|
Endre geometri mot stup over styret
|
Endre geometri mot stup over styret
03/04/2009 13:24
|
ArildS
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Når stisesongen nærmer seg kraftig, lurer jeg på om noen har gode tips til hvordan jeg kan gjøre enkle endringer på sykkelen for å slippe å stupe over styret fullt så ofte. Bakgrunnen er at jeg byttet ut min gamle, tunge og billige K2 fulldemper med en lett Canyon spectral, med mye mer vandring. Endringen har vært til det bedre på nesten alle områder - bortsett fra at jeg dessverre langt oftere bråstopper i et hull eller ei rot eller helst en stein, og må prøve å hoppe over styret som best jeg kan. (det er for så vidt noe jeg hadde god trening i, fra sykkelen før K2en, men egentlig ikke noe jeg har noe ønske om å trene så ofte på). Derfor lurer jeg på om noen har gode tips- bør jeg korte inn stemmen? Mer oppovervinklet stem? Setback på setepinnen?(sykkelen er kanskje heller kort enn lang for meg, i alle fall sammenliknet med den gamle..) Er det noen triks for å sette opp framdemperen annerledes som kan hjelpe? Eller noe helt annet? Jeg er ganske grønn på dette, takknemlig for svar..
|
|
|
Re: Endre geometri mot stup over styret
[Re: ArildS]
03/04/2009 13:27
|
Ole
More than words
|
More than words
Hardere fjær i gaffelen vil hjelpe, kortere og lavere stem, bedre satt opp bakdemper, og coildemper bak hvis du har luft. Pushups hjelper også, da får du mer styrke til å hindre kroppen i å skyves forover hvis sykkelen plutselig stopper. Og det viktigste: Høyere fart.
Ole.
|
|
|
[Re: Ole]
03/04/2009 14:28
|
ArildS
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Pushups hjelper også, da får du mer styrke til å hindre kroppen i å skyves forover hvis sykkelen plutselig stopper.
Ole. Takk! Jeg tenkte på sånne stopp som gjør at sykkelen slår helt rundt. Men push-ups er vel greit uansett.. Hvorfor hjelper det å endre bakdemperen? Lavere stem, blir jeg ikke enda mer foroverbøyd da? Det med fart skjønner jeg, men jeg blir så innmari pysete etter et par sånne rundkast. Det holder foresten med det første..
|
|
|
03/04/2009 15:33
|
Ole
More than words
|
More than words
Hvis sykkelen stopper brått, og du ikke klarer å hindre kroppen din i å fortsette fremover, går du mye lettere over styret enn om du klarer å fortsette å holde kroppen bakover.
Med kortere stem klarer du å skyve vekten lengre bakover idet du treffer noe stort med fremhjulet, eller du når du generelt kjører ned veldig bratte ting. Høyere stem gir det bare mer moment til å rotere sykkelen fremover rundt fremhjulet, så det hjelper ikke.
En bakdemper som strekker seg ut for brått vil hjelpe til med å dytte deg over styret.
Hvis du først har bestemt deg for å kjøre et vanskelig crux, så gjør det helhjertet og ligg unna bremsen, og ikke halvhjertet med margin til å stoppe. Det er utrolig hvor mye som går helt uproblematisk hvis du bare lar sykkelen gjøre jobben sin.
Ole.
|
|
|
03/04/2009 15:58
|
Dan
More than words
|
More than words
Kanskje vi skal legge til selvfølger som å senke setet litt og øve på å få rompa bak setet? Det er jo sannsynlig at det er mye forbedringspotensiale som ikke trenger å koste en eneste stæsjkrone.
|
|
|
[Re: Dan]
04/04/2009 11:06
|
ArildS
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Ja, jeg har nok ikke noen strålende teknikk, men neppe helt elendig heller, ettersom jeg altså følte meg ganske tøff i utforkjøringene med den gamle K2en. Det er derfor jeg lurer på om det er enkle ting jeg kan gøre med en ellers strålende sykkel for å gjøre den mer utforvennlig. Derfor er jeg glad for gode tips, tusen takk til Ole og Dan. Litt mer konkret: Det sitter en 105 mm stem på sykkelen nå. Hvor mye kortere bør jeg gå for for å merke forskjell? Hva er eventuelt ulempen med en veldig kort stem? Demperoppsettet tror jeg jeg har skjønt: Hardere og mer returdemping? Setepinnen er altså en sånn helt rett sak, tenker jeg riktig om at det kunne være lurt å få en med bøy øverst for å komme et par centimeter lenger bak, eller merker jeg ikke forskjell? Arild
|
|
|
04/04/2009 11:38
|
Dan
More than words
|
More than words
Setepinnen er altså en sånn helt rett sak, tenker jeg riktig om at det kunne være lurt å få en med bøy øverst for å komme et par centimeter lenger bak, eller merker jeg ikke forskjell? Setepinnen, og dermed setets posisjon, skal være optimalisert for tråkk på flatmark. For tekniske utfordringer må du flytte kroppen og dermed tyngdepunktet. Hvis setets posisjon hindrer deg fra å flytte kroppen dit du vil ha den, så må du senke det litt akkurat ved nedkjøringer. Å endre seteoppsettet til å passe akkurat for nedkjøringer blir vel bare aktuelt hvis du skal være helt heisbasert.
|
|
|
04/04/2009 12:53
|
klean
Besatt
|
Besatt
Demperoppsettet tror jeg jeg har skjønt: Hardere og mer returdemping?
Ikke helt. Mer returdemping vil gjøre at gaffelen tregere og den blir stående lengre nede i vandringen. Returen skal i så måte være rimelig rask. Kompresjonsdemping kan med fordel økes, for å hindre at gaffelen dykker for mye under bremsing. Setepinnen er altså en sånn helt rett sak, tenker jeg riktig om at det kunne være lurt å få en med bøy øverst for å komme et par centimeter lenger bak, eller merker jeg ikke forskjell? Arild
En pinne med setback vil gjøre at du kan beholde samme cocpitlengde, selv om du korter ned stemmet. Men den gjør det og vanskeligere å komme bak setet. Edit; åsså blir det noe greier med endring i tråkket ja, men er det så nøye da ;-)
Redigert av klean; 04/04/2009 12:55.
Andreas.
|
|
|
[Re: klean]
04/04/2009 15:02
|
Ole
More than words
|
More than words
Bakdemperen skal ha tregere retur, gaffelen skal ha stivere fjær og raskere retur, evt også mer kompresjonsdemping. Hvis det er noen av de som er feil til å begynne med, da.
Ole.
|
|
|
04/04/2009 15:40
|
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
29" /huff, skrev jeg virkelig dette her?! (sykkelen er kanskje heller kort enn lang for meg, i alle fall sammenliknet med den gamle..)
Høres ut som om du insiktivt visste svaret selv, men trengte å spørre for at underbevissheten din kunne formulere seg for oss. I det siste har jeg tenkt på lengden av sykkelen min, og jeg mistenker at hvis stisykkelen min var litt lengre hadde det kanskje vært lettere og raskere å sykle hos enkelte crux. Jeg vet ikke om en kort sykkel har noe fordeler fremfor en lang en, og hvor går grensen mellom disse? Hvis du først har bestemt deg for å kjøre et vanskelig crux, så gjør det helhjertet og ligg unna bremsen, og ikke halvhjertet med margin til å stoppe. Det er utrolig hvor mye som går helt uproblematisk hvis du bare lar sykkelen gjøre jobben sin.
namnam, her var det en flott glimt inn i SMUUD!
|
|
|
04/04/2009 16:52
|
klean
Besatt
|
Besatt
Bakdemperen skal ha tregere retur, gaffelen skal ha stivere fjær og raskere retur, evt også mer kompresjonsdemping. Hvis det er noen av de som er feil til å begynne med, da.
Ole. Ja, jeg snakker selfølgelig kun om gaffel.
Andreas.
|
|
|
|
|