Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Hvorfor kan de ikke plukke opp møkka til Fido?

Re: Hvorfor kan de ikke plukke opp møkka til Fido? [Re: atlekristensen] #701220 27/03/2009 12:13
T
tonesam Offline
Avhengig
Avhengig
T
Hovedgrunnen til at jeg følte sterk irritasjon da jeg passerte (eller, de slapp meg forbi) 3 fotgjengere midt i skisporet i går var at det gikk en bred, bar skogsbilvei 2 meter unna, langsmed sporet. Hva er poenget med å gå midt i sporet da?

Selvutnevnt sinke
Re: Hvorfor kan de ikke plukke opp møkka til Fido? [Re: Stine L] #701222 27/03/2009 12:14
pmh Offline
Da må jeg få skryte litt av de som kjører, og rir hest gjennom gata hos oss.
De har med bøtte og spade i bilen på vei hjem og stopperfor å plukke opp det de må ha etterlatt seg på vei ut og inn fra tur.

Har også observert at de kommer fots for å ryde opp dersom de ikke har med seg bil.

Pål
Re: Hvorfor kan de ikke plukke opp møkka til Fido? [Re: SimonS] #701251 27/03/2009 12:49
LudoKris Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Herlig visuell demonstrasjon, 'snikkerboa'. Hvis alle var like systematiske som deg!

Selv har jeg Ludo, ikke Fido. Han pleier å gjøre fra seg i en busk, ned en i en grøft eller gjennom et gjerde. Sånn er noen av oss heldige. Og FOR GOD'S SAKE!!! Det er like rævva å plukke skit fra skoen om man har hund eller ikke. Vi er flere som kjefter på dem som ikke plukker, bare så det er sagt ut i samfunnet.

Til opplysning; spyttet til hunder har antiseptisk virkning, dvs bakteriedrepende.

fiolin

sun ~ det er bedre å være dumdristig enn feig ~ sun
Re: Hvorfor kan de ikke plukke opp møkka til Fido? [Re: tonesam] #701256 27/03/2009 12:53
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: trultemor
Hovedgrunnen til at jeg følte sterk irritasjon da jeg passerte (eller, de slapp meg forbi) 3 fotgjengere midt i skisporet i går var at det gikk en bred, bar skogsbilvei 2 meter unna, langsmed sporet. Hva er poenget med å gå midt i sporet da?

Hvis du på død og liv skal gå i marka om vinteren, så får du enten gå langs en skogsbilvei, vasse eller få deg truger. Greit at alle har lov til å ferdes i utmark, men man må ikke gå i skisporene.

Re: Hvorfor kan de ikke plukke opp møkka til Fido? [Re: Dexter] #701267 27/03/2009 13:05
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Dexter
Greit at alle har lov til å ferdes i utmark, men man må ikke gå i skisporene.

Man har ikke lov hvis man ødelegger noe. Friluftsloven §2:
I utmark kan enhver ferdes til fots hele året, når det skjer hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hvorfor kan de ikke plukke opp møkka til Fido? [Re: GeirK] #701269 27/03/2009 13:06
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK
Av en eller annen grunn er det akseptert at katter får drite akkurat der de selv ønsker. Jeg har aldri skjønt denne forskjellsbehandlingen.

Hvorfor skal retten til å ha katter gående fritt rundt prioriteres foran ungers rett til å leke i sandkasser uten kattedrit og -piss?

Katter gjemmer seg og driter i blomsterbed, og der skal man ikke tråkke. Og plantene trenger gjødsel, altså en vinn-vinn situasjon.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Hvorfor kan de ikke plukke opp møkka til Fido? [Re: Ripen] #701271 27/03/2009 13:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Vet du hva en "sandkasse" er?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hvorfor kan de ikke plukke opp møkka til Fido? [Re: Ripen] #701272 27/03/2009 13:10
pmh Offline
Hos oss vokser det blomster hverken i grusen foran garasjen eller i sandkassa, men kattene driter der.
De forsvinner som regel etter en retta stråle med hageslangen ett par ganger.

Pål
Re: Hvorfor kan de ikke plukke opp møkka til Fido? [Re: GeirK] #701383 27/03/2009 15:50
AOÅ Offline
Avhengig
Avhengig

Alle brukere av frilufstområder bør vel huske spesielt Friluftslovens formål:

§ 1. (Lovens formål)

Formålet med denne loven er å verne friluftslivets naturgrunnlag og sikre almenhetens rett til ferdsel, opphold m.v. i naturen, slik at muligheten til å utøve friluftsliv som en helsefremmende, trivselskapende og miljøvennlig fritidsaktivitet bevares og fremmes.

Desverre er det en del egoister i verden som kun tenker kortsiktig når det gjelder hundehold eller annen egendefinert fritidssyssel....

Don't leave me here to crawl through the mire...
Re: Hvorfor kan de ikke plukke opp møkka til Fido? [Re: LudoKris] #701456 27/03/2009 19:20
O
Ohnbi Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Sitat: LudoKris
Til opplysning; spyttet til hunder har antiseptisk virkning, dvs bakteriedrepende.

Ok, her er det på tide å få satt tingene på plass. Hundesikkel er ekkelt, seigt og lukter vondt.

Re: Hvorfor kan de ikke plukke opp møkka til Fido? [Re: Ohnbi] #701459 27/03/2009 19:27
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jepp thats right...
Switch too :party modus...Yes det er helg! Yiiihaaa..

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Hvorfor kan de ikke plukke opp møkka til Fido? [Re: SimonS] #701472 27/03/2009 19:49
O
oysandr Offline
Avhengig
Avhengig
O
Happy-mode

Jeg er nå iferd med å dra opp i marka, til fots, i skiløypa og med hund!

(tar med en pose i lomma)

Ha en fin kveld! ICON_SMILE

Take Care!
Re: Hvorfor kan de ikke plukke opp møkka til Fido? [Re: oysandr] #701529 27/03/2009 22:07
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Sånn.
Då er det avgjort ei gong for alle.

Vedlegg a102_e17.jpg

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Hvorfor kan de ikke plukke opp møkka til Fido? [Re: NjalVM] #701558 27/03/2009 23:23
AOÅ Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: 0x002b
Sånn.
Då er det avgjort ei gong for alle.

Hehe

Don't leave me here to crawl through the mire...
Re: Hvorfor kan de ikke plukke opp møkka til Fido? [Re: Ohnbi] #701696 28/03/2009 12:56
LudoKris Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Ikke alle hunder SIKLER, kamerat... ICON_WINK

fiolin

sun ~ det er bedre å være dumdristig enn feig ~ sun
Re: Hvorfor kan de ikke plukke opp møkka til Fido? [Re: LudoKris] #701994 29/03/2009 13:10
O
oysandr Offline
Avhengig
Avhengig
O

Ingen kan være sint på meg vel?

Og ja, jeg sikler dobbeltspor på tur..

Take Care!
Re: Hvorfor kan de ikke plukke opp møkka til Fido? [Re: oysandr] #702065 29/03/2009 16:08
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Jeg har nesten 4000 liter bæsj i kjellern. Det er noe dritt, bokstavlig talt. Nesten halvparten er min egen. Vi sparer den der i ca et halvt år, og så kommer det (heldigvis) en stor bil og henter det sånn at folk her i huset kan begynne på`n igjen. Det er ganske interessant å gå ned i kjellern å kikke ned i tanken, og tenke på hvor mye dritt folk tror forsvinner bare de drar i snora på dassen sin.
Den eneste vi ikke samler dritten til er bikkja vår. Hun driter i skauen rundt omkring her. Ved siden av skiløypene feks. Det har hendt hun har gjort det i skiløypa også, men da legger jeg kabelen pent til side. Kanskje på en liten haug slik at så mange som mulig kan se den og forhåpentlig reflektere over at det finnes så mye dritt rundt omkring.
Egentlig er hundebæsj i skogen et veldig lite avfallsproblem. Mulig det er et ekkelt avfallsproblem for de som er vant til å dusje to ganger om dagen og som tror bæsjen blir tilintetgjort bare man dra i snora på dassen. Men i skogen hører dritten hjemme, den har alltid vært der og den kommer alltid til å være der. Ferdes man i skauen risikerer man å komme i kontakt med bæsj. Heldigvis.
Tenk mer over hva man produserer av egen dritt. Enten den kommer ut bak, eller drit man produserer på annet vis...

Re: Hvorfor kan de ikke plukke opp møkka til Fido? [Re: HM1100] #702080 29/03/2009 16:29
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det var da fælt til drittprat(badadisj)...

Mange steder i verden er drikkevannet resirkulert kloakk,men det betyr vel ikke at man bare kan slenge(hunde) dritten fra seg overalt..
Jeg liker ikke dritt i skiløypa,det er ikke lukta eller synet som irriterer meg, men det faktum at jeg mister fart av å skli over...

Redigert av snikkarboa; 29/03/2009 16:31.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Hvorfor kan de ikke plukke opp møkka til Fido? [Re: HM1100] #702314 30/03/2009 07:08
Supernova Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: HM1100
Jeg har nesten 4000 liter bæsj i kjellern. Det er noe dritt, bokstavlig talt. Nesten halvparten er min egen. Vi sparer den der i ca et halvt år, og så kommer det (heldigvis) en stor bil og henter det sånn at folk her i huset kan begynne på`n igjen. Det er ganske interessant å gå ned i kjellern å kikke ned i tanken, og tenke på hvor mye dritt folk tror forsvinner bare de drar i snora på dassen sin.
Den eneste vi ikke samler dritten til er bikkja vår. Hun driter i skauen rundt omkring her. Ved siden av skiløypene feks. Det har hendt hun har gjort det i skiløypa også, men da legger jeg kabelen pent til side. Kanskje på en liten haug slik at så mange som mulig kan se den og forhåpentlig reflektere over at det finnes så mye dritt rundt omkring.
Egentlig er hundebæsj i skogen et veldig lite avfallsproblem. Mulig det er et ekkelt avfallsproblem for de som er vant til å dusje to ganger om dagen og som tror bæsjen blir tilintetgjort bare man dra i snora på dassen. Men i skogen hører dritten hjemme, den har alltid vært der og den kommer alltid til å være der. Ferdes man i skauen risikerer man å komme i kontakt med bæsj. Heldigvis.
Tenk mer over hva man produserer av egen dritt. Enten den kommer ut bak, eller drit man produserer på annet vis...

Haa! Du klarer aldri i verden å drite 2 kubikkmeter på et halvår. 400gram om dagen tipper jeg.
De resterende 1920 l er bare et trist bevis på feiloppfattelsen av at et vannklossett er ensbetydende med høyeste komfortgrad og er det eneste hygieniske alternativ til å håndtere møkka på.

Men det er helt rett som du sier, i skauen/på åkeren hører dritten hjemme, hvis ikke vil tilveksten bli heller stusselig. Det faktum at vi står ovenfor en fosformangel i verden kommer vel til å tvinge oss i vesten til å se østover og lære litt om hvordan man kan drive en forsvarlig og høyeffektivt jordbruk UTEN kunstgjødsel.

Men en liten oppmuntring. 70% av næringsstoffene ligger i urinen, også hos Fido. Så hver gang han skvetter litt på et tre, gjør han det en stor tjeneste.

Rune, som akurat NÅ skriver hovedoppgave på håndtering av svartvann for Forsvaret ICON_WINK

"Now don't make me get off this bike!"
Re: Hvorfor kan de ikke plukke opp møkka til Fido? [Re: oysandr] #702324 30/03/2009 07:23
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: oysandr
Happy-mode

Jeg er nå iferd med å dra opp i marka, til fots, i skiløypa og med hund!

(tar med en pose i lomma)

Ha en fin kveld! ICON_SMILE

Er det noe spor igjen for oss som bruker ski i skiløypa, eller har du gått sikksakk uten å løfte beina gjennom hele marka? ICON_WINK

Re: Hvorfor kan de ikke plukke opp møkka til Fido? [Re: HM1100] #702396 30/03/2009 09:57
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig

Det er vel ingen som ønsker å nekte hunder å bæsje i skogen, det er til og med greit for deg å bæsje i skogen, det er bare at man bør fjerne bæsjen fra der folk ferdes mye.

Re: Hvorfor kan de ikke plukke opp møkka til Fido? [Re: Dexter] #702421 30/03/2009 10:36
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Sitat: Dexter

Det er vel ingen som ønsker å nekte hunder å bæsje i skogen, det er til og med greit for deg å bæsje i skogen, det er bare at man bør fjerne bæsjen fra der folk ferdes mye.

Jada, jada. Alle er nok enige i at det ikke er greit med bæsj midt på stier eller i skiløypene. Egentlig er det forbausende lite dyreekskrementer som ligger der folk ferdes. Og selvom en eller annen er uheldig og tråkker på eller sykler over hundebæsj, så vil jeg hevde at det er noe man må ta høyde for. Det er ikke noe mer dritt i skuen nå, det bare synes bedre når snøen smelter.
Folk ferdes etterhvert overalt, til og med på sykkel. Får man noia av å se dyreekskrementer i skogen/marka etc er man kanskje på feil sted. Men igjen, det er selvfølgelig ikke bra med mye dritt på steder folk ferdes mye.
Et annet poeng forresten; på vinteren er det ikke båndtvang (selvom det ble det etterhvert i år). Bikkja løper rundt omkring og det er ikke mulig å få med seg alle steder den gjør fra seg. Og de aller fleste hunder foretrekker faktisk å gå litt unna, under en busk, eller inn i noe kratt. Flinke bisker.

Re: Hvorfor kan de ikke plukke opp møkka til Fido? [Re: HM1100] #702501 30/03/2009 12:53
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Bikkja mi får noia hvis den ikke finner ei grøft å drite i. Mitt på sti eller vei er heeeelt uaktuelt for han, mitt i skiløypa går det ikke an å drite, der kan jo folk se på!! Veldig kjekt for meg...men vanskelig å finne dritten når det er mørkt ute. Hender det blir liggende da ja, må innrømme det, under en busk eller inni en brennesle, men det er lettere å finne skiten på vintern enn på sommern :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hvorfor kan de ikke plukke opp møkka til Fido? [Re: RazeFaze] #702579 30/03/2009 15:04
goldenracer Offline
Fersking
Fersking
Det burde vært kontroll på folk som går ute med hund at de har med seg pose! Hater å sykle i møkka, nesten værre enn å tråkkke i den.

Oslomarka er fin!
Re: Hvorfor kan de ikke plukke opp møkka til Fido? [Re: Supernova] #702603 30/03/2009 15:42
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Supernova

Haa! Du klarer aldri i verden å drite 2 kubikkmeter på et halvår. 400gram om dagen tipper jeg.
De resterende 1920 l er bare et trist bevis på feiloppfattelsen av at et vannklossett er ensbetydende med høyeste komfortgrad og er det eneste hygieniske alternativ til å håndtere møkka på.

Men det er helt rett som du sier, i skauen/på åkeren hører dritten hjemme, hvis ikke vil tilveksten bli heller stusselig. Det faktum at vi står ovenfor en fosformangel i verden kommer vel til å tvinge oss i vesten til å se østover og lære litt om hvordan man kan drive en forsvarlig og høyeffektivt jordbruk UTEN kunstgjødsel.

Men en liten oppmuntring. 70% av næringsstoffene ligger i urinen, også hos Fido. Så hver gang han skvetter litt på et tre, gjør han det en stor tjeneste.

Rune, som akurat NÅ skriver hovedoppgave på håndtering av svartvann for Forsvaret ICON_WINK

Haaaa! Følge noen sider jeg fant produserer en voksen mellom 900 og 1800 g om dagen. Andre nevner godt over en kilo.
Sier vi 2 kilo om dagen i HM1100's tilfelle så blir det 360 kilo bæææsj. Tanken er vel ikke helt full før den tømmes, si 3,6 kubikkmeter.
Da er 10% bæææææææsj og 90 % utvanna tissssssssss.

Men ellers er jeg enig. Vannklosett er noe dritt, dumt å blande noe som i grunn er sterilt med noe som i grunn inneholder masse skitt (åh ja, hundespytt er antiseptisk, det gjelder vel menneskespytt og, men jeg tviler på om hundeeiere hadde likt å kysse et menneske som akkurat hadde slikket rent rumpa si (fysisk vanskelig, jeg veit)), og dumt å blande to totalt forskjellige gødsler.

Tange som holder på med 'motorrom' som skal skille de to før de slippes løs.

Redigert av Tange; 30/03/2009 15:45.
Re: Hvorfor kan de ikke plukke opp møkka til Fido? [Re: goldenracer] #702607 30/03/2009 15:49
jodajoda Offline
Ringrev
Ringrev
Ser i disse dager at det faktisk er skoleveien til barna som ser mest gjævlig ut.
Det skulle vært skikkelig strenge straffer for ikke å plukke opp skitten til Fido i nærmiljøet. Ta fra eieren rett til å ha hund etc. Bøter store som få mm.

Når det gjelder skogen er det ikke særlig pent gjort å la den ligge igjen midt i løypene, men hvis de fleste bare kunne vippe den ut i skogen ville mye vært gjort, men det kan de jo ikke for eier'en aner jo ikke at Fido har bærsja.. For Fido er jo 100-200m bak eier'n og har nettopp gjort fra seg. Og på veien tilbake til eier blir den opptatt med å hilse på en annen liten unge som er livredd hunder nettopp fordi en idiotisk hundeeier ikke har kontroll på Fido, og skremt vannet av ungen!

Re: Hvorfor kan de ikke plukke opp møkka til Fido? [Re: GeirK] #702610 30/03/2009 15:54
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: GeirK
Vet du hva en "sandkasse" er?

Aldri sett en katt som fikk opp lokket på en sånn en.

Redigert av Tange; 30/03/2009 16:00.
Re: Hvorfor kan de ikke plukke opp møkka til Fido? [Re: Tange] #702677 30/03/2009 17:31
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Tange
Haaaa! Følge noen sider jeg fant produserer en voksen mellom 900 og 1800 g om dagen. Andre nevner godt over en kilo.

Da er det sikkert snakk om folk med litt for stort matinntak. Som nysgjerrig syklist prøvde jeg en gang å gå på vekten før og etter en normal dags lettelse. Forskjellen var mindre enn 0,5 kg, og det var inkludert veskelettelse.

Så vis oss gjerne dokumentasjon på at en normal person driter over 1 kg per dag. Jeg tviler. I tillegg er det jo bra for stæsjelskere at det er mer å vinne på en tur til sykkelbutikken enn en tur på do.

Re: Hvorfor kan de ikke plukke opp møkka til Fido? [Re: Dan] #702715 30/03/2009 18:16
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Trala:

how-much-poop-does-the-average-american-produce-a-day

Hva var det du sa? "Da er det sikkert snakk om folk med litt for stort matinntak" ;-)

Redigert av Tange; 30/03/2009 18:17.
Re: Hvorfor kan de ikke plukke opp møkka til Fido? [Re: Tange] #702763 30/03/2009 19:10
Supernova Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Tange
Trala:

how-much-poop-does-the-average-american-produce-a-day

Hva var det du sa? "Da er det sikkert snakk om folk med litt for stort matinntak" ;-)

Nja, den der kjøper jeg ikke.
Har ikke forskningsrapportene for hånden, men jeg tror etterettelig og god gammeldags forskning fra Bioforsk, SEPA og FN har mer slagkraft en chacha.com ICON_SMILE

Skal sjekke det i morgen.

Trådavsporing sa noen?

"Now don't make me get off this bike!"
Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support