|
|
Livet er for kort til å...
|
Livet er for kort til å...
05/04/2009 20:49
|
parob
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
...kjøre kjedelig bil, tenkte vi, nå når vi vurderer å bytte inn konebilen/bybilen.
Når det gjelder relativt små bybiler er jeg ikke helt oppdatert, så tips mottas gjerne. Kona ville gjerne ha en Mini (den nye), men så nevnte jeg at den kun har 3 dører. Det samme gjelder New Beetle. Dette utelukker dem (vi kommer til å ha 2 bilstoler i baksetet)
Hvis kriteriene er som følger, i prioritert rekkefølge: - 4/5 dørs (absolutt) - kollisjonssikker - automat - skinn - 4wd - diesel
Hva finnes da, av morsomme modeller?
Pris kommer også et sted inni der. Vi ser ikke på nye biler, så det må være modeller som har vært på markedet i noen år ihvertfall. Den må også ha mulighet for hengerfeste eller takstativ (for syklene). Cabriolet uten hengerfeste er altså uaktuelt.
Smart Fourfour har jeg vist til kona, og hun synes den var ganske kul også. Panoramaglasstak, de fleste med automat, 4 stjerner i EuroNcap, ikke akkurat en Corolla eller Golf.
Suzuki Swift er jo nesten en Mini look-alike (ok, hvis man legger godvilja til)
Impreza liker hun også tanken på, selv om utseendet langt ifra er kult. Det hjelper jo at jeg har hatt en Impreza tidligere og kun har gode erfaringer. Gamle Impreza er ikke testet av EuroNcap men har god score fra IIHS-HLDI (amerikansk utgave av EuroNcap).
La ikke dette bli en diskusjon om kollisjonssikkerhet og størrelse. Jeg er klar over at en bybil vil tape mot en Dodge Ram uansett hvor mange stjerner den har i EuroNcap.
"Bybil" er ikke bare bybil, forresten. Hvis f.eks. kona er på tur med ungene i 9-5'en så må jeg ha mulighet til å kjøre til fjellet med bybilen. Elbil eller bittesmå biler er altså utelukket.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
Re: Livet er for kort til å...
[Re: parob]
05/04/2009 20:52
|
Espen
More than words
|
More than words
Har ikke Skoda en liten luring?
4WD, automat og disel er en kombo ikke mange har desverre.
Espen
|
|
|
[Re: Espen]
05/04/2009 20:58
|
parob
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Tenker du på Roomster? Jeg tror hun synes den er litt for kassebilaktig. Fabia er noe svigermor kunne hatt, så den er utelukket.
Jeg tviler også på at vi får 4wd, diesel og automat på en småbil. Selv om dette er kriteriene våre så trenger vi ikke å oppfylle alle sammen.
Selv synes jeg forøvrig at Roomster virker som en utrolig praktisk bil, passe størrelse for byen men samtidig romslig nok for fritidsaktiviteter såfremt ungene ikke skal være med. Den heller nok mer mot 'fornuftig' enn 'spennende', og vi tenkte vi skulle prøve noe annet enn fornuftig for en gangs skyld (uten å kaste alle hemninger til side, bilen skal helst kjøres og ikke stå på verksted. Alfa Romeo kommer f.eks. et stykke ned på listen)
Redigert av parob; 05/04/2009 21:08. Rediger grunn: Roomster tillegg
|
|
|
05/04/2009 21:15
|
StigB
Señor
|
Señor
Dett må jo være noe. Nye A4 Allroad
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
[Re: StigB]
05/04/2009 21:25
|
parob
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
For dyr som bybil, for oss ihvertfall, og den er nok for liten som familiebil (om vi skulle finne på å bytte ut den, istedet for den bybilen vi allerede har). Når det gjelder 4wd så kan nok det settes nederst på listen såfremt bilen er god nok. Megane-n som vi har i dag har nye Hakka 5 piggdekk, og vi har aldri vært i nærheten av å sette oss fast eller få problemer på vinterføre, derav tilnavnet den har i familien; "Lille Rød Traktor".
|
|
|
06/04/2009 06:59
|
Snuffeldyret
Avhengig
|
Avhengig
Nå må jeg nok en gang slå et slag for Suzuki SX4. Jeg kjøpte en slik som konebil i fjor. (Gikk fra Toyota Previa(7 seter)(bensin, skyvedører, masse hester) til denne og gruet meg fryktelig..) Den har 4-hjuls trekk og diesel, kjøp den med mest hester. Er lettkjørt, billig, gjerrig(0.68 på mila i kombo kjøring) på dieselen, men kanskje ikke det peneste i verden..
Men den får fint plass til to voksne og to barn, ett stk 50 kg hund, og med takboks er man klar for fjellet også!
Den overlevde også å bli på kjørt av en brøytebil, 3 uker på verksted, men ikke en skramme utvendig på oss i bilen(at sjåføren av brøytebilen stakk av er en annen sak!).
Så praktisk, billig og grei bil= SX4
Snuffeldyret lever ikke lengre..
|
|
|
[Re: Snuffeldyret]
06/04/2009 08:15
|
oevk
Entusiast
|
Entusiast
Er BMWs 1-serie for liten? Den er i alle fall veldig gøy å kjøre med 120d eller større. Den er dessverre litt dyr.
Øyvind
|
|
|
[Re: oevk]
06/04/2009 08:42
|
BBQ
Entusiast
|
Entusiast
Yaris ?? Vi er ute etter samme type bil og kommer til å gå for Yaris.Har mest plass av alle små biler som vi testa (Suzuki,Smart,Mazda),er morsomt å kjøre og jeg spes. likte den digitale dashboard som er plassert midtpå.Føles som litt spes./uvanlig små bil. Den "gamle" diesel Yaris (2008 modeler og ned til 2006) kom ikke med DPF så vi vil ikke ha den.Modeler fra 2009 kommer med DPF.Bensin versjon føltes helt ok.Med manuell giring for vår del.Vet ikke hvis skinn seter er mulig på Yaris.Nada 4wd. Også jeg likte Smart 4four men du vet at den produseres ikke lenger og vel kan tenke meg at reservedeler for denne er litt mer dyrere en ellers.Også denne har mindre innvendig plass en Yaris men nesten samme lengde/bredde ? U figure.. På en annen side jeg fant Smart morsomere å kjøre en Yaris.Men det ble ikke nok.. Også har du Mitsu. Colt der med masse plass og bra motor utvalgt.Vet ikke for 4wd.
|
|
|
[Re: BBQ]
06/04/2009 09:01
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Bruttern hadde en Yaris med Turbo og visstnok over 150 hk. Det var i hvert fall stas i og med at vogna veide godt under ett tonn. Her på bruket kjøpte vi oss en "ny" Skoda Octavia forrige uke. Ikke noen liten bybil kanskje, men vi er innmari fornøyd. 4x4, TDi, god nok plass, cruisektr mm. Alt man kan ønske seg, fin å kjøre men samtidig så ujålete det bare går an. Tenk at jeg er blitt en Skoda-mann
|
|
|
[Re: HM1100]
06/04/2009 09:28
|
parob
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Mange tips her, takk til alle. SX4 er nok uaktuell, det samme er Yaris. Den nye Toyota Urban Cruiser blir nok en morsom bybil, i såfall må vi vente et par år på bytte bil så den blir billig nok. Synd at fronten ligner på Yaris/Rav-4, jeg synes ikke den er så fin.
Vi har allerede en Saab 9-5 stv. med automat, skinn, cruise, 2-liters turbo, mm. Vi trenger ingen bil som er altfor lik denne. Octavia er derfor ikke helt i målgruppen.
BMW 1-serie synes jeg er ganske tøff (selv om mange misliker 1-serien sterkt, har jeg forstått). Har vist den til kona og hun ga den godkjent. Må nesten prøvekjøre en på vinterføre først, tror jeg, i og med at den har bakhjulstrekk. Jeg har hatt mange biler med bakhjulstrekk, men en moderne bil med forhjulstrekk har nå tross alt en del bedre fremkommelighet, synes jeg. Prisen for en brukt 118d eller 116i er helt grei, hvis vi ser på 05 eller 06 modeller.
Kravet om 5-dørs gjør vel at ingenting blir så spesielt spennende, egentlig. Shortlist så langt: - Smart Fourfour - Subaru Impreza - Suzuki Swift (ikke sjekket denne med kona ennå, tviler på at hun godkjenner - BMW 1-serie - Mercedes A-klasse
|
|
|
[Re: HM1100]
06/04/2009 09:35
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Honda Civic er en bil som gir deg mye for pengene, den ser bra ut (romskip), er god å kjøre, har god plass, og utstyrspakker koster ikke det hvite ut av øyet. Executive-pakken gir deg 17"/16" (sommer/vinter) hjul, glasstak med gardin som kan trekkes for, 140hk 1,8 liter, lavt forbruk, navigasjon med europa/norden (husker ikke). Det er også mulig med ryggekamera++ Det er sedvanlig Honda-kvalitet, så du trenger ikke bekymre deg. Nå har også barnesykdommene blitt luket ut. Kjøper du europeisk vil du få høy utgangspris, høye vedlikeholdsutgifter og ikke akkurat god kvalitet sammenlignet med våre mindre fettere langt øst. Det er på tide folk våkner opp av åttitallsboblen da europeere faktisk VAR gode og varte evig. Skoda har jeg troen på, forresten, hvis man skal tenke europeisk. Og no offence, men suzuki er ikke akkurat spennende biler.
|
|
|
[Re: baronKanon]
06/04/2009 10:01
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Ganske bestemt kone du har 
|
|
|
06/04/2009 10:05
|
parob
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Vi har sett på Civic tidligere, men kona la ned veto på grunn av det digitale instrumentpanelet (noe hun også gjør på midtstilte instrumentpanel, akkurat der må jeg si meg enig). Synd, da Civic nok er en knallbra bil. Egentlig burde man ha kjøpt Honda for å støtte en bilfabrikant som lager en så fantastisk reklame som "The Cog" - en reklame for forrige generasjon Accord. Når det gjelder Honda så har vi tittet litt på Jazz også (men ikke prøvekjørt), men er usikker da alle sier at automatkassen er giret helt merkelig.
|
|
|
06/04/2009 11:30
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Havner ikke 4-dørs Renault Clio innenfor disse kriteriene? Har ingen peiling på denne bilen utover at den eksisterer...
Trønder osv
|
|
|
06/04/2009 14:29
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Vi har sett på Civic tidligere, men kona la ned veto på grunn av det digitale instrumentpanelet (noe hun også gjør på midtstilte instrumentpanel, akkurat der må jeg si meg enig). Synd, da Civic nok er en knallbra bil. Egentlig burde man ha kjøpt Honda for å støtte en bilfabrikant som lager en så fantastisk reklame som "The Cog" - en reklame for forrige generasjon Accord. Når det gjelder Honda så har vi tittet litt på Jazz også (men ikke prøvekjørt), men er usikker da alle sier at automatkassen er giret helt merkelig. Det var synd at hun steilet på Civic. Min mor har en Jazz, og den er helt grei. Den kom nettopp i en ny inkarnasjon, og denne er noe større. Jazz er ikke akkurat type spennende bil, men kan kanskje sees i forhold til Smart Four Four, men denne er vel borte fra det norske markedet? Prøvekjørte selv A-klasse da jeg kjøpte meg bil, men gikk vekk fra denne av flere grunner: Panser må lakkes ofte, og jeg måtte lene meg nedover for å rekke girstikka, bl.a. Har dere sett på Toyota Auris?
|
|
|
06/04/2009 17:46
|
Snuffeldyret
Avhengig
|
Avhengig
Shortlist så langt: - Smart Fourfour - Subaru Impreza - Suzuki Swift (ikke sjekket denne med kona ennå, tviler på at hun godkjenner - BMW 1-serie - Mercedes A-klasse
Swift er som Sx4 bare mindre bagasjerom. Har kjørt den og synes den var kvikk og fin..
Snuffeldyret lever ikke lengre..
|
|
|
06/04/2009 18:17
|
parob
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jazz er ikke akkurat type spennende bil, men kan kanskje sees i forhold til Smart Four Four, men denne er vel borte fra det norske markedet? Det er mange brukte Fourfour til salgs. Prøvekjørte selv A-klasse da jeg kjøpte meg bil, men gikk vekk fra denne av flere grunner: Panser må lakkes ofte, og jeg måtte lene meg nedover for å rekke girstikka, bl.a.
Girstikka settes i D, så trenger man ikke røre denne mer i løpet av kjøreturen. Jeg kjøper ikke MB uten automat (da tenker jeg ordentlig automat, ikke den halvautomatiske varianten som noen A-klasse kommer med). Har hatt to Mercedeser med automat tidligere, og de var det aldri noe tull med. Har dere sett på Toyota Auris?
Hehe, nei, den er så anonym at en sånn kan jeg aldri huske å ha sett.
|
|
|
06/04/2009 18:26
|
parob
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Swift er som Sx4 bare mindre bagasjerom. Har kjørt den og synes den var kvikk og fin..
Sorry, jeg sendte henne en annonse på en Swift og den ble avvist. Istedet la hun Mazda 3 til listen, men hun heller mer og mer mot en A-klasse nå.
|
|
|
06/04/2009 18:27
|
Jacob
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hva med en Fiat Grande Punto. En bil jeg syns ser ganske så bra ut. En annen kandidat kan jo være Alfa 147, som også skiller seg litt ut fra mengden.
Jacob NOTS #432
"How hard can it be?"
|
|
|
[Re: Jacob]
06/04/2009 18:58
|
parob
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Kona lyste opp når jeg viste henne en 147! ..men den suger i kræsjtester. Fiat vet jeg ikke om jeg tør kjøpe (hva sier du, Dan?). Vet heller ikke hvor den nærmeste forhandleren er her i Trøndelag, om det finnes en.
|
|
|
06/04/2009 19:28
|
Dan
More than words
|
More than words
Fiat vet jeg ikke om jeg tør kjøpe (hva sier du, Dan?). Nei det er et godt spørsmål. Jeg ble jo skremt av den utrolig dårlige kvaliteten på min Stilo. Likevel ville jeg ikke ha nølt med å kjøpe en 500 hvis jeg fikk bruk for den. Jeg tror og håper at det kan være modellavhengig og at derfor Grande Punto kan være et godt kjøp. Den ser jo i hvert fall utrolig bra ut (bedre enn 147 mener nå jeg).
|
|
|
06/04/2009 19:39
|
jonnykast
Besatt
|
Besatt
Kona lyste opp når jeg viste henne en 147! ..men den suger i kræsjtester. Fiat vet jeg ikke om jeg tør kjøpe (hva sier du, Dan?). Vet heller ikke hvor den nærmeste forhandleren er her i Trøndelag, om det finnes en. Det finnes en Fiat forhandler i Grong og en i Trondheim Grong Bilservice 7870 GRONG Telefon 74 33 01 00 Strindheim Bil AS Lade Alle 67 A 7441 TRONDHEIM Telefon 73 91 39 88 http://www.strindheimbil.no/
Massevis med smileys i 2012  Nyckelbens-Jonny Jonny Kåstad
|
|
|
06/04/2009 19:53
|
pet1
Entusiast
|
Entusiast
BMW 1-serie synes jeg er ganske tøff (selv om mange misliker 1-serien sterkt, har jeg forstått). Har vist den til kona og hun ga den godkjent. Må nesten prøvekjøre en på vinterføre først, tror jeg, i og med at den har bakhjulstrekk. Jeg har hatt mange biler med bakhjulstrekk, men en moderne bil med forhjulstrekk har nå tross alt en del bedre fremkommelighet, synes jeg. Prisen for en brukt 118d eller 116i er helt grei, hvis vi ser på 05 eller 06 modeller.
Hvis de som skal sitte framme er over 1.60m så kan dere bare glemme å ha to barnestoler bak i en 1-serie. 116i er en 'møkkamotor' til BMW å være som både bruker mer og forurenser mer enn 118i. Framkommeligheten er veldig bra, problemene med bakhjulstrekk og vinterføre har elektronikken nærmest tryllet bort. Smart Forfour er forøvrig samme bil som Mitsubishi Colt under skallet. A-klasse har blitt en bra bil etterhvert, men særlig morsom å kjøre er den ikke. Skal du ha en billig småbil med supre kjøreegenskaper så kan du ikke gå utenom Ford Focus, eller hvorfor ikke en demobrukt Fiesta av den nyeste typen. Av en eller annen obskur grunn er det Ford som har produsert de beste kjørebilene på denne siden av BMW de siste fem-ti årene....
|
|
|
[Re: pet1]
06/04/2009 20:26
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
|
|
|
06/04/2009 21:57
|
JB.
Ivrig
|
Ivrig
Støtter opp om Alfa 147 (den nye face liften er griselekker) og Fiat Grande Punto. Ellers vil jeg nevne Alfa Romeo MiTo (må betraktes med egne øyne) og Fiat 500.
Du sier livet er for kort for å kjøre kjedelige biler, men vurderer A-klasse. Det skurrer.
I was just riding along...
|
|
|
[Re: JB.]
07/04/2009 06:48
|
parob
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Du sier livet er for kort for å kjøre kjedelige biler, men vurderer A-klasse. Det skurrer.
Vi begynte med den tanken, da kona hadde sett seg ut nye Mini. Da hun innså at den kun var 3-dørs så rykker vi stadig oppover skalaen når det gjelder å være kjedelige. Tilslutt så ender nok opp med det vi alltid velger, det fornuftige fremfor det spennende. Når det er sagt, vi ser på Corolla, Yaris, Golf, o.l. som kjedelig. En A-klasse skiller seg i det minste litt ut (og jeg har et godt forhold til MB, så jeg skal ikke nekte kona å kjøpe en). Alfa 147 er kul (jeg har til og med vent meg til det assymmetrisk plasserte registreringsskiltet foran), men som sagt er det synd at den kommer svært dårlig ut i kollisjonstester. Da kan vi like gjerne fortsette å kjøre Megane-n vi har i dag.
|
|
|
07/04/2009 08:01
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Når det er sagt, vi ser på Corolla, Yaris, Golf, o.l. som kjedelig.
Har du sett på TS-utgaven av den? Den er fantastisk moro (obs-subjektivt) å kjøre, og den ser ganske ok ut (obs - subjektivt igjen) med store felger, brede dekk, liten diskret spoiler, ok motor, 5 dører, gode seter, gode NCAP-resultater, isofix og god, gammeldags bensinforbrenning i en alt annet enn gammeldags motor. Kan gjerne prøve vår en liten tur hvis det frister. 0-100 går på under 8 sek ... 
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: Hæ?]
04/05/2009 14:28
|
parob
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Kort spørsmål til Eyelid og andre her inne som jobber med bil, eller noen som jobber hos biltilsynet.
Hvis vi skal kjøpe bil som står mange hundre kilometer unna hvor vi bor, og jeg skal dra for å hente bilen men den skal stå registrert på kona. Hvordan gjør vi det da med salgsmelding og kjøpekontrakt?
|
|
|
04/05/2009 15:25
|
Foxhill
Entusiast
|
Entusiast
...Prisen for en brukt 118d eller 116i er helt grei, hvis vi ser på 05 eller 06 modeller... Med utgangspunkt i et budsjett på ca NOK 250 000, hva med en Audi A3? Her har man masse å velge mellom. Selv synes jeg sportback (litt dyr) er en flott A3 (alternativ bil), men kanskje litt stor for bruken du skisserer. Lykke til i bilvalget!
"It never gets easier, you just go faster." Greg LeMond
|
|
|
|
|