Var helt overbevist om at du veide 172,5kg...
Jeg trodde at kyllinger skulle stekes ved 175,5 grader for å bli så saftig som mulig? Vel, vel man lærer så lenge man lever.
Åja! Det er jo logisk. Har hatt demper foran på tidl sykkel, hva bør man tenke på ved valg av ny? Er det noen dempere man bør unngå?
Det du trenger å gjøre er å gå til en sykkelbutikk og spørre
der. Disse spørsmålene er elementære og det er lett å finne dette informasjonen via terrengsykkel.no/Google/sykkelsidene. At du er jente spiller ingen rolle for meg, alt jeg ser er en slappfisk som ikke klarer å stille de riktige og spesifikke spørsmålene om akkurat den delen du vurderer å kjøpe. Det beste du kan gjøre er egentlig å gå til flere sykkelbutikker, fortelle dem at du vurderer å kjøpe en stisykkel til ca 10-15k og be de foreslå hva slags sykler de har og om om du kan prøve dem og SÅ spør du her om de spesifikke delene på disse syklene du vurderer.
Det er vanskelig å kjøpe feil for 10-15k.

Presiser gjerne hva slags "sti" du tenker å sykle, så
kan de foreslå de riktige dekkene, og så søker du mer her/google om akkurat de dekkene du vurdere å kjøpe for å se om de er verdt pengene. (Drit i Contential dekk for MTB, de er desverre ikke så bra i vått vær) Husk at 90% av syklene som selges i Norge er Birken-sykler, beregnet for grus/asfalt, så de er ofte langstrakte og flate med styret langt nedi hjulet.
Damesykler er egentlig ikke så veldig forskjellige fra herresykler, detaljene ligger i disse:
1) Mer oppreist sittestilling, kortere.
2) kortere bremse reach, kortere styrebredde
3) Bredere og bedre sadelsete beregna for kvinner. (VIKTIG!)
4) Kortere krankarmer, men jeg vet ikke hvor mye. 170mm? 165mm?
5) Dempegaffelen justert for lettvekte kyllinger
6) Lettere (og dyrere) felger/dekk.
7) Tynnere holker pga små hender?
Så jeg foreslår at du legger litt penger til side for finjustering.
Det er alltid vanskelig å bestemme seg, men det beste måten
å være sikker på seg selv er å være forvirret først!