En kammerat skal selge et prosjekt bygd rundt en Klein Pulse-ramme fra ca -96, etter påske. Må bare ta noen skikkelige bilder av den, dette er bare mobilbilder tatt i dag rett etter fullført bygging.
Rammen er lakkert i hvit perlemor. Gir: XT Shadow Bremser: XT V-bremser Krank: Race Face Ride XC (Isis) Hjul: Ritchey Gaffel: Evo fullkarbon (ny pris 3000,-) Styre: Bontrager Race med rise Stem: Ritchey Pro Setepinne: BBB
Str: 18"
Dette er en Trek-produsert Klein, men er likefullt en eksepsjonelt stiv ramme. Sykkelen er satt opp som en rask grusracer. Korte prøveturer antyder at den har en vanvittig respons, vil tro at den kan slå an i Birken-segmentet.
Det hadde vært interessant å høre hva folk synes om prosjektet.
Det der er fine sykler, selv om puristene sikkert brekker seg over tanken på en Trek-Klein... jeg hadde gjerne tatt den, selv om fargen nok ikke er min favoritt (regner selvfølgelig med at den tar seg bedre ut i virkeligheten )
Hvis den fliken jeg ser bakerst på venstre kjedestag er ett skivebremsfeste, er jo sykkelen skivebremskapabel om man bare får tak i en Hayes-kaliper med 22mm-feste (trenger faktisk bare den halvdelen av kaliperen som skal skrues i ramma). Denne kaliperen er kompatibel med alle nyere versjoner av Hayes Mag og Hayes Nine. Denne sykkelen med Hayes Nine Carbon og ett Bontrager skivehjulsett? Grrr...
Da min kollega brakk kjedestaget på sin Merlin og jeg lurte på hva han nå skulle gjøre sa han at han hadde en alu-sykkel stående ... dagen etter kom han på en Pulse
Trek-Klein OG nye komponenter... Ikke helt etter boka. En pre-Trek med originale deler og custom-lakk får bli neste prosjekt. Den som hadde vært litt framsynt da pappa solgte Klein på begynnelsen av 90-tallet... Men tror ihvertfall vi har fått til en funksjonell og rask sykkel. Eieren hadde definitivt beholdt den om det var riktig størrelse. Det er desverre ikke skivebremsfeste på ramma, det er bare en eike og det kornete bildet som spiller en et puss. Lakken er endel finere i virkeligheten, litt sparkling. Den originale røde lakken var så oppskrapet at den måtte males over, da tenkte vi at et svart-hvitt tema kunne bli stilig og rent.
Jeg er ingen kleinekspert, men er du sikker på at denne sykkelen er en Klein?
Jeg trodde ett av Kleins kjennemerker er at vaierføringen går inn i over- og underrøret i ramma. Mener ihvertfall å ha sett slik vaierføring på andre Klein Pulse.
Intern vaierføring var vel kjennetegnet på pre-trek Klein, og har kommet tilbake på nyeste Attitude. Jeg hadde en '99 Attitude, den hadde eksakt samme vaierføring som den som er på bildet.
Det som derimot er ett ganske sikkert Klein-kjenntegn er at kjedestagene er runde bakerst men blir gradvis firkantede mot kranken, og dette ser man forholdsvis tydelig på bildet, selv om det er litt uklart.
Ett Klein-kjennetegn jeg dog savner på den er at styrerøret skal være tykkere på midten - men jeg er heller ingen Kleinekspert, så jeg kan ikke fastslå om den skulle hatt det eller ikke.
Det er vel den standarden de så fengende kalte Disc-O-Mount? Denne ramme har ikke det desverre, men det kom nok ikke lenge etter.
Vi har et bilde av ramma med originallakken der man kan se Klein-logoen. Den er også inngravert i drop-outene bak. Disse er også karakteristiske for Klein, med åpningen vendt bakover og girøret foran åpningen.
Leste nettopp på mtbr at dette var den første modellen som ble laget med innflytelse fra Trek. Noen hevder at dette ikke var så ille, at rammene var gode og atpåtil hadde 1 1/8 styrelager. Svakheten var finishen på ramma, med dårlig lakk og dekaler.