|
Sykling VS. langrenn
|
Re: Sykling VS. langrenn
[Re: Foxhill]
05/10/2009 10:31
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Det kan jo tenkes at proffsa går på ski rett og slett for å gjøre noe annet enn å sykle. Det snakkes jo om variasjon for ikke å gå lei osv., og jeg tror nok KA og gjengen kan finne på å bruke noen timer på ski selv om det ikke gir dem noe ekstra ift sykling sånn direkte.
|
|
|
[Re: Foxhill]
05/10/2009 11:39
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tror ikke en elitesyklist vil bli bedre til å sykle ved å erstatte sykkelspesifikk trening om vinteren med langrennstrening,
Har ikke GrønnTrøye Thor priset skigåingens fortreffelighet ved flere anledninger? Vet at Kurt Asle har gjort dette ved flere anledninger i hvertfall... Vil nok tro at fordelene ved langrenn henger mer sammen med det sykkeloyvind sier. Kurt Asle uttalte at mange av hans medsyklister fra kontinentet (og som ikke gikk på ski om vinteren) nok var lenger fremme rent sykkelmessige tidlig på den norske våren, men at han tok dette raskt igjen. Både Thor og Kurt Asle sier de går mye på ski om vinteren. Men jo bedre du er jo vanskeligere er det å bli bedre. Slik at variasjon kan ha en positiv effekt. Hvis jeg som er en middels mosjonist skulle blitt bedre på sykkel ville jeg nok syklet mere om vinteren istedenfor å trene langrennspesifikt. Men jeg driver med idrett fordi jeg synes det er gøy og langrenn er veldig OK. Og det er ikke mye som slår en langtur på fjellet med langrennski i nypreppa spor og solskinn.
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
05/10/2009 12:55
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
Hvilket nivå snakkes det om her?
Det er vel ytterst få på dette forumet som lever av å sykle, mange har vel som meg kommet forbi den alderen at det er snakk om noen satsning. For oss som er over 35 og sykler noen ritt i året, vil jeg tro langrenn er en av de beste måtene og trene om vinteren. Det styrker musklatur man trener lite på sykkel og er bra for o2 opptaket.
Har man har lyst til å holde på noen år til, tror jeg ikke det er lurt å tenke at den eneste måten å bli bedre til å sykle på er å sykle. Min trening består om av vinteren av sykkel, ski, styrke og brettseiling. I år skal jeg utvide med litt løping.
keo
|
|
|
[Re: keo]
05/10/2009 15:06
|
jrn
Fersking
|
Fersking
Nivå spiller selvsagt en rolle, men jeg har inntrykk av at mange som er inne på dette forumet er over gjennomsnittet mosjonister. det er ganske mange av oss som trener 4- 6 ganger i uka, og som har klart definerte mål enten det er NC, merke eller komme blant de 10% beste i klassen. Jeg er temmlig sikker på at mange i denne gjengen som leser dette forumet ville ha stort sportslig utbytte av å bruke mer treningstid på vinteren på langrennski.Både I1 trening på 2-4 timer og terskeltrening vil være meget overførbart til sykkelsetet. Dessuten skjønner jeg at mange går dramatisk ned i mengdetrening på vinteren fordi det ikke er noe særlig å sykle. Her har man mye å hente på å få et godt forhold til langrenn. Man vil unngå å sleppe seg ned noe særlig fysisk for å starte våren der man slapp på høsten. KEO er inne på variasjon, helt enig- særlig for oss som begynner å bli ganske gråhåra. Skal vi holde koken så er variasjon et "must". Jeg merker godt at med årene skal det mer til å holde nivået oppe. Samtidig gir jo det muligheter hvis man klarer det,for da klatrer man på resultatlistene!
|
|
|
[Re: jrn]
05/10/2009 20:46
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Man skal jo ideelt set ha flest timer utenfor sesong. Sånn sett burde man vært langrennsløper. Fine forhold for rulleski om sommeren  Ideelt sett burde man jo sånnsett syklet mange timr på vinteren. De færreste gjør det ute, og ennå færre gjør det ute. Er ganske sikker på at man får mer ut av 3-4 timer på ski kontra 1 time på rulla. Men selvfølgelig har man mer igjen for 3 timer på sykkelen enn 3 timer på langrennsskia. Men det å gå på ski om vinteren kan ha mange andre positive effekter også, så det skal ikke helt avskrives.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
|
|
|