Snakket akkurat med en oppdretter. Det viser seg at en kullbror er en "ekte" bror, altså har samme far og mor. Om de er født i samme kull eller ei har ikke noe å si. Mao. tok jeg feil..
mvh, Beles
Re: Hva er en "kullbror" i hundehold?
[Re: Beles]
#70678407/04/200920:56
Snikksnakk,pølsevev,sludder og vås. En kullbror er selvfølgelig fra samme kull. Kullsøsken behøver ikke engang ha samme far, det er avhengig av hvor flink hundeeieren er til å passe på tispa si.
Burr
[Re: Burre]
#70682907/04/200922:07
Dette var visst vanskeligere enn jeg trodde :-) Da har vi vel 3 forskjellige definisjoner, og da har jeg ikke regnet med Store Norske, som mener at dette er et Gullbrød...
mvh, Beles
#70691008/04/200908:04
hmmm.. Kullsøsken fra samme kull (uavhengig av antall fedre), søsken har samme foreldre, og halvsøsken har samme mor, eller samme far. Spørsmålet blir jo da om du får halvkullsøsken eller kullhalvsøsken om tispa har vært en *ahem* løs tøs.
#70691108/04/200908:04
Snikksnakksludderpølsevevogvissvas: En kullbror er avledet av den engelske ordet "coalbrother". Dette ordet ble mye brukt i gruvene i Storbritania, spesielt i Wales på 1700 tallet om små gutter som jobbet sammen i kullgruvene. De var så fulle av kullstøv i ansikt og på kroppen at det var umulig å se forskjell på dem. Derfor ble de bare kalt Coalbrothers altså kullbrødre.
Faren til Giggs var en "kullbror" ;-)
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
[Re: DagRS]
#70697208/04/200909:54
Støtter siste taler! .. nesten .. Fullbror høres litt "Johan" ut. Helbror er det utrrykket jeg kjenner (også fuglehund-miljø). Mener Helbror også inkluderer alle kullbrødre.