Sykle to i bredden, legitimt ?
|
Sykle to i bredden, legitimt ?
#705173
04/04/2009 09:25
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 142
hardimpct
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 142 |
Heisann..jeg føler på kroppen at det er mer leigitimt å ligge to ellr flere i bredden i et felt med mange syklister enn når man kun er to.
har fått mye "artig" respons på det tidligere.
Hva mener dere, er det greit at jeg og kompisen min opptar så og si et helt bilfeltet ved å sykle to i bredden?
Jeg tenker nå på landeveissykling på en normal, brei og fin riksvei.
|
|
|
Re: Sykle to i bredden, legitimt ?
[Re: hardimpct]
#705183
04/04/2009 09:40
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,606
NjalVM
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,606 |
Andre trafikantar skal uavhengig av kor mange syklar det er i bredden heilt over midtstripa ved forbikøyring. Så i utgangspunktet kan ein være både tre og fire i bredden; så lenge ein heldt seg i riktig køyrebane.
Kva bilistar derimot meinar er ein anna sak.. Som regel er ein uansett ikkje så populær om ein syklar i vegen, og det er mange som "pressar" ved forbikøyring for å demonstrere.. (Føler eg..)
Sykl gjerne to mann i bredden, og legg Dykk _midt_ i feltet, så ein både tvinger bilistar over i motgåande felt, og har ei fluktrute om ein eller anna dust er litt vel nærgåande..
(Uttalar meg som tidligare motorsyklist..)
Redigert av 0x002b; 04/04/2009 09:40.
Vaskar kleda mine sjølv...
|
|
|
Re: Sykle to i bredden, legitimt ?
[Re: NjalVM]
#705184
04/04/2009 09:42
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Andre trafikantar skal uavhengig av kor mange syklar det er i bredden heilt over midtstripa ved forbikøyring. Så i utgangspunktet kan ein være både tre og fire i bredden; så lenge ein heldt seg i riktig køyrebane.
Nå tror jeg du skal sjekke reglene litt nøyere, gitt!
|
|
|
Re: Sykle to i bredden, legitimt ?
[Re: Stein]
#705187
04/04/2009 09:58
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,606
NjalVM
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,606 |
Sant. Det står faktisk ingen ting i trafikkreglane om at ein skal byte felt. Kun at ein skal vike, halde god avstand, og svinge tilbake i feltet uten å hindre trafikken..
Men eit punkt som var litt interessant: 4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse. Saktegåande? Om ein på racersykkel ligg i 30-35km/h, er ein då definert som saktegåande..? Isåfall skal ein i ytterste konsekvens sykle ut på vegskuldra og/eller stoppe.. Damnit.
Ok. Her uttalte eg meg, atter ei gong, om ting eg ikkje har god nok kunnskap om.. :|
Vaskar kleda mine sjølv...
|
|
|
Re: Sykle to i bredden, legitimt ?
[Re: NjalVM]
#705191
04/04/2009 10:19
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 822
NilsRegin
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 822 |
Jeg er både bilist og syklist. Kjører veldig mye bil over hele landet, og selvom jeg også tilbringer veldig mange timer på landeveissykkelen irriterer jeg meg veldig over syklister som kjører flere i bredden enn de strengt tatt trenger.
To eller få syklister sammen bør i hvert fall ikke ligge i bredden, jeg syns minst gruppa bør være mer enn 4-5 før det er akseptabelt. For større grupper er det en selvfølge, da må jeg som bilist kunne ta mer hensyn til alle dem enn de skal ta til kun meg.
En annen sak er hvor syklister ferdes. Det finnes såpass mye småveier rundt omkring at jeg mener syklister bør holde seg på dem. Veier med stor trafikk er både farlig og ubehagelig å sykle på, og som syklist søker jeg meg til mindre veier.
Re Sykkelklubb
|
|
|
Re: Sykle to i bredden, legitimt ?
[Re: NilsRegin]
#705201
04/04/2009 10:33
|
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
Fast gjest
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637 |
Ved å kjøre 2 i bredden må faktisk bilføreren foreta en 'bevist' forbikjøring...Underforstått. Det kan ikke være møtende trafikk og han kan ikke bare sneie forbi.
Hvor ofte passerer du (og blir passert av når på sykkel) med en hel veltelengdes avstand?
Det tryggeste steded for en syklist er vel strengt tatt mitt i veibanen og ikke trengt opp i skulderen. Bilisten må da ha et fritt kjørefelt for å passere!
|
|
|
Re: Sykle to i bredden, legitimt ?
[Re: NjalVM]
#705206
04/04/2009 10:38
|
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,879
mogens
Besatt
|
Besatt
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,879 |
Sant. Det står faktisk ingen ting i trafikkreglane om at ein skal byte felt. Kun at ein skal vike, halde god avstand, og svinge tilbake i feltet uten å hindre trafikken..
Men eit punkt som var litt interessant: 4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse. Saktegåande? Om ein på racersykkel ligg i 30-35km/h, er ein då definert som saktegåande..? Isåfall skal ein i ytterste konsekvens sykle ut på vegskuldra og/eller stoppe.. Damnit.
Ok. Her uttalte eg meg, atter ei gong, om ting eg ikkje har god nok kunnskap om.. :| Jeg synes ikke at det er urimelig at man som syklist gjør dette av og til. Jeg sykler av og til langs veier der det ferdes en del tungtrafikk og som er svingete og uoversiktlige (også kjent som "vestlandsveier"). Merker jeg at vogntog/lastebil blir liggende bak meg (eller kø av personbiler) så synes jeg det er mye greiere både for meg såvel som dem at jeg bruker 20 sekunder på å svinge ut til siden og slippe dem forbi. Mye heller det enn å la dem ligge på bakhjulet mitt i flere kilometer. Det må gå an å vise litt smidighet både som syklist og bilist. Til det opprinnelige spørsmålet synes jeg det er unødvendig å ligge flere i bredden når man er noen få som sykler sammen. Hender vi gjør det når jeg sykler sammen med noen (2-3 stk) på lite trafikkerte veier, men legger da oss på én linje når vi hører det kommer biler bakfra.
|
|
|
Re: Sykle to i bredden, legitimt ?
[Re: NilsRegin]
#705210
04/04/2009 10:44
|
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,879
mogens
Besatt
|
Besatt
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,879 |
Jeg er både bilist og syklist. Kjører veldig mye bil over hele landet, og selvom jeg også tilbringer veldig mange timer på landeveissykkelen irriterer jeg meg veldig over syklister som kjører flere i bredden enn de strengt tatt trenger.
To eller få syklister sammen bør i hvert fall ikke ligge i bredden, jeg syns minst gruppa bør være mer enn 4-5 før det er akseptabelt. For større grupper er det en selvfølge, da må jeg som bilist kunne ta mer hensyn til alle dem enn de skal ta til kun meg.
En annen sak er hvor syklister ferdes. Det finnes såpass mye småveier rundt omkring at jeg mener syklister bør holde seg på dem. Veier med stor trafikk er både farlig og ubehagelig å sykle på, og som syklist søker jeg meg til mindre veier. I utgangspunktet enig med det siste her, jeg foretrekker også mindre trafikkerte veier å sykle på. Men så finnes det en del runder/sløyfer som i hovedsak går på mindre trafikkerte veier, men har noen strekk som går på riksvei/europavei eller andre veier med tung trafikk. Så av og til må man via noen slike tungtrafikkerte "transportstrekk" for å nå de mer sykkelvennlige veiene.
|
|
|
Re: Sykle to i bredden, legitimt ?
[Re: mogens]
#705219
04/04/2009 11:02
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 556
Kurtern
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 556 |
Dommer, Lagmann Bjørnar Eirik Stokkan som også er nestleder i Tromsø sykkelklubb har skrevet en redegjørelse vedrørende syklister i veibanen. Absolutt verdt å lese og man må vel kunne feste lit til en dommer som har sett på de juridiske aspektene og ikke bare er rikssynser http://www.tcyk.no/index.php?option=com_content&view=article&id=163&Itemid=136
--------------------------------------------- Kurt H.
Alt for mange sykler og alt for få timer
|
|
|
Re: Sykle to i bredden, legitimt ?
[Re: mogens]
#705223
04/04/2009 11:12
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 822
NilsRegin
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 822 |
Jeg synes ikke at det er urimelig at man som syklist gjør dette av og til. Jeg sykler av og til langs veier der det ferdes en del tungtrafikk og som er svingete og uoversiktlige (også kjent som "vestlandveier"). Merker jeg at vogntog/lastebil blir liggende bak meg (eller kø av personbiler) så synes jeg det er mye greiere både for meg såvel som dem at jeg bruker 20 sekunder på å svinge ut til siden og slippe dem forbi. Mye heller det enn å la dem ligge på bakhjulet mitt i flere kilometer. Det må gå an å vise litt smidighet både som syklist og bilist.
Til det opprinnelige spørsmålet synes jeg det er unødvendig å ligge flere i bredden når man er noen få som sykler sammen. Hender vi gjør det når jeg sykler sammen med noen (2-3 stk) på lite trafikkerte veier, men legger da oss på én linje når vi hører det kommer biler bakfra.
Veldig enig! Både syklister og bilister må ta hensyn til hverandre, men jeg syns nok syklisten bør gjøre som mogens her beskriver langt oftere enn jeg ser.
Re Sykkelklubb
|
|
|
Re: Sykle to i bredden, legitimt ?
[Re: Kurtern]
#705225
04/04/2009 11:13
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 5,541
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 5,541 |
Er det noen rettspraksis på dette, da? Min erfaring er at også dommere har forskjellig oppfatning av hva de forskjellige lovene betyr, og at hva som er riktig oppfatning først viser seg når det har vært konkrete saker gjennom rettsystemet. Forøvrig støtter jeg også Mogens syn. Smidighet er den beste (og kanskje eneste) måten å få et godt forhold til bilistene på. Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
Re: Sykle to i bredden, legitimt ?
[Re: Fast gjest]
#705228
04/04/2009 11:20
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Ved å kjøre 2 i bredden må faktisk bilføreren foreta en 'bevist' forbikjøring...Underforstått. Det kan ikke være møtende trafikk og han kan ikke bare sneie forbi.
Hvor ofte passerer du (og blir passert av når på sykkel) med en hel veltelengdes avstand?
Det tryggeste steded for en syklist er vel strengt tatt mitt i veibanen og ikke trengt opp i skulderen. Bilisten må da ha et fritt kjørefelt for å passere! Poenget er at så lenge syklister som ferdes i veibanen krever at bilister skal respektere de rettigheter trafikkreglene og vegtrafikkloven gir dem, må de selv også følge reglene, og ikke BARE kreve at bilister tar hensyn til dem.
|
|
|
Re: Sykle to i bredden, legitimt ?
[Re: hardimpct]
#705239
04/04/2009 11:49
|
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607 |
Et argument som ofte dukker opp når det gjelder feltkjøring er at bilens forbikjøring blir kortere hvis man sykler to i bredden isteden for i en dobbelt så lang enkelrekke. Det stemmer og er et godt poeng. Problemet er at noen tar dette over til å gjelde også når det bare er to eller fire syklister, og det tror jeg ikke stemmer.
Hvis bilen skal ha 1,5 meters avstand til syklistene så vil den bruke en kortere strekning for sideveisbevegelsen og tilbake igjen om syklistene ligger på enkelrekke enn hvis de ligger i en halvparten så lang men breiere rekke.
Altså, stort felt, to-tre i bredden. Få syklister, enkelrekke.
|
|
|
Re: Sykle to i bredden, legitimt ?
[Re: Fast gjest]
#705244
04/04/2009 11:54
|
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607 |
Det tryggeste steded for en syklist er vel strengt tatt mitt i veibanen og ikke trengt opp i skulderen. Bilisten må da ha et fritt kjørefelt for å passere! Det stemmer stort sett, men jeg ligger heller nære kanten så lenge jeg ikke vet om den som kommer bakfra er oppmerksom eller i ferd med å svare på en sms. Hvis jeg ligger helt i kanten så går bilen trolig fri fra meg selv om bilisten ikke har sett at jeg er der, og ikke flytter seg mot midtlinjen i det hele tatt. En annen ting er at når bilen bak har bremset ned til syklistens fart, og den farten er under 30 km/h, så kan man godt legge seg helt inne ved kanten slik at vedkommende kan sige forbi i lav fart selv om det kommer møtende trafikk.
|
|
|
Re: Sykle to i bredden, legitimt ?
[Re: Dan]
#705252
04/04/2009 12:24
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 822
NilsRegin
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 822 |
Overraskende samstemte debattanter i dette innlegget, det forundrer meg nesten litt. Særlig i forhold til hva jeg ser ute i trafikken. Hadde 90% av landeveissyklistene hatt den samme oppfatningen som "oss" her inne, ville dette aldri vært noe problem.
Mye kjekke folk på dette forumet, altså :-)
Re Sykkelklubb
|
|
|
Re: Sykle to i bredden, legitimt ?
[Re: NilsRegin]
#705265
04/04/2009 13:43
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 5,541
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 5,541 |
Hadde 90% av landeveissyklistene hatt den samme oppfatningen som "oss" her inne, ville dette aldri vært noe problem. De fleste her inne er stisyklister, vettu. Flottere folk finner du ikke! ;-) Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
Re: Sykle to i bredden, legitimt ?
[Re: NjalVM]
#705400
04/04/2009 18:52
|
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 229
rene-iden
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 229 |
Sant.
Men eit punkt som var litt interessant: 4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse. Saktegåande? Om ein på racersykkel ligg i 30-35km/h, er ein då definert som saktegåande..? Isåfall skal ein i ytterste konsekvens sykle ut på vegskuldra og/eller stoppe.. Damnit.
:| Du må nok finne deg i å bli regnet som saktegående i 30-35 km/h hvis det er 60 km/h der du er, sorry For når du sykler i veibanen er du trafikant på lik linje med bilene.
Redigert av rene-iden; 04/04/2009 18:54.
Veien til startstreken er den lengste.
|
|
|
Re: Sykle to i bredden, legitimt ?
[Re: rene-iden]
#705412
04/04/2009 19:10
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,606
NjalVM
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,606 |
Er nok det ja. Og eg veit sjølv kor irriterande det er å ligga bak ein, to, tolv lycrakledde, sjølvlysande tullingar når eg skal rekke ei ferje..! (obs! Forsøk på humor!)
Heldigvis er det nesten uten unntak sykkelfelt eller stikkvegar når eg syklar langs asfalt.. Vert vel ei endring på det når eg faktisk får meg ein racer...
Vaskar kleda mine sjølv...
|
|
|
Re: Sykle to i bredden, legitimt ?
[Re: rene-iden]
#705417
04/04/2009 19:20
|
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 1,110
Stine L
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 1,110 |
Et litt på siden tips for å føle seg tryggere i trafikken: Etter å ha syklet mye langs veien med berettiget angst for å bli meiet ned, presset av veien og moset har jeg endelig funnet noe som virker: en treningsvenninne med langt, lyst hår. Mine mørkebrune fletter har overhodet ikke samme virkning. Har ikke hatt en ubehagelig trafikkopplevelse etter at vi begynte å sykle sammen. Mye tryggere langs veien med Mettes lange, lyse hestehale bakerst i følget. Ser absolutt ut til å ha en beroligende effekt på iltre bilister  Noe å prøve for flere?
|
|
|
Re: Sykle to i bredden, legitimt ?
[Re: Stine L]
#705429
04/04/2009 19:44
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406 |
Hihihi, husker jeg rett så var den en engelsman som for noen år siden kom med lignende påstand. Han mente at det er mye tryggere å sykle med blond parykk enn med hjelm (med tanke på faren på å bli påkjørt bakfra).
Dine mørkebrune fletter synes ikke tydelig nok, men jeg tipper på at hvis du bytter trøyefarge til rosa så blir kontrasten mye bedre. Sier nå Tange som har langt 'blondt' hår, og har en tendens til å sykle i veibanen.
Redigert av Tange; 04/04/2009 19:45.
|
|
|
Re: Sykle to i bredden, legitimt ?
[Re: Tange]
#705592
05/04/2009 11:17
|
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 15
teknikk
Fersking
|
Fersking
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 15 |
Den mest ubehagelige opplevelsen min.. Syklet på kveldstid alene.. 1,5 times tur, langs riksvei. Syklet med baklys og forlys. Kom en risig bil som stoppet opp, og en gjeng med fulle idioter hang ut av vinduet. Prøvde å presse meg av veien og kastet glassflasker i veibanen foran meg. Trivelig! Mye rart man skal oppleve..
|
|
|
Re: Sykle to i bredden, legitimt ?
[Re: teknikk]
#705630
05/04/2009 13:25
|
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853 |
Her var det mange rare meninger. Jeg synes lagdommer Stokkan har en fornuftig redegjørelse. I tråd med min egen oppfatning.
Jeg sykler flere hundre mil langs landeveien hver sesong. Når vi er to eller flere ligger vi alltid to i bredden. Aldri flere enn to i bredden. Men vi er ofte behjelpelige med å slippe frem biler som kommer bak. Det føles faktisk mye tryggere å ligge to i bredden. Da må bilistene faktisk ta hensyn til oss og foreta en skikkelig forbikjøring, og ikke feie forbi uansett som de ofte gjør ved å ligge bare én i bredden.
Til dere som stadig irriterer dere på syklister i veien. Hvis dere så lett lar dere irritere så bør dere holde dere unna langt unna veien og heller ta turen når dere er litt mer balanserte. Blir man irritert av at det ligger to syklister i bredden bør man virkelig vurdere om man selv har noe i trafikken å gjøre.
Jeg er av den oppfatning av at alle skal ta hensyn til hverandre så lang det lar seg gjøre. Så er det nevnt.
|
|
|
Re: Sykle to i bredden, legitimt ?
[Re: teknikk]
#705640
05/04/2009 13:50
|
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 800
sykkelfantometJF
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 800 |
Den mest ubehagelige opplevelsen min.. Syklet på kveldstid alene.. 1,5 times tur, langs riksvei. Syklet med baklys og forlys. Kom en risig bil som stoppet opp, og en gjeng med fulle idioter hang ut av vinduet. Prøvde å presse meg av veien og kastet glassflasker i veibanen foran meg. Trivelig! Mye rart man skal oppleve.. Det er noe av gleden med å være syklist. Tørr vedde ganske mye på at samtlige her på forumet, en eller annen gang har opplevet tilsvarende idiotisk og hensynsløs oppførsel fra en bilist. Men det finnes mange hensynfulle bilister også, det er bare det at man husker de andre bedre. Hvis det er noen trøst (hvilket det sikkert ikke er) så er disse bilbøllene like hensynløse mot alle traffikanter, ikke bare syklister.
"Wyrd bid ful aræd"
|
|
|
Re: Sykle to i bredden, legitimt ?
[Re: sykkelfantometJF]
#705645
05/04/2009 14:04
|
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 800
sykkelfantometJF
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 800 |
Hvor mange som skal sykle i bredden? Det avhenger først og fremst av hvor mange man er. Hvis det ligger kun en i bredden kan rekken bli veldig lang og det vil hindre øvrig trafikk mer en om man ligger 2 i bredden. Kjører det 2 i bredden kan innerste syklist legge seg litt lengre inn enn om han var alene slik at ytterste syklist bare ligger litt lengre ut enn om det var en i bredden. Til gjengjeld så blir rekken bare halvparten så lang. Selv synes jeg det holder med 4 i bredden, slik at ikke ytterste syklist kommer for nærme den gule stripa.
"Wyrd bid ful aræd"
|
|
|
Re: Sykle to i bredden, legitimt ?
[Re: erling]
#705646
05/04/2009 14:08
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 822
NilsRegin
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 822 |
Til dere som stadig irriterer dere på syklister i veien. Hvis dere så lett lar dere irritere så bør dere holde dere unna langt unna veien og heller ta turen når dere er litt mer balanserte. Blir man irritert av at det ligger to syklister i bredden bør man virkelig vurdere om man selv har noe i trafikken å gjøre.
Kanskje greit å ha i bakhuet at veien med stor sannsynlighet er bygd for bilister, og ikke syklister? Jeg er av den oppfatning av at alle skal ta hensyn til hverandre så lang det lar seg gjøre. Så er det nevnt.
Helt enig. Men er man to syklister tar man etter min mening ikke hensyn til bilistene ved å ligge to i bredden. Det blir det samme som å gjøre seg så store og vanskelige som mulig. Jeg står fremdeles for min innledende kommentar i denne tråden; 2-4(/5) ryttere = på rekke for å ta hensyn til bilistene, flere ryttere = to i bredden.
Re Sykkelklubb
|
|
|
Re: Sykle to i bredden, legitimt ?
[Re: sykkelfantometJF]
#705651
05/04/2009 14:22
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 4,728
ThB
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 4,728 |
Selv synes jeg det holder med 4 i bredden, slik at ikke ytterste syklist kommer for nærme den gule stripa. Fire i bredden? Da skal feltet være riiimelig stort. Lite aktuelt på trening, vil jeg si.
Thomas
|
|
|
Re: Sykle to i bredden, legitimt ?
[Re: Stine L]
#705653
05/04/2009 14:24
|
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 800
sykkelfantometJF
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 800 |
Et litt på siden tips for å føle seg tryggere i trafikken: Etter å ha syklet mye langs veien med berettiget angst for å bli meiet ned, presset av veien og moset har jeg endelig funnet noe som virker: en treningsvenninne med langt, lyst hår. Mine mørkebrune fletter har overhodet ikke samme virkning. Har ikke hatt en ubehagelig trafikkopplevelse etter at vi begynte å sykle sammen. Mye tryggere langs veien med Mettes lange, lyse hestehale bakerst i følget. Ser absolutt ut til å ha en beroligende effekt på iltre bilister  Noe å prøve for flere? Tviler ikke et sekund på at det virker. Skulle gjerne hatt ei treningsvenninne med langt lyst hår, når jeg sykler oppover lågen og bilene passer i 100 km/t, bare 80cm unna. Hadde nok følt meg tryggere da. Dessverre kjenner jeg ingen kvinnelig syklist som klarer å holde over 25 km/t i snitt og absolut ingen syklist med langt lyst hår. Og jeg er alt for forfenglig til å skulle sykle rundt med en parykk under hjelmen... da er det bedre å ta riskoen for å bli meiet ned av en småharry bilbølle..
"Wyrd bid ful aræd"
|
|
|
Re: Sykle to i bredden, legitimt ?
[Re: ThB]
#705654
05/04/2009 14:25
|
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 800
sykkelfantometJF
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 800 |
Selv synes jeg det holder med 4 i bredden, slik at ikke ytterste syklist kommer for nærme den gule stripa. Fire i bredden? Da skal feltet være riiimelig stort. Lite aktuelt på trening, vil jeg si. Jo, jeg kan være enig det.
"Wyrd bid ful aræd"
|
|
|
Re: Sykle to i bredden, legitimt ?
[Re: NilsRegin]
#705662
05/04/2009 14:46
|
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853 |
Til dere som stadig irriterer dere på syklister i veien. Hvis dere så lett lar dere irritere så bør dere holde dere unna langt unna veien og heller ta turen når dere er litt mer balanserte. Blir man irritert av at det ligger to syklister i bredden bør man virkelig vurdere om man selv har noe i trafikken å gjøre.
Kanskje greit å ha i bakhuet at veien med stor sannsynlighet er bygd for bilister, og ikke syklister? Jeg er av den oppfatning av at alle skal ta hensyn til hverandre så lang det lar seg gjøre. Så er det nevnt.
Helt enig. Men er man to syklister tar man etter min mening ikke hensyn til bilistene ved å ligge to i bredden. Det blir det samme som å gjøre seg så store og vanskelige som mulig. Jeg står fremdeles for min innledende kommentar i denne tråden; 2-4(/5) ryttere = på rekke for å ta hensyn til bilistene, flere ryttere = to i bredden. Som jeg skriver er det for vår egen sikkerhet at vi sykler to i bredden. Har bilister mer rett til å være på veien enn sylister? At veien er bygd for bilister er et meget tynt argument. Veien er for all ferdsel iht. vegtrafikkloven.
|
|
|
Re: Sykle to i bredden, legitimt ?
[Re: sykkelfantometJF]
#705664
05/04/2009 14:50
|
Registrert: Mar 2002
Innlegg: 497
frodes00
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Mar 2002
Innlegg: 497 |
Sikkert flere her som har erfaring fra sykling i utlandet vs. i Norge. Mitt inntrykk er at sykling i Norge innebærer ubehag eller fare på nesten hver tur, mens sykling utenlands nesten aldri medfører ubehag eller fare. Jeg har flere hundre mil i Spania, Frankrike, Italia, Østerrike, Tyskland og Sveits gjennom flere år (130+ mil i Frankrike i år), og kan faktisk ikke huske en eneste episode med bilister jeg har opplevd som ubehagelg eller farlig. Men jeg husker mange fra turer i Norge (Oslo, Tromsø).
|
|
|
|
|