trultemors treningsblogg
|
Re: trultemors treningsblogg
[Re: tonesam]
04/05/2009 21:20
|
tonesam
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Jeg har vært på tur igjen. Denne gang sykla jeg hjemmefra til Losby, så derfra til Setertjernsstua, så sti videre derfra til Marikollen og derfra og hjem. Totalt 30 km, ca 5-6 av det sti. Må si det var en super tur!! Og stia fra setertjernstua var jo veldig bra da! Og dette sier jeg, den ferskingen jeg er! Klarte å sykle en god del og merker jeg begynner å bli litt tøffere med f.eks å ha litt større fart sånn at jeg kommer meg over stener og røtter istedenfor å stoppe i dem, og er også litt tøffere nedover. Morro!! Slenger med noen bilder! Noen av de ble visst litt uklare. Er vel litt dumt å ha mobilen i rygg-lomma. Oj, her har visst noen vært før meg, hihi     En del av runden var en del steinete 
Redigert av trultemor; 04/05/2009 21:21.
Selvutnevnt sinke
|
|
|
04/05/2009 21:38
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
God, gammel og velkjent. Fint du legger ut bilder.
|
|
|
[Re: supernalle]
05/05/2009 15:11
|
tonesam
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Jeg synes turen jeg hadde i går var så fin jeg så jeg sykla den igjen i dag.  26 km tilsammen ble det i dag. Kortere enn i går, selv om jeg sykla samme ruta, men i dag surra jeg meg ikke bort i skogen ved Blystadlia på vei hjem. Jeg begynner å kjenne lysten på både gps og fulldemper kjenner jeg..
Selvutnevnt sinke
|
|
|
06/05/2009 22:15
|
tonesam
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Ja, og jeg har vært på tur igjen, samma ruta som i går og forgårs. Begynner å kjenne den stia nå, gøy! Gary måtte bare hvile seg litt. Blir jo kjørt alt for hardt stakkars!  Og gjett hvem som klarte/turte å sykle ned her?? Jo, det er trulters!! Det er myyye brattere enn det ser ut som asså. Jeg turte ikke i går, selv om jeg prøvde flere ganger, men i dag lot jeg det briste eller bære, og heldigvis bristet det ikke. 
Selvutnevnt sinke
|
|
|
07/05/2009 05:58
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du er nesten klar for å guide i rundene dine?
|
|
|
07/05/2009 07:14
|
Lilletroll
Entusiast
|
Entusiast
Jeg begynner å kjenne lysten på både gps og fulldemper kjenner jeg..
Første gang Slasher (eller Øystein som jeg vanligvis kaller han) hev en GPS oppi kamelsekken min skjønte vi straks at det å planlegge faste ruter når jeg er alene på sti ikke kom til å fungere. Sporloggen kunne fortelle at jeg syklet i store OL-ringer med impulsive retningsforandringer og grådig eventyr- og oppdagelseslyst. Etter det har jeg ikke syklet med GPS og er like lykkelig og fornøyd når jeg vet at stien jeg kjenner går til venstre...og forhjulet peker høyre.
___________________________________ "A friend of mine had a goat!"
|
|
|
[Re: polkaDOT]
07/05/2009 12:21
|
tonesam
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Du er nesten klar for å guide i rundene dine? Ja, den runden hvertfall  Bare å hive seg med. Det er en innmari fin runde, med noen km sti og noen kilometer steinete/gjørmete/gressete kjerre/traktorvei.
Selvutnevnt sinke
|
|
|
08/05/2009 21:41
|
tonesam
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Og jeg har vært på tur igjen.
I dag ble det tur med hyggelig selskap til gapahuken ved Bjønnbete, via Losby, Østmarka. Kun grusvei. Myyyye oppover på vei til, men god trim!! 32 km totalt i dag.
Selvutnevnt sinke
|
|
|
09/05/2009 18:41
|
Sykkeline
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har vært på tur igjen.
Denne gang sykla jeg hjemmefra til Losby, så derfra til Setertjernsstua, så sti videre derfra til Marikollen og derfra og hjem. Totalt 30 km, ca 5-6 av det sti.
Den må jeg prøve. Lenge siden jeg har vært i Losby-traktene, nå fikk jeg lyst til å prøve det. :-)
Sykkeline
|
|
|
[Re: Sykkeline]
10/05/2009 20:01
|
tonesam
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
I dag har jeg da vært på tur.. igjen. Sykla runden min, for 4. gang denne uka. Jeg liker den runden. Jeg traff forresten på en annen terrengsyklist på denne stia i dag. Det er første gang.  Jeg begynner å se poenget med leggbeskyttere. Her har jeg snubla i en bekk. Jeg har også plumpa uti en gjørmemyr (var forsåvidt uti bekken med en fot også), men det synes ikke, så jeg burde hatt regntrekk til skoa også.  Fortsatt snø i østmarka  Denne knausen klarte/turte jeg å sykle ned i dag også, på 2. forsøk, men idag så spratt begge bena av pedalene sånn ca midt i nedfarten.. Det var litt pain kan du si. 
Redigert av trultemor; 10/05/2009 20:15.
Selvutnevnt sinke
|
|
|
13/05/2009 09:12
|
Viggi
Entusiast
|
Entusiast
Heia Tone! Sånn skal det gjøres!  Så bra at du har fått smaken for sti! Glad å se at jeg ikke skremte deg med Trulsrunden for en stund siden. Er kjent med problemet at bakker alltid ser mye slakkere ut på bilder enn de er i virkeligheten. Veldig kjedelig, når jeg prøver å imponere noen her hjemme om bakker jeg har syklet ned. 
Vigdis - What goes up...
|
|
|
[Re: Viggi]
13/05/2009 22:47
|
art
Entusiast
|
Entusiast
Blir litt misunnelig på dere som har startet markasesongen allerede.
Hvordan liker du Gary? Ser selv på en gary fisher big sur 2009 modell, så hadde vært gøy om du kunne delt erfaringene dine med fjorårets modell.
|
|
|
15/05/2009 18:34
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg begynner å se poenget med leggbeskyttere. Her har jeg snubla i en bekk. Jeg har også plumpa uti en gjørmemyr (var forsåvidt uti bekken med en fot også), men det synes ikke, så jeg burde hatt regntrekk til skoa også.  Gratulerer med ny leggtatovering. Sånn skal det gjøres  Leggbeskytter er kanskje litt overkill, men begynner du å kjøre litt råere på sti (som jeg ser du er godt på vei til), kan knebeskyttere sikre deg funksjonelle knær for lang fremtid.
|
|
|
[Re: Viggi]
15/05/2009 19:17
|
tonesam
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Heia Tone! Sånn skal det gjøres!  Så bra at du har fått smaken for sti! Glad å se at jeg ikke skremte deg med Trulsrunden for en stund siden. Er kjent med problemet at bakker alltid ser mye slakkere ut på bilder enn de er i virkeligheten. Veldig kjedelig, når jeg prøver å imponere noen her hjemme om bakker jeg har syklet ned.  Nei, ble ikke skremt jeg! Nå har jeg planer om å øve meg noen ganger til på Trulten før jeg prøver meg igjen på Trulsen. Tipper det vil gå litt bedre enn sist.  Bakkene ser også mye lettere ut nedenfra enn ovenfra. Ikke få ganger har jeg tenkt der jeg står nederst at "den der må jeg da klare", triller tilbake, men tør allikevel ikke, for på toppen, ja der er det virkelig bratt.
Selvutnevnt sinke
|
|
|
[Re: art]
15/05/2009 19:22
|
tonesam
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Blir litt misunnelig på dere som har startet markasesongen allerede.
Hvordan liker du Gary? Ser selv på en gary fisher big sur 2009 modell, så hadde vært gøy om du kunne delt erfaringene dine med fjorårets modell. Tja, hva skal jeg si? Jeg har ingenting å sammenlikne med, men jeg er storfornøyd jeg! I størrelse synes jeg den passer meg perfekt. Den er lett, supert med lockout på demperene.. vet ikke helt hva jeg skal skrive.. er ikke noe jeg IKKE er fornøyd med hvertfall.. men som sagt har jeg ikkeno å sammenlikne med. Lykke til med valget 
Selvutnevnt sinke
|
|
|
21/05/2009 15:03
|
tonesam
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
På tirsdag var jeg og sykla igjen. Har en stund hatt en rute i hodet som jeg da endelig fikk prøvd ut.
Den ble som følger:
Inn Mariholtet. Litt forbi Høiås til veien svinger ca 90 grader helt i sør ved Nord-Elvåga. Her i svingen tok jeg av på en blå sti. Målet var Sandbakken. "Sykla" den blå stia en stund. Den var innmari fin et parti der. Så ved Smørhullet fortsatte jeg videre på rød sti. Dette var myr og gjørme. Og du og du så tungt det var! Etter å ha passert dette partiet merket jeg at lårene mine begynte å takke for seg. Så bar det videre til Sandbakken. Videre herfra til Skjelsbreia, og istedenfor veien så valgte jeg sti for den så så innmari fin ut, men det var vel bare de første 50 meterne ellernoe. Den ble værre og værre. Fulgte en rød sti, men så dukket det plutselig opp et vann som jeg da ifølge skiltet skulle over (Tømmerholt). Så da var det å ta armer og bein fatt og komme seg rundt. Opp og ned knauser og fjell. Vel på andre siden av vannet fulgte jeg blå sti videre som etter sigende endte opp på en vei som førte meg videre til Skjelsbreia. Den stia var no skikkleig dritt, mye opp og ned, tror ikke jeg tråkka så mye som en halv runde med pedalene engang. Og det var vel på dette partiet at jeg nok en gang planta ene foten i en bekk. Meg og bekker.. jeg havner som regel oppi dem på en eller annen måte. Var også uti en myr med begge beina. Prøvde først å bare bruke den foten som allerede var våt, men jeg måtte nok ofre den andre også gitt, ellers hadde jeg vel stått der ennå.
Skjelsbreia til Vangen sykla jeg veien. Fra Vangen fulgte jeg en blå sti, over pølseberget og forbi Tonevann og videre til jeg endelig var ute på veien igjen ved Gapahuken ved Røyrivann. Siste delen av stia var fin og der fikk jeg sykla, men ellers ble det MYE trilling. Så jeg var ganske mettet på sti da jeg var ute på veien igjen, og da var det GODT å vite at jeg kun hadde vei hjem.
Tok en liten pust i bakken ved Gapahuken. Skrev en sms og satte avgårde igjen. Skulle bare sende sms'en og med blikket rettet mot mobilen så jeg ikke steinen som plutselig stakk opp av grusveien. Det endte jo med da at jeg tok et aldri så lite svalestup over styret, og landet på skulderen/armen. Pusten ble slått ut av meg og jeg syntes jeg hørte at det sa knekk et sted inni meg. Tanke nr 1: "klarer jeg å puste?" jo, etter noen sekunder kunne jeg slå fast at det klarte jeg. Tanke nr 2: "Klarer jeg å bevege meg nok til å klare turen hjem?" jada, klarte det også etter å ha summet meg litt. Det stakk litt rart i brystet, men ellers var jeg i fin form. Skrubbsår her og der da men. Og blod på albuen. Så fra nå skal jeg ha mobilen i lomma mens jeg er i fart. Har litt redusert bevegelighet i den armen jeg landa på i dag, og litt væskende skrubbsår, men ellers er alt ok.
Resten av turen hjem forbi Losby gikk finfint. Totalt 45 km, og myyye av det var sti. Tror jeg hadde en effektiv sykkel/trilletid på 4 timer.
Selvutnevnt sinke
|
|
|
07/07/2009 09:16
|
Tina
Fersking
|
Fersking
Syns virkelig at du skal fortsette å skrive i denne bloggen, Trultemor! Her har du ikke skrevet siden du tryna, og det kan jo se ut som at det ikke ble noe mer liv i deg etter dette, men du tok Bukkerittet med glans! 
|
|
|
[Re: Tina]
07/07/2009 21:31
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Ekte stisyklister satser til det går over styret hver tur.. 
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
[Re: Elgvenn2]
07/08/2009 13:43
|
tonesam
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Pga det massive presset skal jeg herved fortsette å skrive i bloggen min. Vil jo ikke gjøre noen søvnløse.  Jeg overlevde trynet Tina, og har fortsatt å sykle etter det, men bruker ikke lenger mobilen i fart. Det er godt man lærer av sine feil. Jeg har sykla Vestmarkrittet og Bukkerittet i sommer og er superfornøyd over egen prestasjon, syntes det var kjempegøy!! Også ble jeg ikke sist! Så jeg kommer nok igjen neste år også! For å perse! Jeg har sykla en del Trulsen i sommer. Da sykler jeg hjemmefra og inn Mariholtet og videre til Østmarksetra og tar en trulsen. På vei hjem tar jeg av og til en sveip rundt Nord-Elvåga og får meg litt mere sti og en lengre runde. Totalt blir turen da ca 45 km. Siste turen min før jeg dro på ferie tok jeg trulsen med sveipen og det endte slik:  Så var jeg noen uker på ferie, og også desverre ferie fra sykkelen. Flytta i ferien har jeg gjort også så det har blitt noen uker uten tråkking, men i går var jeg i gang igjen!! Da sykla jeg Marikollen-Setertjernsstua-Losby. Veldig fornøyd med å være i gang igjen  Selv om det har vært fint vær de siste dagene var det sørpevått ute i marka. Så det har tydeligvis regna en del da jeg har vært og kosa meg på stranda i Hellas. Glatt og sleipt innover på stia også. Men gjørme er gøy   Traff på 2 hyggelige terrengsyklister på turen min i går. Det er en egen tråd til dere på sti-underforumet. Hyggelig å treffe på andre stientusiaster, det skjer ikke for ofte.  Nå sykler jeg mest dagtid da, så det kan jo være litt derfor også. 
Selvutnevnt sinke
|
|
|
20/08/2009 09:46
|
tonesam
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Nå har jeg ikke vært på sykkelsetet på en stund, grunnet en kraftig forkjølelse. Men forrige uke kom jeg meg ut, selv om jeg merket at det ikke var innmari lurt. Formen var ikke veldig bra, men pga uvanlig fint vær måtte jeg bare ut en tur. Det ble ikke så langt, men formen tatt i betraktning vil jeg gjerne få kreditt for at jeg i det hele tatt kom meg ut av døra, så derfor dette innlegget. Turen bar ut i lyngen. Jeg oppdaget og testet en ny sti og fant ut at den ikke var noe, og plukka noen dl med blåbær. Været ser ikke veldig bra ut på bildene, men det var det altså.   Jeg tenkte på dere som sykla Drammensrittet lørdag 15. august, og vet ikke hvem jeg syntes mest synd på, dere ute i gjørma og regnet eller meg selv med forkjølelsen min som var på max den dagen. Uansett var jeg glad jeg ikke hadde meldt meg på. Men har veldig lyst til å være med neste år!
Selvutnevnt sinke
|
|
|
11/09/2009 12:32
|
arjosk
Medlem
|
Medlem
Du må jo melde deg på Birken 2010! Fortsetter du med slik treningsiver, tar du jo merket! Artig å følge bloggen din, fortsett da vel...
|
|
|
[Re: arjosk]
12/10/2009 11:11
|
tonesam
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Koselig med tilbakemeldinger! Har sykla litt i det siste, men har vært slapp med blogginga gitt. Men det var en tur jeg plotta inn på Google Maps! Jeg skulle brukt forskjellig farge på streken på vei og på sti, men men, da gjør jeg det neste gang.  Har oppdaga et helt nytt område for meg i østmarka. Slettfjellet og rundt der!! Supert! Har vært noen turer rundt omkring der nå og funnet en runde jeg synes er fin. Over slettfjellet og så fant jeg en suuuper sti i Skullerudåsen (eller hva det heter der) Dette er IKKE den, men en av de første turene mine i de trakter: http://maps.google.no/maps/ms?client=firefox-a&hl=no&ie=UTF8&t=h&msa=0&msid=105426061051643664639.000473b6161cf6ca6c1ee&ll=59.88997,10.933456&spn=0.085772,0.308647&z=12 For interesserte har jeg også plotta inn en kanoturekspedisjon: http://maps.google.no/maps/ms?client=firefox-a&hl=no&ie=UTF8&t=h&msa=0&msid=105426061051643664639.000474a6eaec04475207e&ll=59.880152,10.997744&spn=0.021449,0.077162&z=14
Selvutnevnt sinke
|
|
|
12/10/2009 11:26
|
tonesam
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Bilder fra den fine stia jeg snakka om i forrige innlegg. Skullerudåsen? Stia er visst ikke merka, men starter her og går bortover rett frem på bildet. Her har jeg kommet fra høyre, og så går den merka stia videre mot venstre, altså på bildet. Jeg tar bildet fra helt utpå tuppen av en knaus.  Flott sti, med plenty sykkelspor så denne er nok populær. Fjellberg med innslag av gjørme. Til tider blir det litt bratt og med bremseskivene fulle av gjørme var det litt skummelt.  Hva heter det her?
Selvutnevnt sinke
|
|
|
[Re: ]
13/10/2009 08:31
|
arjosk
Medlem
|
Medlem
Har syklet en del på utforskerturer i området rundt Drøbak i det siste, helt til en velt med skikkelig overtråkk av venstre ankel satte en stopper for slikt for en stund. Tør ikke skog før ankel er god igjen... Ingenting som er så deilig som langtur på ukjente stier! Trultemor: du får fortsette å inspirere!
|
|
|
[Re: arjosk]
13/10/2009 17:30
|
tonesam
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Ingenting er så deilig som langtur på ukjente stier om man kommer over gode stier!! Det var en dag jeg kosa meg som bare av det. Oppdagelsestur i østmarka, fant ene kongestia etter den andre, formen var på topp og været var knall. Det var litt av en dag!! Stia på bildene i mitt forrige innlegg var en av dem. :):)
Selvutnevnt sinke
|
|
|
14/10/2009 23:38
|
Håkon SSL
Avhengig
|
Avhengig
Du må få deg garmin eller no, så du kan få laga sykkelspor! Noe å ønske seg til jul.
- Wilier Cento 1 Dura-Ace DI2 SRM - Trek Top Fuel 9.9 SSL Sponsor: Bilforumet AS www.bilforumet.no
|
|
|
[Re: Håkon SSL]
15/10/2009 04:11
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Du må få deg garmin eller no, så du kan få laga sykkelspor! Noe å ønske seg til jul. Eller mobiltelefon med gps. Last ned trek buddy, du last opp på relevant side på nettet. F.eks. Open Street Map.
|
|
|
17/10/2009 21:51
|
Håkon SSL
Avhengig
|
Avhengig
Den stien fra Setertjern som du har kjørt, er det den stien som starter 50m nedenfor hytta der inn til høyre, som går et stykke langs med Ramstadsjøen?
Eller er det den stien som fortsetter opp forbi på høyre side av seetertjernhytta?
- Wilier Cento 1 Dura-Ace DI2 SRM - Trek Top Fuel 9.9 SSL Sponsor: Bilforumet AS www.bilforumet.no
|
|
|
[Re: Håkon SSL]
18/10/2009 19:50
|
tonesam
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Det er den som starter nedenfor hytta ja, inn til høyre og et stykke langsmed Ramstadsjøen. Prøvde den som går opp forbi på høyre side av hytta en gang også, men den synes jeg ikke var noe morsom. Husker ikke nå åssen den var, jeg bare husker at det ikke var no gøy og at jeg ikke tar den igjen.
Selvutnevnt sinke
|
|
|
18/10/2009 20:05
|
tonesam
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Det er litt tiltak å komme seg ut med sykkelen nå om dagen synes jeg. Det blir jo kaldere og mørkere tidligere og tidligere, og disse fine dagene som har vært nå i det siste har jeg vært på jobb, jeg som eeegentlig ikke jobber på dagtid. Men lettpåvirkelig som jeg er kjøpte jeg meg nye staver og planla tur på rulleskøyter nå i kveld. Inspirasjonskilden ble med på rulleski. Det var gøy det. Gøy og slitsomt! Men slitsomt liker vi! Litt nedtur at piggen på ene staven knakk/forsvant da, på mine splitter nye staver, men men, fikser det i morra. Ny tur med staver og hjul blir det, dette var jo bra trim! Jeg kjenner at jeg er støl allerede. Og værre skal det bli.
Er en runde her som "alle" går på rulleski, så vi tok 2 sånne runder a nesten 5 km. Får ta sykkelen og sykle en runde sånn at jeg får nøyaktig hvor lang den er. En dag.
Selvutnevnt sinke
|
|
|
|
|