Ikke sant? Inne på Ibisforumet på mtbr.com leste jeg faktisk historier om liknende tilfeller som gikk bra. Og derfor levde jeg altå i håpet. Klarte ikke vente lenger etter telefon til importør, diverse verkstedfolk, sykkelkompiser, forumhjelp fra godtfolket her på terrengsykkel.no, diverse søk på nettet, mailer til Ibis og Easton, søvnløse nattetimer og mye sparking i grusen.
Men, så endte det altså med brekkasje og ei lommebok som blir betydelig lettere (som om den var stinn fra før - eh..)
Re: Ingen veit hvordan man får løs en karbon setepinne
[Re: pigg]
#71251019/04/200917:37
Men du tok iallefall livet av setepinnen, og ikke ramma. Det hadde vel blitt enda litt mer slankende på lommeboka.
Det har du rett i, Jon Are - og heldigvis for det. Sykkelen er nesten ferdigbetalt, men en ny pinne kan jeg klare ganske strak arm. Sjøl om det er bitre kroner. Muligens er det lov å håpe på en form for garanti eller kompensasjon fra leverandør..
Lars
#71322520/04/200913:35
Og da er Mojo'n levert til kirurgisk inngrep av typen amputasjon. Pinnen skal kuttes både tvert av og nedover i seterøret.
Vært i kontakt med karboneksperter på Kongsberg, men siden den lokale sykkelreparatøren er villig til å ta på seg oppdraget blir det han som får ansvaret.
Litt mer spenning enn jeg foretrekker - tenk om det blir tull med kappinga og ramma blir skada..
Taim vill sjåv.
Garanti, siden dette er ei erfaring flere Ibisryttere har gjort seg, er noe jeg vil stresse importøren på.
#71327120/04/200914:48
Her vil jeg ikke håpe på for mye om jeg var deg. Ting setter seg sjelden fast om de er montert korrekt med monteringspasta/fett og demonteres og renses og smøres ved behov etc.
Jeg tror vel heller ikke importøren vil være ansvarlig for at du knørfa pinnen i en skrustikke. Får du noe vil det heller være av importørens gode sinnelag og servicevilje.
Men lykke til uansett.
LarsB
[Re: larsb]
#71327820/04/200915:01
Italienske Effetto Mariposa har et produkt som hetet Karbomove. Jeg har en sprayflaske i hånda akkurat nå. Kanskje den kunne vært verdt å prøve før man går på med saga? Siterer Effettomariposa: "Carbomove, in aerosol form, is a chemical blend that acts at the same time as penetrating oil and as powerful solvent.
HIGHLIGHTS: - easily cleans Carbogrip traces - very effective to remove seized parts - a must to remove stuck aero seatposts"
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
[Re: sykkeloyvind]
#71329620/04/200915:35
Italienske Effetto Mariposa har et produkt som hetet Karbomove. Jeg har en sprayflaske i hånda akkurat nå. Kanskje den kunne vært verdt å prøve før man går på med saga? Siterer Effettomariposa: "Carbomove, in aerosol form, is a chemical blend that acts at the same time as penetrating oil and as powerful solvent.
HIGHLIGHTS: - easily cleans Carbogrip traces - very effective to remove seized parts - a must to remove stuck aero seatposts"
Oi, tusen takk, Øyvind! Men, hvor er så denne fantastiske eliksir at oppdrive? Man må verken til Italia eller bestikke redaktør'n?
Pinnen er, som du så om du fikk med deg bildene, long gone, men for å slippe å svette på grunn av ramma burde jeg nok få fingra fatt i denne sprayen, skjønner jeg.
LArs
[Re: larsb]
#71330020/04/200915:41
Her vil jeg ikke håpe på for mye om jeg var deg. Ting setter seg sjelden fast om de er montert korrekt med monteringspasta/fett og demonteres og renses og smøres ved behov etc.
Jeg tror vel heller ikke importøren vil være ansvarlig for at du knørfa pinnen i en skrustikke. Får du noe vil det heller være av importørens gode sinnelag og servicevilje.
Men lykke til uansett.
LarsB
Du har nok rett, LarsB, men å prøve seg koster ikke mer enn tid. Dessuten virka Probike i grunn rimelig serviceminded, sjøl om karen jeg prata med ikke hadde vært borte i problemet. Jeg har jo slått ihjel mye tid på å prøve å løse problemet ingen av de såkalt ansvarlige partene (Probike, Ibis og Easton) har kommet med noe svar eller løsning på, så da følte jeg liksom ikke at det var noe særlig mer jeg kunne gjøre. Men, after all det er vel kanskje bare etterpåklokskap man prater om her, sjøl om en liten notis angående casen kanskje kunne vært å anbefale ved seinere salg.
Lars
[Re: sykkeloyvind]
#71330220/04/200915:44
En rask norsk google ga meg ikke stort til svar, men da er det vel bare å satse på en utenlandshandel over verdensveven? Jepp.
#71330520/04/200915:46
Fikk tak i Njål, som var villig til å selge en boks, så nå gjenstår bare å finne riktig adresse. Dette er karer som driver med litt forskjellige foretak, skjønner jeg. Mannen med saga er også avvæpna midlertidig. (I alle fall hva angår saging)
To be continued.
#71348620/04/200919:43
Og funka det? Vel, noe vidundermiddel var det vel ikke. Men, nå skal det også nevnes at aluringen i seterøret viste seg å være et aluRØR, hvilket sikkert kompliserte situasjonen. Pinnen er kutta i fillebiter og sykkelen er endelig meg i hende, vel og merke med en billig BBB-pinne.
#71888728/04/200913:42