for det har jeg også ... ikke er det ferie på lenge heller, sukk. På den annen side er både avstanden til ferie og de to nattevaktene selvvalgt. Jeg får muligens klemt inn litt sykling i morgen før nattevakt om ikke annet.