Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Romaskin?

Romaskin? #701393 27/03/2009 16:29
O
Ole Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
O
Fruen leter etter en romaskin som kan foldes sammen til å ta veldig liten plass, og samtidig fungere bra som trening for armer, skuldre og rygg. Noen som kan anbefale noe? Noen som har noe (u)brukt liggende og støve ned under en seng?

Ole

Re: Romaskin? [Re: Ole] #701467 27/03/2009 19:37
chalshus Offline
More than words
More than words
Dan har fortalt for lenge siden at han har en vannbasert romaskin.

Han har sikkert gode tips. De er stillegående, men kanskje ikke de minste.

Re: Romaskin? [Re: Ole] #701507 27/03/2009 20:45
StigB Offline
Señor
Señor
Sitat: Ole
Fruen leter etter en romaskin som kan foldes sammen til å ta veldig liten plass, og samtidig fungere bra som trening for armer, skuldre og rygg. Noen som kan anbefale noe? Noen som har noe (u)brukt liggende og støve ned under en seng?

Ole

Sorry våres Tunturi gikk sammen med sengestøvet på Dal skog (fyllinga) under flyttinga.

Kan foreslå strikk, enkelt billig og gjør bortimot samme nytten.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Romaskin? [Re: chalshus] #701532 27/03/2009 22:12
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: chalshus

Jupp. Relativt stillegående, men ikke akkurat noe man gjemmer under sengen. Når den ikke er i bruk står den på høykant, og da tar den 50x60 cm gulvplass og 210 cm høyde.

Re: Romaskin? [Re: chalshus] #701600 28/03/2009 07:57
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: chalshus

?

Re: Romaskin? [Re: Vanilla Ninja] #701608 28/03/2009 08:34
oevk Offline
Entusiast
Entusiast
http://www.concept2.no/
Det er egentlig den eneste fornuftige romaskinen jeg har vært borti. Den er ikke akkurat liten, men kan deles på midten ved fotbrettet. Det skal ikke være noe problem å få den inn under den øverste køyen i en køyseng. Det er litt som sykler, skal det brukes bør en ha noe ordentlig.

Øyvind
Re: Romaskin? [Re: oevk] #701617 28/03/2009 09:16
Dan Offline
More than words
More than words
Concept2 er Windows, WaterRower er Mac. Så er det opp til smak og behag å velge hva man synes funker best for en. Jeg var vant til Concept2 fra treningsstudio, men ble utrolig fornøyd med min WaterRower.

Re: Romaskin? [Re: Dan] #701623 28/03/2009 09:35
oevk Offline
Entusiast
Entusiast
Nå har jeg ikke brukt en slik maskin med fiskebolle, men kan se at den kan ha noen fordeler med tanke på støy. Hva gjør en for å endre motstand? Tappe i eller ut vann?

Øyvind
Re: Romaskin? [Re: oevk] #701640 28/03/2009 10:35
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: oevk
Hva gjør en for å endre motstand? Tappe i eller ut vann?

Ja, på den måten setter man grunninnstillingen. Deretter er det farten som avgjør motstanden. Akkurat som med luftmotstand så øker vannmotstanden eksponentielt (er det med kvadraten av farten, som i luft?). Det skal altså en ganske liten fartshøyning til for vesentlig å øke motstanden.

Dermed vil jeg si at det er enklere å justere motstanden på en MacWaterRower enn på en Concept2, siden du ikke en gang trenger å lene deg fram til viftejusteringsspaken. Problem blir det først hvis en veltrent og en utrent person skal bruke samme maskinen. Da kan det tenkes at endring i vannstanden må til.

Re: Romaskin? [Re: Dan] #701644 28/03/2009 10:46
Z
Zen Offline
Entusiast
Entusiast
Z
Har en slik: http://www.sportsmaster.no/Default-37-1-p.htm# (Infiniti R80 romaskin)

Denne er meget lite brukt, kjøpt 1209.07.
Ta kontakt hvis dette er noe for deg? Selges billig, eventuelt byttes.

Mvh Wiggo

wiggosunde@gmail.com

Re: Romaskin? [Re: Dan] #701649 28/03/2009 11:16
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Men finnes det internett-ranking og standardiserte mesterskap på Water-rower som det gjør på Concept 2.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Romaskin? [Re: Ole] #701651 28/03/2009 11:24
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ole

Ole

Romaskin er bra trening for hele kroppen. Men vær klar over at roing tar aller mest på beina.

Re: Romaskin? [Re: sykkeloyvind] #701652 28/03/2009 11:29
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind
Men finnes det internett-ranking og standardiserte mesterskap på Water-rower som det gjør på Concept 2.

Jepp. We-Row krever et interface, men så er det full fart med online-konkurranser, high score og statistikk. Har ikke prøvd det men det ligner jo veldig på miljøet rundt Fortius.

Re: Romaskin? [Re: Dan] #701778 28/03/2009 17:44
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Unnskyld meg for å skeie litt av topic, men jeg benytter anlednigen når vi først er inne på romaskiner.

Bruker også en Concept på treningstudio, og da som oftest rett før eller etter ...innendørsvettingpåergometersykling.

Av praktiske grunner klamprer jeg da til og fra romaskinen i lycra og sykkelsko.
Paddingen i buksen kan forsvares under roingen, men er det et pluss eller minus å bruke sykkelsko?
Jeg sliter med at føttene hele tiden popper ut av stroppene som skal holde dem på plass når jeg bruker SPDsko, men synes å ro med joggesko ikke gir samme kraftoverføring. "Holderene"/stroppene til føttene er designet slik at de skal gripe hælkappen på en joggesko (og slik hælkappe har de færreste sykkelsko).

Noen som har noen synspunkter på dette?
Er det slik at (ordentlige) roere bruker joggesko med så høy hæl og så mye demping som en finner i en ordinær joggesko?

.. og enda mer apropos romaskin, er det noen andre enn meg som har tenkt tanken å variere teknikken sin for å simulere at en holder i et sykkelstyre og ikke en åre? Altså dersom gripetaket er vinklet snu det opp ned slik at det får tilnærmet samme bøy som et styre og peke albuene overdrevet utover på draget som om man drar opp på et styre? Hmm?

Redigert av Rednax; 28/03/2009 22:42. Rediger grunn: ord delings leif

..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Re: Romaskin? [Re: Rednax] #701870 28/03/2009 21:39
2
29er Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
2
Ikke noe problem det du spør om Rednax - amerikanske motocross-utøvere bruker f.eks styre fra motorsykkelen som håndtak på romaskina.

Når det gjelder fottøy, så stusser jeg litt over erfaringen din. Jeg har riktig nok ikke prøvd med sykkelsko selv, men det er jo f.eks ikke noe problem å ro barbent. Jeg pleier å bruke en vanlig Adidas håndball/innegym/volleyballsko og det funker kanon.

Jeg har bare erfaring med C2 og noen billigere greier, og er veldig fornøyd med at jeg kjøpte meg en C2 for to år siden. Fin tilleggstrening til ski, snøbrett, sykkel og padling. Favorittøktene er 10 min oppvarming, 5x4 min intervaller i sone 4 med 3 min pause og så 10 min nedtrapping - nyter hvert sekund og legger med dem et tidseffektivt grunnlag for alt det andre jeg liker å drive med. Prøver å ro 2 ggr pr uke:)

Vannroeren som vises tidligere i tråden så spennende ut - jeg bruker både Mac og Windows-PC:)

Harald

Re: Romaskin? [Re: Rednax] #702003 29/03/2009 13:41
oevk Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Rednax

Noen som har noen synspunkter på dette?
Er det slik at (ordentlige) roere bruker joggesko med så høy hæl og så mye demping som en finner i en ordinær joggesko?

I de fleste nyere konkuransebåter er det montert sko på fotbrettet. Det er vanligvis sko som kan minne om lette løpesko med lite demping.

Når det gjelder romaskin med sykkelsko så mener jeg at de har for stiv såle til at du får rodd rett. I ett tak, fra catch til finish, flyttes trykkpunktet på foten i løpet av taket tå-hel-tå.

Ellers må jeg bare si at 90% av de jeg ser på treningssentre som bruker romaskin har altfor mye belastning på. Når en kombinerer det med dårlig teknikk blir belastningen på ryggen stor. Det er spesielt de som skyter ut med rumpen når de sparker i fra som får feil belastning når de må "hente inn" taket med ryggen.

Øyvind
Re: Romaskin? [Re: oevk] #702279 30/03/2009 00:16
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
I ett tak, fra catch til finish, flyttes trykkpunktet på foten i løpet av taket tå-hel-tå.

Det er nettopp derfor jeg synes at det blir for mykt med joggiser. Føler at jeg bla. får brukt leggmuskulaturen bedre med stiv såle (mest på catch, altså på vei "tilbake"). Med myk såle forvinner ørlite grann av kraftoverføringen/momentet fra fotsålen, det er jo ikke slik at en en stiv såle avlaster? Er det meningen at man skal flekse fotsålen for å holde seg i stroppene?

Hvis foten er låst ordentlig til underlaget, så slipper jeg å bruke energi på å holde den på plass i stroppene og kan derimot kosentrere all energi på et best mulig "fraspark" og catch. (Ja, jeg har merket meg at trykkpunktet forflytter seg.)

Re: Romaskin? [Re: Rednax] #702628 30/03/2009 16:28
oevk Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Rednax
I ett tak, fra catch til finish, flyttes trykkpunktet på foten i løpet av taket tå-hel-tå.

Det er nettopp derfor jeg synes at det blir for mykt med joggiser. Føler at jeg bla. får brukt leggmuskulaturen bedre med stiv såle (mest på catch, altså på vei "tilbake"). Med myk såle forvinner ørlite grann av kraftoverføringen/momentet fra fotsålen, det er jo ikke slik at en en stiv såle avlaster?

Selv om roing i seg selv er en fin klassisk sport er utstyret ganske high-tech og f.eks. karbon har vært vanlig i bruk på årer og båter i minst 20 år. Så hvis noen hadde ment at det var bedre med stiv såle, så hadde det nok vært i bruk.
I båt er skoene festet fremme på omtrent samme sted som cleat på en sykkelsko. Hovedgrunnen til at en har myke sko er at en vil godt fram til en setter årene i vannet(catch). Leggen skal være omtrent vertikal når en er helt framme. For min del, som var en liten roer med mine 177, var derfor veldig påpasselig med å komme godt fram og få så lange tak som mulig. På denne siden kan du se en rumensks dameroer(som sikkert er mer mann en de fleste av oss):
http://www.invernessrowingclub.co.uk/personal/neykova/neykova.html
Det lå en på siden med Tufte også, men jeg mener at hans teknikk er relativt preget av at han er helt latterlig sterk og derved ikke er like egnet for andre.

Et triks for å få overført kraft fra bein til åre effektivt er å være passe på at ryggen følger med når du starter å sparke i fra. Hvis du ser på ryggen til hun i animasjonen ser du at vinkelen på ryggen er så og si den samme fra hun griper vannet, gjennom sparket og til hun begynner å jobbe med ryggen mot slutten av taket. Du kan også se at armene henger på årene gjennom store deler av taket og først mot slutten begynner å arbeide.
Quote:
Er det meningen at man skal flekse fotsålen for å holde seg i stroppene?

Hvis foten er låst ordentlig til underlaget, så slipper jeg å bruke energi på å holde den på plass i stroppene og kan derimot kosentrere all energi på et best mulig "fraspark" og catch.

Jeg sliter faktisk litt med det samme på romaskiner... Har relativt små føtter ca str 40(jeg er overbevist om at gjennomsnittstørelsen på topproere er min 45...), og jeg må flytte de plastgreiene på fotbrettet ganske langt opp for å føle at jeg sitter godt. Så joggesko med litt kant bakpå som kan sette seg litt i den plasthelen er etter min mening det beste å ro med.

Øyvind
Re: Romaskin? [Re: oevk] #703523 01/04/2009 01:50
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Ser poengene dine, og er overveldet over din innsikt.

La meg likevel utdype litt til:
En annen grunn til at jeg har vært skeptisk til ordinære joggiser med "høye hæler" er at vinkelen på leggene blir for spiss når en er lengst fremme (catch?).
Innen jeg tok i bruk C2'en fant jeg (bla.) en video på Youtube hvor en rumener (dominerer de sporten?) vektla spesielt at en for all del ikke måtte få for spiss vinkel mellom fot og legg. Det ble i så fall mer hopp enn fraspark og ville påvirke "fluidity"'en i hele bevegelsen.
En høy hæl på joggesko vil jo dytte leggen unaturlig lengre fremover.
Aner ikke om vinklen på fotfestet på C2-ene er beregnet på gjennomsnittlig fottøy som brukes på treningsetre , men jeg tviler på det.

Ser jo at roskoene bygger tynt lite (bokstavelig talt). Jeg får prøve meg med dedikerte, "lave", innesko neste gang. Med kant bakpå.

(Loc. Bergen? Rodde du for Fana eller Bergen? Kjenner en del fra begge klubber, men har ikke spurt dem om sykkelsko..)

Re: Romaskin? [Re: Rednax] #703631 01/04/2009 08:28
oevk Offline
Entusiast
Entusiast
Hehe, var en liten pingle på 63 kg når jeg gav meg, i en sport hvor lettvekt er under 70 kg. (Har siden oppdaget mat...) Så var nødt til å ta igjen styrke med teknikk for å ikke falle helt igjennom.
Jeg tror ikke du skal bekymre deg så hard for vinkelen mellom fot og legg. Du kjenner selv når du begynner å komme for langt fram og kreftene jobber feil vei. Du skal uansett være ganske myk i ankelleddet for at det skal bli noe stort problem. Er ganske sikker på at du taper fint lite på helt vanlige joggesko vs tynnere sko uten demping.

Det med de rumenerene tror jeg er litt tilfeldig, det var den jeg fant i farten.

Rodde forsåvidt for Fana.

Redigert av oevk; 01/04/2009 08:31.

Øyvind

Moderator  support