Skulle ha kjøpt 2. stk thule outride stativer og har sett dem rundt på nettet til ned i 800 kroner for under 1 uke siden. Nå har samtlige stativer gått opp til 12-1300 Noen som veit om steder de fortsatt har brukbare priser på dette stativet?
Sebastian Pedersen
Re: Thule Outride, Noen som veit om bra priser?
[Re: Sebastian]
#70293731/03/200905:30
Forresten, har du hengerfeste, vurder heller et kraftig stativ for hengerfeste. Jeg synes det er jævla styr å få festet sykler med 20m på Outride stativet, spesielt når man har høy bil. Skal lite til før sykkelen vingler litt når du må holde den med en hånd og samtidig få satt inn akslingen mellom stativ og gaffel. Jeg har dessverre ikke hengerfeste selv, me hadde ikke vært i tvil om jeg hadde hatt muligheten.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
[Re: hbakken]
#70294031/03/200905:38
Hekkmontert sykkel er ikke veldig snilt mot dekk hvis du ikke får montert sykkel vekk fra eksosrør. Det finnes også sykkelstativ for hekkmontering som kan hektes på bakluken fra Thule. Uansett, det sitter best med et skikkelig takstativ!
Er ikke enig med deg, et stativ som EuroClassic slår omtrent alt takmontert, er ingen risiko for dekk som sprekker, kan låses og hindrer faktisk ikke tilgang til bakluka. Trenger ikke løfte tunge sykler veldig høyt. Påvirker forbruk betydelig mindre enn takmontert også, sies det.
Et men må vel være at det sikkert ikke fungerer like bra på en Golf som en Audi A6, sånn med tanke på hvor vekta blir plassert??
EuroClassic 909 fikk kjempekritikk i et av de seneste What MTB. Aberet er at de koster over 3000 spenn. Jeg skal ha et sånn uansett :-)
Ellers har jeg brukt Thule sitt stativ som festes på bakluka, på en Golf og tidligere på en Polo, med stort hell. Funker dårlig med 3 sykler som de påstår de skal tåle, men med 2 sykler fungerer det meget bra. Ikke like bra med utforsykler, da framhjulet har en tendens å komme svært lavt. Ellers kan jeg trygt anbefale disse.
Thule sine takstativer er også gode, og mange bruker dem, og mange har ikke bakluke som passer til noe, og mange har ikke trekkkrok.
Dessverre selges ikke Thule sine beste stativer i Europa. http://www.thuleracks.com/product.asp?dept_id=8&sku=594 Disse er basert på et firma de kjøpte opp i USA og har/hadde rykte på seg til å fungere på alt, da det omtrent bare fester til dekk, altså funker de på alt av sykle. Festemekanismen fås til både tak, pickup og hengerfeste. Hvorfor de ikke finnes i Europa må gudene vite.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
[Re: RazeFaze]
#70297631/03/200906:50
Har en kompis som har et EuroClassic for tre sykler. Ønsker meg et slikt selv, men vær obs på at det dessverre ikke er helt optimalt for grove sykler. Grove gafler som bygger mye i bredden vil ende opp med å gnisse mot bakpartiet på sykkelen ved siden av. Har sett dette i action med en bakramme for vanlig 135mm nav mot en Marzocchi 66. Bye bye paint!
[Re: tron]
#70298231/03/200906:57
Euroclassic ser jo absolutt bra ut dersom man har en MPV eller stor stasjonsvogn. Ikke noe for Civicen min, i hvert fall... Jeg koser meg med Outride enn så lenge.
Jeg har varianten for tre sykler, går greit med to DH-sykler eller to "voksensykler" og en barnesykkel, men tre "voksensykler" -da må de være lovlig smale...
(Med en bil litt større enn Fiat Uno blir vektbegrensningen en akademisk affære. 50kg er statisk vekt fra tilhenger ved parkert kjøretøy. Ser man for seg en tilhenger på 1000kg under kraftig oppbremsing blir nok krefter på hengerfestet vesentlig mer enn de dynamiske kreftene fra tre 20-kilossykler kan bli. Stativet er også romslig dimensjonert. Men sånn paragrafmessig kan det jo være greit å være innenfor...)
mvh Knut Tore
Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
[Re: KTL]
#70299531/03/200907:16
Jeg har Thules Clip-On High for to sykler. På denne er syklene plassert så høyt at de ikke skjermer for nummerskiltet (hvis du bryr deg om sånne ting). Jeg bruker den på en 2002 Mondeo Stv og syns den er glimrende. Den er muligens ikke så veldig elegant, men den er praktisk.
Jacob NOTS #432
"How hard can it be?"
[Re: tron]
#70302631/03/200908:00
Hengerfestemontert sykkelstativ ser i og forsei praktisk ut, men syns alikevell det virker mere praktisk med takstativ som bare kan stå på bilen til enhver tid. I tilleg til at det er betydlig billigere. Det at sykkelen kan være "kødden" å sette i outride stativet skjønner jeg godt, men med en liten krakk og en relativt liten bil tror jeg ikke dette skal by på store problemer gitt, Men altså ingen som veit konkret hvor det er mulig å få tak i outride til en brukbar pris?
Torshov: finner ikke pris Bilextra: 1203,- bikeshop: 1248,- Oslo Sportslager: 1350,- sykkelkomponenter: 1279,- cyclecomponents: 1143,-
Sebastian Pedersen
#70326131/03/200915:30
Jeg har to Thule ProRide, de fungerer utmerket. Det eneste er at med litt høy bil så blir det vanskelig for de litt mindre å få opp sykkelen (alt under 190 er femi :-).
På gamle bilen hadde jeg hengerfeste og sykkelstativ fra Biltema til 100 spenn. Det fungerte utmerket med to sykler.
Når det gjelder pris, så er dette noe som blir billigere utover sesongen. ProRide tror jeg også koster rundt 1.200, men litt ut på sommeresn så solgte alle det til 700 eller noe sånt.
[Re: Dexter]
#70328631/03/200916:28
Jeg har to Thule ProRide, de fungerer utmerket. Det eneste er at med litt høy bil så blir det vanskelig for de litt mindre å få opp sykkelen (alt under 190 er femi :-).
På gamle bilen hadde jeg hengerfeste og sykkelstativ fra Biltema til 100 spenn. Det fungerte utmerket med to sykler.
Når det gjelder pris, så er dette noe som blir billigere utover sesongen. ProRide tror jeg også koster rundt 1.200, men litt ut på sommeresn så solgte alle det til 700 eller noe sånt.
Nå veit jeg ikke helt hvordan sykler du har bruker å ha på taket med antar at det er snakk om sykler med en noe lavere vekt enn de syklene jeg har planer om å ha på taket, som ligger tett oppunder 20kg per stykk. Jeg har ihvertfall lest at ProRide blir noe spinkelt til de tyngste syklene selv om dette kanskje er et mye mere lettvint stativ og ha med å gjøre.
Var forresten på Bilextra en tur å bestilte 2 stk. der. Prisene de bruker på nettet er tydligvis ikke til å stole på da han mente at det ville bli ca 950-1000 per stativ.
Sebastian Pedersen
#70443102/04/200916:57
Da er stativene montert på taket og jeg må innrømme at jeg ikke ser noen negative sider ved dette stativet(ihvertfall for meg med lav bil). Jeg satte den tyngste DH sykkelen opp for å teste om det var plundrete (rappa med meg en isoporbit fra byggeplassen i dag for å legge under sånn at om gaffelen evt. hadde detti ned på den om noe skulle skje) Dette gikk rett og slett uten noe plunder. Har tatt en grov "gyngetest" på bilen og konkludert med at dette ikke vil bli noe problem.
Sebastian Pedersen
#70457002/04/200920:50
Kanon dette. Dette oppsettet kommer til å bli observert i kortesje med en hvit Caddy som også skal brukes flittig til transport av tunge og raske sykler.
Ser ut som proride er rimeligere enn outride, 999 på proride og 1200.- Outride på Oslo Sportslager. Men hvorfor gå for outride? Du får jo nesten "automatisk låsing" og mye enklere bruk på proride? Slipper å ta av hjulet og. Spesielt på cdale er det et minus (må løsne caliper).
Ser noen SYNES Proride virker spinkel for tunge sykler.
Min heldempa cannondale elsykkel veier 25kg og går fint på taket på bilen med Proride, så om den kan virke spinkel. Det flekser ja, men er sikkert selv med 25kg sykkel! Selv montert på taket på bil med 300hk+ og 0-100 midt på 4tallet så går det fint. Kjører ikke som en gris med sykkel på taket (kun motsatt), men ingen problemer.
#132423918/01/201212:06
Man kjøper da ikke takstativer i sykkelbutikker! Torshov bilrekvisita eller BilExtra har begge svært gode priser på Thule.
Outride er bedre på tyngre sykler OG lette sykler der du er småredd for å klemme istykker underrøret. Dessuten får du også sykkelen lavere ned med Outride.
Jeg kjøpte mine på Torshov, men ingen som har noe særlig rabatt på outride nå, og lageret er ganske billig nå i januar:
Torshov: 1300 Proride og 1400 Outride Bilxtra: 999 Proride og 1100 Outride Lageret: 999 Proride og 1200 Outride
Men tar man av forhjulet, da får man jo ofte sykkelen inn i bilen. Slår ned ett baksete.
Den dagen jeg klarer å ødelegge carbonramma i proride (8,4kg fulldemper), må være den dagen jeg kjører inn i garasjen med sykkelen på taket. Hadde før en gaffelmontert thuleholder, og fant ikke den så elegant i bruk. Stor skade for å knuse glasstak eller skade lakken. Billigere med en ny flashramme enn å rette/lakke biltak. Gummihjul mot biltak er en stor fordel. Av de to typene vet iallefall hva jeg liker og anbefaler.
Jaja, skal ikke legge meg mer bort i hvilken type man velger. Prisene er iallefall lagt til.