Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Noen spørsmål etter første tur med sykkel:)

Noen spørsmål etter første tur med sykkel:) #702690 30/03/2009 17:46
H
Hawk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Hola!

Nå har jeg gått til det skritt at jeg har kjøpt meg en GT Zaskar Expert, en 07 modell. Virker veldig fornøyd med denne, så fornøyd at jeg idag tok min første svingom oppe i bymarka her i Kristiansand med den. Det gikk vel og bra i en stund, før ekstasen tok overhånd og jeg kjørte litt vel hardt og endte opp med punktert dekk og 4 km på beina for å finne hjem igjen.

På denne turen hjem funderte jeg:

Jeg har kjøpt sykkelsko og har "Crank Brothers" pedal. Men, har ikke sånn "festeanordning" så skoen var løst oppå, lurer da på om det ikke er problematisk å feste skoen på pedalen når man sykler på stier og litt problematiske partier, hvor man må hoppe av og på eller hvor lett er det å sprette av og på, med slike festeanordninger på skoen?

Spørsmål nummer to:

Jeg punkterte. Fikk et solid hull gjennom både dekk og to hull i slangen etter noe som må ha vært en himla skarp kvist eller lang og tynn sten.

Spørsmålet er altså da; jeg lappet slangen selvfølgelig, men og dekket, mister jeg da noe av "flyteegenskapene" til dekket eller hur?

Hadde og enda et spørsmål, men det har jeg nå glemt.

Nei, nå kom det tilbake.

Betalte 5000 kroner for denne sykkelen min sist uke, brukt tre ganger og fremstår som ny. Vil dere si at dette er en ok pris for en GT Zaskar Expert 07 modell?

Svar settes pris på, spesielt på spm nr 1.

Re: Noen spørsmål etter første tur med sykkel:) [Re: Hawk] #702698 30/03/2009 17:52
Calle Kanin Offline
Ivrig
Ivrig
1. Kommer med trening. Blir refleks selv om du kommer til å tryne litt. Husk: Helen skal ut fra syklen først...

2. Dekket holder så lenge det ikke revner mer! Legg evt. En lapp på innsiden.

3. Deilig deilig pris! Du er heldig!

Kos deg MASSE i skogen fremover!

"Oj, her var det bratt!"
Tidligere medlem av HardTail-Mafiaen
Re: Noen spørsmål etter første tur med sykkel:) [Re: Calle Kanin] #702886 30/03/2009 21:16
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
1. Sykkelsko med stiv såle, uten cleats (sånn kloss under) og på klikkpedal er dødfødt. Skal du kjøre uten å feste skoen til pedalen bør du heller kjøpe deg noen gode plattformpedaler og kjøre med sko med flat såle.
Når det er sagt bør du så absolutt sette på cleats på skoene dine og kjøre med klikkpedaler. Da får du mye bedre følelse med sykkelen og mye hjelp når du skal opp tekniske partier. Med litt trening er det heller ikke noe problem å klikke inn og ut når du trenger det.

Hvem denne Helen er, og hvorfor hun ikke får sitte på sykkelen like lenge som deg, vet jeg jammen ikke, så der får du heller ikke noen anbefalinger...

Re: Noen spørsmål etter første tur med sykkel:) [Re: Vanilla Ninja] #703145 31/03/2009 11:15
M
Martin B Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Detta lukter det snakebite av.

men altså, seriøst er luft, grovere dekk (spesielt sidevegger, har jeg hørt) eller bedre teknikk de vanligste løsningene. Jeg har gått for mer luft og mer dekk, siden teknikken lar vente på seg.

Re: Noen spørsmål etter første tur med sykkel:) [Re: Martin B] #703218 31/03/2009 13:17
Calle Kanin Offline
Ivrig
Ivrig
Helen er en venninne som gjerne krangler litt på tur... Kneulf er også en ordentlig jævel! Kranglete gjeng i korte trekk!

"Oj, her var det bratt!"
Tidligere medlem av HardTail-Mafiaen
Re: Noen spørsmål etter første tur med sykkel:) [Re: Calle Kanin] #703649 01/04/2009 08:49
B
BigBab Offline
Entusiast
Entusiast
B
svar 1:
Med litt trengning mener de her flerfoldige velt både fra stillestående og i fart.
Et godt tips er å skru låsemekanismen på pedalene til løsest mulig uten at du vipper av foten tilfedlig.
På denne måten vil det neste holde med et røkk fra pedalen for å løse ut foten.

Forrest Gump sitert i Norge:
"Livet er som en kebab, du vet aldri hva du faar"
Re: Noen spørsmål etter første tur med sykkel:) [Re: BigBab] #703656 01/04/2009 08:57
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: BigBab
svar 1:
Med litt trengning mener de her flerfoldige velt både fra stillestående og i fart.
Et godt tips er å skru låsemekanismen på pedalene til løsest mulig uten at du vipper av foten tilfedlig.
På denne måten vil det neste holde med et røkk fra pedalen for å løse ut foten.

CB-pedaler kan ikke justeres. De er dog helt kurante å komme ut av.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!

Moderator  support